Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Den typ av skada kan åstadkomma av en få hårt ansatt rygg.

 

Det sägs att båten skall kunna lyftas i ett av vanten.

 

Hur skall man då kunna sätta an vanten så hårt att det fläker loss vantinfästningen från skrovet och därvid fläcker upp däcket.

 

In för löst ansatt rigg kan däremot förorsaka skador.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått svar från Försäkringsbolaget. De ersätter inte den skadade röstjärnsinfästningen däremot reparation av de skador som uppkom på däcket pga av detta. Dessutom får jag 250 kronor/dag under 30 dagar pga att båten ej varit brukbar via nått båtmer-tillägg.

 

Ok, det blir 7000 kronor till reparation och ombyggnation/förstärkning av röstjärnsinfästningarna. 

 

Har fått en "mellan-tummen-och-pekfingret"-uppskattning på reparation av skadorna på däcket, 3 dagar, ca 20 000 kronor. Detta kan jag iofs göra själv med hjälp av en god vän. Finns det ett förhandlingsläge här? "Det kostar 20000 om jag lämnar in båten, kan tänka mej att göra det själv för 10000". Hur ställer sej försäkringsbolagen till en sådan uppgörelse?

 

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som framtida kund på din båt har jag en erfarenhet som var så här:

 

Vi tittade två familjer på en 39 fotare. Mäklare sålde. De nämner att båten varit på grund men reparerats professionellt. Utmärkt sa vi ( vi anser att en proffs reparation blir bättre än original) Men… mäklarna kontaktade säljaren som inte kunde ange vem som reparerat. Vi kunde själva se att toplack lagts över basinredning akteröver, ovanför kölen. Men därunder då? Vi avstod båten.

 

Du kan säkert göra reparation själv. Men om det kostar dig 10 tusen till att få det gjort? Och själv hade jag frågat försäkringsbolaget om de verkligen inte ska göra en reparation av skadan…. Annars täcks ju inte skadan liksom… plus att många kasnke kommer överväga att lämna bolaget om det nu visar sig att de inte står för kostnaden ( minus självrisken självklart )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte skicket på just din Johnson 23 men en snabbkoll på Blocket berättar att samma båtmodell finns till salu i ett antal exemplar för mellan 9500 och 45 000:- . Hade vi pratat om en segelbåt med ett marknadsvärde på ngr 100-tusen hamnar diskussionen på ett annat plan men som det är nu ligger båtens värde och reparationskostnaden nära varandra.

Försäkringsbolaget kommer aldrig att laga den för 20000:- , då skrotar dom den hellre. Jag skulle försöka klämma försäkringsbolaget på en högre ersättning än 7000:- och använda motiveringen att det kommer att kosta mycket för dig att laga den, kanske dom kan sträcka sig ytterligare en bit.

 

Antingen får du ta hjälp av din bekant och laga båten så bra ni kan för en acceptabelt billig penning. Eller också tar du pengarna du fått i ersättning av försäkringsbolaget, köper en av de båtar som finns till salu på blocket och säljer/alternativt skrotar din egen båt. Om du väljer att skrota båten kanske du kan plocka delar från den till en annan likadan båt och på så sätt få ihop ett fint exemplar.

Eller också se detta som ett tillfälla att skaffa en helt annan båt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolaget lutar sej på följande punkt i villkoren:

 

"kostnad för att förnya eller reparera sådan del av egendom som tidigare varit bristfällig på grund av konstruktions­, tillverknings­ eller materialfel, förslitning, ålder, korrosion, röta eller bristande underhåll och vård"

 

Båten är välvårdad och i bra bruksskick.

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått ett bud från försäkringsbolaget. Får 35 000 kronor och de tar hand om båten = skrotning. Alternativt får jag 25 000 kronor och gör som jag vill med reparation.

 

Har haft båten hos en reparatör som konstaterat att glasfibern är åldrad och torr och säger att jag får räkna med att det kommer mer problem med båten på sikt.

 

Trist, då båten i övrigt är trevlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åldrad och torr glasfiber, undra hur vanligt det är ned tanke på alla jämngamla båtar som seglar runt på våra hav?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35000 låter väl som ett klipp. Vad menas med "åldrad och torr"? Glaset åldras väl inte och torrt brukar man ju vilja att det ska vara. Polyester nedbruten av solen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åldrad och torr glasfiber, vad innebär det egentligen?

 

Bortsett från det verkar ju 35 000:- kr vara en rätt så hygglig ersättning tycker jag.

Jag förutsätter att du får plocka ur det du vill behålla.

 

Om du gillar båten tycker jag du ska behålla den om du inte får mera kött på benen vad gäller den torra glasfibern.

 

Om du kan tänka dig att - eller kanske tom vill - byta båt så är ju 35 000:- kr en bra grundplåt till en annan båt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gigg som var försäkrad sedan 1955.

Ålder okänd < 1955.

Byggd på Livbåtsvarvet Klippan, sedemera Almagsvarvet.

Plasten var "torr", spillde man bottenfärg på skrovet så "sögs" det in och var svårt att tvätta bort.

Målade om skrovet med tvåkomponenst färg och båten blev som "ny".

Försäkringsbolaget bedömde båten som "stark" trots åldern.

Så det där med åldrande skrov tar jag lätt.

Seglar idag med 1970 tals båt, motorbåten 1980.

Giggen fortfarande i "trafik".

Torra båtar har jag sett att de smörjes in med parafinolja.

post-52966-0-51023500-1448211454_thumb.jpg

 

http://lasselundell.se/batar.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta dian 35000 och köp en ny båt, har du tur kan du få med dig lite saker från din gamla båt även om försäkringsbolaget inte brukar vilja släppa delar.

 

Jag skulle sälja min birdie 24 i somras, själv köpte jag båten billigt för två år sedan och har sedan dess bara seglat själv ett fåtal gånger. Båten har annars varit uthyrd.

 

Iaf så tröttande jag på all polering och vi ska inte tala om Grefabs djävulspriser på en båtplats.

 

La ut båten för 14 000kr och kan tillägga att hon var i otroligt fint skick med fina segel och en inredning som var perfekt byggd.

En gubbe ringde och han hade ringt fel:-)

 

Sänkte till 9700kr och blev efter mycket jobb av med båten, Nästa år ska den segla i Polen.

 

Säg att ni hittar flera skador på båten och det visar sig vara svårt att reparera. I min värld har försäkringsbolaget tyckt att båten i värd 10 000kr.

Ta pengarna och skaffa dig en annan båt!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta dina 35000 och köp en ny båt...

 

Håller med fullständigt. 35 loppor tar dig långt i dag när man shoppar segelbåt.

 

//N.N

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KLART! Båten går till skrotning, jag får 35 000 och kan börja klura på efterföljaren.

 

Och, som sagt, ägare av Johnson 23'or bör kolla över röstjärnsinfästningarna. Masttapp är inget jag rekommenderar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KLART! Båten går till skrotning, jag får 35 000 och kan börja klura på efterföljaren.

 

Och, som sagt, ägare av Johnson 23'or bör kolla över röstjärnsinfästningarna. Masttapp är inget jag rekommenderar.

 

Gött, backar dig också i valet! (Vad nu det spelar för roll nu?)

 

Kunde du smyga med dig lite utrustning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett intressant spörsmål är åldersavdrag som tillämpas av vissa försäkringsbolag, men inte av andra. Tekniska högskolan i Stockholm (tror jag det var) gick ut tidigare i år och hade gjort beräkningar om hur länge en plastbåt håller, förutsatt att underhållet håller en rimlig nivå... hör och häpna: en rimligt välskött båt håller 25.000 år. I det perspektivet får försäkringsbolagen gärna skriva av 1/25000 del av båtens värde om året, för min del :P

En annan intressant sak som diskuterats är s.k. "torr" glasfiber. Som jag ser det måste det handla om delaminering, det vill säga resinet (plastmassan) i torr glasfiber kan inte ha fyllt ut och packat glasfiberduken tillräckligt från början. När bindningen mellan fibrer (glasfiberduk) och matrisen (resinet) släpper, kan plasten delaminera och "torka". Dåligt hantverk m.a.o. Båtar byggda på det viset lär inte hålla 25.000 år :D   

 

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett intressant spörsmål är åldersavdrag som tillämpas av vissa försäkringsbolag, men inte av andra. Tekniska högskolan i Stockholm (tror jag det var) gick ut tidigare i år och hade gjort beräkningar om hur länge en plastbåt håller, förutsatt att underhållet håller en rimlig nivå... hör och häpna: en rimligt välskött båt håller 25.000 år. I det perspektivet får försäkringsbolagen gärna skriva av 1/25000 del av båtens värde om året, för min del :P

En annan intressant sak som diskuterats är s.k. "torr" glasfiber. Som jag ser det måste det handla om delaminering, det vill säga resinet (plastmassan) i torr glasfiber kan inte ha fyllt ut och packat glasfiberduken tillräckligt från början. När bindningen mellan fibrer (glasfiberduk) och matrisen (resinet) släpper, kan plasten delaminera och "torka". Dåligt hantverk m.a.o. Båtar byggda på det viset lär inte hålla 25.000 år :D   

 

Fast det är väl i regel inte själva plastskrovet som tar slut i första hand, utan inredning, motor och tillbehör.

 

Att ersätta det kostar ofta mer än vad själva båten är värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är sant, mitt inlägg om avskrivning var inte allvarligt menat utan mer skämtsamt... men delen om torr plast var seriöst menad ;)

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är sant, mitt inlägg om avskrivning var inte allvarligt menat utan mer skämtsamt... men delen om torr plast var seriöst menad ;)

 Jomenvisst var det delaminering reparatören hänvisade till. Men nu är den både delaminerad och demonterad. Lite trist är det men visst ser jag fram emot det analkande båtletandet till våren.

 

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju tveklöst köparens marknad:)

 

Definitivt. Hade en Tiki 17 innan Jonhson 23'an. Tog mej tre år innan jag till slut blev av med den för en spottstyver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan till och med bli svårt att sälja populära, tidigare lättsålda båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara rekomendera svenska sjö här, Med en båt från ´38 så betalade de ut ca tio tusen mer än jag trodde med förklaringen att du klarar dig inte på min beräkning. Det kallar jag bra service. All eloge till dem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...