Jump to content
Friday 20 September 2019

Copernicus

Medlemmar
  • Content Count

    149
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

19 Trovärdig

About Copernicus

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

355 profile views
  1. Intressant läsning om ett komplext ämne. Det är inte så enkelt att man kan addera spänningar i flera olika vant och få en summa av spänningar som verkar på hela systemet. Tvärtom kommer spänningskoncentrationer att vara lokaliserade till infästningar, skruvgenomföringar, skarpa kanter mm. Vant, mast, röstjärn, glasfiber med flera material har alla olika e-modul och TEK (termisk längdutvidgning), och svarar alla olika på pålagda laster. Men riggspänningen i sjön ska klara mycket stora laster under segel, något som inte behövs under vintervilan. Dessutom deformeras skrovet något när båten främst vilar på kölen, vilket ger en annan spänningsfördelning än när båten är i sjön (vilket påpekats tidigare). Eftersom spänningsutsatta material korroderar snabbare, är utsatta för krypning, delaminerar över tid samtidigt som defekter i spröda material blir till sprickor som växer över tid, finns det ingen anledning att ha hela systemet onödigt spänningsutsatt när det inte behövs, dvs när båten inte seglas. Då sparar man materialen, som får ”vila” och på så vis åldras långsammare. Men att slacka så att masten kan röra sig låter helt absurt. Då slits alla ingående material snabbt.
  2. Stort tack, den tråden har jag missat, men förefaller ganska heltäckande😁
  3. Gott nytt år alla, Så här under julledigheten börjar det suga ordentligt i sjötarmen, särskilt med vetskapen om att dagarna blir längre för varje vecka som går. Då kommer bilderna fram från förra säsongen som ju var helt fantastisk. Några bilder/filmer jag saknar är distansbilder från båten, särskilt under segel. Är det någon här som har erfarenhet av att filma er båt med en drönare? Framförallt att lyfta och landa under segel. Det finns en del fina instruktionsfilmer på youtube, men eventuella erfarenheter vore värdefulla...
  4. Hej, Delar helt Comfort4s uppfattning. Masten är inte mycket tyngre, den större diametern är för att seglet ska rymmas i masten. Nackdelen är akterrundan och lattorna som inte är horisontella, utan vertikala. Med moderna segel kan 8 vertikala lattor och styv duk ge "fat furl" som ger fina seglingsegenskaper. Pratat med många som delar min uppfattning att man seglar mer än med traditionell mast, revar senare och tryggare, därför att det är så enkelt. När andra fegar ur och tar ner seglen kan man vänta lite till... att reva går på några minuter precis som med Furlexen. Masten har samma trim-möjligheter som traditionell mast och kan krummas rejält. Jag är nu rull-mast frälst😎
  5. Hej, det var längre sedan jag fick frågan, men det blev en HR342 med rullmast. Efter en säsong kan jag berätta att den uppfyllt alla mina föhoppningar, men farhågorna har kommit på skam. Tack alla för trevliga inspel//Per
  6. Yapp, nu är det klart, ny båt blev det... med rullmast:) Tack alla för era bidrag
  7. Det är härligt att läsa alla inläggen och jag är nog lite närmare sanningen nu, även om några inslag andas killgissning*. Fortsätt gärna tråden och som sagts, gärna någon mer som har erfarenhet av att segla med rullstor... känslan... kan man lära sig utnyttja rullstoren optimalt... Det där med att segla om andra säger ju väldigt lite... möjligen att den man seglar om är en dålig seglare eller kanske just för stunden prioriterar att njuta av solen och sällskapet i sittbrunnen... såna stunder skiter man gärna i trimmet och bara njuter. Sen tar seglardjävulen över i en och man ska om till varje pris... skickar ut gästerna att burka på sargen, trimmar allt som går att trimma och styr i oergonomisk ställning för att kunna kika förbi storen och se tell-tailsen på förseglet... adrenalinet kokar i kärlen och man blir lycklig och varm... om det går vägen... annars tar man ner seglen, väljer raskt annan väg och vänder bort blicken *killgissning, ett av nyorden 2017
  8. Tack för bra synpunkter! Nu börjar det bli riktigt intressant. Inte någon som seglar rullmast som upplever att seglen står illa, har liten yta eller gör er frustrerade för att ni blir omseglade? Mvh Var förresten inne på blocket och kollade efter rullmaster och ingen är till salu just nu...
  9. Ja, det kan ju inte röra sig om mer extravikt än en furlex. Då tror jag att segelvikten spelar större roll, men båten är ju balanserad för att ha segel uppe... dvs med segelvikten ”hissad”. Den båt jag tittar på har inte redwood-mast:) man ser ingen skillnad på masten utanpå och den har Seldéns mekaniska akterstagssträckare, så den bör ju gå att trimma. Skreipen, uppfattar du att du tappar prestanda? Att andra båtar av samma märke ärsnabbare? Mvh😎
  10. Tack för dina synpunkter! Hur märker du av tyngdpunkten när du går för motor? Hur stor är din båt? Mvh😎
  11. Tack för många bra svar och synpunkter. Rullbom är inte aktuell och det jag funderar på är inte alternativet med lazybag. Det har jag på min nuvarande båt. Problemet är att jag ska köpa en specifik båttyp. Endast ett fåtal exemplar är till salu och de har alla Seldenmast, fast i två utföranden; rullmast eller standardmast, alla ca 10 år gamla. Det finns några extra fina exemplar där enda haken är rullmast. Därför skulle jag vilja höra hur stor skillnaden är i fart, känsla och komfort så klart. Är skillnaden så stor att jag ska välja bort en båt som annars är i exceptionellt bra skick framför annan i något mindre bra skick med standardmast. Besvärlig fråga!? mvh😎
  12. Jag står i begrepp att byta båt och funderar på rullstor eller konventionell mast. Läser på olika ställen och konstaterar att det står mycket negativt om just rullmaster, men konstaterar samtidigt att det är genomgående gamla inlägg och mycket tyckande. Trots allt säljs det många rullmaster, så så illa kan det väl inte vara. Skulle vilja höra hur ni som seglar med rullmast ser på saken. Har de blivit bättre? Hade ni gjort samma val igen? För och nackdelar? hälsningar😎
  13. Angående att inte behöva byta trissor som killen på Benns hävdade, så har jag nu fått samma svar från Royal Marin. Dvs att så länge trissorna är hela och utan fransiga kanter så finns det ingen anledning att byta.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy