Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Copernicus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    155
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

32 Expert

Om Copernicus

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

957 profilvisningar
  1. Hej igen, Efter ännu en säsong kan jag bara bekräfta det jag skrivit tidigare, jag skulle aldrig gå tillbaka till traditionell mast. Jag upplever att jag seglar om allt det jag skulle ha seglat om med en traditionell mast och kan inte påstå att jag någon enda gång upplevt att jag inte presterar enligt båtens potential, oavsett masttyp. Det är ingen tillfällighet att nya båtar ofta har rullmast. Det beror inte på att de tilltänkta ägarna inte gillar att "tävla" i farleden eller skulle vara mindre intresserade av segling. Aldrig tidigare har jag använt motorn så lite och seglat om så många... så hukar er alla rullmast- belackare, det kan vara en rullmastbåt som hinner upp nästa gång... 😜
  2. HMS Carlskronas första långresa. Vi var på väg in i hamn i Hongkong och var anvisade en kajplats innanför pirarna till Engelska flottans lilla hamnbassäng. Både för och akter om den anvisade platsen låg små brittiska örlogsfartyg. Befintlig lucka var i stort sett vårt fartygs längd, så det var till att ”fickparkera”. Alla kände nog att situationen var riggad av britterna för att kolla hur manöverdugliga vi var. Stämningen på bryggan var spänd. När vi närmade oss inseglingsgattet mellan pirnockarna hade vi god fart. NO (navigationsofficeren) hade befälet på bryggan och var den som skulle ta oss in. Väl på väg mot pirnockarna gick han ut på bryggvingen och ställde sig vid manöverpanelen, där han hade god uppsikt över styrbordssidan på båten. Han drog i trottlarna för att sänka farten, men inget hände. Han hade glömt strömbrytaren som skiftade bryggmanöverpanel till bryggvingemanöverpanel. Snabbt rusade han in på bryggan och gav backmanöver, innan han sedan slog över strömbrytaren till bryggvingens manöverpanel. Snabbt ut på bryggningen, kollade längds fartygssidan och manövrerade fram, back, stopp. Och där låg vi, perfekt tillagda i den lilla luckan. Britterna var otroligt imponerade. Svenskarna gick in i den trånga lilla hamnen med hög fart och ... fram, back stopp, så var fartyget skickligt fickparkerat. Otroligt skickligt, sjömannamässigt och det stora samtalsämnet på det kommande cocktailparty som britterna höll senare på kvällen. I besättningen lovade vi varandra att inte berätta för britterna att allt var ren tur. Det kunde ha gått riktigt illa.
  3. Underbart med luftskruven. För många år sedan hyrde vi en Lotus, en härlig båt på många sätt. Men “inombordaren” på hyrbåten var ingen höjdare. Det var en utombordsmotor som satt i en motorbrunn under en lucka på akterdäck. Bränsletanken fick inte plats i brunnen, utan fick plockas fram och ställas på däck när man skulle motra. Bränsleslangen leddes då ner under luckan och kopplades till motorn. I ett smalt sund skulle vi tas oss fram seglandes så högt båten klarade, helst högre för att komma genom sundet som var ganska långt och så smalt att vi inte kunde vända eller än mindre kryssa. Motorn förbereddes och startades på tomgång om något gick snett. Sen seglade vi in i sundet. Väl där ökade vinden kraftigt och vred något. Vi klarade inte att hålla kursen, utan gasade på något med motorn. Min kompis som satt till rors ville se lite bättre eftersom sikten avtog och lämnade därför sittbrunnen för att sitta högre upp på akterdäck. Plötsligt dog motorn när den behövdes som allra bäst. Farten avtog och vi fick back i seglen. Jag rusade akteröver för att kolla motorn. Typiskt nog var flödarblåsan på bränsleslangen ihoptryckt. Jag kollade luftskruven, men den var öppen. Kompisen skrek att ”nu driver vi mot klipporna”. Först då såg jag att han satt på luckan över motorbrunnen och att luckan därför klämt bränsleslangen... ’kompisen flyttade sig, luckan öppnades, bensin flödades och efter någon högst kritisk minut kunde motorn startas och med fullgas ta oss ur knipan bara någon meter från klipporna... dramatik, adrenalin och puls... ja ni vet;)
  4. Underbar och sedelärande historia. Har du vågat dig tillbaka till tidvattenområden?
  5. Historier om när det gått snett och något blivit fel under seglatser kan vara underhållande, men inte minst så kan vi lära oss av erfarenheterna. Därför bjuder jag med denna sida in alla att skriva om sina misstag eller situationer där man rätt och slätt haft otur. Hoppas det kan bli en spännande tråd.
  6. Intressant läsning om ett komplext ämne. Det är inte så enkelt att man kan addera spänningar i flera olika vant och få en summa av spänningar som verkar på hela systemet. Tvärtom kommer spänningskoncentrationer att vara lokaliserade till infästningar, skruvgenomföringar, skarpa kanter mm. Vant, mast, röstjärn, glasfiber med flera material har alla olika e-modul och TEK (termisk längdutvidgning), och svarar alla olika på pålagda laster. Men riggspänningen i sjön ska klara mycket stora laster under segel, något som inte behövs under vintervilan. Dessutom deformeras skrovet något när båten främst vilar på kölen, vilket ger en annan spänningsfördelning än när båten är i sjön (vilket påpekats tidigare). Eftersom spänningsutsatta material korroderar snabbare, är utsatta för krypning, delaminerar över tid samtidigt som defekter i spröda material blir till sprickor som växer över tid, finns det ingen anledning att ha hela systemet onödigt spänningsutsatt när det inte behövs, dvs när båten inte seglas. Då sparar man materialen, som får ”vila” och på så vis åldras långsammare. Men att slacka så att masten kan röra sig låter helt absurt. Då slits alla ingående material snabbt.
  7. Stort tack, den tråden har jag missat, men förefaller ganska heltäckande😁
  8. Gott nytt år alla, Så här under julledigheten börjar det suga ordentligt i sjötarmen, särskilt med vetskapen om att dagarna blir längre för varje vecka som går. Då kommer bilderna fram från förra säsongen som ju var helt fantastisk. Några bilder/filmer jag saknar är distansbilder från båten, särskilt under segel. Är det någon här som har erfarenhet av att filma er båt med en drönare? Framförallt att lyfta och landa under segel. Det finns en del fina instruktionsfilmer på youtube, men eventuella erfarenheter vore värdefulla...
  9. Hej, Delar helt Comfort4s uppfattning. Masten är inte mycket tyngre, den större diametern är för att seglet ska rymmas i masten. Nackdelen är akterrundan och lattorna som inte är horisontella, utan vertikala. Med moderna segel kan 8 vertikala lattor och styv duk ge "fat furl" som ger fina seglingsegenskaper. Pratat med många som delar min uppfattning att man seglar mer än med traditionell mast, revar senare och tryggare, därför att det är så enkelt. När andra fegar ur och tar ner seglen kan man vänta lite till... att reva går på några minuter precis som med Furlexen. Masten har samma trim-möjligheter som traditionell mast och kan krummas rejält. Jag är nu rull-mast frälst😎
  10. Hej, det var längre sedan jag fick frågan, men det blev en HR342 med rullmast. Efter en säsong kan jag berätta att den uppfyllt alla mina föhoppningar, men farhågorna har kommit på skam. Tack alla för trevliga inspel//Per
  11. Yapp, nu är det klart, ny båt blev det... med rullmast:) Tack alla för era bidrag
  12. Det är härligt att läsa alla inläggen och jag är nog lite närmare sanningen nu, även om några inslag andas killgissning*. Fortsätt gärna tråden och som sagts, gärna någon mer som har erfarenhet av att segla med rullstor... känslan... kan man lära sig utnyttja rullstoren optimalt... Det där med att segla om andra säger ju väldigt lite... möjligen att den man seglar om är en dålig seglare eller kanske just för stunden prioriterar att njuta av solen och sällskapet i sittbrunnen... såna stunder skiter man gärna i trimmet och bara njuter. Sen tar seglardjävulen över i en och man ska om till varje pris... skickar ut gästerna att burka på sargen, trimmar allt som går att trimma och styr i oergonomisk ställning för att kunna kika förbi storen och se tell-tailsen på förseglet... adrenalinet kokar i kärlen och man blir lycklig och varm... om det går vägen... annars tar man ner seglen, väljer raskt annan väg och vänder bort blicken *killgissning, ett av nyorden 2017
  13. Tack för bra synpunkter! Nu börjar det bli riktigt intressant. Inte någon som seglar rullmast som upplever att seglen står illa, har liten yta eller gör er frustrerade för att ni blir omseglade? Mvh Var förresten inne på blocket och kollade efter rullmaster och ingen är till salu just nu...
  14. Ja, det kan ju inte röra sig om mer extravikt än en furlex. Då tror jag att segelvikten spelar större roll, men båten är ju balanserad för att ha segel uppe... dvs med segelvikten ”hissad”. Den båt jag tittar på har inte redwood-mast:) man ser ingen skillnad på masten utanpå och den har Seldéns mekaniska akterstagssträckare, så den bör ju gå att trimma. Skreipen, uppfattar du att du tappar prestanda? Att andra båtar av samma märke ärsnabbare? Mvh😎
×
×
  • Skapa nytt...