Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
firefish

Överjävla megabrutal länspump

Rekommendera Poster

Om man har en båt man inte vill ska sjunka – vilket iofs de allra flesta vill – vilken länspump ska man använda?

 

I min förra båt satte jag inte dubbla Johnson Ultima Bilge och de var helt ok, även om de var tröga i starten och lämnade relativt mycket vatten kvar i svinet.

 

Nu har jag köpt en dyrare båt med ett relativt oåtkomligt maskinrum: frågan är, vilken länspump? Fördelen i nuläget är att priset är snudd på egalt, 250 spänn eller 2500 spelar ingen större roll, jag vill ha länspumparnas Rolls Royce, särskilt i avseendet tillförlitlighet dvs att den startar när den ska och inte låter bli att starta för att någon arbetare inte fått betalt nog att känna totalansvar för produkten eller för att en ekonomdesigner tänkt att "här kan vi spara för det kommer oftast inte att märkas".

 

Shoot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Du borde kanske satsat dina pengar på en båt som tydligen inte läcker lika mycket som din nuvarande...

 

Länspumparnas Rolls-Royce är annars SSRS och brandkåren.

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har två länspumpar så är det större chans att du har fungerande länsning. De lär inte båda paja samtidigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa länspumpen lär ju vara en rädd man med en hink.

Men annars har ju Rule pumpar som tar upp emot 235l/m.

 

/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde kanske satsat dina pengar på en båt som tydligen inte läcker lika mycket som din nuvarande...

 

Länspumparnas Rolls-Royce är annars SSRS och brandkåren.

Har du länspump i din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten läcker ingenting. Men den dagen den börjar läcka vill jag inte upptäcka det när den ligger på botten...

 

Dubbla pumpar kan ju vara ett alternativ, då med dubbel matning för maximal redundans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske den ena matad från förbrukningsbatteri och den andra från startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redundans innebär alltid skild spänningsmatning och dessutom inte från samma håll eller förlagda i samma VP-rör. Har du två elkretsar ombord bör du lägga den ena på startbatteriet och den andra på förbrukningen.

 

Jag hade kört på två stycken tillräcklig av de största som passar i utrymmet, detta för att grova pumpar klarar smuts i slagvattnet bättre och matat dem från varsitt håll med tillräckligt grova ledare för att hålla <0,10V spänningsfall vid maxlast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpar har en begränsad kapacitet, ska de klara en läcka vill det till att den inte är för stor. Ett larm är  bättre än en extra pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill rädda en läckande båt från att sjunka så behövs en eller flera bensindrivna pumpar med stort flöde. Man kan bygga en sådan själv av tex en motorsåg, en Impellerpump ett par drev och en kedja. ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det vara nivåstyrd pumpstart?

Vill man ha en RR-installation skulle jag satsta på en 2/3-kopplad nivåindikering.

Min erfarenhet både från båt och jobbet är att nivåvippor har dålig tillförlitlighet, betydligt sämre än pumpar.

Detta medför att pumpen inte startar när den ska och kanske ännu värre, startar när den inte ska och drar ur batteri och torrkörningsskadas.

Sätt in 3 nivågivare, koppla dessa till relä som ger logiken pumpstart vid minst 2 av 3 utlösta nivåvippor.

Jag tänktebygga denna variant i vinter då pumpen har okynnesstartat en massa i sommar.

/j

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har stor båt, med plats ( och du verkar ha en relativt stor budget ) så tycker jag en 230V pump är svaret. Högre kapacitet och ger dig en chans att se var läckan är så du provisoriskt kan täta. Sedan kan en liten 12V pump hålla undan tills du är i hamn. På den lösningen får du ju lite fler batterier och en inverter "på köpet" som är mer användbara än två stora länspumpar som du aldrig använder...

 

Pumpen ger ett fint flöde av vatten när du ska spola av båten.

230V laddar telefoner, datorer och driver TVn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog varit otydligt. Jag behöver alltså inte har pump(ar) med överdrivet hög kapacitet. Däremot ska de ha extremt hög tillförlitlighet. I gemen verkar de flesta länspumpar vara lite pellejönsiga på den punkten och jag betalar hellre mycket pengar för en pump som garanterat går igång när den behövs framför något skräp som inte håller i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hur vet man att något GARANTERAT går igång... när man behöver det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att något GARANTERAT går igång... när man behöver det?

 

Ett gammalt knep är att sätta ett T-stycke med kranar på kylvattenintaget. Båtens då största pump , sjövattenpumpen(på alla motorbåtar av någon storlek), kan på så vis suga sitt vatten ur kölsvinet istf havet.

 

En massa elpumphistorier vid bryggan har nog inte räddat många båtar som någon bryr sig om och underhåller.

I det fallet är det lite som att köpa en brandsläckare istället för att låta sota skorstenen.

Ute till sjöss är det en helt annan historia, men bra underhåll är underskattat mot vatten i båten.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattenpumparna har inte speciellt stor kapacitet, möjligen med en stor motor på fullvarv. På ett större fartyg har man en sk "stormläns" genom att öppna en ventil till sjövattenpumparna, men de är elektriska och kanske på 100 hkr.

Det finns en nödläns som sätts på propelleraxeln. Sen finns det ju bensindrivna pumpar. Men allt detta måste ju startas vid behov.

 

Oftast vill man väl ha en pump som startar automatiskt om det kommer in vatten på något sätt. Får man ett 20mm hål 0,5m undervattenytan så rinner det in 56l/min.

Den enda riktigt driftsäkra länspumpen är en membran eller diafragmapump (kolv/plunge-pumpar är ännu mera driftsäkra men bör då vara ganska stora).

 

Den typ av pump som startar med jämna mellanrum för att kolla om det finns något vatten sägs också vara driftsäkra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att något GARANTERAT går igång... när man behöver det?

En sådan garanti kan man ju aldrig få men varje gång man dubblerar ett system så halverar man risken för att alla system fallerar samtidigt. Så om man har en länspump med egen elförsörjning som har 99% sannolikhet att fungera när det behövs och dubblerar denna med ytterligare en länspump med egen/parallell elförsörjning så höjer man sannolikheten att någon av dem fungerar när det behövs till 99,5%. För att höja denna sannolikhet till 99,75% så måste man dubblera antalet system till sammanlagt fyra stycken... o.s.v.

 

Själv tycker jag det är bättre med en billig länspump kombinerad med regelbunden tillsyn av båten så att inget allvarligt hinner hända även om länspumpen skulle fallera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En massa elpumphistorier vid bryggan har nog inte räddat många båtar som någon bryr sig om och underhåller.

I det fallet är det lite som att köpa en brandsläckare istället för att låta sota skorstenen.

Ute till sjöss är det en helt annan historia, men bra underhåll är underskattat mot vatten i båten.

 

 

Det var ett konstigt påstående. Kan av egen erfarenhet meddela att det räddat åtminstonne en båt från att om inte sjunka i alla fall få inredningen vattenskadad. Av olika anledningar kan det hamna vatten i kölsvinet oavsett hur väl man underhåler och tittar till sen båt. En liten automatisk länspump och solcellsmatat batteri är förbannat bra då. Den finska malön som ensam seglade till västindien är ju ett bra exempel på det.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ärfarenhet mhp tillförlitlighet är Whale sina pumpar Super sub har bra system för att starta när det behövs. Den sensoren kan bli lurad till att starta om den täcks av oljestänk, men annars så startar den bara vid vattennivå. Och inga flottörer och skit som bara blir strul.

 

Mitt bästa tips...

 

http://www.whalepumps.com/marine/siteFiles/resources/docs/resource-library/datasheets/SupersubSmartRangeDatasheet.pdf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En massa elpumphistorier vid bryggan har nog inte räddat många båtar som någon bryr sig om och underhåller.

I det fallet är det lite som att köpa en brandsläckare istället för att låta sota skorstenen.

Ute till sjöss är det en helt annan historia, men bra underhåll är underskattat mot vatten i båten.

 

 

Det var ett konstigt påstående. Kan av egen erfarenhet meddela att det räddat åtminstonne en båt från att om inte sjunka i alla fall få inredningen vattenskadad. Av olika anledningar kan det hamna vatten i kölsvinet oavsett hur väl man underhåler och tittar till sen båt. En liten automatisk länspump och solcellsmatat batteri är förbannat bra då. Den finska malön som ensam seglade till västindien är ju ett bra exempel på det.

/j

 

 

Varför det? . Har du en större läcka som inträffar vid en brygga som riskerar att vattenfylla en lite större fritidsbåt så har de flesta elektriska länspumpar och inte heller batterierna för det mesta kapacitet att länsa båten, möjligtvis hålla undan ett kortare tag, vilket i  och för sig kan räcka om man har tur.

Tillsyn och underhåll ger bättre utdelning på 'försäkringen'. Att det kan hända kan trots underhåll är klart, men det som räddade båten i ditt fall i längden var väl knappast den soldrivna pumpens stora kapacitet utan att någon upptäckte läckaget i tid?

 

De flesta batteridrivna länspumphistorier jag sett sitter där för att båtägaren är för lat/snål för att fixa småläckor från axeltätningar mm eller inte ens vet var båten läcker. Mycket sällan monterade av båttillverkaren.

De som är monterade som en extra 'försäkring' i väl underhållna båtar är inte precis i majoritet, men de har såklart alltid en väl fungerande länspump av någon typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många - inte alla - ser till sina båtar ofta. Själv gör jag det oftast dagligen men hade jag bott 5 mil bort hade det blivit självklart mer sällsynt.

Min båt har träluckor i sittbrunnen, blir det ett kraftigt regn så kommer det in lite vatten. I synnerhet på hösten när löv kan täppa självlänsarna.

I år har jag sett ver vatten än vanligt, inte så konstigt med allt regnade. Nu upptäckte jag att dräneringen från däck troligen rostat sönder.

Aldrig att jag skulle vilja vara utan en automatisk länspump trots en god tillsyn. Nu har jag även ett SMS-larm, något som känns väldigt tryggt. Annars hade jag haft dubbla pumpar där det ena sitter högre så att den normalt aldrig behöver starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är konstruerad så att det läcker in en del regnvatten. Jag har ingen lust att konstruera om och bygga om den utan löser hellre problemet med en länspump. Om länspumpen skulle fallera så upptäcker jag det vid tillsyn av båten. Då kan den ligga några cm djupare i vattnet efter ett par veckors regnande och problemet är alltid lättlöst. I värsta fall har pumpen förstört ett batteri och då köper jag ett nytt för en tusenlapp. Det har jag råd med och det är ändå avsevärt billigare än det skulle vara att bygga bort läckaget.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår varken svaren eller insinuationerna där paralleller dras till bristande underhåll. Min förra båt var synnerligen fräsch, om än gammal, men trots att allt vitalt var nytt hade jag ändå dubbla pumpar som tillsammans kunde evakuera över 100 liter i timmen i 48 timmar (enligt spec på batterier och pumpar). Det kändes tryggt och bra.

 

Enbart underhåll är inte lösningen, om så vore skulle exempelvis inte ett enda trafikflygplan ha mer än en motor. Men shit happens, eller snarare kan hända, nästan alla. Jag kan inte komma på något mer än Apollo-programmet där man faktist visste att den i detta fall enda motorn skulle tända när de skulle lämna månen. Apollo flög på reliability, till en gräsligt högt pris i dollar räknat. Vi vanliga dödliga får nöja oss med redundans (och de synergieffekter som preventivt underhåll tillsammans med klokt utformade säkerhetssystem ger).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en test av länspumpar i senaste numret av Praktiskt Båtägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många svar nu om hur man tar hand om sin båt. Inget fel i det, säkert bättre än att lita på en pump. Jag tycker ändå att ursprungsfrågan är intressant. Vilka bygger bäst pumpar? Vilka bör vi undvika? Till akvarier använder vi liknande pumpar. Alla som hållit på ett tag med det vet att man väljer Eheim eller Tunze om man vill betala lite extra för pålitlighet, dom funkar, alltid.

 

Vilka är länspumparnas motsvarighet? Finns dom?

 

Jag börjar med vad som inte funkat för mig:

1: Biltema gula för 15 år sen, utan nivåvakt. Gick några sekunder och dog, fick ny som gick ett par veckor.

2: Attwood Sahara 500. Hade den i många år men den krävde att man klev i båten eller petade lätt på den för att starta, opålitlig nivåvakt alltså, flottör...

3: Hjertmans billigaste, Matromarin Laguna med nivåvakt, flottör. Konstruktionen med testvred på sidan gjorde den känslig för placering. Minsta den lutade sig mot kölsvinet hängde den sig, på eller av. Förmodligen så den tog livet av sig, död efter ett par veckor.

4: Kayoba med nivåvakt, från jula. Funkar än efter en regnig sommar. Men vid ett tillfälle hängde den sig påslagen. Lyfte av batteripolen och satte tillbaka den, funkar igen.

 

Alltså har jag testat flera ganska billiga pumpar som visat sig opålitliga.

Kan inte folk fylla på med fler "låta bli" alternativ. Samt om någon haft samma pump i säg minst 5 år problemfritt så vill vi såklart veta vilka det är!

PBs test visar bara kapaciteten på nya pumpar, inte om de funkar efter 5 år i kölsvinet. /M

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Hade en Biltema automatisk i förra båten, den okynnesgick en massa och skar till slut, inget bra alltså

2. Bytte den mot en Rule, använde bara den ett år innan båten såldes, funkade bra

3. Sitter en Lalizas i nuvarande båten. Pumpen är ca 5 år och funkar. Nivåvakten har börjat svajja lite

 

 

"Tillsyn och underhåll ger bättre utdelning på 'försäkringen'." nej faktiskt inte, som flera inlägg ovan är inne på ger komplement bäst utdelning. Man bör täcka upp med flera åtgärder för att skydda sig mot det oönskade, det blir överlägset bäst utdelning per insatts. Helst ska de vara fundamentalt olika åtgärder typ tillsyn + pump. Finns nog mycket litteratur på området men jag hänvisar till min egen erfarenhet från kärnkraft.

/j

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en billig Kayoba från Jula som satt i båten när jag köpte den för tre år sedan och den fungerar fortfarande bra. Däremot var flottören en trasig när båten köptes. Mikrobrytaren i flottören hade fastnat i slutet läge trots att inget vatten hade kommit in i flottören. Jag ersatte den med en billig flottör från Biltema som fortfarande fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Rule som skar efter några år. I ren ilska köpte jag den billigaste på Biltema, samtidigt satte jag in en flottör som på bilden. Detta har nu fungerat perfekt i några år. 

När jag skulle var borta en längre period kompletterade jag med en Biltema med inbyggd nivåvakt. Den sitter lite högre och normalt sett aldrig gå.

Den svagaste punkten verkar vara flottören, den hänger sig, pumpen går torr och skär. Modellen "tjur--ska" som sitter i avloppsstationer är säkrare.

 

post-80529-0-10378500-1441189885_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen litet Off Topic men rubriken är ju "överjävla megabrutal pump" så skyll dig själv om forumtråden kan flumma ut och börja spreta litet... :)
Här en ganska fiffig pump vid stora skrovläckor, går att ge fullgas på inombordaren och kanske ta sig in i hamn utan att behöva simma?

Inga slitdelar (lager/tätningar), pumpning startar automatiskt då propelleraxeln hamnar under vatten.
Bra sprutt, i största modellen anges 900 gallons per minut vilket blir 3400 liter/min enligt
denna utmärkta konverterar-sajt.
Någon som till äventyrs har en sådan pump installerad och rent av räddats av den?


Angående megabrutala elpumpar så har väl räddningstjänsten sådana för landbaserade översvämningar, enligt obekräftad förstahands-vittnesinfo en mörk natt i GBG:s hamn kan sådana pumpa i fel riktning om "kontakt-handske" eller annat är internt felkopplad?
Helt enkel gå baklänges och pumpa in vatten istället för att pumpa ut, låter löjligt men faktum är väl att trefas-motorer ändrar riktning om vilken som helst av de tre faserna R,S & T i elnätet förväxlats någonstans i distributionskedjan. (För att rätta till felet och få normal rotationsriktning kan man f.ö. strunta i detta med R,S & T i akutlägen, skifta bara snabbt vilken som helst av de tre faserna oavsett namn sinsemellan så vänder motorn.)
[Haha, har tidigare jobbat med trefasdrivna framkallnings-maskiner, "svårt att mata in filmen mellan valsarna" kunde man få klagomål på från mörkrumspersonal. Första åtgärd redan i telefon blev då att kolla så att filmframmatningen inte gick baklänges, ofta hade nån jäkla elektriker råkat förväxla faserna nånstans i maskinens elförsörjning. Inte konstigt att det blev "svårt" att mata in filmer då maskinen försöker spotta ut. ;-)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FastFlowPump är det jag kallade nödläns tidigare, finns i lite olika utförande. Verkade mera populära förr. Nackdelen är väl att få dem att fungera automatiskt i hamn ;)

 

Mega-mega pumpar är ofta propellerpumpar, används tex för att kunna trimma snabbt så att rampen på en bilfärja inte får fel vinkel mot kajen. Flyttar 100 ton vatten på några minuter. Isbrytarna har liknande konstruktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...