Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
tedde1

Hur mycket vågar man spänna vant och stag? Första mastningen.

Rekommendera Poster

Hej

Sjösättningen närmar sig med stormsteg och jag börjar bli smått nervös.

 

Båtfakta:

Hallberg-Rassy 26

Årsmodell 80

7/8 - dels rigg

Svepta spridare

Inget försegel på rulle

 

 

Ägarfakta:

Nybörjare som ska familjesegla.

 

Jag har läst Selde'ns riggbok, kort sammanfattning ni får gärna rätta om jag fått det om bakfoten.

Spänna övervant till 20% av brottslasten. Spänna akterstag till 20% och därefter spänna upp övervanten till 20% igen.

När man då lättar på akterstaget ökar ju spänningen i toppvanten ytterligare, till mer än 20%.

Antar att man inte behöver spänna något på förstaget utan det får sin spänning per automatik.

 

Har jag fattat det här rätt?

Båten är 35 år, håller den/vågar man spänna så här hårt?

Hur gör ni andra?

 

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har hyfsad koll på spänningen och stagen ser hela ut så tror jag helt klart du kan följa istruktioner. Du har långt kvar till att dra av något. De "känns" säkrare att ha något för spännt än för slackt. När det börjar "pumpa" i mast med för slacka stag... blir det enorma ryck och slit-krafter. Kolla upp så alla stag e oskadade bara.

jag skulle kolla mef tex. Selden vad dom tycker, om jag va osäker.

good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skaffade jag en wirespänningsmätare. Inte så mycket för att få rätt spänning som att få samma på bägge sidor.

 

Akterstaget kan man spänna upp med lite block, kaskad kallas det. Räcker nog med fyra gångers utväxling på din båt? Du har säkert sådan redan. Slackas lite i hamn om man vill.

 

Sidostag ska spännas mer än de flesta tror. Enkel test är sedan när du seglar så ska lä vant kännas obelastad för handen men inte sagga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit på ett par träffar med Seldens ho SXK-väst.

 

Deras budskap är. Spänn riggen med tumstocksmetoden. Med en wirespänningsmätare kollar du vad den ger för utslag när riggen är uppspänd efter anvisningarna.

 

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte mäter så vet man inte.. Men som sagts ovan. Toppvanten i lä får inte slacka, då blir partialriggen instabil! Se även upp med pumpningar i masten vid sjö, då blir det stora krafter i riggen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tedde, det finns en bra varvsinstruktion nedladdbar hos HR26-klubben här.
Den gäller visserligen förstagångs-ägaren så pdf-instruktionens tips (sid 7 av 17) om intrimning är mer grundläggande än som behövs vid senare påmastningar.

Man behöver ju inte uppfinna hjulet varje säsong utan kan då utnyttja litet trix, t.ex. ha antecknat föregående säsongs mastfot-läge om den är flyttbar, och även precisa måtten mellan de enskilda vantskruvarnas gängändar för att snabbt och hyfsat noga återställa föregående års trim.

Noterar f.ö. att de rekommenderar "ca 300 kp" som första grund-ansättning!
(Trehundra kilopond är ju den kraft som krävs för att lyfta 300 kilogram så det skall som sagt vara rejält spänt, jämför gärna detta värde med Seldéns brottslastprocent etc. På så sätt får du även Hallberg-Rassy:s åsikt att jämföra med om du skulle tvivla.)
Att båten och masten är gammal sjuttiotalare är som sagts ovan inget skäl att dalta med dess rigganspänning, möjligen undantaget om den råkar sjösättas i nån vindskyddad ankdamm. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behöver jag röra vantskruven på förstaget alls sedan jag ställt in rätt lutning på masten, jag menar, det spänns väl med sidovant och akterstag?

Redigerad av tedde1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den behöver du inte röra. Tänk på att smörja vantskruvarna med tjock paraffinolja innan du ansätter dem. I annat fall är risken stor att de skär. Du kan också ta hem hårt i akterstaget innan du sätter an toppvanten för att minska krafterna i vantskruvarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört tumstocksmetoden ett par år, men får alltid spänna upp mer vartefter då lävanten blir lite väl lösa vid hårdare segling. Kanske det beror på att man ska börja med att "handspänna" först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört tumstocksmetoden ett par år, men får alltid spänna upp mer vartefter då lävanten blir lite väl lösa vid hårdare segling. Kanske det beror på att man ska börja med att "handspänna" först?

 

Sitter röstjärnen stabilt fast, eller .............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet flexar antaglien! Man kan ofta se att båten blir plattare vid röstjärnen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som om jag måste läsa på lite mer om detta oxå, blir ju första påmastningen på Sunwinden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några små tips angående vantskruvarna inför påmastning, ofta är det en kö av båtar och fördröjande  fippel uppskattas sällan. Har genom åren sett det mesta i den vägen och optimerat en bra metod för egen del. ;-)

1.   Förbered masten genom att fästa de välsmorda vantskuvarna på stagena:
1a. Fäst dem alltså helst inte i däcket, för då behöver man tre händer för att fästa ihop dem med staget. En som med kraft drar ner staget mot vantskruven, en andra som lyfter upp den trillade vantskruven mot staget, och en tredje som pillar i fästniten.
1b. Se till att de bägge gängade delarna har lika lång tillgänglig gänglängd i vantskruvens roterbara mittdel. (Görs väl enklast genom att skruva in bägge gängdelarna så långt det går, sedan hålla fast dessa och skruva ut genom att rotera mittdelen.)
1c. Vänd dem rätt och inte upp&ned, d.v.s. när man skruvar mittdelen medsols bör effektiva staglängden kortas. (Eller möjligen tvärtom, blir i alla fall onödigt komplicerat vid senare intrimning om vissa av vantskruvarna skall vridas baklänges för att kortas.)
1d. För att undvika att kröka vantskruvar då bara enstaka stag hunnit fästas, då masten alltså fortfarande vinglar betänkligt är det klokt att ha förberett med svampar inklämda i röstjärnen. Se detta gamla inlägg för detaljerna.
2.  Njut av sommaren, mät sen vid avmastning upp avstånden mellan gängdelarna inuti mittdelen för respektive vantskruv med skjutmått. Anteckna respektive värde så att grundtrimmet lätt återställas nästa säsong. [Eller så upptäcks oförklarliga anomalier tydligt, de antecknade millimeter-måtten med tiondelar brukar kunna stämma år efter år. För mig var dock plötsligt värdena ganska uppåt väggarna en säsong för att nästa oförklarligt återgå till de normala. Diffade typ 5 mm. Vete tusan varför, har tänkt igenom varje del i riggen noga och begriper fortfarande inte orsaken.
Nå, överspelat nu men håll med om att själva metoden med noggrann skjutmåtts-mätning o antecknande både underlättar återställt trim och dessutom kan avslöja ganska små måttskillnader effektivt!?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla havsfidra stod ju masten på överbygget på en balk mellan de två delarna av skottet. När man satte ann vanten tryckte masten på skotten så de böjde sig.

 

Stagade upp skotten med två stöttor. en på varje sida av balken SB och BB.

 

I princip hade jag kunnat krökt skotten hur mycket som helst genom att sätta ann riggen.

 

Efter att jag pressat in de två stöttorna och skruvat fast dem i skottet, sjönk överbygget bara en knapp cm, sen blev maststöttningen  stabil.

 

Vågade dock aldrig sätta an riggen efter Seldens rekommendationer 

 

post-53310-0-88836100-1429642509_thumb.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2012/04/maststottning-pa-havsfidra.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla havsfidra stod ju masten på överbygget på en balk mellan de två delarna av skottet. När man satte ann vanten tryckte masten på skotten så de böjde sig.

 

Stagade upp skotten med två stöttor. en på varje sida av balken SB och BB.

 

I princip hade jag kunnat krökt skotten hur mycket som helst genom att sätta ann riggen.

 

Efter att jag pressat in de två stöttorna och skruvat fast dem i skottet, sjönk överbygget bara en knapp cm, sen blev maststöttningen  stabil.

 

Vågade dock aldrig sätta an riggen efter Seldens rekommendationer 

 

attachicon.gifMASTSTÖTTNING HAVSFIDRA.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2012/04/maststottning-pa-havsfidra.html

Bäste Broder

 

Du ska väl förmodligen inte kappsegla-- spänn vanten rätt hårt --även för o backstag --inget hokuspokus behövs- efter några seglingar i "blåst " om utrycket ursäktas - slackar det  kanske om du känner lite här och

där -- spänn då efter behag - rätt hårt utan överdrift - Har seglat i 40 år utan "mätning". Ha en trevlig seglingssommar. Njut o koppla av. Curre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spänn akterstaget så att masten "krummar" lätt bakåt ca 15 gradet och håll emot med förstaget, sen steg två, spänn sido vanten ganska hårt men inte så hårt att lävantet inte säckar lite vid hård vind,(babystaget måste du oxå hålla koll på så att inte masten får en bakåtsträvande kurva vid dess infästning.) gör det det så har du för mkt segelyta uppe, minska fock och reva storsegel ngt,sen kan man alltid pressa en båt till det yttersta vilket jag gjorde en segling mellan skagern och göteborg då masten stod och pumpade säkert 25 grader i lä när vinden låg på(20/m sekund)hade tur att masten höll då jag var själv ombord och inte vågade mig upp på däck för att reva focken!

Detta gäller på västkusten där det finns"vågor" på ostkusten kanske båten beter sig anorlunda.

Blir du kissnödig så var beredd att släppa i byxbenet..

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu pratar jag maxibåtar upp till 10-11 meter större båtar får man även ta hänsyn till däckets hållfasthet och om stag finns mellan sidovant och skrov/köl, maxi 38+ hade väldigt kraftiga förstärkningar där minns jag, men var oxå väldigt snabb på sidvind, minns att vi loggade 9 knop i 8 tim mellan vinga och Anholt på en 24 tim tävling på 90 talet, den gången loggade vi godkända 170 dist efter avdrag typ!

För nostalgins skull så heter skepparen T.m

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänn akterstaget så att masten "krummar" lätt bakåt ca 15 gradet och håll emot med förstaget, sen steg två, spänn sido vanten ganska hårt men inte så hårt att lävantet inte säckar lite vid hård vind,(babystaget måste du oxå hålla koll på så att inte masten får en bakåtsträvande kurva vid dess infästning.) gör det det så har du för mkt segelyta uppe, minska fock och reva storsegel ngt,sen kan man alltid pressa en båt till det yttersta vilket jag gjorde en segling mellan skagern och göteborg då masten stod och pumpade säkert 25 grader i lä när vinden låg på(20/m sekund)hade tur att masten höll då jag var själv ombord och inte vågade mig upp på däck för att reva focken!

Detta gäller på västkusten där det finns"vågor" på ostkusten kanske båten beter sig anorlunda.

Blir du kissnödig så var beredd att släppa i byxbenet..

Babystag på en HR26?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla tips.

Idag är dagen med stort D, skutan ska i sjön och masten ska på.

 

Mvh

Tedde

Redigerad av tedde1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.

Idag är dagen med stort D, skutan ska i sjön och masten ska på.

 

Mvh

Tedde

Lycka till. Alltid med lite bävan man sjösätter första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar lite.

Sjösättning och mastning gick fint. Vi var två personer som hjälptes åt, vi lyfte masten så den blev bottentung.

Vanten spände vi med hjälp av tumstocksmetoden.

 

Lite smolk i bägaren var där dock, det mest akuta ett läckage, men det tar vi i en annan tråd.

 

Mvh Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

läste runt på olika forum och blev lite konfundersam, många skriver att man ska spänna vanten till 20%, mina är spända nästan till 25% med akterstaget släppt. 20

med akterstaget spännt.

Hoppas jag inte tagit i för mycket.

 

Hur hårt ska man spänna undervanten, mina är inte särskilt spända men masten står rakt vad jag kan se.

 

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar helt okej i mina slöseglar-ögon.
För du har väl bara två undervant på HR26:an och inget babystag eller annat som förhindrar bakåtkrum vid spridarnas höjdnivå?


Undervanten spänns automatiskt en smula då häckstaget senare ansätts genom att maströret försöker krumma föröver vid spridarnas höjd.
Detta med krummad mast är en trim-finess, det planar ut seglets buk och planhet kan även minska krängning vid ökad vind. Vid kryss kan man normalt se att lävantet dinglar litet* slappt, med obs  betoningen av ordet "litet".   
Kraften som blir i undervantens anspänning beror alltså delvis på maströrets styvhet i kombination med tillverkarens val av fästpunkter i däck. Kanske kan jämföras litet med en pilbåge. Positionen för undervantens röstjärn i däcket är noga vald sådan att en liten lagom vinkel bildas då båten betraktas ifrån sidan.

Ni som tävlingsseglar har säker mycket bättre koll än jag, kommentarer? 
*) Masttillverkare varnar ofta för typ "utknäckning akterut", alltså att mastens mittparti vid spridarnas höjdnivå plötsligt blir lealöst och fritt kan flytta sig akterut (gäller alltså om babystag etc saknas). Ordet knäck förklaras ibland med en ölburk, tydligen kan man ställa sig på en sådan utan att den kollapsar om man kliver upp jäkligt försiktigt. Men minsta lilla buckla eller i mastfallet en alltför kraftig böj i aluminium leder lätt till kollaps. Liknelsen med 80 kg på en tunn ölburk är relevant för masten kan tryckas ner i däcket med flera ton, räkna gärna ihop maxkraften av alla stag och vant och krydda med lite vinkel-sinus.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...