Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
PCP-Roger

MPPT-regulator med justerbara värden

Rekommendera Poster

:wacko: I den lokala VW-klubben köpte nästan alla som hade äldre bilar med 6V system och likströmsgenerator Optima. Det var någon batteriexpert tillika bubblaägare som diskuterade som så att dessa 6V likströmsgeneratorer gav så begränsad laddningsström att det gällde att se till att batteriet var bra och extra mottaglig för det lilla som gavs. Bara det att den nästan blev billigare att byta till 12V växelströmmare liksom alla andra elektriska komponenter än att beställa 6 volts Optima batterier.

 

Nä, inte fasiken spann de luftkyla boxermotorena bättre för det... Men startmotorerna hade ju mer kraft då det behövdes.

 

Som en spinoff topic då alltså... ;)

 

Till mina båtar, och dieselmotorernas startmotorer brukar jag ha två parallellkopplade 12 V och 75 eller 80Ah "grävmaskinsbatterier" alltså startbatterier för tunga fordon, måhända överdrivet och överdimensionerat, men det funkar alltid. Klart ett helt omodernt alternativ, då det finns batterier som är bättre, men dessa grävmaskinsbatterierna kostar inte lika mycket.

Nuvarande båt har Biltemas AGM-batteri som startbatteri, undrar stillsamt varför, det kommer antagligen att bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser i manualen här att regulatorn har "positive grounding".

Känns konstigt. Spelar det någon roll?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser i manualen här att regulatorn har "positive grounding".

Känns konstigt. Spelar det någon roll?

Egentligen inte. Använder du lastutgången så måste all utrustnings minus kopplas till regulatorns minus, jag har kört så i flera år.

 

Den nyare regulatorn, 2215, reglerar på plus-sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat mig en EPSolar Tracer A-series med display och funderar lite runt inställningar för laddning av mina AGM-batterier. De vanliga parametrarna som float och bulkspänningar är ju enkla att applicera eftersom de står på batteriet. Det jag funderar lite på är hur man ska tänka runt återgång till bulkladdning från float, speciellt de perioder utanför högsäsong som båten ligger oanvänd länge. Standardinställningen är att gå från float till bulkladdning när spänningen sjunker under 13.2V men jag funderar på om man kanske ska sänka det till runt 12.8V för att undvika att den efter en natt vid hemmabryggan åter kör en bulkladdning på morgonen. Det borde väl vara mer skonsamt att den går upp från nattens vilospänning runt 12.8V till en float runt 13.5V igen utan att bulkladda mellan?

 

När man använder båten kanske man vill ändra detta för att få in maximalt med ström... men min frågeställning nu rör sig mer runt laddningsteori för batterierna när de inte cyklas utan ligger still vid bryggan eller på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör ungefär så, feg laddning. Visserligen kunde jag se att bulkperioden var väldigt kort men det händer aldrig att jag sätter segel när solen går upp och när jag ger mig iväg så har float laddningen laddat tillräckligt och framåt eftermiddagen så är det fulladdat.

Jag skulle uttrycka det som att ladda försiktigt är det viktigaste för batterierna, inte att de alltid är toppladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat mig en EPSolar Tracer A-series med display och funderar lite runt inställningar för laddning av mina AGM-batterier. De vanliga parametrarna som float och bulkspänningar är ju enkla att applicera eftersom de står på batteriet. Det jag funderar lite på är hur man ska tänka runt återgång till bulkladdning från float, speciellt de perioder utanför högsäsong som båten ligger oanvänd länge. Standardinställningen är att gå från float till bulkladdning när spänningen sjunker under 13.2V men jag funderar på om man kanske ska sänka det till runt 12.8V för att undvika att den efter en natt vid hemmabryggan åter kör en bulkladdning på morgonen. Det borde väl vara mer skonsamt att den går upp från nattens vilospänning runt 12.8V till en float runt 13.5V igen utan att bulkladda mellan?

 

När man använder båten kanske man vill ändra detta för att få in maximalt med ström... men min frågeställning nu rör sig mer runt laddningsteori för batterierna när de inte cyklas utan ligger still vid bryggan eller på vintern.

 

För att kunna göra "egna" inställningar så skaffade jag mig en kabel från eBay (50:-) som jag kopplar till regulatorn:

http://www.ebay.com/itm/122177520231?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Med den kabeln och ett PC-program som jag hittade på tillverkaren hemsida (gratis :D ) så är det bara att göra sina inställningar:

http://www.epsolarpv.com/en/index.php/Technical/download

Fliken Software & APP / Controller Monitoring PC software (V1.4)

Det går att titta på inställningsmöjligheterna i programmet utan att koppla in regulatorkabeln om du vill titta på möjligheterna.

 

De här inställningarna görs ju inte så ofta så för mig räcker det med en "PC och kabel-lösning".

Det går ju med deras presentationsinstrument också men jag ville inte ha fler instrument och så blev det billigare.. (Lite ovanligt när det gäller båten men....).

 

Jag kör enligt batterispecen och inte efter standardinställningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt antivirusprogram skrek som en stucken gris när jag försökte installera det programmet som EPSolar har på sin hemsida, tror de hade lagt med en trojan i installationspaketet, så jag håller mig till displayen. Jag ser också en fördel med att ha displayen monterad i båten för då kan jag enkelt ändra inställningar. Kommer nog välja lite hårdare laddning när vi är ute på längre turer och sen backa ner till en mer konservativ underhållsladdning när den ligger still längre perioder.

 

Batterileverantören specar ju som sagt laddspänningar men inte så mycket mer än så. Brytpunkter för övergång/återgång från float till bulk har jag inte hittat någon info om. Inte heller hur länge man ska låta den gå i "boost" (fast spänning, avtagande ström) innan den går ner på float. Jag tror att båda dessa parametrar kan ha en viss inverkan på livslängden på batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommunikationen med regulatorn är RS485, jag har en adapter/övergång till RS232. Sen är det bara att skriva i terminalen. Om man nu inte tycker om programvaror!

Jag lånade en linjeanalysator och kollade trafiken mellan instrument/regulator, inte svår.

 

En kul video om regulatorns möjligheter: 

det börjar lukta Raspberry Pi ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, ingen boost. Frågan är om det är boosten eller floatspänningen som kokat batterierna. Jag tänker nämligen att en pryl som sålts i tusentals exemplar och som kommer från ett land där man stämmer företag som serverar varmt kaffe man bränner sig på och som fortfarande finns på marknaden kanske inte är helt skitdum. Kan det därför vara så enkelt att de som haft problem med sina batterier haft omkopplaren i fel läge? Kanske har man bytt från vanliga blyackar till modernare batterier utan att ha en tanke på att ändra?

 

Med tanke på att många under flera år höjt regulatorn till skyarna och inte haft eller har problem är det en intressant fråga att ta reda på var det felar.

 

Jag är övertygad om att det var Maxpowern som koka upp mina blybatterier. Höll i knappt tre säsonger, när jag plocka ur dom var dom alldeles svullna. 

 

Är jävligt skötsam med batterierna - drogs aldrig ur mer än till ca 55-60% (vilket hände nån gång att jag va så långt nere, hade monitor) och en fin CTEK landströmsladdare som toppade batterierna flera ggr per säsong.

 

Var på genomgång med en kille från Odelco (visst konkurrent) men han mena på att floatspänningen är definitivt för hög från Maxpowern. Va även andra på mötet som haft och bytt ut Maxpower pga sabbade batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...