Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PCP-Roger

MPPT-regulator med justerbara värden

Rekommendera Poster

Nu har jag fått hem New Tracer 10A och MP-50 från Epsolar, och kopplat in den. Den går att ställa in på 'gel', men då ger den 14,2V boost och 13,8V float. Mitt Exide gel vill ha 14,4V boost och 13,7V float, vilket jag kan ställa in den på, om jag väljer läge 'user' istället för 'gel'. Men det finns ett gäng andra parametrar man kan ställa in också, t ex 'equalize duration' och 'boost duration' mm. Hur vet man vad dessa värden ska vara?

/Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul (hoppas jag). Equalize ska du inte ha på GEL-batterier. Betr. 'boost duration' mm, kolla vad standard värdena är, det är lite svårt ibland att förstå vad de menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde också samma regulator men kommer koppla in den i min stationära PC som jag har i båten. Har inte kollat manualen men antar att du ställer parametrarna via en PC (hänger mjukvaran med förresten?) eller via displayen?
Har nya AGM batterier som inte vill ha mer än 13,5V i float och självklart sitter jag nu med den vita-kom-inte-ihåg-namnet regulatorn, den har som sagt lite för hög float.
Känns onödigt att förkorta livslängden i onödan på batterierna.
Väntar med spänning på den här regulatorn, hur känns kvaliteten? Mekaniskt m.m.?
Mvh Elfanomad
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvaliten känns helt ok, det är rejäla plintar att koppla in feta kablar på. Har inte hunnit prova ännu under verkliga förhållanden (båten står fortfarande på land, i skugga nästan hela dagen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett jäkligt bra pris, för en 20 amperare dessutom. Hoppas du blir nöjd med den. Det är jag iallafall, hittils. Det enda jag inte kommit underfund med, är hur man kopplar bort funktionen "euqal. charge" på egna inställningar, för gelbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kikat i manualen för MT-50? Där finns iallafall någon form av beskrivning, fast det saknas beskrivning av vad de olika parametrarna betyder.

 

Om du har Battery Type satt till "Gel" så blir det ingen utjämningsladdning. Om du har Battery Type satt till "USER" så borde det gå att stänga av genom att ställ in spänning och/eller tid för utjämningsladdningen. T.ex. ska man kunna sätta tiden till 0 min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att min order levererades i tisdags, d.v.s. exakt en vecka efter det att jag gjorde beställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Nu har jag haft New Tracer 2215BN + MT-50 sen i juni och jag är väldigt nöjd. Har fn 2x50 + 2x30W solpaneler som alltid håller mina batterier laddade utan att någonsin bli överladdade. I princip all min förbrukning går också via regulatorn som kopplar ifrån om batterispänningen blir för låg (även testat!).

Nu har jag även provat med ett nätaggregat 23A@16V som är kopplat parallellt med solpanelerna. När man tänder alla lampor mm så tar regulatorn ström från nätaggregatet. Spänningen ligger på 13,7V och det går 0,1A till de fulladdade batterierna.

Kan klart rekommenderas, lite dyr kanske men värt pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut idag.

5,2A från nätaggregatet, 1,2A till lampor. Resten, 3,9A, är navigations-el som inte är kopplad genom regulatorns bastugång utan går direkt från batterierna. Ca 0,1A laddar batterierna.

En kul grej som jag upptäckte idag är att trycker man på OK på MT50 så stänger man av all last precis som en huvudbrytare.

 

post-80529-0-80504000-1444954113.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för nätaggregat du har?

 

Uppdatering:

Nu har jag haft New Tracer 2215BN + MT-50 sen i juni och jag är väldigt nöjd. Har fn 2x50 + 2x30W solpaneler som alltid håller mina batterier laddade utan att någonsin bli överladdade. I princip all min förbrukning går också via regulatorn som kopplar ifrån om batterispänningen blir för låg (även testat!).

Nu har jag även provat med ett nätaggregat 23A@16V som är kopplat parallellt med solpanelerna. När man tänder alla lampor mm så tar regulatorn ström från nätaggregatet. Spänningen ligger på 13,7V och det går 0,1A till de fulladdade batterierna.

Kan klart rekommenderas, lite dyr kanske men värt pengarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Vad är det för nätaggregat du har?"

 

Typ ett sådant här. 360W@15V. Utspänningen är ställbar +/-10%. Nätaggregatet behöver byggas in i en lämplig låda.

http://www.ebay.com/itm/15V-24A-360W-AC-DC-Regulated-Switching-LED-Power-Supply-CNC-CE-High-Quality-/251618742348?hash=item3a95a5504c:g:S7oAAOSwEK9T7u36

 

 

Intressant!

 

Någon länk till den låda du använt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

"Vad är det för nätaggregat du har?"

 

Typ ett sådant här. 360W@15V. Utspänningen är ställbar +/-10%. Nätaggregatet behöver byggas in i en lämplig låda.

http://www.ebay.com/itm/15V-24A-360W-AC-DC-Regulated-Switching-LED-Power-Supply-CNC-CE-High-Quality-/251618742348?hash=item3a95a5504c:g:S7oAAOSwEK9T7u36

 

 

Intressant!

 

Någon länk till den låda du använt?

 

 

Nix, tsv kör jag öppet. Till ett annat aggregat har jag en låda som heter 462023 hos Biltema men det aggregatet är lite mindre. Svebry har nog annars någon aluminiumlåda. Sen har jag  en långpanna ca 25x35 cm som jag hittade på loppis. Den kan man nita mot en aluminiumplåt och få vattentät. Nätaggregatet ger lite värme som kan vara bra att bli av med men även en låda som är öppen fungerar, värmen kommer ju att driva ut ev fukt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er,

 

Har fått hem samma kombo som tidigare nämts.

 

Har 2st 50w paneler som jag tänkte seriekoppla så det blir 24v. Har fått tips att detta skall vara till fördel.

 

Men min största fundering är hur jag ställer in laddningen.

 

Har enbart kopplat dessa paneler till mitt förbrukningsbatteri. Är ett Optima Blue 75ah.

 

Tacksam för tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte seriekoppla solpanelerna, skuggas den ena så förlorar du all laddning.

Optima är väl AGM-batteri. Ställ in som det eller ställ in de spänningar som anges för batteriet. Boost och Float, sätt även Max spänningen, denna typ av batterier är känsliga för för hög spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om regulatorn klarar att arbeta på den lägre spänningen som en panel ger går det bra att seriekoppla, i alla solpaneler jag sett sitter en diod som leder strömmen förbi den skuggade panelen, du förlorar inte all laddning, utan dessa dioder skulle inte husinstallationer med 20st seriekopplade solceller fungera särskilt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om regulatorn klarar att arbeta på den lägre spänningen som en panel ger går det bra att seriekoppla, i alla solpaneler jag sett sitter en diod som leder strömmen förbi den skuggade panelen, du förlorar inte all laddning, utan dessa dioder skulle inte husinstallationer med 20st seriekopplade solceller fungera särskilt bra.

Det där låter helt bakvänt. Du måste blanda ihop seriekoppling och parallellkoppling. Skulle seriekoppling ge lägre spänning? Det är ju tvärtom. Seriekoppling ger högre spänning och lägre ström, (under förutsättning att ingen panel är skuggad). Dioden sitter där för att en skuggad panel inte ska förbruka ström (som de andra panelerna levererar) när den är parallellkopplad. På en båt med 12V system brukar man i alla händelser alltid parallellkoppla. Har man 24V så seriekopplar man panelerna två och två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om regulatorn klarar att arbeta på den lägre spänningen som en panel ger går det bra att seriekoppla, i alla solpaneler jag sett sitter en diod som leder strömmen förbi den skuggade panelen, du förlorar inte all laddning, utan dessa dioder skulle inte husinstallationer med 20st seriekopplade solceller fungera särskilt bra.

Det där låter helt bakvänt. Du måste blanda ihop seriekoppling och parallellkoppling. Skulle seriekoppling ge lägre spänning? Det är ju tvärtom. Seriekoppling ger högre spänning och lägre ström, (under förutsättning att ingen panel är skuggad). Dioden sitter där för att en skuggad panel inte ska förbruka ström (som de andra panelerna levererar) när den är parallellkopplad. På en båt med 12V system brukar man i alla händelser alltid parallellkoppla. Har man 24V så seriekopplar man panelerna två och två.

 

 

Dioden jag pratar om sitter parallellt med panelen oftast kan man se den eller de, ofta sitter det två, om panelen har en kopplingsbox med plint man kan öppna, den lägre spänningen jag pratar om inträffar alltså om ena panelen av två seriekopplade är skuggad kanske inte helt klart uttryckt av mig.

 

Seriedioder som hindrar den ena av två parallellkopplade paneler från att dra ström får man oftast sätta dit själv då dom vanligtvis inte sitter i panelen från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt som MartinX skriver, sitter det dioder och regulatorn klarar växlingen i spänning så funkar det. Men vinsten är försumbar. Ska man ha ytterligare ett par seriekopplade paneler och en panel skuggas så förlorar man hela det parets effekt. Det rätta är i så fall att ha en regulator för varje seriekopplat par.

På land brukar det vara mindre skuggning än på en båt. Mest ström brukar man få med flera parallellkopplade paneler, alltså hellre 4x25W än 1x100W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och råd. Känner mig osäker hur jag ska koppla allt nu. 

 

Det är två paneler  

http://www.aliexpress.com/item/100W-18V-Sunpower-Semi-Flexible-Solar-Panel-Maxeon-C60-21-8-High-Efficiency-Solar-cell-Charge/32647175390.html?shortkey=Yb2UZJFj&addresstype=600

 

Med denna regulator 

http://www.aliexpress.com/item/New-Tracer-1215BN-10-amps-Programmable-MPPT-Solar-Charge-Controller-Boost-Float-Low-Charging-PC-Connect/32353118353.html?spm=2114.01010208.3.2.n8uibt&ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201602_1_10017_10005_10006_10034_10021_507_10022_10020_10018_10019,searchweb201603_9&btsid=07ab874e-c1b2-49cb-b198-054f204b3d03

 

Går ca 4-5 meter 2.5mm2 kabel från taket, till regulatorn (ej inkopplat just nu)

 

Batteriet som skall laddas är ett:

Optima Blue 75 ah

 

Alternator: 13.65 to 15.0 volts Battery Charger (Constant Voltage): 13.8 to 15.0 volts; 10 amps maximum; 6-12 hours approximate Float Charge: 13.2 to 13.8 volts; 1 amp maximum; (indefinite time at lower voltages) Rapid Recharge: Maximum voltage 15.6 volts. No current limit as long as battery (Constant voltage charger) temperature remains below 125°F (51.7°C). Charge until current drops below 1 amp. Cyclic or Series String Applications: 14.7 volts. No current limit as long as battery temperature remains below 125°F (51.7°C). When current falls below 1 amp, finish with 3 amp constant current for 1 hour. All limits must be strictly adhered to.

 

Har dragit kablar till sökarljus samt tuta, så har lite trassligt att utöka kabelhärvan på taket, annars skulle jag eventuellt satt grövre kabel till panelen.

 

Startbatteriet är av samma modell, men slås av efter körning. Det laddas inte via panelerna. Sitter 2st Ctek M200 som laddar batterierna, när landström finns att tillgå. (rätt ofta)

 

Tacksam för all input från Er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om den nyare BN-serien har någon funktion som saknas på A-serien? Tänker då främst på 20A-varianterna. Noterar annars att den äldre A-serien har display, vilket man måste köpa till i form av MT-50 tilll BN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skillnad är att du måste ha MT-50 för att kunna ställa värdena (om man inte kopplar upp sig via RS485). BN reglerar på plussidan för lastutgången, de flesta andra reglerar på minus.

Sen finns det några fler värden som kan regleras.

En synnerligen bra apparat!

Fungerade även bra i vintras när den matades med ett 17V aggregat.

 

Köper man på eBay så ska man köpa från Italien eller Tyskland, deras priser var bättre än Kina och ingen risk för moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu beställt en 2215BN och väntar spänt på leveransen. Eftersom batteriladdaren är pensionsfärdig så har jag kollat lite på nätaggregat för att ladda via solcellsregulatorn. Det finns gott om IP67-klassade nätaggregat avsedda för LED-belysning, 12 och 24 volt. Antar att det då är bättre att köra på 24 volt som sen regulatorn får ta ned till rätt laddspänning. Har t ex tittat på denna http://www.ebay.com/itm/AC-Adapter-24V-250W-Waterproof-Electronic-LED-Driver-Power-Supply-Outdoor-IP67-/131964604519?hash=item1eb9b41067:g:Ux8AAOSwDNdV1F4A

 

Finns någon hake med detta, t ex att nätaggregaten inte mår bra av att parallellkopplas med en solpanel? Det jag kan se är att statistiken över inkommande solladdning blir missvisande och att man max kan ladda med 20 ampere, medan man med en separat laddare kan få laddning samtidigt från solpaneler och batteriladdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju kört så länge utan problem. Statistiken blir ju fel förstås.

Så här har jag gjort:

Från varje panel har jag en Schottky-diod för att förhindra att strömmen går bakvägen. Mest ifall någon panel skulle paja men självklart med nätaggregat också. Fullt utbyggt har jag sex paneler och även om det sällan brukar ställa till det med backström så känns det bra. Förlusten ligger på ca 2% pga dioderna, smällar man får ta.

 

Nätaggregatet är på 350W@15V, går att justera till knappt 17V. Det är inte IP67 men det är inte micron mm heller. Det sitter petsäkert monterat på en skyddad plats.

 

Det första aggregatet jag hade sitter i en långpanna av aluminium med en aluminiumplåt popnitad. Det är minst ip67...

 

OBS dessa aggregat kan justeras till 13,6V, perfekt för att fungera som supply till elsystemet ombord.

 

http://www.ebay.com/itm/350W-15V-23-2A-Rainproof-outdoor-Single-Output-Switching-power-supply-for-LED-/252413474381?hash=item3ac503f64d:g:iMcAAOSwJQdXA3T6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niklas L; du skriver att du har ett Optima som förbrukare och ett som startbatteri? Om du har plats skulle jag föreslå att du köper ett vanligt startbatteri och flyttar ihop dina två Optima. Det ger dig bättre kapacitet i förbrukarbanken och längre livslängd på batterierna eftersom de laddas ur mindre vart och ett.

 

Ett startbatteri används så lite att det är "overkill" att ha ett Optima där. Sedan stämmer din text om laddnivåer. Optima är nog det AGM batteri som klarar högst spänning ( enligt tillverkaren ) med upp till 15,0V i normal laddningsfas. Men som sagt, alla batterier mår bra av att laddas ur så lite som möjligt...

"Två st Optima är bättre än ett st" Gammalt djungelordspråk!

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niklas L; du skriver att du har ett Optima som förbrukare och ett som startbatteri? Om du har plats skulle jag föreslå att du köper ett vanligt startbatteri och flyttar ihop dina två Optima. Det ger dig bättre kapacitet i förbrukarbanken och längre livslängd på batterierna eftersom de laddas ur mindre vart och ett.

 

Ett startbatteri används så lite att det är "overkill" att ha ett Optima där. Sedan stämmer din text om laddnivåer. Optima är nog det AGM batteri som klarar högst spänning ( enligt tillverkaren ) med upp till 15,0V i normal laddningsfas. Men som sagt, alla batterier mår bra av att laddas ur så lite som möjligt...

"Två st Optima är bättre än ett st" Gammalt djungelordspråk!

Håller med. Sen är ju Optima ett sjuhelvetesstartbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Niklas L; du skriver att du har ett Optima som förbrukare och ett som startbatteri? Om du har plats skulle jag föreslå att du köper ett vanligt startbatteri och flyttar ihop dina två Optima. Det ger dig bättre kapacitet i förbrukarbanken och längre livslängd på batterierna eftersom de laddas ur mindre vart och ett.

 

Ett startbatteri används så lite att det är "overkill" att ha ett Optima där. Sedan stämmer din text om laddnivåer. Optima är nog det AGM batteri som klarar högst spänning ( enligt tillverkaren ) med upp till 15,0V i normal laddningsfas. Men som sagt, alla batterier mår bra av att laddas ur så lite som möjligt...

"Två st Optima är bättre än ett st" Gammalt djungelordspråk!

Håller med. Sen är ju Optima ett sjuhelvetesstartbatteri.

 

 

Går motorn bättre om den startats med ett Optimabatteri än med ett vanligt startbatteri!?  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...