Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
PCP-Roger

MPPT-regulator med justerbara värden

Rekommendera Poster

Eftersom jag "bränt" två st förbrukningsbankar -troligen beroende på för hög float-spänning från min MaxPower funderar jag på att ersätta den med en regulator med bl.a. justerbar float-spänning.

Har kollat på mina AGM-batterier och enl. specen ska dom inte ha mer än 13,5-13,6 V.

Undrar om någon har eller känner till denna:

 

http://www.ebay.com/itm/20A-12V-24V-MPPT-solar-panel-charge-controller-regulator-Save-15-30-more-power-/381183719798?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58c051f976

 

-Verkar prisvärd och har de justeringsmöjligheter jag önskar.

 

Tänker för övrigt att-för att ta det säkra före det osäkra - återgå till att använda en laddningsfördelare med dioder även från landströmsladdaren för att undvika överspänning även från den.

 

Synpunkter??

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag "bränt" två st förbrukningsbankar -troligen beroende på för hög float-spänning från min MaxPower funderar jag på att ersätta den med en regulator med bl.a. justerbar float-spänning.

Har kollat på mina AGM-batterier och enl. specen ska dom inte ha mer än 13,5-13,6 V.

Undrar om någon har eller känner till denna:

 

http://www.ebay.com/itm/20A-12V-24V-MPPT-solar-panel-charge-controller-regulator-Save-15-30-more-power-/381183719798?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58c051f976

 

-Verkar prisvärd och har de justeringsmöjligheter jag önskar.

 

Tänker för övrigt att-för att ta det säkra före det osäkra - återgå till att använda en laddningsfördelare med dioder även från landströmsladdaren för att undvika överspänning även från den.

 

Synpunkter??

 

//Roger

 

Den MPPT-regulatorn får godkänt av en som provat och mätt på den:

https://www.youtube.com/watch?v=3Okm50rgAWg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag den regulatorn för ett tag sen och tyckte den verkade ok även om den saknar extern temp. sensor.

Annars brukar EP Solar vara bra se tex HÄR.

Separat display är ju praktiskt.

Vet inte om man kan justera floatspänningen mm. Någon som vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga t PCP-Roger; det finns en omkopplare på Maxpowern som man ställer beroende på batterityp. Har du kollat att den står i rätt läge? Bara en tanke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med MPPT-regulator verkar vara en riktig djungel. Här är min "kravspec", finns det någon som uppfyller den?

* Skydd mot djupurladding av batteribank.

* Justerbara laddspänningar.

* Automatisk utjämingsladdning var 14:e-30:e dag.

* Ah-mätare för lasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EPsolar har en splitter ny serie där du kan ställa nästan samtliga parametrar.

Den har även en separat display (MT50), fär det fasibla priset 30$.

 

Tex här:  http://www.ebay.com/itm/New-Tracer10A-20A-30A-40A-MPPT-solar-charge-controller-regulator-solar-charger-/111597277189?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item19fbb75005

 

Scrolla tillräckigt långt ner så ser du vilka parametrar som kan ställas (User i tabellen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omkopplaren på MaxPower ställer om batterityp. Skillnaden är att i läget "VRLA" så sker ingen "boost" men floatspänningen ligger fortsatt på 14,2V. 

--

Ställbara värden har den som TS tittat på och EP solar i vart fall i den nya serien.

En riktig utjämningsladdning någon gång i månaden har jag inte sett. Utjämningsladdning gäller bara våta batterier och bör nog ske manuellt, spännginen ska oftast upp över 16V så man vill nog för säkerhetsskull koppla bort förbrukare och kolla vattennivån efteråt.

--

De nya EP Solar är klart intressant. Att man kan ställa laddningsnivåerna gör att man i en framtid kan anpassa regulatorn till LiFePO4 mm.

Fjärrdisplayen ger en tydlig bild av hur laddningen går till. Det finns även en programvara så man kan få upp värdena och styra dem från en dator. 

De har, till skillnad från de flesta regulatorer, gemensam minus vilket underlättar inkoppling när man vill ha möjlighet att starta från husbatterierna mm.

Den enda nackdelen jag ser är att lastutgången bara klarar 20A men det kanske räcker? Jag kör invertern direkt från batterierna men styrrelät går på lastutgången så lastfrånkopplingen fungerar ändå. Strömmen till navigationsdelen tar jag heller inte via lastutgången av säkerhetsskäl. Därför kommer inte Ah uttaget att redovisas rätt utan då får jag titta på NASAn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, ingen boost. Frågan är om det är boosten eller floatspänningen som kokat batterierna. Jag tänker nämligen att en pryl som sålts i tusentals exemplar och som kommer från ett land där man stämmer företag som serverar varmt kaffe man bränner sig på och som fortfarande finns på marknaden kanske inte är helt skitdum. Kan det därför vara så enkelt att de som haft problem med sina batterier haft omkopplaren i fel läge? Kanske har man bytt från vanliga blyackar till modernare batterier utan att ha en tanke på att ändra?

 

Med tanke på att många under flera år höjt regulatorn till skyarna och inte haft eller har problem är det en intressant fråga att ta reda på var det felar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K

Jag har kollat omkopplaren och den står i rätt läge- har för övrigt bara använt AGM-batterier.

Anledningen till att jag är ganska övertygad om att det är floatspänningen från MaxPowern som ställt till det är att jag innan jag bytte till den nuvarande

sortens AGM-batterier är att modellen jag hade tidigare fungerade felfritt i 6 år innan jag bytte dom pga att kapaciteten började avta, men dessa batterier skulle enl. specen ha en floatspänning runt 13,8-13,9 V mot de nuvarande 13,5-13,6 V. Jag antar att denna skillnad innebar att dom tidigare batterierna tålde dom14,2 V som MaxPowern ger bättre.

De batterier jag använt senast har "kroknat" efter bara några månader.

Kan tillägga att jag fortfarande använder ett av den tidigare sortens batterier som startbatteri ( och laddas inte av MaxPowern )

och det verkar nu efter nästan 10 år vara i prima skick, har iofs inte kollat hur många Ah som det ger men som startbatteri fungerar det helt perfekt, har även ankarspelet och bogproppen kopplat till detta. 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för bra återkoppling. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaxPower kokar inte sönder batterierna. Överladdning leder till sulfatering och batteritillverkarna är överens om att 14,2V floatspänning ÄR överladdning, det gäller såväl våta som VRLA. Skillnaden är att AGM & GEL skadas betydligt snabbare.

I bruksanvisningen till MaxPower anger man tydligt att floatspänningen är 14,2V och därmed blir det brukarens sak att avgöra om batterierna klarar det. Troligen svårt att stämma tillverkaren dessutom tror jag NAPS är finskt.
Flera har försökt få en förklaring från NAPS. Mig veterligt har ingen fått svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underladdning leder till sulfatering Behemac. Överladdning kan däremot ta bort en del av blysulfaten. Överladdning kan man ha koll på genom att se om man behöver fylla på vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underladdning leder till sulfatering Behemac. Överladdning kan däremot ta bort en del av blysulfaten. Överladdning kan man ha koll på genom att se om man behöver fylla på vatten.

Skriva rätt är inte alltid lätt. Ett överladdat batteri korroderar sönder.

Utjämningsladdning, inte överladdning, rör om elektrolyten och kan minska problem med den sulfatering som kommer med  för djupt urladdade batterier.

Utjämningsladding får bara ske med våta, fulladdade, batterier. Görs typiskt med en ström som är 4% av batteriets kapacitet, spänningen brukar hamna på drygt 16V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade du någon regulator med bra värden, som inte överladdar? Är själv på jakt efter MPPT, som inte överladdar mitt gelbatteri. Men det är en djungel. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EP-solar som LonlyBird beskriver verkar väldigt rätt, på pappret i alla fall. Det finns väl någon med erfarenheter? Själv tycker jag priset är för högt, förhoppningsvis sjunker det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med frakt och MP-50 display blir den dyrare än den som PCP-Roger hänvisar till. Aftonbladet eller Expressen... Vilken ska man välja...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på Ctek Dual som har inbyggd MPPT-regulator den ska enl. uppgift från Ctek ge 13,6 V floatspänning-perfekt för mina AGM-batterier. 

Får samtidigt en bra regulering på laddningen från generatorn till förbr.banken.

Ang. den kritik som förts fram på forumet om att den bara ger 20 A så tror jag det är fullt tillräckligt för mina behov, kommer också att koppla på 200 W solceller.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är väl inte ställbar för gel,agm och syra? Ögnade snabbt igenom deras pdf, verkar bara jobba med syra/ bly. Mitt GEL vill ha 3,7 volt i float, 3,6 är ju nära, bättre än Maxpowern's 4,2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med frakt och MP-50 display blir den dyrare än den som PCP-Roger hänvisar till. Aftonbladet eller Expressen... Vilken ska man välja...?

Jag hittade inte att värdena var ställbara på den billigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på Ctek Dual som har inbyggd MPPT-regulator den ska enl. uppgift från Ctek ge 13,6 V floatspänning-perfekt för mina AGM-batterier. 

Får samtidigt en bra regulering på laddningen från generatorn till förbr.banken.

Ang. den kritik som förts fram på forumet om att den bara ger 20 A så tror jag det är fullt tillräckligt för mina behov, kommer också att koppla på 200 W solceller.

 

//Roger

Om 20A generatorladdning räcker så är den nog ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Med frakt och MP-50 display blir den dyrare än den som PCP-Roger hänvisar till. Aftonbladet eller Expressen... Vilken ska man välja...?

Jag hittade inte att värdena var ställbara på den billigare?

Menar du att den här http://www.ebay.com/itm/New-Tracer10A-20A-30A-40A-MPPT-solar-charge-controller-regulator-solar-charger-/111597277189?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item19fbb75005 har justerbar floatspänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp

"Float charging voltage Gel /Sealed /Flooded: 13.8V,   USER: 9~17V"

 

Enligt manualen så innebär USER att man själv kan ställa värdena.

Verkar ha gått ner i pris också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en manual för regulatorn

 

www.ledon.eu/attachment.php?id_attachment=254

 

Det går inte att justera värdena direkt på regulatorn. Det finns en kontakt för att koppla in PC eller specialmonitor för att göra inställningar

 

"9 – RS-485 Port (RJ45 interface) Connect with PC or MT50 to monitor or update firmware."

 

Manual MT50  http://stratosol.dk/Resources/Files/Datablade/EP%20solar/BN/Manual%20eng.%20MT50.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MT-50 kostar 260 kr och den ska man nog ha. Annars behöver man en RS485->USB omvandlare och en programvara till datorn, då finns fler möjligheter att tex logga mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mej för att beställa en New Tracer 10A + en MP-50. Har mailat säljaren om vad frakten kostar. Frakten kostar 30$. Han säger att jag ska lägga beställningen, så skicar dom en faktura. Jag försöker lägga beställningen, men det blir problem, då inte fraktkostnaden står specifiserad i annonsen. Hur fasen gör man då? Bhemac, du verkar ju vara insatt i Ebay-affärer, hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite udda, inget jag har erfarenhet av. Helst ska ju frakten ingå i Paypal-betalningen då har man ett gott skydd.

Jag skulle nog vara lite kallsinnig ett tag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken säljare på Ebay är det du tänker köpa av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart ska man inte betala frakten separat. I det här fallet tror jag att det funkar ungefär som när man bjuder i en auktion, man får upp en knapp "Comitt to Buy". Senare får man ett mejl med en "faktura" och en länk till Paypal för betalning.

 

Jag skulle tro att det är så det funkar för t.ex. http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=121617953876&alt=web

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Jag lyckades beställa den till slut. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...