Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Allegro33

Bygga ett lokalt nätverk på en trådlös wifi

Rekommendera Poster

Jag har en fråga angående Att "splitta mitt wifi abonemang  plus att jag få en starkare signal med en trådlös switch) ( Airlink 177B58) jensen scandinavia ..

 

INFO: Jag köper varje månad utav hamnkontoret en kod som ger mig en månads fri surf som går på deras wifi stolpar, men problemet är att signalen är lite svag nere i båten, och när jag gjort mitt på telefonen så vill t.e.x frugan läsa tidningen och då måste jag logga ut och hon får vänta i ca 10min innan hon kan logga in..

 

Så jag skulle vilja koppla upp min Switch på kontorets wifi och dela ut den här i båten så vi kan använda den samtidigt. Är det möjligt ??

 

( Ps jag har försökt göra min dator till en " Hotspot" men det funkar inte så bra, windows vill inte riktigt vara med på att jobba lite) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en WIFI-repeater http://www.clasohlson.com/se/WiFi-repeater-Netgear-WN3000RP/38-6354för några månader sedan och installerade hemma.

 

Din AirLink är vad jag förstår något liknande. (Hittade inte den modellen som du angav....)

 

Min Netgear-repeater var enkel att ta i drift med dioder som visade signalstyrkan på de platser där jag testade att stoppa in den i 230-uttagen. Nu vill mina WIFI-prylar bara ansluta till repeatern även om jag befinner mig nära "huvud-WIFI-routern". Den kräver förvisso 230V men det går ju att hissa upp en kabel med inkopplad repeater i masten om man ligger i en gästhamn med elstolpar.

 

Nästa steg är ju att skaffa en riktad antenn men då krävs det ju fortfarande en router för att kunna dela på anslutningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa du kan göra är koppla en "klient" till WAN ingången på din router.

Ubiquiti gör bra sådan, tex LocoStation 2 http://www.tradlost.se/shop/Trådlösa%20länkar%20%26%20kit-C261-1/Locostation%202%2C%202.4GHz%2C%20outdoor%20AP_client%208dBi-P16588.html

Den är gjord för utomhusbruk och har en inbyggd riktantenn på 8dBi, öppningsvinkel ca 60 gr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har tänkt att köpa denna:

 

http://www.motorhomewifi.com/product/iboost-omni-directional/

 

Bör lösa det hela,

 

Den fungerar men tveksamt hur prisvärd den är. Jag tittade lite på den, enkelt och snyggt förpackat, ja visst. Men jag kan tex inte se att de redovisar tex antennvinst. Inte heller hur bra den kan tänkas klara den marina miljön. Den ser ut att vara utbyggd med grejor delvis från Ubiquiti.

 

Grejorna får Ubiquiti är bra och används ofta i professionella sammanhang. Många sätter en Ubiquiti Bullet i masttoppen. Jag vet flera som köpt från http://www.tradlost.se/och som fått väldigt bra hjälp att hitta bra grejor. Men det finns säkert andra bra leverantörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Jag har funderingar på hur jag ska få in lite teknik i båten. Bestämt hur jag kan ta in GSM, 3G, 4G och WIFI. Jag har även en stålbåt så ingenting "går genom" skrovet i signalväg direkt.. 

Jag har funderat på om man ska installera en router med inbyggt modem. Typ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3310258

Som har stöd för externa antenner och sen montera en extern antenn lik:

http://www.induohome.com/router/4g-puckantenn-med-3-m-kabel.html

helst vid mastoppen.

Sen kan jag koppla vad jag vill trådlöst till den routern. Med ett abonnemang för trådlöst internet så kan man sätta simmet direkt i routern och ha mottagning på så vis. I många länder finns massa antenner(filipinerna) och på såhär vis kan jag få bra kontakt. Men även här i Sverige ute längst kusten. Sen lite bättre anslutning i hamnar.

En av de saker jag sen tänkt ansluta hit är en raberry Pi 3 med open CPN. Till Pi:n ansluts en IAS enhet via splitter på VHS antennen, samt en extern GPS enhet. Typ:

http://store.fugawi.com/products/zdiggps150usb-digital-yacht-dualnav-gps-usb-receiver
En puck går inte riktigt eftersom det är en stålbåt.
 

 

Någon som har erfarenheter av att pyssla med detta som vet om idén fungerar?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga angående Att "splitta mitt wifi abonemang  plus att jag få en starkare signal med en trådlös switch) ( Airlink 177B58) jensen scandinavia ..

 

INFO: Jag köper varje månad utav hamnkontoret en kod som ger mig en månads fri surf som går på deras wifi stolpar, men problemet är att signalen är lite svag nere i båten, och när jag gjort mitt på telefonen så vill t.e.x frugan läsa tidningen och då måste jag logga ut och hon får vänta i ca 10min innan hon kan logga in..

 

Så jag skulle vilja koppla upp min Switch på kontorets wifi och dela ut den här i båten så vi kan använda den samtidigt. Är det möjligt ??

 

( Ps jag har försökt göra min dator till en " Hotspot" men det funkar inte så bra, windows vill inte riktigt vara med på att jobba lite) 

 

 

Detta är enkelt kostar noll och lär räcka. 

http://extreme.idg.se/2.1030/1.119511/fordubbla-din-tradlosa-rackvidd-med-aluminiumfolie

 

Mvh

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande instängd i ett stålskrov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera en router från Dovado (http://www.dovado.se/sv/). Man kopplar den till ett löst USB-modem vilket har flera fördelar tycker jag. Ifall du kan fixa en bra vattentät inneslutning så kanske du kan ha modemet uppe i masttoppen och dra en lång USB-kabel till modemet i ruffen. Om du använder en extern antenn så får du förluster i kabeln och om du har 4G så behövs helst en antenn som klarar "MIMO" vilket kräver två kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera en router från Dovado (http://www.dovado.se/sv/). Man kopplar den till ett löst USB-modem vilket har flera fördelar tycker jag. Ifall du kan fixa en bra vattentät inneslutning så kanske du kan ha modemet uppe i masttoppen och dra en lång USB-kabel till modemet i ruffen. Om du använder en extern antenn så får du förluster i kabeln och om du har 4G så behövs helst en antenn som klarar "MIMO" vilket kräver två kablar.

Mm, problemet med löst modem är den att jag har en stålbåt. Så då måste jag få ut modemet i det fria för att kunna ta mot signalerna. Det var därför jag funderade på en extern antenn och sen modemet i routern. 

 

4G är väl egentligen inte ett behov, men det kändes bara som att "när jag ändå håller på".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du har inbyggt eller löst modem så kan du ha en extern antenn. Men om du vill få riktigt lång räckvidd genom att ha antennen i masttoppen så blir det relativt stora förluster i kabeln. Ett sätt att lösa det är att montera själva mottagaren / modemet i masttoppen.

 

Det finns speciella antenner för 4G / MIMO. Tänk på att du ska ha en rundstrålande (omni) antenn. Många externa antenner år gjorda för fast montering och har en riktvärden som inte är lämplig på en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte särskilt insatt i tekniken, men jag kanske kan hjälpa till med logiken.

Som jag ser det har du tre olika "fall".

  • Du ligger i hamn och vill ta emot och dela befintlig wifi från hamnen, från någon krog du fått inloggning till när du besökte den eller från någon som missat att skydda sitt nätverk.
  • Du är nära kusten och har tillgång till mobilt internet som du vill dela.
  • Du befinner dig till havs och vill dela satellittelefonens "smalband", fast det vill du nog inte. Det är både dyrt och långsamt så jag skriver inget mer om detta.

Vilka olika lösningar borde kunna finnas och vad borde för- och nackdelarna vara. Jag tänker in att du sitter i ett avskärmat rum.
 
Nummer ett
Du ligger i hamn och vill ta emot och dela befintlig wifi.

  • Wifi-antenn i masten med antennkabel in i båten till;
    (Begränsad längd på kabeln, bör hållas så kort som möjligt.)
    A.) En extern enhet - typ wifi-förstärkare - som delar wifi inuti båten.
    B.) En extern enhet som tar emot signalerna, in i datorn via USB och dela wifi via datorn. Det lär finnas programvara för wifi-delning till PC.
    C.) Kort i datorn som tar emot och delar wifi. Vet inte alls om det finns.
     
  • Wifi-mottagare (och antenn) i masten med USB-kabel in i båten till;
    (Begränsad längd på kabeln, bör hållas så kort som möjligt. Det finns aktiva USB-kablar som ökar räckvidden något.)
    A.) Datorn för wifi-delning mha. program.
     
  • Wifi-mottagare (och antenn) i masten med nätverkskabel in i båten till;
    (Begränsning i kabellängd ca. 100 m, räcker för de flesta segelbåtar.)
    A.) En wifi-router.
    B.) Dator för wifi-delning mha. program.

Nummer två

Du är nära kusten och har tillgång till mobilt internet.
Det är samma lösning som ovan, men med andra antenner och mottagare.

  1. 2g/3g/4g-antenn i masten med antennkabel in i båten till;
    (Begränsad längd på kabeln, bör hållas så kort som möjligt.)
    A.) En extern enhet - typ 2g/3g/4g-router - som delar wifi inuti båten.
    B.) En extern enhet som tar emot signalerna, in i datorn via USB och dela wifi via datorn. Det lär finnas programvara för wifi-delning till PC.
    C.) Kort i datorn som tar emot och delar wifi. Vet inte alls om det finns.
     
  2. 2g/3g/4g-mottagare (och antenn) i masten med USB-kabel in i båten till;
    (Begränsad längd på kabeln, bör hållas så kort som möjligt. Det finns aktiva USB-kablar som ökar räckvidden något.)
    A.) Datorn för wifi-delning mha. program.
     
  3. 2g/3g/4g-mottagare (och antenn) i masten med nätverkskabel in i båten till;
    (Begränsning i kabellängd ca. 100 m, räcker för de flesta segelbåtar.)
    A.) En wifi-router.
    B.) Dator för wifi-delning mha. program.

Nackdelarna med USB- och antennkablar är begränsningen i räckvidd. Du kan inte placera dina antenner i masttoppen om du använder dessa alternativ.

 

Spontant känns lösningen med nätverkskabel från masttoppen mest effektiv för att få bra internet, men kräver mera kabeldragning i masten + att alla ev. reparationer ska göras i masttoppen.

 

Tänk på att du inte klarar dig med 3g och 4g, även 2g används fortfarande på många platser i världen.

 

Jag tror jag skulle välja att ha en separat "burk" för wifi, så att inte datorn ska hantera detta, men jag är lite kluven i frågan. Datorer har du troligen med dig ett par tre stycken och minst en i reserv inplastade med torkmedel och inpackade i folie. Det är troligen lättare att få snurr på internet med dessa extradatorer än med en pajad router som du inte får tag på på plats.

 

Om du går med i Oceanseglingsklubben så kan du få mycket hjälp från sådana som varit ute, från sådana som är ute och sådana som är på väg ut runt jorden.

 

Nu när jag skrivit allt blev jag nyfiken och hittade detta, kolla http://www.yachtingworld.com/features/internet-on-board-61238

 

Marine-wifi-antenna.jpg

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla här också, någon sorts wiki för internet ombord. Kändes lärorik, i alla fall för mig...

 

Om du hittar någon bra lösning med en "burk" i masttoppen som sänder wifi så kan du säkert hitta et bra ställe i båten att ta emot signalerna och montera en wifi-repeater där för att få in signalen i båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyssnat på några långseglare och i typ Indonesien så finns det väldigt mycket 3G/GSM där så med ett SIM för 20 dollar/månad får man internetteckning rätt mycket när man glider bland öarna där. 

Jag förstod också att väl där, på den sidan, så finns det inte så mycket WIFI längre. Förvisso kan det vara nice att sitta på WIFI i hamnarna för då kan man streama film/tanka upp/ner data i större utsträckning.

Tror ni att signalerna blir så pass försvagade i en kabel påväg ner till mastbotten så att man får bättre signal om man bara fäste den på targabågen i bak(2,1 m över däck)?

Tanken vara bara att ha en antenn direkt in i en router som har inbyggt modem för 3G/GSM. Sen delar den routern Wifi inuti båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Panama till Tahiti finns det i alla fall wifi att plocka ner, men det är ju glest mellan öarna. Hastigheten blir dessvärre ofta rätt måttlig både på wifi och mobilt. Streama film kan du glömma här, var glad om du kan ladda upp eller ner en bild eller två på facebook.

 

Mobilt bredband var dyrt här, så om du vill använda internet så lönar det sig nog med utrustning för att komma åt gratisnät. Minns inte hur dyrt, men så dyrt att man blev arg när telefonen råkade uppdatera en app.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Interessant. Rätt dyrare, fast å andra sidan. 

 

En sak jag snabbt notera är att det fanns även med GPS support. Vilket, om det skulle fungera med rasberry Pi 3+OpenCPN gör den väldigt intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har principiellt fått det snabbaste svaret någonsin:

Yes, you can use the GPS from The Wirie pro with OpenCPN. The Wirie pro supports a GPS protocol called "gpsd", and OpenCPN support this. Since the rasberry pi can connect to a WiFi network, OpenCPN running on it can access the GPS data from The Wirie pro.

The caveat is that the GPS in The Wirie pro was not intended to be the primary GPS for navigation on-board a boat. The accuracy of the GPS is not going to be as good as a dedicated GPS unit installed outside on your boat. For a backup GPS, and vessel tracking, it works well, but for primary navigation, we cannot recommend it.

 

Det här är ju goda nyheter. Eftersom man spar in allt från externa antenner, till router, till kablar mm så blir den nog kanske inte så särskilt dyrare ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Glomex webboat en wifi 4G antenn med inbyggd router och bra antenner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har principiellt fått det snabbaste svaret någonsin:

Yes, you can use the GPS from The Wirie pro with OpenCPN. The Wirie pro supports a GPS protocol called "gpsd", and OpenCPN support this. Since the rasberry pi can connect to a WiFi network, OpenCPN running on it can access the GPS data from The Wirie pro.

 

The caveat is that the GPS in The Wirie pro was not intended to be the primary GPS for navigation on-board a boat. The accuracy of the GPS is not going to be as good as a dedicated GPS unit installed outside on your boat. For a backup GPS, and vessel tracking, it works well, but for primary navigation, we cannot recommend it.

 

Det här är ju goda nyheter. Eftersom man spar in allt från externa antenner, till router, till kablar mm så blir den nog kanske inte så särskilt dyrare ändå!

 

Stod på deras hemsida att de ska höja priserna den sista mars. Försäljningstrix kanske :)

 

Jag kommer att investera i denna, men kommer vänta ett tag. Finns andra saker före på priolistan.

 

Kontaktade dem och frågade om de hade en agent i Europa, men det hade de inte. Tänkte köpa Pro + den extra antennen. Med frakt blir det rätt dyrt. Dock är ju pengar är till för att användas ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kabelkostnader mm så behöver det inte bli billigare med externa antenner, kablar och router mm, men samtidigt så är denna rätt dyr och en enhet. Vilket gör att om den går sönder blir det dyr med ersättning. Å andra sidan ska det mesta gå att laga om man kan elektronik :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har luskat ut en lösning som jag avser att prova. 

Jag kommer montera en Dovado Tiny i båten. Den har ett antal fördelar, dels kan den drivas direkt på 12V(via en USB 12V->5V). De har förvisso en egen 12V-adapter för cigg om man vill köpa den.

Till denna kan man koppla diverse 4g/3g/gsm-stickor. Just nu har 3 en bra drive på en Huawei E3372 för 199 kr, olåst därtill.

Iaf så kan modemet kopplas till routern via USB 2.0 kabel upp till 5 meter. Vilket gör att modemet kan placeras 5 meter från routern. Här mellan sker inga förluster likt i en antennkabel. Dessa modem, likt E3372, har kontakt för extra antenner. Så från modemet kan sen kablar dras till extern antenn. Den kabeln blir då lite kortare. 

Därmed fås ett trådlöst nätverk i båten som har internetanslutning via mobilt bredband. Routern är också "smart" och om modemet strular bryter den strömmen till det så det startas om. Jag har även provat att routern inte behöver ställas in varje gång strömmen bryts till den vilket är bra i en båt när man vill stänga av strömmen till allt. 

Davados andra AC routrar har en bra funktion "spotboost" där den kan ansluta till en annan internetkälla som trådlöst i hamn eller mobil och dela det vidare i dess nätverk till andra enheter. Men dessa har inte 12V möjlighet som Tiny.

Tiny har även en LAN- port om man vill köra med kabel. Med detta kan man ju nu köpa en liten pi3 och bygga en liten marindator och koppa upp om man så vill. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OBS! Jag skulle starkt rekommendera att istället välja Dovado Tiny AC istället. Den har 12V direktmatning så den går att köra i båten, MEN, man måste ha en 12 adapter som spänningssäkrar till 12V. Dvs typ en sådan här:
http://adapterexperten.se/ac-adapter-laddare/sok-kontakt/5-5x2-5-mm/biladapter-12v-till-1-5-12v-24watt/
Den måste också klara av att leverera upp till 1A då det är vad tiny AC behöver.

Varför då tiny AC och inte tiny? Jo därför att tiny AC har spotboost. Därmed kan du ansluta den till marinors WIFI och mobil etc. utöver din dongle för mobila bredband. Kommer byta in tinyn mot den istället.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag ett fungerande nätverk i båten. Blev tillslut en Dovado tiny AC. En sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/routrar/dovado-tiny-ac-tradlos-4g-router-for-usb-modem-ac750-p96388

Den matas med 12VDC så man kanske snabbt tror att man kanske kan driva den med en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/dc-kontakter/12-v-adapter-med-8-dc-pluggar-p44791

Men det skulle jag avråda ifrån just för att du ibland kan ha upp till 14V i systemet när det är laddning på som t ex. solceller. Därav är det bättre med en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/dc-dc/stallbart-12-och-24-v-aggregat-1-5-12-v-(dc)-24-w-p44128

Då får man en spänningssäkring när den ställs på 12V så det kvittar sen vad det är för spänning i systemet beroende på laddning.

Nu är det så att när jag slår på strömmen till routern så bootar den igång. När den sen är igång börjar den söka efter internetuppkoppling. Den kan ställas efter hur den ska prioritera hur den ansluter. Nu har jag ställt den på WIFI-theatering primärt. 
Det här gör att när jag kommer in i en gästhamn(eller om jag vill dela wifi från telefonen) så öppnar jag en app i telefonen och väljer det WIFI jag vill att routern ska köra theatering ifrån. Sen ansluter routern till den internetkällan(hamnens wifi, telefonens wifi etc.) och så får alla prylar anslutna till routern internet den vägen. 

Åker jag iväg så den tappar anslutning till theateringnätet så kommer den använda sekundär internetkälla vilket kommer vara en 4G/3G/GSM dongle(modemet för mobilt bredband) som ansluts via en USB-port på routern. På samma sätt byter den till gästhamnens wifi om jag återanländer och inloggningsuppgifter stämmer.

Donglen kan anslutas med upp till en 5 m USB2.0-kabel. Sen har många dongles anslutning för externa antenner som sen kan löpa vidare. Den ska också vara lite klyftig så att den bootar om donglen(bryter strömmen till den) om den hänger sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Azguz, jag har precis installerat samma lösning som du.

 

Funkar kanon så när som på det där med sekundär källa dvs att den byter från wifi till 4g automatiskt...

 

Har bara hittat att man manuellt kan växla. Eller finns något ställe där man kan sätta primär resp sekundär?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och ändrar så det har blivit en Tiny AC. I den sätts 4G modem. Tidigare experiment visade att en extern antenn till 4G modemet gav en väsentligt mycket bättre signal, trots en 2 m antennkabel.

4G antennen får sitta i ställningen för solpanelerna, ca 2,5 m över vattnet. På så sätt hamnar modemet "inne". Alternativet hade varit att ha modemet utomhus och fått upp det högre men då ska det väderskyddas mm. Skillnaden i räckvidd blir försumbar.

Spootboost jag inte testat eftersom jag har en WiFi-klient som ansluts till WAN-ingången på Tiny'n.  Till "klienten" har jag en 45 cm, 9dB antenn som också ska sitta i "piskställningen". Skulle jag vilja öka räckvidden där så får det bli en Ubiquiti Bullet i masttoppen. Alternativet är en Net1 router som ger en överlägsen tillgång till internet i Skandinavien.

Till Tiny AC's LAN-ingång är plottern kopplad så att paddan kan kommunicera med plottern.

 

Tiny AC har en del smarta funktioner tex SMS-hantering, man kan starta om, stänga ner eller få reda på hur mycket 4G trafik man förbrukat.

Den kan också prata med andra enheter via Tellstick ellr Z-Wave dvs fjärrströmbrytare mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis testat Net1 under ett par dagar, både i sthlms skärgård på några kobbar samt hemma i villan som skall ha bästa möjliga mottagning enligt deras täckningskarta.

Net1 själva anger teoretisk maxhastighet till 35MBit, har annonserat i tidningar om 5-25MBit och anger nu som upplevd hastighet till 3-8MBit.

Resultatet var tyvärr nedslående, inte enda gång kom bredbandskollen över 2MBit, generellt ligger hastigheten mellan 300 och 1500KBit/s vilket är helt oacceptabelt.

Om några hundra kilobit är tillräckligt för användaren så har dom säkert bra täckning men i mina ögon saknar dom helt täckning om man har barn som gillar netflix/youtube.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...