Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
crabfish

Kustbevakningen läggs ned

Rekommendera Poster

 

Den här tråden blir bara bättre o bättre!!;-) Eller?

Tycker jag knappast men kan knappast hålla käft när man gräver i så gamla inlägg med syfte att försöka svartmåla mig utan att veta vem jag är.

 

Åsiktsfrihet verkar vara ett svårt ord.

 

 

Min käre Harry

 

Du är den person som som du ger bilden av att vara.

 

Det du skriver på Mariguiden ger en bild av vem du är.

 

Det gäller ju även mig.

 

Den bilden du ger av dig själv tycker jag inte är speciellt upplyftande. 

 

I min tanke får jag upp ett par ord som jag inte vill skriva här. Du hade i så fall kallat det för ärekränkning.

 

Åsiktsfrihet är väl bara något som skall gälla för dig.

 

Jag tycker att du är ett mycket dåligt föredöme. speciellt för dina barn. Att köpa ett billast med sprit för deras studentkalas är väl det sämsta som en förälder kan göra. Men det visar ju i vilken klass du står.

 

Om man nu skall ha stor käft i en del sammanhang och klaga på allt och alla som du gör,får du nog tåla att du får på tafsen ibland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå Crabfish, du verkar ha trampat på många ömma tår här. Någon skrev att "den som är utan synd kan kasta den första stenen", jag hoppas verkligen att de stora "mässarna" här är så otroligt fria från all "synd" som de utger sig för att vara.

 

Att åka till Tyskland och handla öl, vin och sprit billigt är för mig och många andra faktiskt ett slags nöje likt vissas resor till Ullared, det lönar sig knappast varje gång men det är alltid en jäkla kul resa, och som båtägare brukar jag alltid säga, "målet är ingenting, resan är allt".

 

Tillbaka till ämnet, Kaptenen blev visst inte dömd till döden men han dömdes "bara" till försumlighet och fick 36 år i finkan, maskinchefen däremot dömdes skyldig till mord(!) och fick 30 år. Några nyheter om kustbevakningens vara eller inte har jag inte funnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt stor SvenneBananmarkör att ta sin egen fritid och investera den i att köpa alkohol liiite billigare. Har man verkligen inte viktigare saker för sig i livet än att försöka tjäna några spänn på billigare alkohol. Patetiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt stor SvenneBananmarkör att ta sin egen fritid och investera den i att köpa alkohol liiite billigare. Har man verkligen inte viktigare saker för sig i livet än att försöka tjäna några spänn på billigare alkohol. Patetiskt.

 

Nej du min vän, patetiskt är det att vara så förblindad av sina egna ideal, föreställningar och principer att man inte klarar att ta in vad andra skriver. Exakt vad i "målet är ingenting, resan är allt" var det du inte förstod?

 

Ta av dig mässarkappan och försök slappna av lite, det är många olika ideal som skriver här, i alla ändar av principerna, men varken du eller jag har facit.  ;)

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha :)  :)  :)

Ja tydligen var det några som inte tycker om att man får ha trevligt. Typisk bitterhet och inskränkt liv.

 

Namnet "Svensk klassiker" kom från jobbarkompisar som då och då gör en sväng till Tyskland och fyller på förråden.

De som inte varit där fattar givetvis inte vad som finns där utan lever i sin lilla värld. Där finns förutom massa billigt vin och sprit även en hel del kvalitetsprodukter till bra pris. Fina viner, både röda och vita samt en del bra mousserande viner. 

 

Att resa med bil är faktiskt rätt så trevlig och har man med egen fika så finns flera fina platser längs vägen att stanna på och samtidigt en trevlig sak att göra tillsammans med sin hustru.

 

Kanske just det som framkallar sådan bitterhet hos vissa här. Att få ha trevligt, att få ha gott om vin att kunna bjuda sina vänner på tillsammans med goda mat och umgänge. 

 

Mina barn verkar ha lärt sig väl hur man hanterar alkohol och man brukar säga att barn gör inte som man säger utan som man själv gör. Båda dricker mycket sällan och då mycket lite. Har aldrig sett dem fulla och mycket sällan onyktra. 

Men även detta är väl bitterhet att få vara stolt över sina barn. Dottern kör lastbil (DHL) och grabben utvecklar it-system och båda själva skaffat de jobben efter sina utbildningar. Något de aldrig skulle få om moralkärringarna här haft rätt för i deras värld är väl både de och jag grava alkoholmissbrukare.

 

Ack vad fel ni har.

 

Och som Slowrider nämner, Ullared, ja där var vi faktiskt denna sommar. Många år sedan sist men frugan och dottern har varit där oftare när dottern hade egen ridhäst. Tillbehör till häst kostar massor och i Ullared är de jättebilliga, t.ex. hästtäcken.

 

Spännande att se vad ni får ihop för sjukt med sådant. Finns säkert någon skit ni kan skriva om det också. Ett hästtäcke finansierar hela resan till Ullared.

 

Javisst nu är vi väl kapitalistsvin också som haft råd med egen häst.

Hahaha :)  :)  :)

 

 

Jösses vad OT det blev nu och det kan vi tacka toaen för som släpade fram ett gammalt inlägg från 2011.

Ha alla en riktigt bra dag för det ska jag också ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asgarv. Du fantiserar ihop så otroligt många lustigheter när du försöker läsa mellan raderna i det andra skriver Roland, det är väl bl.a. därför det blir så tacksamt att tjôta med dig. Men ha du en fin dag i gurklandet, och fortsätt berätta om din bedrifter det är mer underhållande än du kan ana ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha :)  :)  :)

Ja tydligen var det några som inte tycker om att man får ha trevligt. Typisk bitterhet och inskränkt liv.

 

Namnet "Svensk klassiker" kom från jobbarkompisar som då och då gör en sväng till Tyskland och fyller på förråden.

De som inte varit där fattar givetvis inte vad som finns där utan lever i sin lilla värld. Där finns förutom massa billigt vin och sprit även en hel del kvalitetsprodukter till bra pris. Fina viner, både röda och vita samt en del bra mousserande viner. 

 

Att resa med bil är faktiskt rätt så trevlig och har man med egen fika så finns flera fina platser längs vägen att stanna på och samtidigt en trevlig sak att göra tillsammans med sin hustru.

 

Kanske just det som framkallar sådan bitterhet hos vissa här. Att få ha trevligt, att få ha gott om vin att kunna bjuda sina vänner på tillsammans med goda mat och umgänge. 

 

Mina barn verkar ha lärt sig väl hur man hanterar alkohol och man brukar säga att barn gör inte som man säger utan som man själv gör. Båda dricker mycket sällan och då mycket lite. Har aldrig sett dem fulla och mycket sällan onyktra. 

Men även detta är väl bitterhet att få vara stolt över sina barn. Dottern kör lastbil (DHL) och grabben utvecklar it-system och båda själva skaffat de jobben efter sina utbildningar. Något de aldrig skulle få om moralkärringarna här haft rätt för i deras värld är väl både de och jag grava alkoholmissbrukare.

 

Ack vad fel ni har.

 

Och som Slowrider nämner, Ullared, ja där var vi faktiskt denna sommar. Många år sedan sist men frugan och dottern har varit där oftare när dottern hade egen ridhäst. Tillbehör till häst kostar massor och i Ullared är de jättebilliga, t.ex. hästtäcken.

 

Spännande att se vad ni får ihop för sjukt med sådant. Finns säkert någon skit ni kan skriva om det också. Ett hästtäcke finansierar hela resan till Ullared.

 

Javisst nu är vi väl kapitalistsvin också som haft råd med egen häst.

Hahaha :)  :)  :)

 

 

Jösses vad OT det blev nu och det kan vi tacka toaen för som släpade fram ett gammalt inlägg från 2011.

Ha alla en riktigt bra dag för det ska jag också ha.

 

Harry

 

Jag är inte alls säker på att din analys är rätt.

 

Du försöker framställa dig som en mycket hedervärd och rättskaffens medborgare, men mycket av det du skriver talar just emot det faktumet.

 

Din överdrivna nit att klanka på den lag som säger att förare av stora och/eller snabba båtar skall vara nyktra när de framför sina båtar. Ditt ständigt utgjutande av hat mot KBV, som har i uppdrag att se till att lagen efterföljs. En yrkesgrupp som du gör allt för att misstänkliggöra.

 

Det var nog ditt skryt om att du gjort den stora bragden att åka till Tyskland och lasta bilen till bredden inför en studentfest, som fick mig att tappa förtroendet för dig. Att sen kalla det för en Svensk klassiker visar kanske bristen på din allmänbildning.

 

Du skulle i och för sig kunna  ha rätt om du lyckades hålla dina barn hemma i stället för att åka tex till Smögenbryggan som många studenter brukar göra. Det värsta är att det är inte för att titta på båtar som de åker till Smögen.

 

De sociala myndigheterna i samarbete med polisen och lokala ideella föreningar utför ett jättearbete för att ta hand om all redlöst berusade ungdomar under studentfirandet. Smögens Missionsförsamling upplåter sin källarvåning som bas för detta arbete. Den ligger ju centralt belägen på Smögen, nära bryggan och det finns ett stort rum där sociala myndigheterna lägger ut "inplastade madrasser där man lägger de redlöst berusade ungdomarna så att de kan nyktra till under övervakning.

 

Du skrev;"Ja tydligen var det några som inte tycker om att man får ha trevligt. Typisk bitterhet och inskränkt liv."

 

Jag har väldigt svårt att förstå varför man inte kan ha trevligt av egen kraft, utan måste "bedöva" sig med sprit eller andra droger. Inskränkt liv - det får ju dom som hamnar i ett alkoholberoende och ett drogberoende med för den delen. Har du varit i Kungshamn har du med all  sannolikhet sett Robert - på tal om inskränkt liv.

 

Ganska belysande var ju att de första trådarna i kampen mot 0,2-lagen hade rubriken "Sista roliga helgen". Hade det inte varit för den rubriken, skulle tom jag kunna hålla med om att gränsen kunde gått en aning högre när det gäller att köra båt. Men som några bruka säga att den tokstollen som drog igång debatten här på MG - har förstört mycket. Nu har vi den lag vi har och jag tycker den är helt ok.

 

Sprit och knark är ett av de större samhällsproblemen vi har i Sverige. Det är inget som vi behöver sträva efter eller propagera för. Det är illa nog som det är.

 

Som tur är finns det ju många - flertalet - som klarar sin relation till spriten.

 

Dessvärre finns det allt för många som inte gör det. Värst är det nog för dem som drabbas i andra hand - gäller ju även knark. Vi talar om minst ett par miljoner människor - bara i Sverige.

 

Var du nåt till karl, så skulle du kämpa lika hårt för människors rätt till ett nyktert liv än den kamp som du för idag.

 

Det är inte dom människorna som har ett bra liv som vi behöver hjälpa till ett bättre. Det är dom människorna som lever ett svårt och hårt liv.

 

Harry - å alla andra med för den delen

 

Ha en bra dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opium för folket i modern tappning, låt dem få "tjäna" några kronor på alkoholinköp. Då är de upptagna och nöjda. Fast helst inte på fredagar, för då kör TV4 sin myskväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opium för folket i modern tappning, låt dem få "tjäna" några kronor på alkoholinköp. Då är de upptagna och nöjda. Fast helst inte på fredagar, för då kör TV4 sin myskväll.

Om någon är patetisk så är väl det du. 

 

De flesta försöker håll ned sina kostnader och välja prisvärda alternativ oavsett vad det gäller. Vissa gör även avkall på kvalitén för att få det billigt men knappast något jag själv sysslar med. Kvalitet lönar sig i längden.

 

Om jag köper kvalitetsvin till bra pris eller en ny skinnsoffa när det är priskampanj spelar mig ingen roll. Pengar som pengar

 

Löjeväckande attityd att försöka sätta sig på folk. Tycker du kan göra som pigan, nig i gurklandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga dig själv varför du så ängsligt måste försvara dig.

 

Det är helt fascinerande hur viktigt alkohol är här i världen. Och vilken kränkning det är att inte få köra båt och dricka samtidigt.

 

Har ni inte viktigare saker för er i livet än att ens bry er om denna lilla kostnadsbesparing? Hur kan den ens vara relevant i ett såpass viktigt sammanhang som sitt eget liv, så att den styr ens tid och agerande i den mån att man planerar sin fritid för att tjäna lite pengar på inköpet? Hur mkt dricker ni egentligen om det ens är ekonomi i det här?

Redigerad av fredriklindell
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Opium för folket i modern tappning, låt dem få "tjäna" några kronor på alkoholinköp. Då är de upptagna och nöjda. Fast helst inte på fredagar, för då kör TV4 sin myskväll.

Om någon är patetisk så är väl det du.

 

De flesta försöker håll ned sina kostnader och välja prisvärda alternativ oavsett vad det gäller. Vissa gör även avkall på kvalitén för att få det billigt men knappast något jag själv sysslar med. Kvalitet lönar sig i längden.

 

Om jag köper kvalitetsvin till bra pris eller en ny skinnsoffa när det är priskampanj spelar mig ingen roll. Pengar som pengar

 

Löjeväckande attityd att försöka sätta sig på folk. Tycker du kan göra som pigan, nig i gurklandet.

Men någon vinkännare är du knappast Roland... På bordershop hittar du huvudsakligen satser och årgångar som inte kvalar in på systembolaget och till priser som i många fall är högre än vad de hade varit för jämförbar kvalitet. Sämst brukar det vara med de lite dyrare prisklasserna. Visst, man kan göra enstaka fynd emellanåt men främst är det nominellt bra pris på öl och sprit.

 

Det blir jättefestligt att du som är så bildad skryter om denna resa och kallar den för svensk klassiker...känns väl lite white trash...Jag förutsätter att du är ironisk. Hursom är du en sann entertainer Roland!

 

Men som du säger - det är kanske en trevlig utflykt med kärestan, som kontrast till gurklandet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara lite sådär så är ju inte ölen någon höjdare heller, det är mer för typen som glatt beställer "en stor stark" i baren.

Men billigt är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Opium för folket i modern tappning, låt dem få "tjäna" några kronor på alkoholinköp. Då är de upptagna och nöjda. Fast helst inte på fredagar, för då kör TV4 sin myskväll.

Om någon är patetisk så är väl det du.

 

De flesta försöker håll ned sina kostnader och välja prisvärda alternativ oavsett vad det gäller. Vissa gör även avkall på kvalitén för att få det billigt men knappast något jag själv sysslar med. Kvalitet lönar sig i längden.

 

Om jag köper kvalitetsvin till bra pris eller en ny skinnsoffa när det är priskampanj spelar mig ingen roll. Pengar som pengar

 

Löjeväckande attityd att försöka sätta sig på folk. Tycker du kan göra som pigan, nig i gurklandet.

Men någon vinkännare är du knappast Roland... På bordershop hittar du huvudsakligen satser och årgångar som inte kvalar in på systembolaget och till priser som i många fall är högre än vad de hade varit för jämförbar kvalitet. Sämst brukar det vara med de lite dyrare prisklasserna. Visst, man kan göra enstaka fynd emellanåt men främst är det nominellt bra pris på öl och sprit.

 

Det blir jättefestligt att du som är så bildad skryter om denna resa och kallar den för svensk klassiker...känns väl lite white trash...Jag förutsätter att du är ironisk. Hursom är du en sann entertainer Roland!

 

Men som du säger - det är kanske en trevlig utflykt med kärestan, som kontrast till gurklandet:)

 

Jovisst är det en smått ironiskt namngivning av denna svenska företeelse att åka till Tyskland och handla. Återigen inte jag som kan ta åt mig äran till detta namn. 

 

Kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag berättade om resan men knappast skryt. Varit där några gånger tidigare och jag tycker det går göra en del fynd. Nej någon djupare vinkännare är jag inte men livsnjutare och då passar hyfsade viner ihop med god mat.

 

Hade vi haft samma priser här i Sverige hade vi inte behövt göra dessa resor. Dessutom hade vi nog sluppit en hel del lagning till ungdomar vilket är skit med nuvarande system. Men de stackarna hade nog gått på mer Spice och annan skit. Här har föräldrarna ett stort ansvar, de sätter normen.

 

Kan tillägga att att jag idag läste att sedan EU medlemskapet så har alkoholkonsumtionen ökat men dödsfallen beroende på alkohol minskat. Hade jag aldrig trott utan snarare viss ökning.

 

klipp från "Tjugo år med EU Så trodde vi - så blev det"

 

2. Spriten väller in över gränserna.  NJA

Alkoholkonsumtionen har ökat, liksom i Norge som inte är medlem i EU. Det är lättare köpa från utlandet. Men det har inte ökat dödsfallen. Den alkoholrelaterade dödligheten har minska från 40 till 30 per 100 000 män. Bland kvinnor ligger den kvar på omkring tio.

 

och givetvis källa så även du kan läsa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article19853695.ab

 

OBS givetvis står inte jag för vad det står i artikeln, det får du vända dig till AB om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade vi haft samma priser här i Sverige hade vi inte behövt göra dessa resor. Dessutom hade vi nog sluppit en hel del lagning till ungdomar vilket är skit med nuvarande system.

 

Ska jag berätta en sak Roland - Jag kan försäkra dig om att du inte behöver göra dessa resor. Ingen tvingar dig. Du gör dessutom en dålig affär, får sämre kvalitet till ibland högre pris. Att du då nöjt skryter om dina "kvalitets-fynd" bland vänner, bekanta och inför dina ungdomar spär bara på myten om att systemet är dyrt eller skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... Själv jobbade jag själv på Bolaget under några år.

Utbudet är ju förnämligt och likaså den samlade kompetensen. För min del låg/ligger kompetensen fokuserad på whisky och mörk rom, gällde det vin lämnade jag gladeligen över frågor till någon kollega. Under min anställning avstod jag från Tysklandsresor även om jag inte gillade den svenska prissättningen nåt vidare.

Har däremot gjort resan ett par gånger de sista 2 åren utan att skämmas för det.

Tycker knappast det är nåt att uppröras över att en del bunkrar i Tyskland. Klart det finns pengar att tjäna/spara och det går faktiskt att göra en del fynd ffa när det gäller rom om man letar sig längre in i landet än klassiska Border Shop.

Brukar ta hem en kartong gammal hederlig Cptn Morgan samt några bra andra romflaskor samt 70-80 flak öl. Det mesta av ölen distribueras till släkt o vänner och brukar kunna betala en stor del av reskostnaden.

Och nej, jag har inga alkoholproblem vad jag vet. Tvärtom, efter mina år i branschen aktar jag mig noga och håller koll på vad jag sätter i mig.

 

Att kalla tysklandsresenärerna för patetiska och generellt ifrågasätta deras alkoholvanor känns knappast mer seriöst än nåt annat...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

2. Spriten väller in över gränserna.  NJA

Alkoholkonsumtionen har ökat, liksom i Norge som inte är medlem i EU. Det är lättare köpa från utlandet. Men det har inte ökat dödsfallen. Den alkoholrelaterade dödligheten har minska från 40 till 30 per 100 000 män. Bland kvinnor ligger den kvar på omkring tio.

 

och givetvis källa så även du kan läsa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article19853695.ab

 

OBS givetvis står inte jag för vad det står i artikeln, det får du vända dig till AB om.

 

 

Harry

 

För dig är det bara när människor dör som ett problem räknas. Det brukar ju va din genomgående tes.

 

Dessvärre tycker nog alla de människor som oförskyllt drabbas av spritens skadeverkningar inte det samma. De som drabbas av egen förskyllan (om man nu kan säga så) brukar ofta inte förstå hur illa det är ställt.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

2. Spriten väller in över gränserna.  NJA

Alkoholkonsumtionen har ökat, liksom i Norge som inte är medlem i EU. Det är lättare köpa från utlandet. Men det har inte ökat dödsfallen. Den alkoholrelaterade dödligheten har minska från 40 till 30 per 100 000 män. Bland kvinnor ligger den kvar på omkring tio.

 

och givetvis källa så även du kan läsa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article19853695.ab

 

OBS givetvis står inte jag för vad det står i artikeln, det får du vända dig till AB om.

 

 

Harry

 

För dig är det bara när människor dör som ett problem räknas. Det brukar ju va din genomgående tes.

 

Dessvärre tycker nog alla de människor som oförskyllt drabbas av spritens skadeverkningar inte det samma. De som drabbas av egen förskyllan (om man nu kan säga så) brukar ofta inte förstå hur illa det är ställt.

 

Nej men det är så tillgänglig statistik ofta presenteras. Att Transportstyrelsen gjorde sin undersökning just med bara omkomna för 0,2 fallet och även denna om EU och alkohol kan du knappast beskylla mig för. Jag har bara återgett fakta.

 

Har du själv någon fakta eller bara gnäller du som vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade vi haft samma priser här i Sverige hade vi inte behövt göra dessa resor. Dessutom hade vi nog sluppit en hel del lagning till ungdomar vilket är skit med nuvarande system.

Ska jag berätta en sak Roland - Jag kan försäkra dig om att du inte behöver göra dessa resor. Ingen tvingar dig. Du gör dessutom en dålig affär, får sämre kvalitet till ibland högre pris. Att du då nöjt skryter om dina "kvalitets-fynd" bland vänner, bekanta och inför dina ungdomar spär bara på myten om att systemet är dyrt eller skit.

 

Systembolaget är i mina ögon mycket bra. Många kunniga i personalen och ett fantastiskt utbud. Dock med våra skatteregler lite dyrt men det är knappast deras fel. Man får oftast mycket bra tips om vilket vin som passar till viss mat mm. Våra goda vänner från Olso har samma syn om systembolaget, just en bra kompetens och fantastiskt sortiment.

 

Nej inget tvingar mig att åka men rätt så kul att få hem ett antal lådor vin till bra pris. För våra norska vänner är det fynd att handla i Sverige. Ännu mer om priserna hade varit som i Tyskland. 

 

Var fick du det ifrån att jag tycker systembolaget är skit? Har jag väl aldrig påstått. Bara dyrt men det är våra skatteregler som gjort det. Om jag berättar en sak så hur är det fatt om du tar det som skryt?

Dessutom blir jag lite fundersam om hur du kan veta så mycket om sortimentet där och ändå tycka det är skit att göra inköp där? Är du ofta där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... Själv jobbade jag själv på Bolaget under några år.

Utbudet är ju förnämligt och likaså den samlade kompetensen. För min del låg/ligger kompetensen fokuserad på whisky och mörk rom, gällde det vin lämnade jag gladeligen över frågor till någon kollega. Under min anställning avstod jag från Tysklandsresor även om jag inte gillade den svenska prissättningen nåt vidare.

Har däremot gjort resan ett par gånger de sista 2 åren utan att skämmas för det.

Tycker knappast det är nåt att uppröras över att en del bunkrar i Tyskland. Klart det finns pengar att tjäna/spara och det går faktiskt att göra en del fynd ffa när det gäller rom om man letar sig längre in i landet än klassiska Border Shop.

Brukar ta hem en kartong gammal hederlig Cptn Morgan samt några bra andra romflaskor samt 70-80 flak öl. Det mesta av ölen distribueras till släkt o vänner och brukar kunna betala en stor del av reskostnaden.

Och nej, jag har inga alkoholproblem vad jag vet. Tvärtom, efter mina år i branschen aktar jag mig noga och håller koll på vad jag sätter i mig.

 

Att kalla tysklandsresenärerna för patetiska och generellt ifrågasätta deras alkoholvanor känns knappast mer seriöst än nåt annat...

Nej man är inte seriös här på MG. Har flera gånger blivit kallad alkoholist och nu att jag skryter om mina resor som toaen hittade ett inlägg att jag gjorde 2011. Hahaha

 

Ja jösses vilka hemskheter som kan ligga bakom dessa stackares inställning.

Hade jag berättat att jag tycker om whisky hade det väl tagit hus i helvete.  Dock brukar sådant inhandlas på systembolaget då sortimentet är bättre. Dyrt men gott. 

 

Hoppsan vilken skit du kommer få ifrån mobbarna här nu när du i deras ögon skryter med smuggel.

Ha en bra dag du också.  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Alltså... Själv jobbade jag själv på Bolaget under några år.

Utbudet är ju förnämligt och likaså den samlade kompetensen. För min del låg/ligger kompetensen fokuserad på whisky och mörk rom, gällde det vin lämnade jag gladeligen över frågor till någon kollega. Under min anställning avstod jag från Tysklandsresor även om jag inte gillade den svenska prissättningen nåt vidare.

Har däremot gjort resan ett par gånger de sista 2 åren utan att skämmas för det.

Tycker knappast det är nåt att uppröras över att en del bunkrar i Tyskland. Klart det finns pengar att tjäna/spara och det går faktiskt att göra en del fynd ffa när det gäller rom om man letar sig längre in i landet än klassiska Border Shop.

Brukar ta hem en kartong gammal hederlig Cptn Morgan samt några bra andra romflaskor samt 70-80 flak öl. Det mesta av ölen distribueras till släkt o vänner och brukar kunna betala en stor del av reskostnaden.

Och nej, jag har inga alkoholproblem vad jag vet. Tvärtom, efter mina år i branschen aktar jag mig noga och håller koll på vad jag sätter i mig.

 

Att kalla tysklandsresenärerna för patetiska och generellt ifrågasätta deras alkoholvanor känns knappast mer seriöst än nåt annat...

Nej man är inte seriös här på MG. Har flera gånger blivit kallad alkoholist och nu att jag skryter om mina resor som toaen hittade ett inlägg att jag gjorde 2011. Hahaha

 

Ja jösses vilka hemskheter som kan ligga bakom dessa stackares inställning.

Hade jag berättat att jag tycker om whisky hade det väl tagit hus i helvete.  Dock brukar sådant inhandlas på systembolaget då sortimentet är bättre. Dyrt men gott. 

 

Hoppsan vilken skit du kommer få ifrån mobbarna här nu när du i deras ögon skryter med smuggel.

Ha en bra dag du också.  :)

 

 

Du förstår nog inte Harry att det är en milsvid skillnad mellan din och Killerboos framtoning i det ni skriver på MG.

 

Killerboo framstår alltid som seriös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hade vi haft samma priser här i Sverige hade vi inte behövt göra dessa resor. Dessutom hade vi nog sluppit en hel del lagning till ungdomar vilket är skit med nuvarande system.

Ska jag berätta en sak Roland - Jag kan försäkra dig om att du inte behöver göra dessa resor. Ingen tvingar dig. Du gör dessutom en dålig affär, får sämre kvalitet till ibland högre pris. Att du då nöjt skryter om dina "kvalitets-fynd" bland vänner, bekanta och inför dina ungdomar spär bara på myten om att systemet är dyrt eller skit.

 

Systembolaget är i mina ögon mycket bra. Många kunniga i personalen och ett fantastiskt utbud. Dock med våra skatteregler lite dyrt men det är knappast deras fel. Man får oftast mycket bra tips om vilket vin som passar till viss mat mm. Våra goda vänner från Olso har samma syn om systembolaget, just en bra kompetens och fantastiskt sortiment.

 

Nej inget tvingar mig att åka men rätt så kul att få hem ett antal lådor vin till bra pris. För våra norska vänner är det fynd att handla i Sverige. Ännu mer om priserna hade varit som i Tyskland. 

 

Var fick du det ifrån att jag tycker systembolaget är skit? Har jag väl aldrig påstått. Bara dyrt men det är våra skatteregler som gjort det. Om jag berättar en sak så hur är det fatt om du tar det som skryt?

Dessutom blir jag lite fundersam om hur du kan veta så mycket om sortimentet där och ändå tycka det är skit att göra inköp där? Är du ofta där?

 

 

Min poäng är att du gör en dålig affär om du kör till Tyskland för att köpa vin. Orkar inte leta tillbaka i alla inlägg nu, men du skryter om att du gör en ekonomiskt bra affär på kvalitetsviner. Och att du sätter plånboken framför miljön. Nu har du, som du själv brukar säga, "åstadkommit mycket fint" så du har kanske inte en halvmodern bil utan en lite bättre. Då blir väl milkostnaden minst 60 kr. Det blir 7200 spänn i kostnad på dina 120 mil. För att fylla bilen med viner som oftast har ett dåligt pris satt i relation till kvaliteten om du jämför med systembolaget. Tror du gör en usel affär, men kanske en trevlig utflykt. Nominellt kan du däremot säkert hitta billig sprit och öl där.

 

Jo, jag har varit på bordershop flera gånger när jag passerat. Dessutom finns sortimentet på nätet, du kan ju förbeställa. Och är du lite insatt går det att jämföra. Jag gillar vin och reser mycket i tjänsten. Till olika länder i Europa brukar det bli 30-40 resor per år. Tittar ofta i butiker och på flygplatser och när vi semestrat i Frankrike eller Italien blir det ofta besök på vingårdar. Sammantaget är min bild att vi har ett fantastiskt utbud av kvalitet till bättre priser (generellt) än om du handlar på olika håll i Europa, inklusive bordershop eller på flygplatser. Ett av de mest komiska exemplen är ett vin som jag köpte direkt av tillverkaren på ett vinslott i Medoc för ca 200 spänn....för att året efter hitta exakt samma vin och årgång på bolaget för 150 spänn.

 

Du säger att systemet (inte systembolaget) är skit. Jag håller inte med, jag är oerhört glad för att vi har detaljistmonopol i Sverige. Dessutom om man talar om systembolaget så är det inte dyrt när det gäller vin. Trots hög skatt på alkohol så är priserna bra vilket beror på en stor inköpsvolym och kvalificerad inköpsorganisation som är duktiga på att pressa priser.

 

Dessutom går ju skattepengarna till vård och omsorg och det brukar ju du tycka är viktigt i andra sammanhang.

 

Slutligen - genom att du använder begreppet "svensk klassiker" om en alko-inköpsresa, oavsett om du hittat på uttrycket själv eller ej, bidrar du till den bild du bygger av dig själv här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkoholens vara eller inte vara känns helt OT här. Ser heller ingen skillnad på att kolka i sig finwhisky från bolaget eller billig bira från Bordershop. Finns lägen för bägge.

 

Begreppet en svensk klassiker är inte heller helt fel, vid ca 27 mil på Vätternrundan (sista grenen) så såg jag fram emot lite bira när det det hela skulle vara fullbordat i allafall.

 

Alkoholister är väl egentligen bara de som behöver räkna hur många glas de har druckit alternativt hur många som finns kvar i skåpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jösses vilket liv det blev i denna tråden om en kustbevakning i Sydkorea

 

Hoppas på samma engagemang om det handlar om jobben i Sverige och då oavsett yrke. Alla jobb behövs och fler är ett måste om våra unga ska slippa bo kvar hemma på grund av att de inte hittar alla kock eller media jobb som de blivit lurade att det ska finnas.

 

Vad gör jag själv, bara tjötar?

 

Nej knappast. I förrgår stod jag på en teknisk skola och berättade om behovet av fler som söker sig till tekniska jobb, som satsar på teknik. Passar både tjejer och killar.

 

Vi var flera från olika tillverkande företag där och väldigt många föräldrar var där med sina ungdomar som snart skulle söka till gymnasiet.

 

Ja detta om något kan ni kalla skryt eller vad som helst men stolt är jag för att få berätta om vårat företag och behovet av fler tekniker. Med mig var även en relativt nyanställd som gått just denna skola och kunde själv berätta om vad jobb efter skolan medför.

 

(Utbildning till CNC tekniker)

 

Gott med fredag och man åstadkommit lite mer än att öka pulsen på några gubbar här på MG :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara inte sluta le när jag läser den här tråden!! Vart tog kbv vägen?! Men personligen bara älskar jag när alla bara kastar skit på typ alla!! Nej ärligt,varför inte agera lite vuxet o diskutera lite seriöst istället? Alkohol kan ju bli en egen tråd.

Själv tillhör jag kategorin som åker till Tyskland en gång om året,men tror inte jag har nåt alkoholberoende för det!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara inte sluta le när jag läser den här tråden!! Vart tog kbv vägen?! Men personligen bara älskar jag när alla bara kastar skit på typ alla!! Nej ärligt,varför inte agera lite vuxet o diskutera lite seriöst istället? Alkohol kan ju bli en egen tråd.

Själv tillhör jag kategorin som åker till Tyskland en gång om året,men tror inte jag har nåt alkoholberoende för det!!!

En gång om året. Då blir du klassad som periodare :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...