Jump to content
Saturday 14 December 2019

Jari_L

Medlemmar
  • Content Count

    99
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Trovärdig

About Jari_L

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag blir ju lite tveksam till att penta skulle ha tagit fram en kompressor som inte skulle kunna köras mer än en viss tid innan den brinner upp... Vi använder liknande kompressorer inom industrin för att skapa vakuum för materialtransport, dessa går dygnet runt 5 dagar i veckan. Uppskattar livslängd till ungefär 2-3 år innan de byts ut. Men visst, temp och mycket annat spelar såklart stor roll. Men de timmarna är man ju inte ens i närheten av med båten.. Vad är det som tar död på pentas kompressor i förtid i så fall?
  2. Ja, känner också att ett trycklöst system känns bättre. Plus att de kärlen är väl betydligt större i volym vad jag kan förstå, vilket inte är någon nackdel. Speciellt när kretsen blir såpass liten med bara vvb och defroster till att börja med. Blir till att införskaffa ett nytt expansionskärl tror jag.🙄
  3. Nu när jag börjar forska lite i vattenburen värme inser jag att det går att bygga på många olika sätt. Det som slog mig nu var att det expansionskärl jag har är för ett trycksatt system, alltså samma som på vilken bil som helst. Men finns tydligen för helt trycklöst system också.. Vilket är att föredra? Detta är expansionskärl och värmeväxlare jag har liggandes som jag tänkt bygga med.
  4. Jag har bytt från plast till härdat glas på vår båt. Jag skar loss plastrutorna som jag lämnade hos vår lokala glasmästare, de i sin tur skickade dessa till fabriken som kopierade och skar ut dom i glas. Det bästa jag gjort, galet skönt att kunna tvätta rutorna ordentligt utan att det blir rosor i glaset.
  5. Ja, det är ju tydligt att det går att bygga hur fina system som helst!!👍 Jag kommer nog göra som ni säger, köra på värmeväxlare och ett eget system för vattenvärmaren. Värmeväxlare och expansionskärl har jag redan som blivit över från ett annat projekt. Blir ju pump o några kulventiler jag måste komplettera med.
  6. Hej. Tack för att ni delar era idéer o förslag!😀 Jag kommer alltså behålla luftvärmaren för att värma båten, vattenvärmaren blir enbart för varmvatten. Blir alltså dubbla värmare i båten. Men det bästa kanske är att sätta en värmeväxlare på värmeuttaget, så kretsen med beredare, värmare och defroster blir en egen. Plus en pump då såklart.. Förstod jag er rätt då?
  7. Hej alla! Har i nuläget en eberspächer luftvärmare för att värma båten kalla vår och höstkvällar. Vilket fungerar utmärkt. Men det jag saknar är varmvatten efter någon dag i naturhamn efter att vv-beredaren är förbrukad på varmt vatten. Nu har jag köpt mig en vattenburen värmare för att köra varmvatten med. Så nu till frågan, hur lägger jag den i kylkretsen på motorn på bästa sätt? Egentligen är det ju inte motorn jag vill värma utan helt enkel få varmvatten. På bb motor har jag gångvärme och vv-beredare i serie på värmeuttaget. ( mellan vattenpump och termostathus) Kan jag koppla värmaren i samma krets tro? Eller tänker jag helt galet? Hoppas någon förstår min röriga frågeställning!!😉 // Jari
  8. Oljebyte varje år.. inte för att oljan blivit dålig på något sett, utan enbart för att se så vatten inte kommit in...
  9. Ali 604 har jag för mig aluminiumlisten heter...
  10. När jag gjorde ny badbrygga köpte jag ny aluminiumlist till aktern. Den tog jag hem från lindemann (Tyskland) via vår lokala båttillbehörsbutik. Själva gummilisten köpte jag från kuntze, den som är tänkt för coronet båtar. Den passar perfekt i den aluminiumlisten.
  11. Jag har också bytt exakt den typen av list som i första inlägget. Inga större bekymmer att peta i den nya när man värmt den lite. Jag bytte enbart för att jag ville ha en svart istället för en grön som satt original, den va inte vacker.
  12. Jag tippar också på de där rören med o-ringar på som nämdes tidigare i tråden. Råkade också ut för det på en av mina 300:or när jag stod utomhus en vinter. I mitt fall var det tätningen mellan termostathus och avgaslimpa om jag inte minns fel.
  13. Jag gillar absolut både sealine och galeon, men galeon 330 är svår att slå när det gäller att utnyttja ytorna. Det är ingen stor båt, men är betydligt rymligare än många båtar som är både 36 o 37 fot. Personligen gillar jag utseendet med snygga linjer på galeon, men det är ju självklart en smaksak.
  14. Jari_L

    Jeanneau 36

    Om jag inte minns fel skiljer det ungefär 40cm i längd på badbryggan. Den jag byggde är ganska lik originalet men typ 5 cm längre än vad den stora badbryggan är. Bifogar bild på före o efter.
  15. Jag tillhör de som älskar den amerikanska varianten att inte ha smala skarndäck att vingla på. Gäller då de lite mindre båtarna där du vinner massor med utrymme invändigt istället. Nackdelen är ju de regniga dagarna när man tvingas öppna mittrutan och kapell med en totalblöt båt som följd. Men får jag välja så tar jag hellre utrymmet än ett skarndäck.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy