Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
crabfish

Kustbevakningen läggs ned

Rekommendera Poster

Det faktum att sjöpolisen har en begränsad organisation som enbart finns på två platser i landet gör allt tramsande om "dubbla poliskårer som jagar svensson med två (ständigt dessa två) öl under västen" som de s.k. fåntrattarna idisslar gång på gång extra tragikomiskt.

 

Ytterligare en myt som gör deras kampanj kontraproduktiv och, vad värre är, drar löje över riktigt båtfolk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det faktum att sjöpolisen har en begränsad organisation som enbart finns på två platser i landet gör allt tramsande om "dubbla poliskårer som jagar svensson med två (ständigt dessa två) öl under västen" som de s.k. fåntrattarna idisslar gång på gång extra tragikomiskt.

 

Ytterligare en myt som gör deras kampanj kontraproduktiv och, vad värre är, drar löje över riktigt båtfolk.

Ja visst är det fascinerande vad man kan lägga ner mycket tid och energi för två bira?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gläder mig att mina inlägg visar så stort intresse.  :)

 

Och du Janken, det handlar inte om "två bira"  men sådant tar vi i andra trådar som är avsedda för den diskussionen.

 

Min energi är mycket stor och jag lovar er trevlig fortsättning, dessutom är era kärleksförklaringar en vitaminkick som bara skriker mer, mer, mer.

 

Men försök gärna håll er till ämnet och forumsreglerna annars blir admin ledsen på oss. :o  

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gläder mig att mina inlägg visar så stort intresse. :)

 

Och du Janken, det handlar inte om "två bira" men sådant tar vi i andra trådar som är avsedda för den diskussionen.

 

Min energi är mycket stor och jag lovar er trevlig fortsättning, dessutom är era kärleksförklaringar en vitaminkick som bara skriker mer, mer, mer.

 

Men försök gärna håll er till ämnet och forumsreglerna annars blir admin ledsen på oss. :o

HA!! Då är det precis som så många har sagt så många gånger. Det räcker inte med två bira. Hur var det nu med omdömet?

 

;-)

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gläder mig att mina inlägg visar så stort intresse. :)

 

Och du Janken, det handlar inte om "två bira" men sådant tar vi i andra trådar som är avsedda för den diskussionen.

 

Min energi är mycket stor och jag lovar er trevlig fortsättning, dessutom är era kärleksförklaringar en vitaminkick som bara skriker mer, mer, mer.

 

Men försök gärna håll er till ämnet och forumsreglerna annars blir admin ledsen på oss. :o

HA!! Då är det precis som så många har sagt så många gånger. Det räcker inte med två bira. Hur var det nu med omdömet?

 

;-)

 

 

Hur var det med den nya svenska klassikern!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur var det med den nya svenska klassikern!?

Vad är den nya svenska klassikern för något??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur var det med den nya svenska klassikern!?

Vad är den nya svenska klassikern för något??

 

 

Vad den "Svenska klassikern" är vet väl de flesta. Vasaloppet eller Engebrektsloppet - skidor, Vätternrundan - cykling. Lidingöloppet - löpning och Vansbrosimmet - simning och att fullfölja dessa tävlingar på ett år. http://www.ensvenskklassiker.se/

 

Det var någon i nån av de första trådarna av 0,2-lagen som nån som berömde sig av att ha utfört den "nya svenska klassikern".

 

Det hade varit intressant om någon som är insatt i denna bragd kunde mer i detalj kunde redogöra för vad det är.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, säkert, men det saknas ett S , för Sup, smör ost sill o en sup....... klassiskt så det heter duga!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hur var det med den nya svenska klassikern!?

Vad är den nya svenska klassikern för något??

Vad den "Svenska klassikern" är vet väl de flesta. Vasaloppet eller Engebrektsloppet - skidor, Vätternrundan - cykling. Lidingöloppet - löpning och Vansbrosimmet - simning och att fullfölja dessa tävlingar på ett år. http://www.ensvenskklassiker.se/

 

Det var någon i nån av de första trådarna av 0,2-lagen som nån som berömde sig av att ha utfört den "nya svenska klassikern".

 

Det hade varit intressant om någon som är insatt i denna bragd kunde mer i detalj kunde redogöra för vad det är.

Den nya klassikern känner jag inte till, men det brukar ju sägas att tomma tunnor skramlar högst.

 

Vore hursomhelst kul att få klarhet i vad den nya klassikern är för bedrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tomma tunnor skramlar högst"

 

Ja det stämmer precis på 0,2 lagen.  Inget löste sig där alls bara löst skrammel. KBV som ville få mer att göra. Mer makt att kräva blåskontroller.

 

 

Där satt den, sa pigan när hon neg i gurklandet

:)  :P  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tomma tunnor skramlar högst"

 

Ja det stämmer precis på 0,2 lagen.  Inget löste sig där alls bara löst skrammel. KBV som ville få mer att göra. Mer makt att kräva blåskontroller.

 

 

Där satt den, sa pigan när hon neg i gurklandet

:)  :P  

 

Om det var KBV som bestämde att vi skulle få 0,2:an så kan dom ju bestämma att vi ska få en annan gräns, det är ju lysande Sickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hur var det med den nya svenska klassikern!?

Vad är den nya svenska klassikern för något??

Vad den "Svenska klassikern" är vet väl de flesta. Vasaloppet eller Engebrektsloppet - skidor, Vätternrundan - cykling. Lidingöloppet - löpning och Vansbrosimmet - simning och att fullfölja dessa tävlingar på ett år. http://www.ensvenskklassiker.se/

 

Det var någon i nån av de första trådarna av 0,2-lagen som nån som berömde sig av att ha utfört den "nya svenska klassikern".

 

Det hade varit intressant om någon som är insatt i denna bragd kunde mer i detalj kunde redogöra för vad det är.

Den nya klassikern känner jag inte till, men det brukar ju sägas att tomma tunnor skramlar högst.

 

Vore hursomhelst kul att få klarhet i vad den nya klassikern är för bedrift.

 

 

Det var nån av de ledande debattörerna när det gäller 0,2-lagen som beskrev hur, när och varför.

 

Har för mig att det i utmaningen ingick både bil, båt, tunga lyft och organissationsförmåga.

 

Tror att inlägget fanns i en av trådarna som hette "Sista roliga helgen 0,2" Har letat men kan inte hitta det. Borttaget!?

 

Crabfish som vari engagerad i frågeställningen kanske kommer ihåg!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Hur var det med den nya svenska klassikern!?

Vad är den nya svenska klassikern för något??
Vad den "Svenska klassikern" är vet väl de flesta. Vasaloppet eller Engebrektsloppet - skidor, Vätternrundan - cykling. Lidingöloppet - löpning och Vansbrosimmet - simning och att fullfölja dessa tävlingar på ett år. http://www.ensvenskklassiker.se/

 

Det var någon i nån av de första trådarna av 0,2-lagen som nån som berömde sig av att ha utfört den "nya svenska klassikern".

 

Det hade varit intressant om någon som är insatt i denna bragd kunde mer i detalj kunde redogöra för vad det är.

Den nya klassikern känner jag inte till, men det brukar ju sägas att tomma tunnor skramlar högst.

 

Vore hursomhelst kul att få klarhet i vad den nya klassikern är för bedrift.

Det var nån av de ledande debattörerna när det gäller 0,2-lagen som beskrev hur, när och varför.

 

Har för mig att det i utmaningen ingick både bil, båt, tunga lyft och organissationsförmåga.

 

Tror att inlägget fanns i en av trådarna som hette "Sista roliga helgen 0,2" Har letat men kan inte hitta det. Borttaget!?

 

Crabfish som vari engagerad i frågeställningen kanske kommer ihåg!?

Ahaaaaaa.... då gick det att få fram. Du får söka på "Jävla väder..." istället. ;-)

 

Det är klart att efter en sådan bedrift är man så lealös att man får ta ut kärestan i gurklandet om det skall bli något. Nu fattar jag hur allt hänger ihop.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i nån gammal bok att "Den som söker han finner"

 

Att leta är inte alltid lätt. Speciellt inte om man söker på fel ställe. Det var inte i nån av 0,2 trådarna där  våran hjälte beskrev hur han utfört bragden den nya Svenska klassikern. Det var i en tråd av Westfjord - om nån kommer ihåg honom - som vår hjälte beskrev sin bragd.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/56034-jävla-väder

 

crabfish

Hedersmedlem

  • photo-83025.jpg?_r=0
  • Medlemmar
  • 3 064 inlägg

Postad 28 maj 2011 23:37

Visst är vädret kass.

Skippade sjösättningen och gjorde en svensk klassiker istället.

Vadå? Jo vi körde 120 mil till Tyskland med bil (60 60 mol) för att köpa öl och vin. Knappast själva. Massor med svenskar passade på när vädret inte lämpar sig för annat än shopping.

Åkte kl 5 i morse och hemma nu (strax före 24.00), phuuu.

Jo vi prioriterar plånboken före miljön och tar bilen för att hämta hem det till samma priser som övriga i nedre Europa är vana vid att betala. Sluppit massa straffskatt.

Massor med bilar gick på knäna hem tungt lastade och hoppades tullen skulle vara snäll. Jo de var aktiva men kollade mest efter knark.

Statistiken säger att 1 av 3 vinflaskor som dricks i Sverige kommer från systembolaget. Då har man knappast lyckats så bra. Räkna med att en del av dem även är inblandade i kriminell hantering så blir det mer surt.

Hoppas på bättre väder nästa helg då sjösättning väntar. Åtminstone YR lovar nu bra väder hela helgen på västkusten.

Och fira sjösättningen med ett gott glas är inga problem nu, Lovar låta båten ligga still när vi ska provsmaka våra fynd. thumbs_up.gif

Hoppas, hoppas vädret stämmer denna gången. Denna helgs fina utlovade väder blev endast regno och rusk samt en värdefull resa.

::Harry::

 

#18 icon_share.pngciaraud

Hedersmedlem

  • photo-thumb-54277.jpg?_r=1395083406
  • Medlemmar
  • 2 500 inlägg

Postad 29 maj 2011 07:52

120 mils soppa borde äta upp den del av skattevinsten. Du måste tagit in mängder för att det skulle bli någon vinst. Men det kanske är en rolig resa, eller?

#19 icon_share.pngcrabfish

Hedersmedlem

  • photo-83025.jpg?_r=0
  • Medlemmar
  • 3 064 inlägg

Postad 29 maj 2011 08:28

Två ungdommar som strax tar studenten och massa folk som ska komma mm.

Jo det blev ett bra lass. Mycket vinflaskor så de klarar sig även om de blir stående ett bra tag.

Frugan hade aldrig varit på pråmen (Border-Shop) så det var lite utflykt också, när vädret ände inte blev kanon.

Men så mycket folk att de fick göra som Ullared. Spärra av för att det blev för många. Och vad folk handlar!!!. Numera är släpkärror mycket vanliga.

Väldigt många med sydsvensk dialekt. Borde inte finnas många systembolag kvar i den delen av landet. Och folka handlar massvis. Synd om de som bort långt bort från Tyskland och riktiga priser.

 

::Harry::

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den ja. En bra resa som lönade sig. :)

Studentfirandet gick jättebra och vi kunde bjuda på massa olika saker.

 

En massa skatteintäkter vi missar här i landet och en massa smuggel som säljs till ungdomar mm.

Men det finns alltid något bra med sådant också. Vi slipper massa hembränt och kemiskt framställd alkohol som riskerar att göra folk allvarligt sjuka.

 

Men får vara nog debatterat för det är väldigt OT för denna tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den ja. En bra resa som lönade sig. :)

Studentfirandet gick jättebra och vi kunde bjuda på massa olika saker.

 

En massa skatteintäkter vi missar här i landet och en massa smuggel som säljs till ungdomar mm.

Men det finns alltid något bra med sådant också. Vi slipper massa hembränt och kemiskt framställd alkohol som riskerar att göra folk allvarligt sjuka.

 

Men får vara nog debatterat för det är väldigt OT för denna tråden.

 

Nej - du vill nog helt inte debattera vissa saker i ditt levene.

 

Då är det bättre att gå hårt ut och kritisera andra människor och myndigheter för sina brister.

 

Det var nån som påstås en gång har sagt; "Den som är utan synd kasta första stenen"

 

Du är naturligtvis helt felfri i dina egna ögon.

 

I Sverige har vi uppemot en miljon personer som har ett problematiskt förhållande till spriten. På grund av dessa finns det ett stort antal människor som är drabbade av dessa spritberoende människors förhållande till sprit. Vi talar om en tredjedel av Sveriges befolkning.

 

Denna "nya svenska klassiker" som du berömde dig ha utfört för att skaffa en stor mängd sprit till två barns studentkalas, visar ju ganska tydligt vilket omdöme du har. Etter rättare sagt - total brist på omdöme.

 

Din kamp mot den lagen som säger att förare av stora och/eller snabba båtar skall va nyktra när de framför sina båtar, visar ju också tydligt din inställning till ett av Sveriges största samhällsproblem.

 

Att du hela tiden angriper KBV på alla möjliga sätt är ju ett led i din kamp mot lagen.

 

Nej Harry

 

För mig inger du inget som helst förtroende - snarare tvärt om. 

 

En sak tror du dig i alla fall förstått - "Anfall är bästa försvar"

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den ja. En bra resa som lönade sig. :)

Studentfirandet gick jättebra och vi kunde bjuda på massa olika saker.

 

En massa skatteintäkter vi missar här i landet och en massa smuggel som säljs till ungdomar mm.

Men det finns alltid något bra med sådant också. Vi slipper massa hembränt och kemiskt framställd alkohol som riskerar att göra folk allvarligt sjuka.

 

Men får vara nog debatterat för det är väldigt OT för denna tråden.

 

Om man gillar någorlunda anständiga viner är ju både priser och utbud bättre på Systembolaget. Och då går det du kallar straffskatt till vård och omsorg som du ju i andra sammanhang vurmar för. Åtminstone selektivt. Nu skickar du pengar i fickorna på Scandlines ägare istället.

 

Om man vill bunkra starksprit kan jag tänka mig att resan lönar sig (rent nominellt i kronor), men annars?? Har du en halvmodern bil är väl milkostnaden minst 40 kr? Om du köpte billiga viner behöver du köpa upp till några hundra flaskor för att gå break-even. Köper du bättre viner går du sannolikt back.

 

Kan man verkligen kalla en sådan stollig resa för en svensk klassiker? Verkar lite skrytsamt :lol:  :lol:

 

Men som du säger, frugan kanske uppskattade utflykten. Det har ju ett värde i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja den ja. En bra resa som lönade sig. :)

Studentfirandet gick jättebra och vi kunde bjuda på massa olika saker.

 

En massa skatteintäkter vi missar här i landet och en massa smuggel som säljs till ungdomar mm.

Men det finns alltid något bra med sådant också. Vi slipper massa hembränt och kemiskt framställd alkohol som riskerar att göra folk allvarligt sjuka.

 

Men får vara nog debatterat för det är väldigt OT för denna tråden.

 

Om man gillar någorlunda anständiga viner är ju både priser och utbud bättre på Systembolaget. Och då går det du kallar straffskatt till vård och omsorg som du ju i andra sammanhang vurmar för. Åtminstone selektivt. Nu skickar du pengar i fickorna på Scandlines ägare istället.

 

Om man vill bunkra starksprit kan jag tänka mig att resan lönar sig (rent nominellt i kronor), men annars?? Har du en halvmodern bil är väl milkostnaden minst 40 kr? Om du köpte billiga viner behöver du köpa upp till några hundra flaskor för att gå break-even. Köper du bättre viner går du sannolikt back.

 

Kan man verkligen kalla en sådan stollig resa för en svensk klassiker? Verkar lite skrytsamt :lol:  :lol:

 

Men som du säger, frugan kanske uppskattade utflykten. Det har ju ett värde i sig.

 

Här nere i min del av landet är det många som kör, grabben och hans kompis var i väg i helgen. De räknar broavgift, bränsle etc. till 2000 sek. Så visst får man handla en del om det ska bli någon vinst på det hela.  Öl är nog det som lättast går att räkna hem, om man har ett fordon eller fordonskombination som går att lasta många kg lagligt.

För egen del handlar jag helst på Systembolaget just med tanke på det fantastiska utbudet av bra viner och riktigt bra service när man är osäker på kombinationer till mat etc. Sedan känns det ju som du skriver stolligt att smita från skatten på den lilla konsumtion vi har. Dessutom vet jag ju att om det ständigt hade stått 15 flak öl i källaren så hade jag förmodligen dragit i mig en eller två till middagen varje kväll, och det hade inte blivit så bra för vikten och hälsan ............ Så för mig funkar systembolaget trots allt bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systembolaget äger.

 

Sen har jag dålig koll på starkölspriser - köper i princip aldrig. Du kanske har rätt i att det lönar sig (nominellt i kronor) att köra, särskilt om man har en äldre bil med lastkapacitet.

 

...En Svensk Klassiker... :lol:  :lol: ...vilken bedrift!! :lol:  :lol:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det finns få andra butiker som är så duktiga på sina produkter som systembolaget.

 

Rent krasst är det så att starköl kan du köpa för under halva priset för ett flak i Tyskland, medan precis som du påpekar, vill man ha ett specifikt kvalitetsvin och inte köper vilket random vin som helst för att det är billigt, så är prisskillnaden betydligt mindre.

 

Knappast någon större bedrift att köra 60-120 mil för dagen och lasta bilen från en förbeställd pall.......  Kräver inte så mycket träning alls.......  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja den ja. En bra resa som lönade sig. :)

Studentfirandet gick jättebra och vi kunde bjuda på massa olika saker.

 

En massa skatteintäkter vi missar här i landet och en massa smuggel som säljs till ungdomar mm.

Men det finns alltid något bra med sådant också. Vi slipper massa hembränt och kemiskt framställd alkohol som riskerar att göra folk allvarligt sjuka.

 

Men får vara nog debatterat för det är väldigt OT för denna tråden.

 

Nej - du vill nog helt inte debattera vissa saker i ditt levene.

 

Då är det bättre att gå hårt ut och kritisera andra människor och myndigheter för sina brister.

 

Det var nån som påstås en gång har sagt; "Den som är utan synd kasta första stenen"

 

Du är naturligtvis helt felfri i dina egna ögon.

 

I Sverige har vi uppemot en miljon personer som har ett problematiskt förhållande till spriten. På grund av dessa finns det ett stort antal människor som är drabbade av dessa spritberoende människors förhållande till sprit. Vi talar om en tredjedel av Sveriges befolkning.

 

Denna "nya svenska klassiker" som du berömde dig ha utfört för att skaffa en stor mängd sprit till två barns studentkalas, visar ju ganska tydligt vilket omdöme du har. Etter rättare sagt - total brist på omdöme.

 

Din kamp mot den lagen som säger att förare av stora och/eller snabba båtar skall va nyktra när de framför sina båtar, visar ju också tydligt din inställning till ett av Sveriges största samhällsproblem.

 

Att du hela tiden angriper KBV på alla möjliga sätt är ju ett led i din kamp mot lagen.

 

Nej Harry

 

För mig inger du inget som helst förtroende - snarare tvärt om. 

 

En sak tror du dig i alla fall förstått - "Anfall är bästa försvar"

 

Trams

"Barnen" var 19 och 20 år. De drack mycket måttligt precis som våra många gäster.

Större delen av inköpet sparades.

Sprit var det nog max ett par flaskor då vi föredrar vin. 

 

Jag vet väl om alkoholens risker och eländen men knappast ur eget problem.

 

Moralkärring kallar man sådana som du som tror de vet något om andras alkoholanvändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir bara bättre o bättre!!;-) Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir bara bättre o bättre!!;-) Eller?

Med tanke på att den började med att TS gjorde sig lustig över en tragisk olycka där ca 300 personer omkom (och ber oss dra på smilbanden) så kan man nog säga att det var dagens understatement... Tråden har nog bara 400 m kvar upp till ytan på bottenslammet;-)

 

Men steg för steg...via gurklandet...så tar vi oss opp;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir bara bättre o bättre!!;-) Eller?

Tycker jag knappast men kan knappast hålla käft när man gräver i så gamla inlägg med syfte att försöka svartmåla mig utan att veta vem jag är.

 

Åsiktsfrihet verkar vara ett svårt ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den här tråden blir bara bättre o bättre!!;-) Eller?

Med tanke på att den började med att TS gjorde sig lustig över en tragisk olycka där ca 300 personer omkom (och ber oss dra på smilbanden) så kan man nog säga att det var dagens understatement... Tråden har nog bara 400 m kvar upp till ytan på bottenslammet;-)

 

Men steg för steg...via gurklandet...så tar vi oss opp;-)

 

Nej du det var inte olyckan utan just att de fick för sig att lägga ned kustbevakningen.

 

Men du har fritt val att tolka det som du själv vill.

 

Olyckan i sig var mycket tragisk och ber om ursäkt om någon tror jag varit förolämpande mot den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den här tråden blir bara bättre o bättre!!;-) Eller?

Tycker jag knappast men kan knappast hålla käft när man gräver i så gamla inlägg med syfte att försöka svartmåla mig utan att veta vem jag är.

 

Åsiktsfrihet verkar vara ett svårt ord.

Åja åja åja Roland, var inte så tunnhudad och porös. Med tanke på all galla du spyr över både 3:e person som inte deltar här på forumet och på oss som inte delar din selektiva åsiktsrätt, så kan jag tycka att du skulle ha lite mer ryggrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Den här tråden blir bara bättre o bättre!!;-) Eller?

Med tanke på att den började med att TS gjorde sig lustig över en tragisk olycka där ca 300 personer omkom (och ber oss dra på smilbanden) så kan man nog säga att det var dagens understatement... Tråden har nog bara 400 m kvar upp till ytan på bottenslammet;-)

 

Men steg för steg...via gurklandet...så tar vi oss opp;-)

Nej du det var inte olyckan utan just att de fick för sig att lägga ned kustbevakningen.

 

Men du har fritt val att tolka det som du själv vill.

 

Olyckan i sig var mycket tragisk och ber om ursäkt om någon tror jag varit förolämpande mot den.

OK Roland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...