Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
materik

taskig körstil, svall

Rekommendera Poster

Några som inte läst sjövägsreglerna, eller i alla fall inte kör enligt dem, är skepparna på Älvsnabbenbåtarna. Även fast de korsar farleden tvärs och man kommer som seglare och/eller styrbordsbåt så tutar de bara och kör.

 

Twister550, är du säker på att segelbåtarna du sett slå verkligen gjort en kovändning? Känns ganska udda att försöka vinna höjd med en kovändning. Resultatet blir ju tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några som inte läst sjövägsreglerna, eller i alla fall inte kör enligt dem, är skepparna på Älvsnabbenbåtarna. Även fast de korsar farleden tvärs och man kommer som seglare och/eller styrbordsbåt så tutar de bara och kör.

 

Twister550, är du säker på att segelbåtarna du sett slå verkligen gjort en kovändning? Känns ganska udda att försöka vinna höjd med en kovändning. Resultatet blir ju tvärt om.

Jo,, just den passagen jag tagit upp kan i vissa vindar kräva att du kovänder,  seglar tillbaka i leden och tar ny sats för att passera mellan två stora stenflak, båtar som av olika anledning inte kan segla så nära vinden tvingas ofta göra en kovändning gå tillbaka för ett nytt försök då själva passagen måste göras på ett ben, det finns inte plats att göra en stagvändning inne i passagen, då hamnar du på land när båten skjuter fart igen....

 

Det finns väl fortfarande de som kör efter det gamla talesättet att "den som seglar för sitt nöje väjer alltid för den som seglar för sitt bröd".

 

Det är som sagt olika hur man gör i olika delar av världen och det är intressant utifrån att vi bekänner oss till samma internationella sjövägsregler....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilken farled ligger den passagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill påstå att när det gäller fritidsbåtar av olika typ som möts eller passerar varandra har vi mycket, mycket få trånga farleder i Sverige, så i princip är detta en ickefråga eller möjligen en principfråga när vi pratar fritidsbåtar.

 

I Stockholmsområdet kan jag komma på dessa platser:

  1. Stegesund, 
  2. "Grindahålet" (men där kan man segla norr om den smala passagen), 
  3. delar av Staveström (mellan Södra Ljusterö och Örsö), 
  4. Möja ström,
  5. Skurusundet, 
  6. några passager på Husaröleden och
  7. Gällnö port kanske, där blir vinden så konstig...

Det finn säkert ett par tre platser till som jag inte tänker på just nu.

 

Utomlands verkar regeltolkningen skifta, det kan vara bra att veta.

 

Rorgängaren har reglerna med sina tolkningar här

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

 

Mackey

Helt klart har du en poäng där, när det enbart är fritidsbåtar inblandade så är det få platser som är riktigt trånga, men de finns, vi har några här nere i Blekinge också.

 

Nu är det inte så vanligt, men det hände ganska ofta på -80 talet när marinen hade pengapåsen full efter ubåtsincidenterna att man kunde möta eller bli omkörd av en Robotbåt som kom ångande i +30 knop i skärgårdslederna som på många platser sammanfaller med de militära lederna. Då blir det trångt och besvärligt även mellan fritidsbåtarna som råkar befinns sig där....

Men som sagt inte så vanligt längre med försvarets nya inriktning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan Ronneby och Karlshamn..... och som sagt, det är när vindarna kräver kryss som det kan bli besvärligt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, som alltid oroväckande- inte gäller lagen för vissa båtar - nu segelbåtar verkar det som, eller så gäller inte definitionen på området lagen beskriver någonstans i Sverige... Jag vet inte helt om jag fattar hur man får detta ut av lagen.

 

Inledningsvis är lagen tydlig på att alla vatten är under denna lag. Både söt och salt med dom imellan. Inte så att det gäller vissa lagar der det finns vissa fartyg. Så det er inte så att bara leder med vissa fartyg så gäller detta. Det är inte så.

 

Sen används begreppet fartyg - alle fartyg, som er så vidare definerat att det även gäller kanoter, vattenskotrar. Så flyter det så gäller dessa lager. Och det finns vissa delar som gäller bara nogra specificerade fartyg.

 

Detta är inledningen - för om det inte vore så, vil och skal det bli trassel - alle förare av fartyg kan säga att dom tycker inte det brukar gå vissa typ av fartyg i dessa vatten så detta definierar man som "fritidsfartygsvatten". Det finns ingen sådan definition.

 

Det andra gäller at man tycker inte R9 gäller alle fartyg, men den definierar den så.

 

Sen har man också av Sjöfartsvärket förklarat vad "trånga farleder" har visat sig att vara. "I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter bred farled ansetts som trångt farvatten. "

 

Så nej, det är inte så att detta bara gäller for vissa store fartyg i mellan eller bara i farvatten till eller från store hamnar. Denna gäller mellan alla fartyg även längs och i våra smala passager i skärgården där detta gäller mellan fritidsbåtar.

 

Annars vore det omöjligt att veta vart det gäller. Min definition eller din definition av vad som är en led till en hamn - eller viktig led? Och har du tillräckligt stor båt till att jag vill vaja, eller vice versa... Detta ska inte vara så subjektivt. Då fungerar inte lagen.

 

Man måste ha en annan attityd!

 

Man borde väl som med regeln innan R9 ha inställningen om att ta hänsyn, både med fart, hänsyn till att hindra kollision och så vidare. Sädan kommer R9 som tydligare ska ge regler som inte täcks innan - att man ska vara aktgiven i trånga farleder på bestämt sätt. Alla fartyg!

Och det börjar med att i trånga farleder så håll styrbord. Hur svårt är det?! Jag trodde det var bland dom enklaste reglerna som finns.

Eftersom man inte är synsk så ska även seglare vaja och visa hänsyn i trånga farleder. Ett hänsyn som inte gäller på samma sätt som på öppet hav. Men dom "kan" kryssa, inte "ska".

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunt förnuft säger; man väjer för yrkestrafik och andra fartyg som på grund av sin storlek får problem med att gira och göra undermanöver. Oavsett om man för segel eller motor. Oavsett farled eller ej.

 

För Fritidsbåtar gäller samma principer. Här kommer även faktorn fritid in. När vi är ute med våra båtar så har vi ledigt och ingen brådska och därför är det väldigt enkelt för motorbåtar att väja för seglade "kryssande" båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Några som inte läst sjövägsreglerna, eller i alla fall inte kör enligt dem, är skepparna på Älvsnabbenbåtarna. Även fast de korsar farleden tvärs och man kommer som seglare och/eller styrbordsbåt så tutar de bara och kör.

 

Twister550, är du säker på att segelbåtarna du sett slå verkligen gjort en kovändning? Känns ganska udda att försöka vinna höjd med en kovändning. Resultatet blir ju tvärt om.

Jo,, just den passagen jag tagit upp kan i vissa vindar kräva att du kovänder,  seglar tillbaka i leden och tar ny sats för att passera mellan två stora stenflak, båtar som av olika anledning inte kan segla så nära vinden tvingas ofta göra en kovändning gå tillbaka för ett nytt försök då själva passagen måste göras på ett ben, det finns inte plats att göra en stagvändning inne i passagen, då hamnar du på land när båten skjuter fart igen....

 

Det finns väl fortfarande de som kör efter det gamla talesättet att "den som seglar för sitt nöje väjer alltid för den som seglar för sitt bröd".

 

Det är som sagt olika hur man gör i olika delar av världen och det är intressant utifrån att vi bekänner oss till samma internationella sjövägsregler....

 

Den passagen låter som ett typiskt ställe där man inte ska segla utan gå för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan också fundera över "onödigtvis". Jag skulle vilja se den domstol som anser att dra av på varten eller vrida på ratten på en 5,5 meter lång fritidsskuta anses som att störa onödigtvis.

Eller så kan man tycka att det är "onödigtvis" att vägra vrida om startnyckeln till inombordaren och istället under segel ramma en 5,5 meters motorbåt som inte har någonstans att ta vägen?

 

Självklart gäller regel 9 även "segelbåtar" på svenskt vatten.

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man kan också fundera över "onödigtvis". Jag skulle vilja se den domstol som anser att dra av på varten eller vrida på ratten på en 5,5 meter lång fritidsskuta anses som att störa onödigtvis.

Eller så kan man tycka att det är "onödigtvis" att vägra vrida om startnyckeln till inombordaren och istället under segel ramma en 5,5 meters motorbåt som inte har någonstans att ta vägen?

 

Självklart gäller regel 9 även "segelbåtar" på svenskt vatten.

Hur... menar du nu..?

Det är väl ingen som får ramma någon..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Man kan också fundera över "onödigtvis". Jag skulle vilja se den domstol som anser att dra av på varten eller vrida på ratten på en 5,5 meter lång fritidsskuta anses som att störa onödigtvis.

Eller så kan man tycka att det är "onödigtvis" att vägra vrida om startnyckeln till inombordaren och istället under segel ramma en 5,5 meters motorbåt som inte har någonstans att ta vägen?

 

Självklart gäller regel 9 även "segelbåtar" på svenskt vatten.

Hur... menar du nu..?

Det är väl ingen som får ramma någon..?

Nej precis!

Därför kan man ju tycka att seglaren lika gärna kan starta maskin i några minuter och smidigt köra igenom sundet. Istället för att onödigtvis hindra andra genom att envisas med att försöka kryssa?

 

Eftersom du nu spekulerar i hur man skulle resonera i en eventuell rättegång menar jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RickardE, varför passera så nära segelbäten..?

Du kan inte haft mycket marginal i det läget om du måste backa vid ett slag?

Angående att Engelska Kanalen räknats som trång farled, javisst! För vissa fartyg är det så. Tror ingen av oss som skriver här har en båt där detta är aktuellt...

Om jag ligger väl till höger i exempelvis fällström, kör nu 8 knop för att inte dra så mycket svall. Båten har raka axlar, dvs den är segstyrd. Flera gånger redan i år har jag varit med om små segeljollar, typ dagseglar trimaraner som jagar sina knop på kryss genom passagen, kör förbi 30 meter framför, slår 5-6 meter vid sidan om mig, vänder och kör på kryss 3 meter framför.

 

Det handlar inte om att köra när för min del - hur ska jag i detta fallet bete mig för att det ska vara "rätt"?

 

 

När vi var nära en liknande händelse förra helgen, följde farleden, såg att vi var på kollisionskurs med en dagsegelbåt så gasade jag istället, för att köra ifrån dagsegelbåten och faran, bjöd på ett litet dieselmoln och svall. Rätt eller fel? Slapp närkontakt.

 

Nu när vi kör saktare är vi längre på samma ställe och är med om mer än tidigare när vi kryssade i 28 knop mellan segelbåtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Man kan också fundera över "onödigtvis". Jag skulle vilja se den domstol som anser att dra av på varten eller vrida på ratten på en 5,5 meter lång fritidsskuta anses som att störa onödigtvis.

Eller så kan man tycka att det är "onödigtvis" att vägra vrida om startnyckeln till inombordaren och istället under segel ramma en 5,5 meters motorbåt som inte har någonstans att ta vägen?

 

Självklart gäller regel 9 även "segelbåtar" på svenskt vatten.

Hur... menar du nu..?

Det är väl ingen som får ramma någon..?

Nej precis!

Därför kan man ju tycka att seglaren lika gärna kan starta maskin i några minuter och smidigt köra igenom sundet. Istället för att onödigtvis hindra andra genom att envisas med att försöka kryssa?

 

Eftersom du nu spekulerar i hur man skulle resonera i en eventuell rättegång menar jag.

 

 

Vad gör jag då?

 

Min båt är 33 fot och väger  3.5 ton. Jag tar kryssvinklar > < 30 grader; men jag har ingen motor.

Om jag måsste; kryssar jag från Kalvefjorden till Ellösfjorden i SW vindar genom Malö Strömmar.

 

Men, OM en motordriven båt erbjuder släp........kan jag ju tacka ja................men DET händer sällan ;-(

 

Motordriven båt som vill passera mig i trånga leder FÅR alltid en signal om å passera akterom mig, till min lovartsida, og jag kan då alltid lova för att ge han/hon tid.

 

Menar ni at min båt skal förbjudas färd i skärgården?

 

Back to topic:

 

Jag gör inget svall ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

RickardE, varför passera så nära segelbäten..?

Du kan inte haft mycket marginal i det läget om du måste backa vid ett slag?

Angående att Engelska Kanalen räknats som trång farled, javisst! För vissa fartyg är det så. Tror ingen av oss som skriver här har en båt där detta är aktuellt...

Om jag ligger väl till höger i exempelvis fällström, kör nu 8 knop för att inte dra så mycket svall. Båten har raka axlar, dvs den är segstyrd. Flera gånger redan i år har jag varit med om små segeljollar, typ dagseglar trimaraner som jagar sina knop på kryss genom passagen, kör förbi 30 meter framför, slår 5-6 meter vid sidan om mig, vänder och kör på kryss 3 meter framför.

 

Det handlar inte om att köra när för min del - hur ska jag i detta fallet bete mig för att det ska vara "rätt"?

 

 

När vi var nära en liknande händelse förra helgen, följde farleden, såg att vi var på kollisionskurs med en dagsegelbåt så gasade jag istället, för att köra ifrån dagsegelbåten och faran, bjöd på ett litet dieselmoln och svall. Rätt eller fel? Slapp närkontakt.

 

Nu när vi kör saktare är vi längre på samma ställe och är med om mer än tidigare när vi kryssade i 28 knop mellan segelbåtarna.

 

Du får väl göra precis som du gör när du är ute med bilen och kommer ifatt en traktor på en smal väg, anpassa dig till situationen.

Du kanske tom kan vänta en stund om du ser att en båt som inte har nån motor håller på att ta sig genom en trång passage och inte alltid  bara kräva fri väg när du kommer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alla "sniglande" segelbåtar som kryssar kors och tvärs och är sååå ivägen klarar av att inte segla på varandra så kan det väl inte vara så svårt att undvika att bli rammad av segelbåtarnas illvilliga skeppare när man framför en fritidsmotorbåt som går att styra åt vilket håll som helst och i vilken fart som helst. Ett bra förhållningssätt för att undvika att bli rammad av segelbåtar är att gå akter om båtar man passerar och det uppskattas också av seglarna.

 

Jag tror det mest är fråga om vilja eller ovilja. När jag använder motorbåt så har jag aldrig några problem med segelbåtar, i alla fall inte mer problem än med andra motorbåtar.

 

Hur var det nu med fritid, semester och lugn och ro?

 

Som seglare har jag absolut ingen rätt att passera nära framför någon och sedan omedelbart slå och därmed passera ännu närmare. Sedan kan alla göra felaktiga bedömningar och då får man hjälpas åt så att inget händer, svårare är det inte.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om alla "sniglande" segelbåtar som kryssar kors och tvärs och är sååå ivägen klarar av att inte segla på varandra så kan det väl inte vara så svårt att undvika att bli rammad av segelbåtarnas illvilliga skeppare när man framför en fritidsmotorbåt som går att styra åt vilket håll som helst och i vilken fart som helst. Ett bra förhållningssätt för att undvika att bli rammad av segelbåtar är att gå akter om båtar man passerar och det uppskattas också av seglarna.

 

Jag tror det mest är fråga om vilja eller ovilja. När jag använder motorbåt så har jag aldrig några problem med segelbåtar, i alla fall inte mer problem än med andra motorbåtar.

 

Hur var det nu med fritid, semester och lugn och ro?

 

Som seglare har jag absolut ingen rätt att passera nära framför någon och sedan omedelbart slå och därmed passera ännu närmare. Sedan kan alla göra felaktiga bedömningar och då får man hjälpas åt så att inget händer, svårare är det inte.

 

Mackey

 

Det är ju en självklarhet att vi hjälps åt!

Jag både seglar och kör motorbåt, och kanske är det lättare att förstå segelbåtarnas manövrar när man själv har legat där och kryssat i sunden. Med den erfarenheten är det ju inte så svårt att leta sig fram över fria ytor med ratt och gasreglage..

 

Det som jag finner intressant är att vi gör så olika i olika delar av världen, och att här är det just semester, i sakta mak, lugn och ro som har företräde.

På flera andra ställen är det mer accepterat att de båtar som trivs med att åka i +20 knop oftare kan göra det då kryssande segelbåtar inte tillåts breda ut sig i hela ledens bredd.

 

Jag förespråkar inte det ena före det andra, när jag seglar tycker jag givetvis att det är sportigt och läckert att kunna vänta med slaget ända till sista metern innan bergväggen på ledens bortre sida....medan när jag kör motorbåt så är det läckert att kunna hålla planing om det finns plats och tid för att göra det på säkert sätt.

 

Det är inte svårt för mig att visa hänsyn mot jollar, kanoter, motorseglare, muskelbåtar, djur eller natur.

Men jag tycker fortfarande att det är spännande att praxis är så olika i olika delar av världen utifrån samma internationella regler, hur kommer det sig egentligen? Fler som funderar på det? Eller är vi låsta i våra positioner som seglare/motorbåtsåkare??

 

Edit: Sedan är det ju olika vad vi vill med semester och fritid, alla eftersträvar ju inte lugn och ro, det kanske vi ha för mycket av annars, och söker hellre fart och fläkt, fullt med aktivitet, vi är alla olika med olika behov och förutsättningar och det kräver respekt för varandra.

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister skrev:

"

Det som jag finner intressant är att vi gör så olika i olika delar av världen, och att här är det just semester, i sakta mak, lugn och ro som har företräde.

På flera andra ställen är det mer accepterat att de båtar som trivs med att åka i +20 knop oftare kan göra det då kryssande segelbåtar inte tillåts breda ut sig i hela ledens bredd."

 

Var i världen är kryssande segelbåtar förbjudna?

 

Bottnar inte detta tänk i egoism, tror du? (Ja, jag använder uttrycket i stället för vilja / ovilja).

 

Man kommer långt med en gnutta bondvett...........even på sjö'n......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister skrev:

"Men jag tycker fortfarande att det är spännande att praxis är så olika i olika delar av världen utifrån samma internationella regler, hur kommer det sig egentligen?"

 

 

Det är väl som på en del andra områden, vi har kommit lite längre i Sverige :)  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMO/Solas är en internationell organisation där det kan bli lite minste gemensamma nämnare i dom lagar dom kommer med. Sen blir det upp til flaggstaterna att tillpassa dessa till lokala förhållanden.

Och det visar sig ju att lagen ift domar som visas till av Sjöfartsverket är något annorlunda än folk uppfattning. Kanske är inte lagen i Sverige i olik det du har uppfattat andra ställen.

 

Men det er ju naturligt - i Norden är det så många med fritidsbåtar, och dom menar havet är till för dom, och det är ingen obligatorisk utbildning. Som det står över - det baserats på sunt förnuft - det står inte att lag si och så säger därför ska man. Så man menar här att vi har all rätt att göra som man vill, och vi har tillräckligt med plats till at det går sådär.

 

Mens andra länder har fler folk, mindre plats, och mycket mer reglerande och utbildning. Då blir lagar och regler blir tydliga. Som att i trånga farleder så måsta lagen vara mycket tydligare.

 

Inom bil och lagar så brukar jag visa till att det Frankrike används full stopp i stället för vaja för bilar från höger. Full Stop är Full stop - inget värderande och lättare att förutse beteende.

 

Vi har tillräckligt med plats och stor andel fritidsbåtar, då blir nog det kulturella filtret på lagar som vi ser här. Och att vi har plats och kultur för att ha större  frihet till att bete sig som man tycker utan utbildning.

 

Se til Tyskland där även om ska på fritidsfiske kräver längre utbildning än vi har för förande av båt...Ingen kan fiske utan giltig utbildning! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använder både motorbåt och segelbåt, men har som sagt aldrig tyckt att det är ett problem att segelbåtar seglar som de kan och måste.

 

Varför det skiljer i beteende mellan Sverige och vissa andra länder tror jag beror på att det nästan inte finns några trånga farleder i Sverige när det gäller fritidsbåtar så vi behöver nästan inte använda regel 9 oss fritidsbåtar emellan. Dessutom finns det massor av vatten att vara på utanför farlederna och våra sjökort är ganska bra (inte Navionics som luras ;), men det är en annan tråd).

Det är väl det som är grundorsaken till att vi gör som vi gör här i Sverige.

 

Sedan håller jag med om att man som seglare ska visa hänsyn genom att starta motorn för att underlätta för andra.

 

Jag har själv väldigt liten erfarenhet av hur man beter sig i övriga länder så det skulle vara intressant att få mera fakta från er med erfarenhet.

 

Mackey

 

PS

...

Edit: Sedan är det ju olika vad vi vill med semester och fritid, alla eftersträvar ju inte lugn och ro, det kanske vi ha för mycket av annars, och söker hellre fart och fläkt, fullt med aktivitet, vi är alla olika med olika behov och förutsättningar och det kräver respekt för varandra.

Fart och fläkt ser inte jag som någon motsats till fritid, semester och lugn och ro. Det är stressen på semestern jag är ute efter, att inte hinna visa hänsyn för att man har så bråttom till nästa badvik.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister skrev:

"

Det som jag finner intressant är att vi gör så olika i olika delar av världen, och att här är det just semester, i sakta mak, lugn och ro som har företräde.

På flera andra ställen är det mer accepterat att de båtar som trivs med att åka i +20 knop oftare kan göra det då kryssande segelbåtar inte tillåts breda ut sig i hela ledens bredd."

 

Var i världen är kryssande segelbåtar förbjudna?

 

Bottnar inte detta tänk i egoism, tror du? (Ja, jag använder uttrycket i stället för vilja / ovilja).

 

Man kommer långt med en gnutta bondvett...........even på sjö'n......

Om du läser ArneRadars inlägg med nummer 32 i denna tråd, så får du ett exempel på att kryssande segelbåtar inte är förbjudna, det vet jag inte heller om någonstans, men att de blir väjningspliktiga  för de båtar som färdas i ledens längdriktning.

Det har jag också upplevt på flera platser under mina år i handelsflottan, att de båtar som skall korsa eller färdas tvärs en farled blir väjningspliktiga för alla som följer leden, oavsett storlek och framdrivningsmedel.

 

Egoism? Ifrån vilken sida då menar du? Från segelskepparna som inte vill slå några extra slag för att hålla sig på sin sida av farleden, eller från motorbåtskepparen som vill hålla sin ekonomiska fart för att inte belasta plånbok eller miljö med extra bränsleåtgång?

 

Jag har i flera inlägg beskrivit att jag inte har några problem att hantera den praxis som råder i Sverige, men finner det ändå intressant att det är så olika hur regel 9 hanteras.

 

Alltid säker fart, alltid hänsyn mot andra, det är gott sjömanskap vilket jag bekänner mig till, men det måste väl ändå gå att föra en seriös diskussion om hur regler hanteras utan att bli ansedd vara egoist??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan också fundera över "onödigtvis". Jag skulle vilja se den domstol som anser att dra av på varten eller vrida på ratten på en 5,5 meter lång fritidsskuta anses som att störa onödigtvis.

Eller så kan man tycka att det är "onödigtvis" att vägra vrida om startnyckeln till inombordaren och istället under segel ramma en 5,5 meters motorbåt som inte har någonstans att ta vägen?

 

Självklart gäller regel 9 även "segelbåtar" på svenskt vatten.

Hur... menar du nu..?

Det är väl ingen som får ramma någon..?

Nej precis!

Därför kan man ju tycka att seglaren lika gärna kan starta maskin i några minuter och smidigt köra igenom sundet. Istället för att onödigtvis hindra andra genom att envisas med att försöka kryssa?

 

Eftersom du nu spekulerar i hur man skulle resonera i en eventuell rättegång menar jag.

Vad gör jag då?

 

Min båt är 33 fot och väger 3.5 ton. Jag tar kryssvinklar > < 30 grader; men jag har ingen motor.

Om jag måsste; kryssar jag från Kalvefjorden till Ellösfjorden i SW vindar genom Malö Strömmar.

 

Men, OM en motordriven båt erbjuder släp........kan jag ju tacka ja................men DET händer sällan ;-(

 

Motordriven båt som vill passera mig i trånga leder FÅR alltid en signal om å passera akterom mig, till min lovartsida, og jag kan då alltid lova för att ge han/hon tid.

 

Menar ni at min båt skal förbjudas färd i skärgården?

 

Back to topic:

 

Jag gör inget svall ;-)

Din båt har lika stor rätt som alla andra att färdas i skärgården.

Har man ingen motor stör man ju inte "onödigtvis" annan trafik?

 

Mitt inlägg handlade bara om hur man skulle kunna resonera i en rättegång.

Kommer man till en rättegång måste ju en olycka skett?

Frågan är ju då, som Peter är inne på, vad som är "onödigtvis".

Är motorbåtsägaren skyldig att sätta sin båt på grund innan seglaren bemödar sig med att starta motorn?

Man skulle ju kunna tänka sig en situation där motorbåten inte har någonstans att ta vägen pga, övrig trafik och/eller grund.

 

Jag kan ha fel, men jag TROR inte att det är en mänsklig rättighet att hålla på sin rätt att segla till varje pris... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister och Coppertail:

 

Värför inte läsa allt jag skriver?

 

Jag sätter INTE någon upp mot någon annan, men jag beskriver ju att kommunikasion mellan skeppare är a och o.

Då, och bara då kann / skall man avvika från en sjövägsregel.

 

Hur skulle det gå annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Twister och Coppertail:

 

Värför inte läsa allt jag skriver?

 

Jag sätter INTE någon upp mot någon annan, men jag beskriver ju att kommunikasion mellan skeppare är a och o.

Då, och bara då kann / skall man avvika från en sjövägsregel.

 

Hur skulle det gå annars?

Det har du helt rätt i Oldtimer, och idag då väldigt många åker runt med VHF är det ju ganska enkelt att ropa upp en annan båt om man är tveksam om det inte räcker med tydliga manövrar, ögonkontakt och tecken.

 

Sedan är det ju sällan man kan förutsätta att en farled bara trafikeras av fritidsbåtar, och det går inte heller att här och nu, avgöra vilka farleder som i varje situation är trång eller inte trång.

 

Jag har all respekt för er som seglar utan motor i båten, jag seglade själv under flera år med en båt utan motor. Självklart har ni er plats i våra leder och skärgårdar men det krävs också lite mer planering av er då ni enligt R9 inte får hindra framfart för de fartyg som måste följa leden,

 

Jag tar två händelser direkt ur livet för att på något sätt illustrera vad jag menar.

 

Ombord på en lastad kemtanker färdades vi söderut genom Stora Bält, vi var för tungt lastade för att ta oss igenom Flintrännan till Östersjön. Normalt sett är inte Bält särskilt trångt ens för en 10 000 tons tanker som inte är vansinnigt svår att manövrera, men man vänder den ju inte på en 5-öring direkt. Väldigt många Styrmän och fartygschefer skruvar gärna 10-15 grader på autopiloten för att låta en enstaka segelbåt sträcka ut sitt ben, eller runda några fiskebåtar.

Den här kvällen var vinden svag, men det svällde ordentligt av gammal sjö, i vår väg hamnade en kappseglingsarmada, det kryllade av båtar kors och tvärs i vår väg. Med kraftigt reducerad fart, tre man på bryggan, bogpropellern i beredskap, all hands on deck för att bära av kappseglare längs med friborden buffade vi oss söderut. Här vill jag påstå att samtliga seglare bröt mot R9, de skulle seglat på ett sådant sätt att det fanns plats för tung yrkestrafik att hålla kurs och fart. Jag skulle vilja se den domstol som ställt vår befälhavare till ansvar om vi råkat knäcka en eller annan mast på segelbåt som fastnat i ankare eller fallrep med riggen.

 

 

Vid ett annat tillfälle närmade jag mig med min fritidsbåt en passage mellan två prickar där det kanske var ca 150 meter brett, ytterligare 4-5 segelbåtar och några motorbåtar närmade sig från olika håll och det upplevdes som ganska gott om plats och avslappnat.  Inom en ganska kort tidsperiod girar en kustkorvett in i leden från havet, i uppskattningsvis 30 knop tar han den glipa som finns och passerar med ett kraftigt svall efter sig. Mer eller mindre rutinerade fritidskeppare hanterade detta på helt disparata sätt och det ledde till obehagliga när situationer mellan några fritidsbåtar. Lyckligtvis blev resultat endast några knäckta självförtroenden, några stukade handleder och skrubbade knän.

 

Det samma här, om fritidsbåtarna kolliderat skulle det varit intressant att se hur rätten hanterat segelbåten som låg långt ut på sin babordssida i leden.

Vi var alla väjningsskyldiga för korvetten, så där kan inget ansvar utkrävas. Han höll kurs och fart enligt reglerna....

 

Det jag vill illustrera är att det går ganska fort från att vara en ofarlig situation utan trängsel till att helt plötsligt vara en trång farled som kräver hantering enligt R9. Så det gäller att ha det med i planering och handlingsberedskap.....

Redigerad av Twister550
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"De fartyg som måsste följa leden..................." är förhindrad från at göra annat och har dermed rätt till väg.

 

Det er självfallet i ditt 1. exempel från Stora Belt, men jag är lite tväksam till ex. #2 fregatten. Var han i "skarpt läge"?

Väjning är inte bara att gira. Väjning är oxå att redusera /ändra fart. Måsste fregatten köra 30 knop i en 150 bred farled?

En evnt. sjörätt vill säkert ställa frågan, tror du inte det?

 

En sak till, som du säkert är känd med sedan du själv har seglat utan motor.

Det vill alltid kunna uppstå situasioner där en segelbåt har nedsatt manöverduglighet, p.g.a. bakvind, lä, grynner, strömförhållande o.a.

Kanskje vill jag lägga bi, men kann inte. Jag kan inte straffas för det, eller hur?

 

MEN du och jag kann kommunisera med alt från radio till långfinger ;-)

 

Du och jag vet, som gamla befelhavare, att möter eller passerar vi varandra så sörger vi för att vara eniga på föhand; even om vi väljer std. regel; men vi står fritt att avvika.

Port to Port eller Stb. to Stb. kann vara lika riktig even i Rute T eller G.

 

Badjävlar är tyvärr ett annat släkte.

 

Derav denna tråden, som egentlig inte borde resultera i myriader av innlägg  B)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att någon bryter mot reglerna innebär ju inte att den andre får köra på denne.

 

Regel 8.f.3

 

3) Fartyg, vars genomfart inte skall hindras, är skyldigt att följa reglerna

i detta kapitel, då de båda fartygen närmar sig varandra så att det innebär

risk för kollision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl förtydliga situation 2 med kustkorvetten. Korvetten riskerade aldrig att kollidera med någon av båtarna.

Skarpt läge kan ju diskuteras, jag tror inte att några ryska spetznas hade anmält sin ankomst, men det ligger ju i marinens uppdrag att kunna manövrera sina fartyg i tillgängliga leder i högsta fart alla tider på året dygnet runt så i mina ögon är även en övning i högfartsnavigation ett skarpt läge för marinens glada pojkar.

 

Det som ledde till när situationer var snarare ursäkta uttrycket men "inkompetenta manövrar" av panikslagna fritidsskeppare, varav ett par hade placerat sig ganska tokigt i leden i förhållande till annan trafik.

 

Yrkestrafiken har givetvis skyldighet att undvika farliga situationer likaväl som andra sjöfarare, men man kan inte begära att de ska ta ansvar för bristande kompetens hos fritidsskeppare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej! Marinens glada pojkar har samma plikt att följa reglerna som andra.

 

En plöteslig gir inn i en trång farled i 30 knop KANN ju vara FÖR SNABBT för andra att veja för.

" "inkompetenta manövrar" av panikslagna fritidsskeppare, varav ett par hade placerat sig ganska tokigt i leden i förhållande till annan trafik." måsste man räkna med.

 

Denna "inkompetenta skeppare" var kanskje inte inkompetent, men hade bara endrat sin kurs i farleden NÄR det inte var en 30 knops korvett i sikte?

 

.....even SB90'an som körde inn i röven på sin kollega lärde att uppföra sig i trånga farvatten.......om något sent.............

 

Regel 9f:

 

 

post-93948-0-92206700-1402154168_thumb.jpg

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Marinens glada pojkar har samma plikt att följa reglerna som andra.

 

En plöteslig gir inn i en trång farled i 30 knop KANN ju vara FÖR SNABBT för andra att veja för.

" "inkompetenta manövrar" av panikslagna fritidsskeppare, varav ett par hade placerat sig ganska tokigt i leden i förhållande till annan trafik." måsste man räkna med.

 

Denna "inkompetenta skeppare" var kanskje inte inkompetent, men hade bara endrat sin kurs i farleden NÄR det inte var en 30 knops korvett i sikte?

 

.....even SB90'an som körde inn i röven på sin kollega lärde att uppföra sig i trånga farvatten.......om något sent.............

 

Regel 9f:

Självklart har du rätt i att marinen ska följa reglerna, men här handlade det om en bit av farleden med låga skär. Korvetten var synlig under en tid innan han girade in i leden, och med lite fantasi kunde varje skeppare tänka, han kanske ska in här, hur hanterar jag det?

Vidare var leden begränsad till 150 meter av en röd och grön prick, men därutanför fanns ytterligare kanske 50 meter seglingsbart vatten på varje sida för flera av oss.

 

Det hade som sagt varit intressant hur det hade hanterats rättsligt. Men i mina ögon, på plats och ställe, tycker jag att det inte var någon "brutal överkörning" mot gällande regler från Korvettens sida, men det är ju möjligt att jag har fel.....

 

Kan ju kontra med R9a för skojs skull....

 

Regel 9 – Trånga farleder a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farle- dens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger.

 

 

 

Men som sagt, det är svårt att sia om hur en domstol hade dömt om fritidsbåtarna kört ihop på grund av manövrerande när korvetten drog förbi......

 

Alldeles oavsett utslaget där menar jag att vi får vara förberedda på att situationer snabbt kan förändras från normal, till trång farled relativt snabbt, och vidta åtgärder utifrån det.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...