Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
materik

taskig körstil, svall

Rekommendera Poster

Gällande svall har jag dagsfärsk erfarenhet.

Har min båt liggandes i Skurusundet, vid en 5 knops bit. Det är inte många mindre båtar som kör 5 knop, de flesta ligger precis i den farten där dom drar mest sjö och soppa..

 

Det har ju allmänt i denna tråd avhandlats hur dåligt sjövett och att vi drar sjö. I eftermiddags kom en RIB, skulle tro en 5 meter lång, med en segelbåtsinstruktör med 5 jollar på släp, ungdomar som går seglarskola. Håll denne 5 knop? Nix, 8-9 knop och drog sjö som en finlandsbåt.. Fick kontakt med denne ropade och gestikulerade att det är 5 knop som gäller.. Denne vinkade tillbaka och fortsatte - IDIOT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej! Marinens glada pojkar har samma plikt att följa reglerna som andra.

 

En plöteslig gir inn i en trång farled i 30 knop KANN ju vara FÖR SNABBT för andra att veja för.

" "inkompetenta manövrar" av panikslagna fritidsskeppare, varav ett par hade placerat sig ganska tokigt i leden i förhållande till annan trafik." måsste man räkna med.

 

Denna "inkompetenta skeppare" var kanskje inte inkompetent, men hade bara endrat sin kurs i farleden NÄR det inte var en 30 knops korvett i sikte?

 

.....even SB90'an som körde inn i röven på sin kollega lärde att uppföra sig i trånga farvatten.......om något sent.............

 

Regel 9f:

Självklart har du rätt i att marinen ska följa reglerna, men här handlade det om en bit av farleden med låga skär. Korvetten var synlig under en tid innan han girade in i leden, och med lite fantasi kunde varje skeppare tänka, han kanske ska in här, hur hanterar jag det?

Vidare var leden begränsad till 150 meter av en röd och grön prick, men därutanför fanns ytterligare kanske 50 meter seglingsbart vatten på varje sida för flera av oss.

 

Det hade som sagt varit intressant hur det hade hanterats rättsligt. Men i mina ögon, på plats och ställe, tycker jag att det inte var någon "brutal överkörning" mot gällande regler från Korvettens sida, men det är ju möjligt att jag har fel.....

 

Kan ju kontra med R9a för skojs skull....

 

Regel 9 – Trånga farleder a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farle- dens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger.

 

 

 

Men som sagt, det är svårt att sia om hur en domstol hade dömt om fritidsbåtarna kört ihop på grund av manövrerande när korvetten drog förbi......

 

Alldeles oavsett utslaget där menar jag att vi får vara förberedda på att situationer snabbt kan förändras från normal, till trång farled relativt snabbt, och vidta åtgärder utifrån det.......

 

Du kann självfaller "kontra" med vad du vill :-(

MEN, det var antagligen korvetten som skapade situasionen.

 

"Synlig INNAN han girade".....................OK. Borde då en ovetande serglare; t.ex. jag, gissa (!?) att han ville gira?

 

Visst kann situasioner snabbt förändras. Tacka f*n för det när någon uppför sig som denna korvetten etter gir in i en trång farled.

 

Jag fattar egentlig inte att du kämpar med at försöka försvara detta.........

(Jag måsste seja att jag bara känner situasionen gänom din förklaring)

 

Jag är född på en holme, har ägd min egen båt sedan 1955 och har seglat som skeppare på skepp upp till 180.000 ton i > 25 år.

Vad jag vet etter alla dessa år är at det finns idioter; i små och stora båtar; med och utan mast; på sjö och land.

 

NEJ, ingen i denna tråden, eller på detta forumet........................ALLA ANDRA självfallet B)

 

Derför seglar jag på "fel sida" av alla prickar och holmar i Bohuslän (om det går) :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Självklart är  det - som bl.a. AlfaAlfa skriver- så att regel 9 gäller även för fritidsbåtar.

 

Kan vi inte försöka komma fram till när en farled kan anses trång för fritidsbåtar som möts eller kör förbi varandra, det verkar ju egentligen vara det mest intressanta. Ingen hävdar att man som fritidsskeppare ska ligga i vägen, eller kryssa framför,  för stora svårmanövrerade båtar.

 

Jag börjar med att föreslå att farleder som är trängre än en kabellängd är olämpliga att kryssa igenom med segelbåt om man inte är relativt ensam. Nu talar vi fritidsbåtar, inget annat.

 

Flera bud!

 

Mackey

 

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med dig Mackey! En kabellängd bred farled är trång.

Oavsett vad Oldtimer anser så tycker jag att man håller sig längs ledens ytterkanter som fritidsbåt, då slipper man bekymra sig och får gott om tid och plats för att hantera svall från en framrusande korvett t.ex.

 

I exemplet var det inte speciellt svårt, korvetten är synligt på väg in från havet, han har tre vägval, fortsätta rakt in i led som går mot en mindre hamn, eller svänga av väster/österut längs leden vi seglar i. Det var alltså 33 % chans att han skulle vår väg. Att då aningslöst ligga och guppa mitt i farleden regel 9 till trots är i mina ögon urbota korkat.

 

Vi ser kanske olika på det, visst ska man som RikardE påpekar visa stor hänsyn mot förtöjda båtar, förbi hamnar och andra ställen där svall kan vara förödande. Men samtidigt måste vi vara beredda på att möta andra fartyg, med andra förutsättningar ute i lederna, och håller man sig på sin kant är det inget konstigt att hantera ett rejält svall efter en storbåt som passerar i hög fart. Så ser jag på det i alla fall, och som andra påpekat, vi som fanns där hade inte behövt gå i leden, även om det kanske känns säkrare om man är osäker på navigation, medan korvetten i mitt exempel inte kunde valt en annan väg för sitt färdmål......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Självklart är  det - som bl.a. AlfaAlfa skriver- så att regel 9 gäller även för fritidsbåtar.

 

Kan vi inte försöka komma fram till när en farled kan anses trång för fritidsbåtar som möts eller kör förbi varandra, det verkar ju egentligen vara det mest intressanta. Ingen hävdar att man som fritidsskeppare ska ligga i vägen, eller kryssa framför,  för stora svårmanövrerade båtar.

 

Jag börjar med att föreslå att farleder som är trängre än en kabellängd är olämpliga att kryssa igenom med segelbåt om man inte är relativt ensam. Nu talar vi fritidsbåtar, inget annat.

 

Flera bud!

 

Mackey

 

Lösa ett lite problem med nya regler för motorlösa segelbåtar? Nej tack.

 

En kabellängd är ju ett halvt hav. Hur i hel**te skall jag då komma mig till och från hamn?  :angry:

 

Vad göra med roddbåtar och kanotister som riskerar livet innomskärs för alla dessa +20knopare som kommer som kaniner ut hatten rundt holmar o skär?

Förbjuda dom oxå?

 

Ro och paddla på öppet hav! Här kommer vi :-P

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med dig Mackey! En kabellängd bred farled är trång.

Oavsett vad Oldtimer anser så tycker jag att man håller sig längs ledens ytterkanter som fritidsbåt, då slipper man bekymra sig och får gott om tid och plats för att hantera svall från en framrusande korvett t.ex.

 

I exemplet var det inte speciellt svårt, korvetten är synligt på väg in från havet, han har tre vägval, fortsätta rakt in i led som går mot en mindre hamn, eller svänga av väster/österut längs leden vi seglar i. Det var alltså 33 % chans att han skulle vår väg. Att då aningslöst ligga och guppa mitt i farleden regel 9 till trots är i mina ögon urbota korkat.

 

Vi ser kanske olika på det, visst ska man som RikardE påpekar visa stor hänsyn mot förtöjda båtar, förbi hamnar och andra ställen där svall kan vara förödande. Men samtidigt måste vi vara beredda på att möta andra fartyg, med andra förutsättningar ute i lederna, och håller man sig på sin kant är det inget konstigt att hantera ett rejält svall efter en storbåt som passerar i hög fart. Så ser jag på det i alla fall, och som andra påpekat, vi som fanns där hade inte behövt gå i leden, även om det kanske känns säkrare om man är osäker på navigation, medan korvetten i mitt exempel inte kunde valt en annan väg för sitt färdmål......

Hör här Twister:

Jag har inte sagt att man inte primärt skall hålla sig i ledens ytterkanter, men någon gång måsste man fravika detta.

Som jag sa; själv seglar jag utanför lederna där det finns vatten. Yttre E6 i Bohuslän är en mara i Juli, men det beror inte mest på seglande segelbåtar ;-)

 

Faktisk är segelbåtar med Genoa OCH motoren i gång dom som är svårast att "fatta" vad dom gör.

Styrpulpetar som inte kann hålla sin kurs som en god #2.

 

Har du undrat över varför det mycket sällan är vejningsproblem mellan 2 eller flera SEGLANDE segelbåtar?

 

Att det är 33% chans för att en annan båt gör si eller så (ref. Korvetten) är inte det för litet för at jag skal römma min posision? Borde han ha redusert farten? Borde han ha givit signal (jag griar stb. eller bb.)?

 

Jaq tycker det.

Men om han kom i 30 knop hinner alla undan? Vad med kanotister, roddbåtar och seglare som hade börjat korsa leden innan han girade?

 

Tycker du att frågorna är ovesentliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag seglar med kamrat som gast.

Mitt jobb är att dra genuan förbi masten vid slag, på skeppasrens order. Så jag vet egentligen inte så mycket om segling, men jag njuter av att vara med, jag är väl lite av blandmissbrukare.

 

När jag hinner upp segelbåt, vilket inte är varje dag, så går jag om på lovartssidan, är detta rätt?

 

Kan någon seglare lista rekommendationer i hur man ska bete sig i de olika lägena, ur en seglares perspektiv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar med kamrat som gast.

Mitt jobb är att dra genuan förbi masten vid slag, på skeppasrens order. Så jag vet egentligen inte så mycket om segling, men jag njuter av att vara med, jag är väl lite av blandmissbrukare.

 

När jag hinner upp segelbåt, vilket inte är varje dag, så går jag om på lovartssidan, är detta rätt?

 

Kan någon seglare lista rekommendationer i hur man ska bete sig i de olika lägena, ur en seglares perspektiv?

Hehe :-)

 

Det kommer an på om du kappseglar med den andra båten eller inte.

Visst vill du ta hans vind vid att passera på hans lovartsida. (ni seglar samma halsar)

 

Men om jag var han, ville jag försöka (i tid) att lova för att stänga dig (innan du har överlapp)

 

Provar du att passera mig i lä skall du ha en mycket snabbare båt enn min, annars blir hängande på mig akter om tvärs.

 

Mycket annat spelar inn oxå självfallet. Plats för land, andra båtar o.a.

 

Normal hyfs i cruisingsegling är att du passerar "med rom" i lo eller lä, så ingen blir störd....................men det är inte lika roligt ;-)

 

.....bara det inte kommer en Nimbus eller en Korvett..................................:-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beeblebronx:

Tråden är ute av tropic allerede:

Detta blir säker för mycket OT för TS.

 

Starta en ny tråd i "Seglar Snack" om detta. Seglarregler är mycket komplexa; i a.f. i regattasammanhang.

Inta alla dessa sammanfaller med TFSF 2009:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nja,

Jag syftade inte på segelbåt mot segelbåt.

 

Utan hur man som motorbåtsförare ska bete sig och passera segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,

Jag syftade inte på segelbåt mot segelbåt.

 

Utan hur man som motorbåtsförare ska bete sig och passera segelbåt.

Drar du genoa'n på en motorbåt? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he... Med tanke på hur mycket svall 9'an drar upp i denna tråd kan jag inte låta bli att finna den tyska praxisen av nian som jag skrev om tidigare sympatiskt. Blir ju solklar så alla ved vad som gäller. Alla fartyg (oavsett storlek och framdrivning) som korsar eller kryssar i en farled väjer för samtliga fartyg som går i farledens längdriktningar.

 

Ibland finns det vatten utanför farleden, där gäller de "vanliga" reglerna.

 

Sen det där med 20-meterregeln... Även då jag seglar försöker jag planera min kurs/mina slag så att det inte skall behöva uppstå situationer där nyttotrafiken behöver väja för mig i leder i skärgårdsmiljö. Förstår inte varför vissa alltid benhårt håller på sin "rätt" till väg i fritidssegelbåtar. Jättetrist inställning till nyttotrafiken och andra sjöfarare runt omkring eftersom det ibland skapar dominoeffekter av ännu mer väjande och svall totalt sett.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är  det - som bl.a. AlfaAlfa skriver- så att regel 9 gäller även för fritidsbåtar.

 

Kan vi inte försöka komma fram till när en farled kan anses trång för fritidsbåtar som möts eller kör förbi varandra, det verkar ju egentligen vara det mest intressanta. Ingen hävdar att man som fritidsskeppare ska ligga i vägen, eller kryssa framför,  för stora svårmanövrerade båtar.

 

Jag börjar med att föreslå att farleder som är trängre än en kabellängd är olämpliga att kryssa igenom med segelbåt om man inte är relativt ensam. Nu talar vi fritidsbåtar, inget annat.

 

Flera bud!

 

Mackey

Jag gjorde ett försök att göra diskussionerna mer allmängiltiga, men det gick inte så bra. Svallen går som sagt höga i tråden.

 

Gör ett nytt försök och

hoppas att Oldtimer inte känner sig som att han inte får framföra sin segelbåt i trånga farleder, det är ok,

hoppas också att det inte kommer en massa konstiga fartyg i hög fart farande från höger och vänster utan

att diskussionen kan gälla trånga farleder för fritidsbåtar. Det är faktiskt en relevant diskussion även om det inte finns så många sådana passager.

 

När är farlederna trånga och hur vill vi att man ska agera vid de tillfällen regel 9 gäller?

Jag förslår som sagt att en farled som är trängre än 185 m ska betraktas som trång när det gäller fritidsbåtar.

 

Hur man agerar beror på både det ena och det andra. Finns det nästan inga båtar i närheten är det ju inget problem att kryssa tvärs över hela farleden även om den är trängre, men är det mycket båtar är det kanske bäst att starta motorn.

 

Vad tycker ni andra?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, jag tycker det är bra fundering. Jeg tycker efter genomläsning av hela lagen att det ligger i problematiken.

 

Först: Vad ligger i bredd av farled - det kan inte vara från sten till sten - eller ö till ö. Det blir for trångt. Det blir den säkra bredd av vatten där man efter sjökort bedöms som relevant säker bredd för manöver av typ nogra meters djupgående båt (stor segel/fritidsbåt). Inte så att lokal kännedom til leden ska vara dimensionerande. Och det kan vara mycket otryggt vatten utanför leden eller utanför sjömärken som indikerar sjöled och forfarande vara trång led.

 

Och plats i mellan passerande fartyg ska känns tryggt för den minst erfarna av styrmännen.

 

Sen: hur bred blir så denna led av fritt vatten för att R9 är relevant. Det tycker jag måste vara beroende av situation. Om det er mycket båtar ute och alle ska i eller genom samma led blir R9 relevant snabbare än om det är få inga båtar i en led.

 

Kan man inte gira, vaja, hålla undan på sin styrbord sida och kursändring mot babord ger andra fartyg ett problem, och det inte är plats för säker manöver i sin del av tänkt mittdel som R9 definierar så har man trång led.

 

Och kom i håg att dessa som då har segelbåt utan motor, som ska kunna kryssa på sin halve del av en led, när detta inte går, men dom behöver och ska ges plats, då blir detta också med på att göra breda leder trånga. Och det syns inte på 100 m om sådana båtar finns i leden. Så man måste ha bra margin för vad som kan hända och båtars manövermöjligheter.

 

Jag tycker det snabbt blir mycket bredare än 185m som blir en trång led. I väldigt många fall. 

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tycker det är bra fundering. Jeg tycker efter genomläsning av hela lagen att det ligger i problematiken.

 

Först: Vad ligger i bredd av farled - det kan inte vara från sten till sten - eller ö till ö. Det blir for trångt. Det blir den säkra bredd av vatten där man efter sjökort bedöms som relevant säker bredd för manöver av typ nogra meters djupgående båt (stor segel/fritidsbåt). Inte så att lokal kännedom til leden ska vara dimensionerande. Och det kan vara mycket otryggt vatten utanför leden eller utanför sjömärken som indikerar sjöled och forfarande vara trång led.

 

Och plats i mellan passerande fartyg ska känns tryggt för den minst erfarna av styrmännen.

 

Sen: hur bred blir så denna led av fritt vatten för att R9 är relevant. Det tycker jag måste vara beroende av situation. Om det er mycket båtar ute och alle ska i eller genom samma led blir R9 relevant snabbare än om det är få inga båtar i en led.

 

Kan man inte gira, vaja, hålla undan på sin styrbord sida och kursändring mot babord ger andra fartyg ett problem, och det inte är plats för säker manöver i sin del av tänkt mittdel som R9 definierar så har man trång led.

 

Och kom i håg att dessa som då har segelbåt utan motor, som ska kunna kryssa på sin halve del av en led, när detta inte går, men dom behöver och ska ges plats, då blir detta också med på att göra breda leder trånga. Och det syns inte på 100 m om sådana båtar finns i leden. Så man måste ha bra margin för vad som kan hända och båtars manövermöjligheter.

 

Jag tycker det snabbt blir mycket bredare än 185m som blir en trång led. I väldigt många fall. 

Mycket av sjövägsreglerna kräver sunt förnuft och när det inte finns är det nästan inte lönt att förklara hur reglerna borde tolkas. Trång led som debatteras är en sådan regel. Som AlfaAlfa skriver samma led kan vid ett tillfälle vara mindre trång för att vid ett annat vara mycket trång. Ett exempel är vid Tjörn runt då det kan bli mycket trångt ett annat är på The Solent när http://www.bbc.co.uk/programmes/p01x44d7  racet går. Har själv korsat området under racet och då gäller det att planera manövrerna noga och stundtals gå med eller mot för att sedan kunna fortsätta korsa när läge gives. Att i det läget hålla stenhårt på styrbords halsar och läbåt slutar garanterat för eller senare med en katastrof.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Självklart är  det - som bl.a. AlfaAlfa skriver- så att regel 9 gäller även för fritidsbåtar.

 

Kan vi inte försöka komma fram till när en farled kan anses trång för fritidsbåtar som möts eller kör förbi varandra, det verkar ju egentligen vara det mest intressanta. Ingen hävdar att man som fritidsskeppare ska ligga i vägen, eller kryssa framför,  för stora svårmanövrerade båtar.

 

Jag börjar med att föreslå att farleder som är trängre än en kabellängd är olämpliga att kryssa igenom med segelbåt om man inte är relativt ensam. Nu talar vi fritidsbåtar, inget annat.

 

Flera bud!

 

Mackey

Jag gjorde ett försök att göra diskussionerna mer allmängiltiga, men det gick inte så bra. Svallen går som sagt höga i tråden.

 

Gör ett nytt försök och

hoppas att Oldtimer inte känner sig som att han inte får framföra sin segelbåt i trånga farleder, det är ok,

hoppas också att det inte kommer en massa konstiga fartyg i hög fart farande från höger och vänster utan

att diskussionen kan gälla trånga farleder för fritidsbåtar. Det är faktiskt en relevant diskussion även om det inte finns så många sådana passager.

 

När är farlederna trånga och hur vill vi att man ska agera vid de tillfällen regel 9 gäller?

Jag förslår som sagt att en farled som är trängre än 185 m ska betraktas som trång när det gäller fritidsbåtar.

 

Hur man agerar beror på både det ena och det andra. Finns det nästan inga båtar i närheten är det ju inget problem att kryssa tvärs över hela farleden även om den är trängre, men är det mycket båtar är det kanske bäst att starta motorn.

 

Vad tycker ni andra?

 

Mackey

 

 

För en Finlandsfärja är en kabellängd inte så brett. För fritidsbåtar är en utrymme som är en kabellängd bred i det närmaste en "ocean".Kommer man under en halv kabellängd så börjar det nog bli kritiskt om det är mycket båt.

 

Hade vi frititsbåtskörare lite disciplin så är det inte nått större problem. Det var nån som i sitt inlägg skrev "sunt förnuft" -  i stället uppträder vi som öra hönor som till varje pris måste  komma fram först var och en.

 

Om de som inte kryssar höll sin styrbordskant, av det tillgängliga utrymmet, kärt och de som seglar släppte 10 - 15 meter av tillgängliga utrymme , fritt för mötande och upphinnande båtar, så var det inga problem. Dessutom måste man inte följa farledslinjen med en nöjesbåt och man behöver inte 10 meters djup. De allra flesta fritidsbåtar klarar sig på 2 meter.

 

Här hemma i Kungshamn finns det en gatstump som av någon anledning är "4 filer" bred. För att dämpa hastigheten i villaområdet har man gjort en förträngning till normal tvåfilig vägbredda. Två bilar kan mycket väl mötas inom förträngningen. Möter jag en personbil brukar jag köra, varpå 75% av alla mötande bilar tvärnitar. På en vanlig väg med samma vägbredda hade de inte gjort så.

 

Jag tror det är lite så när det gäller möte mellan fritidsbåtar på ställen där det blir lite trängre. Många har inte koll på "vad de sysslar med", samtidigt som de måste fort fram till varje pris.

 

Nej - sunt förnuft och hänsyn är inga dumma ledord.

 

Alla motorbåtsförare borde lära sig att segla. Som seglare kan man ju i regel förutse hur de andra seglarna kommer att agera. Det är nog det som de flesta motorbårsförarna blir skrämda av - att de inte kan läsa "spelet" och förstå vad som rimligtvis bör inträffa. Sen finns det ju alltid undantag.

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag håller fullständigt med dig Mackey! En kabellängd bred farled är trång.

Oavsett vad Oldtimer anser så tycker jag att man håller sig längs ledens ytterkanter som fritidsbåt, då slipper man bekymra sig och får gott om tid och plats för att hantera svall från en framrusande korvett t.ex.

 

I exemplet var det inte speciellt svårt, korvetten är synligt på väg in från havet, han har tre vägval, fortsätta rakt in i led som går mot en mindre hamn, eller svänga av väster/österut längs leden vi seglar i. Det var alltså 33 % chans att han skulle vår väg. Att då aningslöst ligga och guppa mitt i farleden regel 9 till trots är i mina ögon urbota korkat.

 

Vi ser kanske olika på det, visst ska man som RikardE påpekar visa stor hänsyn mot förtöjda båtar, förbi hamnar och andra ställen där svall kan vara förödande. Men samtidigt måste vi vara beredda på att möta andra fartyg, med andra förutsättningar ute i lederna, och håller man sig på sin kant är det inget konstigt att hantera ett rejält svall efter en storbåt som passerar i hög fart. Så ser jag på det i alla fall, och som andra påpekat, vi som fanns där hade inte behövt gå i leden, även om det kanske känns säkrare om man är osäker på navigation, medan korvetten i mitt exempel inte kunde valt en annan väg för sitt färdmål......

Hör här Twister:

Jag har inte sagt att man inte primärt skall hålla sig i ledens ytterkanter, men någon gång måsste man fravika detta.

Som jag sa; själv seglar jag utanför lederna där det finns vatten. Yttre E6 i Bohuslän är en mara i Juli, men det beror inte mest på seglande segelbåtar ;-)

 

Faktisk är segelbåtar med Genoa OCH motoren i gång dom som är svårast att "fatta" vad dom gör.

Styrpulpetar som inte kann hålla sin kurs som en god #2.

 

Har du undrat över varför det mycket sällan är vejningsproblem mellan 2 eller flera SEGLANDE segelbåtar?

 

Att det är 33% chans för att en annan båt gör si eller så (ref. Korvetten) är inte det för litet för at jag skal römma min posision? Borde han ha redusert farten? Borde han ha givit signal (jag griar stb. eller bb.)?

 

Jaq tycker det.

Men om han kom i 30 knop hinner alla undan? Vad med kanotister, roddbåtar och seglare som hade börjat korsa leden innan han girade?

 

Tycker du att frågorna är ovesentliga?

 

 

Nej självklart är det väsentliga frågeställningar. Hade det legat kanotister längs leden, jolleseglare eller andra som kanske är väldigt känsliga för grövre sjö så  borde både min och Korvettens bedömning blivit en annan.

Kanske är jag färgad av att ha börjat röra mig i skärgårdsmiljö under början på -80 talet när ubåtsjakterna stod som spö i backen, och marinen for omkring i skarpa eller övningslägen titt som tätt.

 

Att situationen blev ett faktum relativt snabbt fråntar ju varken korvetten eller oss andra från att vara väl förberedd och försöka se framför oss tänkbara situationer.

 

Jag kan ju tänka mig hur du eller jag kunde har resonerat på Korvettens brygga som vakthavande officer med motsvarande uppdrag. På väg in i leden  spanar vi med hjälp av besättningen av den tänkta vägen. Vi konstaterar när vi närmar oss svängen in i leden att där ligger båtar, alla med höga fribord, inga jollar, inga kanoter, segelbåtar som ofta seglas i hela Östersjön, Nordsjön och av en del också över världshaven. Några motorbåtar som också såg sjödugliga ut, bedömning blir följande:

 

När vi viker in och ser avståndet mellan båtarna beslutar vi om att hålla fart eller sänka, det finns tid och plats för oss att slå stopp om det bedöms nödvändigt,  finns där lucka så kör vi, de båtarna klarar svallet.

Kanske en missbedömning, kanske rätt tänkt........det är svårt att avgöra så här i efterhand....

 

Hade det legat kanotister, öppna båtar med lågt fribord etc. med samma placering i leden borde beslutet blivit ett annat.....

 

Under de år jag seglade utan motor i båten höll jag mig helst utanför lederna, just med tanke på R9, kunde jag följa leden längs kanten så visst gjorde jag det, men jag kryssade aldrig eller sällan i lederna just med tanke på att jag inte ville bli fast mitt i leden utan möjlighet att flytta på mig för trafik som behöver fram.

 

När jag korsade lederna valde jag en plats som antingen var tillräckligt smal för att jag snabbt kunde korsa när det var ledigt. Eller ett ställe med mycket fritt vatten runtomkring så jag inte skulle hindra trafik som plats enligt R9 utan att om vinden tvärdog skulle finnas vatten att passera mig utan att R9 situation uppstod.....

 

Min uppfattning är att många faktiskt inte tänkt färdigt, alla båtförara har inte brytt sig om att ta förarintyg eller på annat sätt lärt sig vilka regler som gäller, kanske framförallt de som kör små öppna motorbåtar. Bland seglarna är min uppfattning att fler faktiskt läser på, just av den anledningen att de är mer beroende av att nyttja större yta av tillgängligt vatten vid t.ex. kryss.

Sedan tycker jag ibland att man förutsätter att det i vissa leder bara kommer att färdas fritidsbåtar. Många leder jag använder har ju ofta någon form av tyngre eller och snabbare yrkestrafik, vilka jag helst stör så lite som det bara är möjligt.

Många är fantastiskt duktiga och gör sitt allra bästa för att alla ska få plats och väg på ett smidigt sätt, och under större delen av säsongen upplever jag det fungerar ganska bra....

 

Det är blir ju någon gång när det är som allra hetast under sommaren när alla "badjävlar" ska ut, som inte ens funderat på om att det finns trafikregler till sjöss som det kan strula till sig lite....

 

Nu ska jag på jobbresa en vecka, så det är färdig tjatat om tankers och korvetter i lederna på ett tag.

Men som TS startade tråden..... vi tänker på hur vi kör i sommar, så blir det så mycket trevligare för oss alla!

 

God tur ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Exakt toaen.

Jag uppfattar fortfarande segelbåtar som oförutsägbara i trånga passage, ändå är jag med och seglar ganska frekvent.

 

I öppnare vatten håller jag undan med ett par hundra meter, och väjjer med 90 graders girar.

 

Jag märker på hälsningarna från seglarna att detta är uppskattat, men när det blir ett smalare sund, så är jag inte på det klara med segelbåtarnas avsikter.

Jag går ofta utanför farledens prickning, då jag inte vet när seglaren vill slå.

Ibland känner jag mig lite trängd in på 3m område där jag helst inte uppehåller mig, annat än när jag ska lägga till i naturhamn.

 

Det vore trevligt om seglarna kunde ge lite tummregler, så man kan förutsäga deras rörelser vid kryss.

Jag marchar 8 knop och toppar 15 som seglarna,så det är svårt att gasa ur vägen.

Jag har dock större problem med halvplanande båtar och deras svall, än segelbåtars oförutsägbarhet.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beblebronx, bra att du frågar.

 

När man seglar mot vinden (kryssar) så svänger man (slår) ca. 90 grader fram och tillbaks, det tror jag du känner till redan...

 

Många vågar gå nära land innan de slår, men inte alla. Det blir därför svårt att förutsäga hur vi seglare tänker agera.

 

Man vill helst inte segla nära land från det håll det blåser eftersom det kan vara lä eller väldigt konstiga vindar där. Därför kanske man slår tidigt eller väljer fel sida av en farled.

 

Kör gärna bakom oss om våra vägar skär varandra, det är bättre för oss att få vågorna bakifrån och du riskerar inte att bli påkörd. Vi kan plötsligt få fart om det kommer en kåre (en vindpust).

 

Håll ordentliga avstånd, helst minst 25 m och gärna mer. Ett par hundra meter är jättebra om det finns plats. Vågor är jobbiga, särskilt i lätt vind eftersom seglen då fladdrar, tappar formen och tappar sin dragkraft.

 

I sund blåser det ofta hit och dit så här blir även vi seglare ofta väldigt överraskade...

Jag brukar stötta med motor om det är mycket båtar ute så fort jag märker att vindarna inte vill samma sak som jag. Det tror jag flera borde göra. Samtidigt är det ju roligt att försöka överlista vindarna och sundet utan motor, det är ju lite det segling går ut på.

 

Kör gärna om i lovart (den sidan vinden kommer ifrån), vi kan inte svänga mot vinden, men kan svänga bort från vinden.

 

Kör inte om för nära i lovart om det blåser mycket. En segelbåt lovar (svänger mot vinden) av sig själv i vindbyar och ibland går det inte att styra emot. 25 m räcker oftast, men som du gör - håller undan flera hundra meter -  är bättre.

 

Som seglare stör man sig på - i alla fall gör jag det - att motorbåtar går nära om det finns gott om plats. När man kör motorbåt förlorar man inte mer än några sekunder om man håller ordentliga avstånd och vi som seglar slipper ligga och guppa i era vågor.

 

Hoppas det var till någon hjälp.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar idag från kursledaren på Klart skepp.

Frågan jag ställde:

Vi pratade sjölagen, jag har för mig att det finns en paragraf som säger att segelfartyg inte får kryssa i trånga farleder – har för mig att vi pratade om det..

 

Har du minne av vilken regel det är?

 

Svaret jag fick:

Det stämmer, regel 9,  i ” trång farled” ska man hålla så mycket till styrbord som säkerhet och framkomlighet medger. Hålla undan för tung trafik och yrkessjöfart och man får inte ankra i eller i närheten av trång farled.

En trång farled kan definieras:  När den ena parten ej kan manövrera obehindrat är det en trång farled.

Trevlig sommar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det stämmer, regel 9,  i ” trång farled” ska man hålla så mycket till styrbord som säkerhet och framkomlighet medger. Hålla undan för tung trafik och yrkessjöfart och man får inte ankra i eller i närheten av trång farled.

En trång farled kan definieras:  När den ena parten ej kan manövrera obehindrat är det en trång farled.

Trevlig sommar,

Tror ingen påstått annat? Sedan är frågan kring detta vad som är en trång farled, åter igen. Så här ser jag det:

Baggenstäket= trång farled för de flesta.

Furusundsleden= trång farled för en finlandsfärja, men inte för en privatbåt. Så, det är bara att kryssa loss, så länge man inte hindrar en finlandsfärja.

...typ.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar idag från kursledaren på Klart skepp.

Frågan jag ställde:

Vi pratade sjölagen, jag har för mig att det finns en paragraf som säger att segelfartyg inte får kryssa i trånga farleder – har för mig att vi pratade om det..

 

Har du minne av vilken regel det är?

 

Svaret jag fick:

Det stämmer, regel 9,  i ” trång farled” ska man hålla så mycket till styrbord som säkerhet och framkomlighet medger. Hålla undan för tung trafik och yrkessjöfart och man får inte ankra i eller i närheten av trång farled.

En trång farled kan definieras:  När den ena parten ej kan manövrera obehindrat är det en trång farled.

Trevlig sommar,

 

Det är ju det som är grunden för min tes att alla skall hålla sin syrbordsida kär när det är lite trängre.

 

Det talar ju också mot motorbåtar som skvätter omkring som yra hönor och hindra segelbåtar för att kryssa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av RickardE;s kursledare att tolka så skall en farled definieras som trång om jag i min båt håller mig så mkt som möjligt till styrbords sida i farleden och trots min position i farleden behöver väja för kryssande segelbåt, då är farleden per definition trång då segelbåten inte kan kryssa utan att påverka mötande trafik.

Så tolkar jag svaret från denna kursledaren samt även vad jag kan utläsa ifrån R9

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av RickardE;s kursledare att tolka så skall en farled definieras som trång om jag i min båt håller mig så mkt som möjligt till styrbords sida i farleden och trots min position i farleden behöver väja för kryssande segelbåt, då är farleden per definition trång då segelbåten inte kan kryssa utan att påverka mötande trafik.

Så tolkar jag svaret från denna kursledaren samt även vad jag kan utläsa ifrån R9

 

Det behöver inte alls va trång farled om du måste väja för en segelbåt. Det finns oerhört många som alltid bara tänker på sig själv och SINA rättigheter. Vissa måste ju absolut ta ut slaget till absolut max. Kommer man då för styrbordshalsar så har man alla rättigheter.

 

Kommer ihåg en gång jag kom kryssades i den relativt trånga farleden norr om Hällevikstrand (Bohuslän)

Mötte en båt som kom länsades med spinnaker. Strax före vi möttes seglade jag för styrbords halsar, men slog igen efter några båtlängder och gick väldigt högt i vinden för att tappa fart, så spinnakerbåten kunde passera. Vi passerade ju varan ganska nära och besättningen på den andra båten tittade på mig som om jag var en idiot.

 

När man gör nått som inte kan förväntas är det viktigt att göra det konsekvent och i god tid så att det du gör inte missuppfattas av andra båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av RickardE;s kursledare att tolka så skall en farled definieras som trång om jag i min båt håller mig så mkt som möjligt till styrbords sida i farleden och trots min position i farleden behöver väja för kryssande segelbåt, då är farleden per definition trång då segelbåten inte kan kryssa utan att påverka mötande trafik.

Så tolkar jag svaret från denna kursledaren samt även vad jag kan utläsa ifrån R9

Nja... KAN du inte väja är den trång.

Dvs, du kan inte manövrera obehindrat.

Så var svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAN man inte väja har nog farleden redan blivit mer en trång eller?

 

Svallvågorna går fortsatt höga, men det är intressant att det råder så vitt skilda uppfattningar om vad som gäller. Med tanke på tysk binär mentalitet kan jag förstå om de har en mer strikt och gripbar tolkning, å andra sidan har de ju inte samma variation i skärgårdsleder som vi har. Sverige är fantastiskt.

 

En annan sak angående svall, man får lätt uppfattningen att det bara är segelbåtar som drabbas av svall. Visserligen åstadkommer seglare sällan svall som stör, men som motorbåtsförare drabbas man likväl hela tiden av svall som man måste parera och manövrera kring. Att i högtrafik gå Halvkakssundet, Tenösund eller Lindalssundet är minst sagt skvalpigt med konstanta kurs- och fartändringar. Jag klagar inte, men kul är det ej. Med hyfsat styv vind tar jag hellre svall i en segelbåt än i min planande motorbåt.

 

Värst är nästan Tenösund som är fartbegränsat till 12 knop 15/5 - 15/9. Väldigt många motorbåtar och även viss nyttotrafik drar absolut värst svall i den farten.

 

Det där om sunt förnuft som nämns är självklart en poäng, men sunt förnuft bygger ofta på både erfarenhet och kunskap. Eftersom vi inte har formella kompetenskrav på framförande av båt får man kallt räkna med att möta båtar vars förare inte beter sig rationellt ur den erfarnes perspektiv. Säkert är det fler nybörjare i motorbåtar än i segeldito. Men jag väljer att ta det med ro, jag ogillar de exkluderande tendenser som inte välkomnar nyrekrytering till båtlivet. Oavsett framdrivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vore väldigt interesankt att få veta hur man har resonerat när man satte fartbegränsningen till 12 knop. Även 8 knop som det är på många ställen är en idiotisk fart vår båt drar väldigt mycket svall vid 8 knop. det är antingen 6 knop eller +18 som gäller. Därför är det också svårt att förstå vissa seglare som inte har förstått att de får betydligt mindre svall om man passerar med 20 knop än med 8 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vore väldigt interesankt att få veta hur man har resonerat när man satte fartbegränsningen till 12 knop. Även 8 knop som det är på många ställen är en idiotisk fart vår båt drar väldigt mycket svall vid 8 knop. det är antingen 6 knop eller +18 som gäller. Därför är det också svårt att förstå vissa seglare som inte har förstått att de får betydligt mindre svall om man passerar med 20 knop än med 8 knop.

Fartbegränsning har inte BARA med svall att göra.

 

20 knops "slaom" i trånga farvatten känns inte alltid lungt ;-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vore väldigt interesankt att få veta hur man har resonerat när man satte fartbegränsningen till 12 knop. Även 8 knop som det är på många ställen är en idiotisk fart vår båt drar väldigt mycket svall vid 8 knop. det är antingen 6 knop eller +18 som gäller. Därför är det också svårt att förstå vissa seglare som inte har förstått att de får betydligt mindre svall om man passerar med 20 knop än med 8 knop.

 

 

12 eller 8 knop är ju maxfarter det är ju inget som hindrar att man kör långsammare om den hastigheten ger ger stora svall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis, kan man inte väja är farleden trång och då gäller regel 9 mellan den som inte kan väja och övriga fartyg.

 

De fartbegränsningar som anges är ju inte obligatoriska, jag brukar välja en lägre fart som inte ger så mycket svall.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...