Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
materik

taskig körstil, svall

Rekommendera Poster

Hur liten juridisk kunskap är det möjligt att uppvisa, når du vill att internationella lagar ska använda ordet "förbjudet"... Nej det står inte förbjudet, men resultatet är defacto detta.

 

Om man ligger i en trång farled med en segelbåt i kryss så ska man klara av att inte komma i konflikt med store snabba båter som inte kan ge plats. I kraft av sin storlek, eller annat som hastighet som en ambulansbåt, eller sjöräddning kommer från andra eller samma hållet där du inte kommer undan med en segelbåt. Då strider det mot detta punkt i lagen.

 

Om det i en trång farled uppstår en farlig situation därför att någon inte håller öppen led - oavsett vem och hur snabbt andra båtar kommer -så är man -ursäkta korkad - om man inte förstår att det er defacto förbjudet att kryssa med sin segelbåt i trånga farleder.

 

Om du också läser upp dig på IMA/SOLAS och dom övergripande lagar - så blir resultatet ett defacto "förbjudet att kryssa"...

 

Vi syns mer än gärna i rätten på detta punkt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

He he...regel nr 9 är ju en av mina favoriter som jag orerat om i andra trådar. Nu precis hemkommen från en jobbkonferens där vi bl.a. som teambuilding matchracade med småkuttrar på Schlei-fjorden i norra Tyskland. Jag jobbar med diverse Europeiska innlänningar som aldrig seglat, så jag och en fransman fick skeppa varsin båt. Jag frågade den lokala guiden vad som gällde ifråga om sjövägsreglerna, dvs om det fanns lokala undantag. Till min stora förtjusning fick jag lära mig att 9an tillämpas så att fartyg, oavsett framdrivning och storlek, alltid är väjningspliktigt i farled då man korsar eller kryssar i farleden. På ett ställe i fjorden gick en linfärja (mellan Arnis och Sundsacker). Denna linfärja var alltså väjningspliktig för oss i mindre segelbåt så länge vi gick i farledens längdriktning. Detta såg jag även i praktiken, dvs skepparen på linfärjan drog av när vi seglade på kollisionskurs. Kändes med min utgångspunkt bissart.

post-96037-0-80145100-1402002290_thumb.jpg

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för att jag inte lärt mig hantera bilder rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med bakgrund i yrkessjöfarten så är det inte så bisarrt som det kanske låter i dina öron, och det är så som du beskriver jag menar att den ska tolkas.

Farleden har en riktning, eller två rättare sagt, och dessa skall i huvudsak följas och allra helst i längs styrbordskanten i din färdriktning....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över

babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet

men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket

särskilt gäller om de mötande båtarna är flera."

 

Man får alltså kryssa så länge man inte onödigtvis eller allvarligt stör mötande trafik.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag fann bissart var just vad jag lärt mig i andra sammanhang, att fartyg under 20 m längd alltid är väjningsskyldiga mot fartyg över 20 m oavsett färdriktning. Detta gällde inte, eller i alla fall praktiseradesinte, på Schleifjorden. Linfärjan väjde för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ledsen grabbar, men era resonemang håller inte. Ni bör nog även fortsättningsvis väja för kryssande mötande segelbåtar om ni inte vill stå i rätten och skämmas.

 

/B

 

Det blir en rättssak vad som är en trång farled, häri har engelska kanalen räknats som en trång passage. Mycket har troligtvis med antalet båtar som defacto trafikerar platsen.

 

Så ofta som segelbåtar slår precis framför så man nästan tvingas BACKA i en farled - ren idioti. Ser jag nästan fram emot att få se segelskepparen skämmas i rätten då dom tror att dom alltid har rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RickardE, varför passera så nära segelbäten..?

Du kan inte haft mycket marginal i det läget om du måste backa vid ett slag?

Angående att Engelska Kanalen räknats som trång farled, javisst! För vissa fartyg är det så. Tror ingen av oss som skriver här har en båt där detta är aktuellt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

RickardE, varför passera så nära segelbäten..?

Du kan inte haft mycket marginal i det läget om du måste backa vid ett slag?

Angående att Engelska Kanalen räknats som trång farled, javisst! För vissa fartyg är det så. Tror ingen av oss som skriver här har en båt där detta är aktuellt...

Ingen av oss äger förmodligen en båt som är så stor att Kanalen är trång för vår skull, men seglar vi i samma vatten så påverkas vi ju av att det blir trångt , och måste manövrera utifrån annan trafik.....

 

Jag har inte behövt backa vid slag, men jag förstår vad RickardE menar, ibland blir det väldigt trångt, många segelbåtar som i sakta mak kryssar sig fram i trånga vatten, och vi andra vill försöka ta oss fram dit vi ska.....det finns inte alltid jättestora marginaler att spela med, då krävs hänsyn från bägge parter...

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över

babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet

men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket

särskilt gäller om de mötande båtarna är flera."

 

Man får alltså kryssa så länge man inte onödigtvis eller allvarligt stör mötande trafik.

Ungefär så, är det fritt vatten så kan man breda ut sig, men är det mycket trafik, så får man undvika att kryssa så att det stör andra.    

Sedan kommer ju alltid frågan vad innebär "onödigtvis eller allvarligt störs" ??

Min båt och jag trivs bra i en marschfart runt 20 knop, i flera leder i Blekinge funkar det alldeles utmärkt att åka i den hastigheten vid normala trafiksituationer utan att störa andra sjöfarare eller förtöjda båtar.

I vissa vindar blir det trångt när segelbåtarna måste kryssa genom passager i lederna, när räknas det som "onödigt" att jag ska sänka farten till 4-5 knop för att anpassa mig efter kryssande båtar??

 

Enligt  ArneRadar:s erfarenheter, som samanfaller med mina från flera utländska vatten, så kan jag hålla kurs och fart genom leden, medan kryssande segelbåtar vackert får vänta på sin tur...........det är ganska stor skillnad mot hur det i praktiken ser ut i många svenska farleder...

 

Vilket av det som håller i en rättegång är svårt att uttala sig om då alla har ansvar för att undvika ombordläggning.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar fortfarande inte... hur kommer det sig att det inte blir trångt för mig på det sättet? Att jag aldrig har problem med kryssande segelbåtar även om jag seglar åt andra hållet eller går för motor?

Tror det beror på oviljan att dra av på fart från vissa motorbåtsägare. Man rattar skutan längs farleden likt en bil på en landsväg i 25 knop, närmar man sig ett sund eller smalare passage drar man inte av på farten i tid trots att det ligger seglare och plaskar i låg fart. Klart att en passage känns smal i de hastigheterna.

Eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Se där ja. Twister beskrev just det jag försökte ge uttryck för medan jag skrev mitt förra inlägg.

Ja. Du ska dra av på farten.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag fann bissart var just vad jag lärt mig i andra sammanhang, att fartyg under 20 m längd alltid är väjningsskyldiga mot fartyg över 20 m oavsett färdriktning. Detta gällde inte, eller i alla fall praktiseradesinte, på Schleifjorden. Linfärjan väjde för mig.

Jo det kan jag förstå att du upplevde lite annorlunda. Men det är inte så ovanligt i kanaler, trånga farleder etc, världen över att regeln hanteras på det sättet.  Vid stark trafik i trånga vatten används ju ibland trafikseparering, det är bara att jämföra med de zonerna vad som gäller där. Eller för den sakens skull Kielkanaalen eller Götakanal, där kan man inte ligga och kryssa över hela bredden. Seglar man i en farled skalla man i huvudsak följa ledens längsriktning.

Seglar man i andra vatten, som inte är en utmärkt led, då blir ju tolkningen av reglerna lite annorlunda....och segelbåtar har rätt till väg i betydligt fler situationer än i en utmärkt led.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Se där ja. Twister beskrev just det jag försökte ge uttryck för medan jag skrev mitt förra inlägg.

Ja. Du ska dra av på farten.

Det är ju så vi gör också, dom flesta av oss drar ner på farten och visar stor hänsyn, större hänsyn än vad jag menar att regeln kräver av oss. Segelbåtar " som ligger och plaskar" i en led, skall inte onödigtvis hindra framfarten för de som färdas i ledens riktning........ det är ingen självklarhet, att kryssande segelbåtar i en led har rätt till väg, det är så jag tolkar regel 9. Så det är heller ingen självklarhet att jag "ska" dra av på fart. Segelbåtar som ser mig komma på långt avstånd följande leden kan likväl enligt regeln se till att det finns fritt vatten för mig att passera utan att dra av på fart......

 

I mina ögon är det en intressant diskussion, och jag tycker nog att i svenska vatten har nöjesseglare fått lite mer plats än vad regeln kräver. Inget ont i det, jag har sällan eller aldrig så bråttom att det stör mig att dra av på fart och visa hänsyn mot seglare, eller för den delen andra motorbåtar, kanotister , förtöjda båtar, badande eller djurliv.

 

Jag är nöjd med att "sträcka ut" i full fart på de vatten där jag inte stör andra, men som sagt, det är en intressant diskussion utifrån hur regel 9 hanteras i olika farvatten världen runt....

 

 

Edit;  Jag måste ändå fråga Peter_K, var i regel 9 hittar du stöd för att jag ska lämna plats för kryssande segelbåtar som använder hela farledens bredd? Är det något som lärs ut när man tar förarintyg nuförtiden? eller i Segelklubbarna?    

Som jag uppfattar reglerna så är det skillnad på att mötas i en led, eller att mötas på öppet vatten där jag med min båt i princip alltid är väjningsskyldig mot segelbåt undantaget om den seglar ifatt mig inom akterlanternans  lysvidd....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister, det finns fler regler än regel 9.

Vad sägs om regel 6..? Den om Säker Fart? Där det beskrivs att man skall anpassa farten till rådande förhållanden, t ex anhopningar av fartyg (a2)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående din kommentar kring väjningsregler på öppet vatten eller i led kan jag bara se skillnad ifall du hämmas av ditt djupgående. I övrigt är det samma regler som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag häller med Twister. Man ska läsa Regel9 och förstå detta från inledning. För det är detta "kan" i att seglare "kan" kryssa som ska förstås med dom ord og betydelse som inledning på R9 ger.. Enligt vanlig juridisk praktik.

 

För det ska inte vara så att man kan kryssa om det såg ut att vara plats då manöverns gjorde.  Så om farleden er trång och inte man ser hela leden typ runt en holme så ska man inte kryssa. Eftersom det kan komma en snabbtgående båt och denna  ska ha förväg på sin sida av farled. Och store båtar som inte ser leden ska veta att dom ska kunna gå i sådana leder med styrfart. Och då måste alla båtar kunne ge väg, dvs vara på rätt sida i leden.

Så seglarn har inte rätt att sätta andra i station att skulle ändra fart eller riktning. Och måste och ska tänka framåt i tid på vad som kan komma hända.

 

Så detta "kan" kryssa betyder att det ska vara hänsyn till att man inte ska göra något som gör att man kan komma i konflikt med någon annan. Även om denna andra kommer snabbt eller det skulle komma många andra båtar samtidigt så att halva leden faktisk är upptagen.

 

Men finns det plats och vind och man är säker på att ett kryss inte kommer påverka andra så "kan" man faktiskt kryssa. Om inte - på med motor, eller vänta.

 

Det verkar som att R9 blir läst som om den inte gäller seglare - alls. Det är väl konstigt att det i så fall inte står så- Gäller aldrig båt under sägel. Det er inte det som står i R9. Någonstans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart gäller alltid säker fart. Och som jag skrev saktar jag gärna ner, jag gillar själv att segla. Men samtidigt ifrågasätter jag den praxis som faktiskt har blivit i svenska vatten.

 

Hämmad av sitt djupgående har ju oftast företräde helt klart. Men det är klart det är skillnad på väjningsreglerna i led och i öppet vatten, det är ju bara att läsa regel 9. Oavsett om jag kör i 20 knop eller 4 knop med min motorbåt, så kan enligt regeln inte kryssande segelbåtar alltid hävda fri väg i led om de i onödan stör min framfart genom leden.......

 

Det är så min tolkning är, det är inte så jag agerar, jag kör som är praxis i Sverige, jag saktar ner och håller undan, men jag hävdar fortfarande att  kryssande segelbåtar som utnyttjar ledens hela bredd skall ta hänsyn till de båtar som följer leden......

 

I många leder är det ju inte djupgående som gör att man måste följa leden, utan att leden begränsas utav land, att det inte går att köra vid sidan av leden oavsett djupgående.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det står ingenstans i R9 att man inte får påverka andra när man kryssar rent generellt.

 

Hur ansvarsfullt är det f ö att dra på för fullt runt en holme om man inte ser farleden..? Det kan ligga en båt med problem bakom?

 

F ö inte konstigt att det blir problem med dessa resonemang - håll er undan seglare, här kommer jag i full fart och tänker inte dra av!

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också fundera över "onödigtvis". Jag skulle vilja se den domstol som anser att dra av på varten eller vrida på ratten på en 5,5 meter lång fritidsskuta anses som att störa onödigtvis.

 

Att däremot hindra större fartyg, t ex att som fritidsseglare hävda sin rätt mot finlandsfärjorna i Furusundsleden eller Oxdjupet - jag då förtjänar man att bli nerkörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Edit;  Jag måste ändå fråga Peter_K, var i regel 9 hittar du stöd för att jag ska lämna plats för kryssande segelbåtar som använder hela farledens bredd? Är det något som lärs ut när man tar förarintyg nuförtiden? eller i Segelklubbarna?    

Som jag uppfattar reglerna så är det skillnad på att mötas i en led, eller att mötas på öppet vatten där jag med min båt i princip alltid är väjningsskyldig mot segelbåt undantaget om den seglar ifatt mig inom akterlanternans  lysvidd...."

 

Det var nog inte Peter K utan jag som publicerade detta.

 

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

Du finner det längst upp på sid 11, det är hur sjöfartsverket tolkar reglerna.

 

 

 

"Regel 9b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten

för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled"

 

Det som gäller i farlederna gäller alltså bara för båtar som inte har några alternativa vägar utan måste använda farlederna.

Dom allra flesta av oss här behöver ju för det mesta inte alls vara i någon farled så löser vi det problemet.

 

Det finns heller ingen som har rätt till väg utan man har bara i vissa fall skyldighet att väja, tänker man så blir det lättare att samsas på vattnet. :)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det står ingenstans i R9 att man inte får påverka andra när man kryssar rent generellt.

 

Hur ansvarsfullt är det f ö att dra på för fullt runt en holme om man inte ser farleden..? Det kan ligga en båt med problem bakom?

 

F ö inte konstigt att det blir problem med dessa resonemang - håll er undan seglare, här kommer jag i full fart och tänker inte dra av!

Det är verkligen inte så jag resonerar!

Tvärtom verkar det ju så att du resonerar att eftersom jag inte kan segla fortare än 4 knop så behöver ingen annan heller åka fortare, ,,,

 

Det här börjar bli löjligt, likna pajkastning. Jag är för att vi visar varandra hänsyn, och trivs tillsammans ute till sjöss. Men samtidigt tycker jag det är intressant att resonera runt hur regeln är skriven, vilken är intentionen med den, och hur gör vi i praktiken....

 

Regel 9

"Regel 9 – Trånga farleder a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farle- dens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger. b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genom- farten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled. c. Fartyg sysselsatt med fiske får ej hindra genomfarten för något annat far- tyg, som framförs inom en trång farled. d. Fartyg får ej korsa en trång farled, om detta hindrar genomfarten för far- tyg, som kan säkert framföras endast inom farleden. Det senare fartyget får använda i regel 34 d. angiven ljudsignal, om det är tveksamt beträffande det korsande fartygets avsikt. e. 1) I en trång farled där upphinnande fartyg kan gå förbi endast under förut- sättning att upphunnet fartyg måste vidta åtgärd för att medge säker pas- sage, skall det fartyg som avser gå förbi tillkännage sin avsikt genom att avge i regel 34 c. mom. 1) tillämplig signal. Det fartyg som upphinnas skall, om det samtycker till passagen, avge i regel 34 c. mom. 2) före- skriven signal och vidta åtgärder för att medge säker passage. I tveksam- ma fall får det avge i regel 34 d. föreskrivna signaler 2) Denna regel fritar ej det upphinnande fartyget från dess skyldighet enligt regel 13. f. Fartyg, som närmar sig en krök eller ett område i en trång farled där andra fartyg kan vara skymda av mellanliggande hinder, skall framföras med särskild vaksamhet och försiktighet och skall avge tillämplig i regel 34 e. föreskriven signal. g. Varje fartyg skall, då förhållandena så medger, undvika att ankra i en trång farled.

"

 

Det är ganska enkelt att se att regeln inte i första hand är skriven för trånga skärgårdslede där nästan enbart fritidsbåtar färdas. Reglerna är skrivna för leder som trafikeras av yrkessjöfart, fiskefartyg, militära fartyg etc. Till detta måste vi förhålla oss på något sätt....

 

Självklart är det inte alltid lätt att omsätta den texten till verkligheten, ta t.ex. punkt d. Fartyg får ej korsa en trång farled om detta hindrar genomfarten för fartyg som kan säkert framföras endast inom farleden .......

 

Ta passagen mellan två öar, det är fritt vatten ända in till land. Alltså måste alla fartyg från minsta jollen upp till den kommunala skärgårdstrafiken samsas i leden. Då är det inte svårt för mig att tolka den som att det är tillåtet att kryssa genom passagen så länge det finns plats för annan normal trafik. Däremot blir det väldigt tveksamt om  25 kryssande segelbåtar i passagen faktiskt  hindrar genomfarten för andra fartyg........ och därmed bryter mot regeln??

Jag sänker farten och kryper igenom på lämpligt sätt, men regeln ger möjlighet för andra tolkningar än att segelbåtar alltid ska ha rätt till fri väg.....    

 

När det gäller fart så får man ju ganska snabbt stopp på de flesta fritidsbåtar på en ganska kort sträcka, men visst ser man ibland folk som kör vårdslöst som du beskriver....   men samtidigt tolkar jag regeln som att i leden färdas man huvudsakligen i ledens riktning, och ser till att det finns plats för andra fartyg.........  det betyder anpassning av fart och kurs för alla, inte enbart för oss som för tillfället kör motorbåt....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också fundera över "onödigtvis". Jag skulle vilja se den domstol som anser att dra av på varten eller vrida på ratten på en 5,5 meter lång fritidsskuta anses som att störa onödigtvis.

 

Att däremot hindra större fartyg, t ex att som fritidsseglare hävda sin rätt mot finlandsfärjorna i Furusundsleden eller Oxdjupet - jag då förtjänar man att bli nerkörd.

Japp det var just den funderingen som jag försökte belysa tidigare. Jag utgår inte från att det är min lilla båt som gällande i diskussionen, utan mer i generella termer. När blir det onödigt? det är det som är den springande punkten?   

 

Det är mycket enkelt för mig att vrida på ratten och ändra farten inga som helst problem. Det är så jag kör rent praktiskt, likväl är det intressant utifrån regeln, att det verkar tas för givet att man som seglare kan kryssa sig fram hur som helst i alla vatten......

 

Jag har seglat mycket för egen del, och det händer att jag gör det fortfarande när jag får chansen. OM jag vill eller måste kryssa genom en smal passage brukar jag visa hänsyn och faktiskt ge plats åt både mötande och passerande båtar oavsett om de är för segel eller motor om jag misstänker att det blir en besvärlig manöver som kan leda till en kovändning eller annan oväntad manöver som gör det otydligt och trångt för andra båtar....    Det går att visa hänsyn oavsett vilken farkost man befinner sig i....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela resonemanget ovan faller på att farleden måste vara trång, och för de fritidsbåtar vi rattar finns yttert få trånga farleder. De enda gånger du har 25 kryssande segelbåtar i en trång farled samtidigt, det är möjligtvis under kappsegling. Samtidigt brukar det lösa sig för de flesta - i startområdet på årets Ornö Runt låg nära 200 båtar och slog för start, bilfärjan som passerar klarade detta galant trots att de inte vänder på en femöring och har långa start/stoppsträckor. Däremot var det några ägare av mindre motorbåtar som märkbart hade problem.

Konstigt det där...

 

Självklart är det så att den som kör snabbare måste anpassa sin fart nedåt till omgivningen; det är oftast svårt tvärt om. Jag har t ex svårt att framföra min segelbåt i 25 knop. Det är därför regel 6 finns, för att beskriva detta. Man måste anpassa sin hastighet till omgivningen; om det är 25, 15 eller 5 knop kan jag inte svara på, det handlar om att sänka farten så man säkert kan passera.

 

Bra inlägg ovan om skyldighet att väja, men inte rätt till väg. Det är så jag brukar tänka, och förmodligen därför det också går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart har du rätt med anpassningen när den är nödvändig.   Jag har sällan problem heller, men jag ser ju att både seglare och motorbåtsförare som är lite nyare  på det blir svettiga i många situationer....

Här nere i Blekinge finns flera leder där du har passager som blir "trånga" även för fritidsbåtar under högsäsong.

 

Självklart anpassar man sig efter regel 6. Men frågan kvarstår.....om jag i min motorbåt, 4 , 8 eller 20 knop, följer farleden på styrbordsidan. Det är faktiskt ingen självklarhet att jag ska väja för en mötande kryssande segelbåt som sträcker sitt ben långt ut mot berget som jag smyger längs med.....i 90 graders vinkel mot ledens färdriktning. I båten jag färdas nu gör jag snabbt en kurskorrigering och ökar eller sänker farten i god tid så det blir aldrig några problem.  Men varje sommar ser man ju skeppare i "klumpigare" båtar för motor och under segel som svettas i liknande situationer och låter det bli alltför små marginaler kvar innan de gör adekvata åtgärder för att undvika ombordläggning....

 

 

För att förtydliga det ytterligare Peter, jag har inga som helst problem att anpassa kurs och fart, jag reflekterar och diskuterar regeln utifrån att den tillämpas på så olika sätt runt om i världen vilket jag tycker är intressant....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Det ÄR självklart att du ska väja för den segelbåten, så länge den inte är upphinnande ska du göra det. Åter igen, det finns inga farleder som är trånga för din båt.

För att förtydliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo. Det ÄR självklart att du ska väja för den segelbåten, så länge den inte är upphinnande ska du göra det. Åter igen, det finns inga farleder som är trånga för din båt.

För att förtydliga.

Japp, det är så jag gör också i svenska vatten, för att praxis här är så, men utifrån regeln, och texter som  olika myndigheter skriver runt tolkningen av regeln...

 

". Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin fram- komlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera."

 

Så har man helt annan praxis i andra delar av världen, till exempel det som beskrevs av den kutterseglande gentlemannen tidigare i tråden.

Jag har också erfarenhet från min tid i handelsflottan att alla båtar som korsar en farled, får väja för alla de som följer farledens huvudriktningar, i längsled, oavsett storlek och framdrivningsmedel.....

 

Så visst är jag med på banan Peter_k , jag vet hur det fungerar i Sverige och har inga problem att hantera det, men tycker det är intressant att i andra farvatten så tolkar man samma regel på helt annat sätt....

Det är spännande med olikheter, och därför tar jag aldrig något för givet, utan hanterar varje situation med goda marginaler.  Men det är fortfarande intressant att resonera om hur det har blivit så annorlunda??

 

Edit: Det är ju inte bara storleken på det fartyg som du eller jag färdas i som är avgörande för om en farled är trång, det är ju också anhopningen av fartyg, om du möter ett stort antal andra fartyg, bör du inte kryssa över i deras del av farleden, det är ungefär så det tolkas på flera andra platser i världen....... 

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, Twister... resonemanget du för går bara i cirklar. Har du, eller har du inte ett problem med kryssande båtar i trånga farleder? Ska du, eller ska du inte väja?

Rörigt blir det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, Twister... resonemanget du för går bara i cirklar. Har du, eller har du inte ett problem med kryssande båtar i trånga farleder? Ska du, eller ska du inte väja?

Rörigt blir det...

Jag väjer för att det är så man gör i Sverige, inget konstigt med det.

 

Däremot finner jag det intressant att man i andra delar av världen tolkar regeln som att segelbåtar inte får kryssa på ett sådant sätt i en farled så att mötande fartyg oavsett storlek  tvingas väja för den kryssande segelbåten.

 

Tycker inte det är rörigt ett enda dugg........ i svenska farvatten följer jag svensk praxis, och håller undan för alla seglare i alla situationer.

 

När jag färdas i andra vatten ser jag mig omkring och funderar på viken praxis som är gällande där utifrån internationella sjövägsreglerna.

 

Jag minns inte riktigt hur diskussionen gick när jag som tonåring i början på -80 talet tog förarintyg och skepparexamen, men jag minns väl de diskussioner jag hade på bryggan med fartygschefen på en kemikalitanker jag seglade på. Han var också fritidsseglare och vi hade många givande diskussioner runt bland annat väjningsregler, trånga farleder etc.

 

Utifrån de diskussionerna och texten i sjövägsregler och styrningsregler ställer jag mig ibland frågande till hur vissa situationer hanteras i Svenska farvatten, bland annat praxis med kryssande segelbåtar i hårt trafikerade farleder.......

 

Jag tycker inte det är krångligt ett dugg att följa svensk praxis, eller utländsk praxis......men det är intressant att det skiljer sig ganska mycket åt i olika farvatten hur man gör. Krångligare än så är det inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vill påstå att när det gäller fritidsbåtar av olika typ som möts eller passerar varandra har vi mycket, mycket få trånga farleder i Sverige, så i princip är detta en ickefråga eller möjligen en principfråga när vi pratar fritidsbåtar.

 

I Stockholmsområdet kan jag komma på dessa platser:

  1. Stegesund, 
  2. "Grindahålet" (men där kan man segla norr om den smala passagen), 
  3. delar av Staveström (mellan Södra Ljusterö och Örsö), 
  4. Möja ström,
  5. Skurusundet, 
  6. några passager på Husaröleden och
  7. Gällnö port kanske, där blir vinden så konstig...

Det finn säkert ett par tre platser till som jag inte tänker på just nu.

 

Utomlands verkar regeltolkningen skifta, det kan vara bra att veta.

 

Rorgängaren har reglerna med sina tolkningar här

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...