Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jansan

Gast sökes till L-32

Rekommendera Poster

Jag har köpt en segelbåt, en koster L-32.

Båten ligger i Marstrand men ska seglas nonstop till Sundsvall våren 2014.

Båten är en långkölad koster och enooooormt sjövärdig och väl underhållen.

Svårt att segla själv dygnet runt så önskar därför en gast som vill ställa upp.

Är själv 58 år och mycket van seglare.

Hör av Dig om du är intresserad

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträckan är ca 600 distansminuter om man seglar utomskärs plus ev kryss.

Seglatsen borde ta ungefär 6 dygn.

Man behöver nog va mer än 2 man, gärna det dubbla.

Bifogad bild; Min L32;a 2000 - 2003

post-945-1394237736,3152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen:

Uppskattar alla dina inlägg här inne. Du tillför sidan massor med dina kunskaper samtidigt som du ofta formulerar Dig bra.

Beträffande besättning så tycker jag att 2 personer är tillräckligt. Viktigast av allt är att man kan segla utan att behöva gå i land eller lägga sig på svaj för att slagga. Har stor erfarenhet själv.

4 st. overkill så länge det bara rör sig om transportsegling och ingen kappsegling. Spinnaker ska INTE användas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag kan tänka mig att ställa upp på en 6-dygnssegling non-stop. 

Vad hade du tänkt dig betala?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar ju i princip alltid själv. På den tiden jag var ung och vacker Seglade jag ibland upp emot ett par dygn i sträck. Det klarar jag inte idag.

Hade själv tyckt seglatsen varit mycket intresant, men att segla 4 - 6 - 8 dygn i sträck på två man klarar i alla fall inte jag. Dessutom kommer det till  två dagars till- och frånresa. För min del  40 mil tillresa och 80 mil hemresa - dvs om man skulle köra bil. Det blir naturligtvis tåg och buss.

När man skriver att man vill transportsegla från Malmö till Sundsvall nonstopp, så tolkar jag att man vill göra en sån snabb segling som möjligt.

Även om det är en transportsegling, så bör ju seglatsen va någorlunda njutbar.  Skulle jag varit med på den seglatsen på två man, är jag övertygd om att man fått gå in till Visby och bära iland mig. Och då hade ju hela planeringen varit förfelad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tre eller fyra man blir det inte bara sova och gå vakt. Mathållningen blir lite lidande också om man bara är två men det går.

 

När man haft vakten speciellt nattetid är man rätt trött och ska man gå på tre eller fyra timmar senare igen uppskattar man inte seglingen till fullo.

 

Har man möjlighet att gå i vatten med väldigt lite trafik kan man slumra kvartvis. Finns AIS eller radarlarm kan man kanske läsa på passet, koka sig en kopp kaffe osv.

 

Du kanske kan ta ny besättning efter vägen? Jag vet att det då är frestande att ligga kvar över natten men det är ju inte omöjligt att bara byta som en flygande holländare. Kräver hög stridsmoral.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställer mig samma fråga som Bosse, hur mycket är du villig att betala, för du hade väl inte tänkt att man skulle slita dygnet runt bara för nöjet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Normalt sett så anser jag att den ekonomiska biten ska skötas privat och inte avhandlas öppet här. Förvånad att det inte är självklart för alla.

Sen så är det ju faktiskt så att man kan se det från två håll.

Det jag erbjuder är en långseglarskola vilket innebär non-stop-segling under kanske tuffa förhållanden.

Båten är perfekt och klarar alla väder. Man kan jämföra det hela med en lång fjällvandring men med möjlighet att sova mellan varven.

Hur som...vitsen med seglatsen är att man lär sig uppskatta livet, havet och seglandet i sig :-)

Har fått många intresserade som vill ställa upp. Pengar är egentligen ointressant. Har man den uppfattningen att det ska vara en uppoffring att ställa upp...ja då är man helt fel ute.

Ungefär som att folk ska ha betalt för att gå på gym. Det är ju oxo jobbigt.

Skärpning nu!!!

Vill ha en gast som  i mitten på Juni vill hjälpa till att segla en L-32 från Marstrand till Sundsvall.

Vi delar matkostnader, övriga kostnader står jag för.

Viktigast av allt är att medseglaren, man eller kvinna, är positiv och förhoppningsvis inte drabbas av sjösjuka :-)

 

Som sagt: Känner man att det bara handlar om att tjäna pengar på att göra en transportsegling...hehe...då får det vara :-)

 

PS1: Min tidigare båtar har varit Allegro 27 och OE32. Försökt ändra infon i sjöboden på denna sida till att jag numera är lycklig innehavare till L-32 men det funkar inte.

Ger upp det.

PS2:  Seglingen var från Marstrand och inte Malmö.

post-10017747-1394237803,2399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet! Blev själv riktigt förvånad och småbutter över tongångarna ovan. TS fråga är fri och de snärtiga bisatserna kan man spara till andra forum. Hade jag varit arbetssökande, pensionär eller studernade med tid över hade jag gärna hjälpt till mot tågbiljetter och enkel kost under färd. Vill man vara profitbringande transportseglare så har man valt hel fel innanhav som sitt upptagningsområde. Jag hoppas du hittar någon/några med rätt attityd - exempelvis någon som mestadels seglat inomskärs och ser det som ett lärotillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en viss risk för att irritation och ilska uppstår om man

ligger på för hårt. Att ha vakten i ex tretimmarspass gör att man

efter några dagar kan  känna sig trött och sliten. Om det då är så att

man inte har pejl på sin besättning/skeppare kan det i värsta fall bli

ett abrupt slut på resan. Många seglar ju betydligt längre sträckor än

så med en tvåmannabesättning, men där finns nog oftast ett

kamratskap (eller kärlek) att bygga på.

Vill inte måla fan på väggen men ett alternativ kan väl vara att segla

själv och lägga in några ordentliga sovpass på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rorkultpilot (Autohelm eller motsv.) avlastar besättningen till den grad att den motsvarar mer än en extra besättningsman. Hur står det till med den utrustningsdetaljen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, Autopilot finns och det är ju snudd på en extra besättningsman :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Tänk såhär, de kanske behöver varenda krona... ungefär som en prostituerad!

Jag har varit med om ett liknande äventyr förra sommaren och då gick vi från Tyskland över till Southampton med en helt ny Bavaria, den störste av dem alla. Vi var 6 stycken ombord och alla gjorde det enbart för pengarna (ja jag vet vad jag har skrivit överst) och vad jag/vi tjänade skulle säkert Skatteverket vilja veta men det är en väl förborgad hemlighet. Utöver pengar, kläder, mat. uppehälle, nöjen och goodies (nej inga nakna snygga killar som serverade oss) så blev den en riktigt spännande överresa och jag hade nog gjort det gratis... även om det nu var en Crappy-Bavaria. Efter att båten levererats till den nye ägaren i England fick den spendera 3 veckor på varv för att reparera sånt skit som inte höll. Jag gör gärna om denna typ av uppdrag men aldrig, tro mig, aldrig mer med samma märke.

Men över till ditt uppdrag; hade jag haft tid hade jag gjort med stort hjärta, entusiasm och HELT GRATIS!

Bild: Livet är för vissa som en god sockerkaka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ska inte din autopilot också ha betalt wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gängse taxa vid transportsegling var för några år sedan 1 USD/sjömil plus mat och till- och frånresa betald.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Du måste skämta?

Varifrån har du hämtat den uppgiften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var de villkor som gällde när jag transportseglade en båt för några år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportseglade du som gast i Sverige?

 

Svårt att tänka mig att gängse taxa i Sverige baseras på USD/sjömil?

 

Hjälpte f.ö. en tjej här på MG att segla en Viggen fr Sthlm till Åbo för ett par år sedan. Lön var det knappast tal om, ointressant f både henne o mig. Jag fick resor, mat, dryck och trevligt sällskap under en rolig seglats på för mig nya vatten. Priceless.

 

Ska man göra en transportsegling för pengar i 1a hand så finns det nog andra ställen på nätet att ragga jobb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag transportseglade som skeppare tillsammans med två andra en större segelbåt från Tyskland till Sverige.

Det var inte fråga om att ragga jobb och internet var inte alls med i bilden. Det har jag inte hävdat. Jag blev uppringd på telefon och tillfrågad om jag var intresserad. Jag var mycket intresserad, tyckte det var generösa villkor även om det var tufft i början av april.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän köpte en Bavaria 39:a i England för några år sedan. Han fick betala 30 tusen för leveransseglingen till Göteborg. Då var de 3 ombord. Vill minnas att det tog 10 dagar, och de seglade inte på natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade de inte på natten!? 

Menar du att de gick över till fastlandet och gick dagtid från hamn till hamn och via Kielkanalen eller Danmarks västsida.

Själv hade jag nog valt att gå över Nordsjön och norr om Skagen - om det ine var helt fel årstid förståss.

Från London är det ca 600 distansminuter till Göteborg via Nordsjön.

Mellan Marstrand och Sundsvall är det ca 750 distansminuter.

Att låta sin enda gast stå för alla sina kostnader med tanke på den ganska tajta seglatsen, tycker jag är ganska snålt, när båtägaren skall spara in på transportkostnaderna.

Under de villkoren tror jag aldrig jag skulle kunna få nån som ställde upp och seglade för mig - bara för att hjälpa mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gå över Nordsjön och norr om Skagen

 

Inte många väljer med vett o vilja att söder om Skagen wink

 

Kram på dig Gubbe!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag ta hem en ny båt men även en väl beprövad gammal båt skulle möjligheter att gå till närmaste hamn för reparation prioriteras.

 

Man kan inte räkna med att båten är säkerhetsutrustad för flera dygn till havs. Även om så vore fallet är båten okänd och bör testas utan alltför stor risk för besättningen.

 

Hamnledes hemfärd via Holländska kanalsystemet och Kielkanalen är förstaval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var fel årstid, i oktober med höststorm och som det senare visade sig alltför oerfarna med så gick de tvärs över engelska kanalen och genom Kielkanalen. Dessutom med för lite mat och vattenförråd så tog de sig till slut upp genom kattegatt. Kompisen hade visst betalat i förskott och de hade inte bunkrat tillräckligt och utan pengar på fickan fick han även betala deras flygbiljett från Landvetter. Katastrof skulle jag kalla det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att förutsättningarna är glasklara innan man startar. Nu kände vi vår uppdragsgivare, som vi litade helt och fullt på och han visste var han hade oss, så något skriftligt behövdes inte. Han skjutsade oss med bil till Tyskland, där vi embarkerade och vi tog den tid vi behövde för att segla den 262 sjömil långa sträckan till Göteborg. Nattsegling var inte att tänka på. Det var svinkallt och blåste mot, isen hade just gått upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!

Nu vet man inte vad trådskaparen har för motiv till att till varje pris vilja råsegla sin nyinköpta båt utomskärs med en okänd besättningsperson hela den långa vägen från Marstrand till Sundsvall non-stop.

Själv har jag, när jag köpt ny båt långt ifrån min hemmahamn, sett en möjlighet att få se och uppleva nya miljöer, alltså göra hemseglingen till årets höjdpunkt seglingsmässigt och besöka så många nya platser som möjligt, när man ändå måste ta hem båten.

En försiktig segling, och endast undantagsvis gå på natten, från Marstrand till Sundsvall skulle kunna bli en utdragen njutning, där de flesta av Sveriges världsunika skärgårdar kunde besökas. Ett gyllene tillfälle som inte borde gå förlorat, skulle jag ha tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...