Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Bohman1

Få loss oljefilter från helvetet

Rekommendera Poster

Min motor har hela 12 hästar och inget oljefilter. Jag försöker hjälpa till genom att hålla modet uppe, att bli tjurig och fälla trista syrliga kommentarer har nog aldrig hjälpt någon.

Ta lite uppåtpiller nu och ljusna upp, snart är det vår igen!

Har du själv båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nu läst samtliga kommentarer och svar.

Jag är def. ingen motormeck men brukar försöka att ta för vana att tänka och fundera innan jag gör något lite grövre eller mer krävande ingrepp på känsliga saker.

Jag hade personligen själv varit i upplösningstillståndet men det passar inte att beskriva nu :)

Två saker :

1) 5-56 nämdes tidigare och jag skojar inte heller rörande detta försök att få in det ordentligt mellan motor och skarv till det som nu sitter kvar i gängorna.

2) Ett mera djärvt grepp kanske kan vara om vi nu tror att det är gummipackningen som är problemet att helt enkelt lösa upp den. Ja fundera på något som är gummits värsta fiende nr 1 och applicera detta med lite precision. Om man förutsätter att man har bra koll på olika vätskor prova med någon härligt stark syra kanske inte fungerar på gummi men ja ni fattar då filtret endå sitter där det sitter så lär det som blir över oavsett vätskor droppa nedåt.

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant om TS fått loss sitt filter än, och hur det gick till på för vis? cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé, men tyvärr är nog gummit resistent mot alla tillgängliga lösningsmedel. Starka syror? Absolut inte! För det första fungerar det med största sannolikhet inte och för det andra är risken för person- och i vissa fall materialskador stor. De enda syror jag möjligen skulle kunna tänka mig fungera och då i koncentrerad form är alldeles för farliga att användas av en ovan person, framför allt i den här typen av utrymme. Varning, alltså!

Värme skulle möjligen kunns fungera i teorin. En vass, liten sticklåga skulle möjligen kunna förstöra gummipackningen, eller åtminstone mjuka upp den tillräckligt, men vem vill hålla på med sådant under en stor bensindriven motorn?

Nej, det finns säkert flera metoder, som nämnts i den här tråden, som skulle kunna fungera med betydligt mindre skaderisker.

Hur går det TS? Händer det något? 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Återstår bara en enda sak att göra nu; sälj båten och köp en annan...

post-10024382-1394237720,5406_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte alls hur det ser ut där filtret sitter fast,men om man tänker sig att det skulle vara gummipackningen som håller fast filtret, skulle du inte kunna få in en tunn lina/ ståltråd/vajer/ nåt annat och såga loss gummit, ungefär som en snörsåg. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, som det verkar nu finns det bara en lösning. Du får ta ur motorn. Ja - det tar tid och är ohyggligt tidskrävande men du får möjlighet att arbeta och därmed få upp filtret.

Om du räknar på den totala tiden du lagt ned ts, så pratar vi nog dagar. Jag är övertygad om att en stor del av problemet beror på att du inte har plats att mecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då han inte har svarat än ska vi gissa att han kom på att han skruvat åt fel håll ? :)

Nej jag retas bara men hade varit roligt ett avslut på den här historien dvs. hur har det gått ?

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Alla som har skruvat av ett filter måste väl ändå någonstans känna att detta är en rätt...ska vi säga, underlig tråd. Själv har jag ett problem med marinans vimpel som sitter i vår mast. Det går fanimej inte att hala den hur jag än gör.

Den har fastnat... Jag får helt enkelt lyfta av taket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahahahahahah!

Ja där satte man kaffet i ansiktet ....

Humor!

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag har löst vårt problem med vimpeln som inte gick att hala från vår mast. Pinsamt men det visade sig att jag drog i kabeln till radarn... Usch så pinsamt!

post-10024382-1394237724,0434_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det var ingen offeranod som satt i vägen som vi först trodde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ligger det till. Det är min kompis som köpt båten och jag har gjort tråden åt honom. Jag har vart på och tjatat men det verkar som att han tänker spara problemet till i vår istället. Dock har han provat ringa dig peo men inget svar. Jag lovar att återkomma i vår när filtret är borta hur den här historien slutar!

 

Förhoppningsvis blir min nästa tråd om min egen båt då ett inköp av en nimbus 26 epoca står på önskelistan till våren. Vid eventuella problem hoppas jag på samma goda uppslutning som på denna tråd 😊

 

Bug och bock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men va tusan har inte kompisen fått loss resterna av filtret ännu trots så många bra råd, så ska han inte spara problemet till våren, då kommer han ju inte i sjön nästa sommar!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under vintern kan du ju hjälpa honom med tillverkning av specialverktyget. Ingen svår grej precis. Det finns en bra bild plus nya filtret att testa var piggarna exakt ska sitta. Tillräckligt långt skaft.

 

Men man får se till att inte dra åt ännu mer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja då var det loss!

 

Fick hjälp av en gubbe på hans jobb som löste det med diverse verktyg, bla en luftdriven huggmejsel med specialtillverkat framstycke på, vanlig huggmejsel, slägga och lite annat småkrafs. Repliken efter 2h slit var

 

- jag har bytt oljefilter som sitter fast som satan på både bilar, båtar och motorcyklar men det här är fan det värsta jag varit med om.

 

Tack för allt engagemang, tips och råd.

post-103969-0-53909500-1397229081_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis.

Olja på packningen och dra åt för hand så blir det enklare nästa gång. (Jag vet att det inte var du som satte dit filtret förra gången).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för återkopplingen till tråden, från och med nu vet vi alla att vissa oljefilter kan ha tillverkats av smådjävlar som förmodligen haft själva f-n som arbetsledare. Litet som tomtens verkstad men med elakt syfte.
:huh:

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...