Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bohman1

Få loss oljefilter från helvetet

Rekommendera Poster

Jag skulle använt stämjärnsmetoden, packningen är 3/4 millimeter tjock och man ser tätningsytan på bilden så det är nog inga problem att bearbera gummit utan att komma åt tätytan-

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huggmejsel snett in i den litet förtjockade metallkanten vid packningen!? Ger förhoppningsvis rotation för hammarslagen chockar metallen helt nära den fastklibbade packningen. (Och förstörs filtrets metallkant så finns fortfarande hålen kvar att försöka greppa i senare samtidigt som trycket på packningen lättar.) För att skona packningsytan kan väl ett litet urtag U göras i huggmejselns kant enligt skissen.

Men försök som sagt gärna att skära av packningen så gott det går att komma åt, pianotråd, stämjärn och/eller alternativt fullängdsutmatad BRYTBLADSKNIV? (Akta fingrarna jäkligt noga i så fall, rakbladsvass.)

Oljefilter brukar kunna fastna redigt, men detta envisa jäkla eländesfilter här måste va snudd på rekord?

surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare hade dessa filter en egenhet att rosta sönder ganska snabbt, med oljeläckage som följd, tillverkaren har nu löst detta med att tillverka koppen i plast och blivit av med problemet sönderrostade filter, men plastburken håller inte för normala verktyg för att lossa filtret, speciellt inte om det är dragit lite extra av någon som är rädd att det ska börja läcka.

Att försöka lossa genom att slå på en dorn i kanten eller i något av hålen kommer inte att funka den rörelse som man får i slagriktningen kommer att absorberas av packningen och fjädra tillbaks igen.

Metoden att göra åverkan på gummipackningen med något är nog det enda som funkar i fallet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,det har ju sagts några gånger tidigare ;)

Testa mitt kanske dåligt förklarat ovan,slå ngt härdat typ långt dorn eller liknande enl bild,o skruva bort skiten ;)

post-10004236-1394237699,4188_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du lossar den så här va? SÅ du inte drar åt den max istället? Någon ovan var redan inne på det, men det låter så gott som osannolikt att filtret inte ska lossa med fem filterdragare.

Denna skiss förutsätter att filtret sitter upp och ned i motorns bakkant som redan nämnts.

post-10021949-1394237699,4713_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om oron för att få in metallspån etc.. i motorn vid sågning borrning m.m. så är filtres flödesriktning utifrån och in. Det räcker alltså att proppa igen centrumhålet. Allt ev. skräp fastnar sedan när man kör. Glöm bara inte att ta bort proppensmiley.

http://www.machinerylubrication.com/Read/29396/oil-filter-anatomy    och

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183284

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden får mig att tänka på den där gamla historien om glödlampsbyte, som gick något i stil med att det behövs tre norrmän för att byta en glödlampa, en som håller i lampan och två som snurrar stolen han står på. Fast här är det en som skruvar på filtret och 40 som ger forumråd. Inget illa ment, förstår problemet och det är härligt att se hur många som kommer med goda råd.

Undrar om du inte skulle kunna ta en kraftig polygrip, greppa om den plåtrest som sticker upp i nederkant av bilden, böja denna plåtrest uppåt och inåt mot filternavet så att själva botten på filtret följer med lite, och på så sätt få gummitätningen att släppa på en punkt. Om botten på filtret böjer sig med deformation är det perfekt, då är du nästan hemma, bara att jobba sig runt filtret på samma sätt och böja in botten tills den är som en liten krona runt gängan, och därefter på med polygripen och skruva väck allt mha tag i själva kronan. Om filterbotten bara flexar men inte deformeras får du ändå plats att få in ett verktyg, brytblad kofotskant eller vad det nu är, och kan jobba dig runt för att få gummit att släppa. Och om plåtresten bara går av eller filterbotten inte flexar ett endaste dugg, så var mitt råd värdelöst och vi är då uppe i 41 personer för att lossa ett oljefilter :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax skrev: ...den rörelse som man får i slagriktningen kommer att absorberas av packningen och fjädra tillbaks igen.

Bra synpunkt, den hammare eller slägga som används måste nog ha rätt egenskaper förutom stor tyngd för detta ändamål.
[Den i hammarslaget inlagrade rörelseenergin kan vid rätt inbromsning vid anslaget på huggmejseln fördelas över tid så att gummipackningen under slaget hinner nå sitt fjädrande ändläge plus börja vrida packningens motor-anliggningsyta. Ni som eventuellt tror att jag dillar har kanske aldrig använt en blyslägga som har överraskande bra driv i slaget, eller tänkt på detaljerna vad gäller hammares eller för den delen golfklubbors/biljardköers träff. I välkända energi=kraft X väg i olika sorters krockar kan ju energin även uttryckas som IMPULS=kraft X tid, och ett mjukt tidsödande men ändå energirikt anslag är nog bra i detta fallet? (Och under det korta ögonblick då packningen fjädrar undan riskeras som bonus knappast att huggmejseln skär igenom ringen, det är först när gummit börjar göra motstånd som mejselspetsen börjar driva på ordentligt.)]

Bara en fundering, men nån jäkla sorts hammare/slägga med absolut rätt egenskaper borde kunna upphäva problemet med packningens fjädringsväg? Kanske ha en ganska mjuk yta typ plastklubba, ändå gärna vara tung likt blysläggan? (För resten kan väl även huggmejselns övre anslagsyta spetsas litet för att tränga in i hammaren och därmed tidsutdröja anslagskraften om så skulle visa sig lämpligt?) Ps går an att skämta om glödlampor men att behöva lyfta ur en sådan motor är knappast kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker fortfarande mitt förslag om en Dremel med liten kapskiva och sedan lägga ett (eller två) snittgenom metallen ovanför/utanför packningen och in är betydligt bättre än att banka och slå. Risken är ju stor att man hugger i så det blir märken i någon tätyta. Och sitter filtret såpass att hävarmen som en oljefiltertång ger inte räckte så är det något annat än småsaker om behövs.

Om man som sagt inte splittar upp metallen med ett snitt ovanför/utanpå O-ringen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en liten bild. Med en tång kan man sedan vika upp flikar ur spåret man kapat upp, ungefär som en konservburk. Då lossnar det, utan våld.

post-28089-1394237699,5785_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att vika kvarvarande plåtgavel i 90 grader så man kommer åt gummipackningen och dra loss den, den krymper ju desto mer man drar. Dett kan väl vara en läxa hur man inte bör montera ett oljefilter. Man ska smörja gummipackningen med olja eller fett och sen skruva på filtret tills gummt når tätningsytan OCH SEN MAX ETT HALVT VARV TILL!

lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäkla osis.

Haft samma problem men inte lika jäkligt som de här.

Haru provat me vasselin? Supeknep som hjälper mot massor me krångel. Asså du smetar påt och sen väntar ett dygn så brukar de krupit in och smörjer opp de mesta.

Super även te att smörja proppen före vinterförvaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ett ordentligt engagemang för ett oljefilter. Återkoppla gärna med hur du löste det hela.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hörru bohman, nu måste du uppdatera. Alla hobbymeckers frid hänger på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det varit tyst i några dagar, ingen rapport från TS hur det går.

Mitt förslag är att läsa ALLA förslagen ovan och börja med de SNÄLLA åtgärderna först, dvs förslag som inte skadar omgivningen runt filtret och tätytor mm.

Sedan efterhand trappa upp våldet men ändå vara försiktig så inte nya problem skapas.

Ett sådant förstörande förslag kommer här, som kan provas när de flesta andra åtgärder inte fungerar.

Tag en spikplåt eller kanske 2st storlek 50 x 200 mm lägg i ihop dem linda vulktape så det skapas ett handtag i ena änden, tag sedan en liten borr och borra små hål och skruva in så många plåtskruv som ryms i oljefiltrets plåt. Många skruv så kanske skruvarna håller tillräckligt för att med TUNG hammare kunna slå på hantaget i utgängande riktning så chockverkan får filtret att släppa.

Det är sannolikt inte kärvande gänga som håller filtret utan det är gummipackningen som vulkat fast. Därför kommer inte små slag etc att fungera då de bara fjädrar tillbaka, här krävs det råstyrka. Därför tror jag fortfarande att mitt första förslag med en modiferad hylsa och ett spärrskaft är bästa åtgärden hittils.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv faktiskt aldrig varit med om liknande  att ett oljefilter sitter så in i helsicke. Har inte hört nån kommentar från TS att han verkligen skruvar åt rätt håll eller har han fått bort filtret? Hade varit intressant att se ett slut på problemet.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hin håle kommer att ta digwink om inte alla vi som engagerat oss får veta hur det gick.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om en gummipackning som vulkat fast. Dessutom talar vi om ett oljefilter, inte bränslefilter.  Dvs den har haft gott om smörjning inuti sig minst sagt.

1000 spänn på att ha dragit för kung och fosterland åt fel håll.

Just nu hjälper det inte alls, men ett oljefilter ska hand-dras och gummipackningen ska smörjas innan. Gör man det är det enkelt att lossa till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag misstänker att TS kan ha dragit åt fel håll.

Men om tätringen (gummi) inte smorts med olja och föregående montering dragits allt vad som går och lite till....då sitter det.

Jag har faktiskt varit med om att ta loss ett filter där gummibitar sutti fast och fått skrapas bort från tätytan på motorn efter att filtret suttit fast och kommit loss....i alla fall ett fenomen ganska nära en vulkning skulle jag vilja påstå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komihåg att filterburken är/var av plast i TS fall, tål inte så mycket kraft innan den går sönder.

Packningen kan sitta så in i h....e att det är olja på insidan har ingen betydelse (den ska ju hålla oljan i filtret)

Det kan ju vara så att TS har dragit åt fel håll men det får vi nog aldrig veta i sådana fall.

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar som ödmjukast för alla svar. Jag har provat dremelknepet. Det tock dock 45 min för att ta sig genom plåten + gnistor som sprutar överallt. Känns lite lustigt med tanke på den lite känsliga placeringen.

 

Slå in ett dorn eller liknande skulle ju vara bra. Tror det dock blir svårt att komma åt med tillräcklig kraft föra att tvinga sig eigenom hålet då det är rätt trångt. Båten ligger 3 mil söder om sthlm om nån är sugen på att dryga ut julkassan lite. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det möjligt att komma åt med bilningsmejseln på en borrhammare? (Förutsätter att borrhammaren går att ställa i bilningsläge dvs hamra utan att verktyget roterar.) Det ger lite bättre knackningar än att använda huggmejsel o hammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tryckluftdriven mejselhammare är ju smidig i storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem när jag i mina unga dar jobbade på en verkstad där en ägare till en bil hade bytt olja själv och dragit filtret till det tog stopp, därefter sväller ju gummipackningen och effektivt blockerar alla försök att ta bort det, finns inte en chans att få bort det då gummit ger med sig lite när man slår.

Var i samma situation som dig, men kunde få på en stor polygrip (rörtång går också) på kanten runt den kvarvarande metallplattan och vrida loss det, antar att detta inte går i en båt då det brukar vara sjukt lite plats runt-om

När man byter oljefilter *FÅR* man inte dra mer än ett halvt varv först, läcker det sedan så drar man försiktigt liiite till.



Funderade på om man inte skulle sätta dit en adapter och flytta upp oljefiltret, finns ju billiga satser till cheva small block

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för oljefilter på 2 hästarn Gaidin?

Kanske kan du hjälp TS med din enorma erfarenhet? surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur går det med oljefiltret?

Jag har erbjudit min hjälp men ingen reaktion på det.

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...