Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Jonas-a

utombordare el inombordare?

Rekommendera Poster

Hej!

Inför köp av segelbåt, långkölad ca 22-26 fot, ev Amigo 23 el IF, undrar jag följande:

Kan någon upplysa mig om fördelar/nackdelar med utombordare resp inombordare?

Tänker på hanterbarhet, manövrering, pris/kostnader, tillförlitlighet, när de går sönder, service etc etc...Vad är att föredra. Är nybörjare och tänker mig familjesegling...

/ Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manövrering - bättre med inombordare, i synnerhet när det går höga vågor och utombordarens propeller kommer lätt över vattenytan. Dessutom så sitter inombordarens propeller mitt i båten vilket avsevärt förenklar manövreringen.



Pris, utombordare oftast avsevärt billigare och enklare att byta/serva. Det kan bli dyrt att köpa segelbåt med en äldre inombordare som måste bytas. Utombordare enkel att lossa och köra till service/reparation om det behövs.

Bränsleförbfrukning försumbar i en segelbåt i bägge fallen.

Inombordaren stjäl utrymme inne i båten

Inobordaren har ofatst större generator, bra vid batteriladdning. men det måste kollas från gång till gång

Större risk att en utombordare stjäls.

Jag skulle välja en inombordare, om jag hade råd med den högre kostnaden. Lycka till !!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som komplement till ovanstående, som jag i stort sett håller med om.

Inombordare är att föredra om man vill gå längre sträckor för motor, vilket faktist händer beroende på ambitioner och var i landet du befinner dig. Om den gamla inombordaren går sönder är det ingen som kräver att du ska montera in en sådan igen, du kan välja utombordare den dagen du står inför valet. Det behöver alltså inte automatiskt bli dyrare.

Jag har haft både IF och Amigo 23. Stuvutrymme är värdefullt i de båtar du nämner, vilket talar för utombordaren.

När det gäller IF:en upplevde jag utombordaren som en säkerhetsrisk vid vissa tillfällen. Det var främst när man närmade sig en hamn i sjögång och man måste krångla sig upp på akterdäck för att fälla ner utombordaren. Lite vanskligt och potentiellt farligt eftersom man kan trilla i drickat. Något att tänka på vid tex ensamsegling. På Amigo 23 når man utombordaren från sittbrunnen.

Vad skulle jag välja? Tveksamt, men det lutar år utombordaren. Keep i simple stupid, säger dom, och livet blir på många sätt enkaler med en utombordare. Man minskar antalet genomföringar i skrovet t ex.

Fina båtar, för övrigt. IF:en är oerhört trevlig att segla och den jag skulle välja, men Amigon vinner på sin charm och fina byggkvalitet (där IF:en känns lite smäckig om man tittar på inredningen). Båda duger fint till segling på havet eller öppen kust och är trygga båtar.

Hoppas du hittar någon fin båt!

//Nils Nobbing

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska förresten också konstatera att utombordare kan innebära bättre manövreringsförmåga, tvärtemot vad som ibland påstås. Den går ju att vrida på så man kan snurra på en femöring...eh...femtioör...., nej en krona.

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, många intressanta vinklar!

Till dig som haft både en IF och en Amigo 23:a, går det att resonera kring fördelar,nackdelar kring dem bägge, vilken upplevs som tryggast, enklast som förstabåt, bäst att bo i osv...jag trodde jag skulle hinna slå till innan upptagning men köpet verkar få vänta lite...

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att säga. Jag köpte Amigon för 20 år sedan, när jag var 19 år, och rätt oerfaren, och då värderar man båtar efter de förutsättningarna. När jag seglade IF:en var jag betydligt kunnigare. Men utifrån dessa förutsättningar:

-Amigon är något komfortablare att bo i, bland annat för att det har bättre pentry. IF:en är ju ganska spartansk på det sättet. Kanske hade också Amigon aningens högre takhöjd?

- Seglingsegenskaperna liknarvarandra men IF:en är strået vassare. Amigon är ganska bullig i fören och stoppar upp en del på kryssen i havssjö på ett sätt som IF:en inte gör. Å andra sidan är IF:en blötare och tar mer vatten över sig. Båda seglar väl men IF:en är odiskutabelt snabbare.

- Båda upplevs nog som trygga (och ÄR trygga). Möjligen är Amigon mer initialstyv vilket kanske känns tryggt för de ovane, men jag kanske kommer ihåg fel, det var ju ett tag sen.

- Som förstabåt? Hugget som stucket. De är båda bra.

Svårt att välja egentligen, de är båda bra på olika sätt. Det finns ju Amigo 27 också som egentligen är mer lik IF:en i längd, men jag antar att den ligger utanför budget? Fingal?







Lycka till med valet!

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen! Uppskattar svaren!

Det får nog bli en Amigo, också utifrån devisen liten båt - små kostnader även om IF:en även den borde vara relativt billig att äga.

När det gäller utombordsmotor - måste man ha lång rigg, jag förstår att det är bättre i hög sjö men är det stor skillnad? Och en nybörjarfråga till: Om den motor man har lägger av och det inte funkar att segla, vad gör man - använder en paddel? Vrickåra? Ringer mamma?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du tröttnat på att försöka kör aktersnurran för att proppellern vispar i luften med rusande motor som följd - så seglar du. Det måste va lång rigg om det skall fungera övehuvud taget.

Segla går alltid, så länge masten står kvar på däck och du inte skörat seglen.

Ur driftdynpunkt finns det bara en fördel med aktersnurra - du seglar mycket mer.

Jag hade en lånad akternurra på min havsfidra 20 fot, en kort period pga att motorverkstade där jag lämnat in MD1;an på hösten vid upptaget inte ens börjat titta på den när det var dags att sjösätta.

Det var det värsta jag varit med om. Ändå förlängde jag gashantaget med ett 50 mm rör och fram och back med en stång med handtag i ena ände och en schakel att sätta fast på reglaget på motorn i andra.

Du frågade vad som är att föredra; det finns bara ett alternativ - Innombordsmotor.

En aktersnurra kan man ha för att ta sig in och ut mellan pontonbryggorna i en trång hamn.

Som alternativ kan ju kinesisk vrickåra va ett bra alternativ - nackdel - den är lång.

Lägger motorn av och det inte går att segla finns ju ett annat alternativ, som  alla som har båt och vistas på sjön borde ha. Medlemskap i SSRS. http://www.sjoraddning.se/medlem/medlemsformaner/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manöverförmågan med utombordare är bättre bara om man kommer åt att hantera den utan att inta konstiga ställningar på akterdäck eller hänga över akterspegeln. Min erfarenhet är att det är rätt sällan man kommer åt att starta och manövrera utombordaren på en segelbåt utan att helt vända ryggen mot färdriktningen eller böja sig i konstiga ställningar som kräver yogaträning under vinterhalvåret :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är nog inget du ska stirra dig blind på.



Gillar du båten förövrigt och det sitter en inombordare/utombordare på: That's fine!



Det finns för och nackdelar med bägge två!

 

Ang. manövereringen så blir det precis så bra som du är - Det hänger inte på motorn utan på dina egna kunskaper och möjligheter till att kunna hantera båten! 

 

(Ps. Har du barn så skippa den dyrare inombordaren och köp lite roliga grejor till ungarna istället!) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I skarpt läge när sjön går hög och grunden stadigt närmar sig så är

inombordaren överlägsen. Det behöver i och för sig inte närma sig

några grund, det räcker med hög sjö för att utombordaren ska

upplevas som otillräcklig. Har själv bara använt utombordare med

lång rigg där propellern som mest kommer upp med ett par dm över

ytan. En ultralång rigg borde funka betydligt bättre.

Hittade dessa fakta på nätet (Prispressarna.se).

S= Kort rigg,15 tum = 38,1 cm

L= Lång rigg, 20 tum = 50,8 cm

X= Ultralång rigg, 25tum = 63,5 cm

XX= Ultra-Ultralång rigg, 30tum = 76,2 cm

Föredrar själv utombordare, mycket pga enkelheten. Man behöver

exempelvis inte ligga nere i trånga motorutrymmen, med spegel och

pannlampa och skruva på skruvar som inte syns. Det är även ofta ett

billigare alternativ. Undrar därför om någon vill dela med sig av

erfarenheter segelbåt/ultra-ultralång rigg. Hur klarar den hög sjö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... eller en utombordare som 'drunkar' pga rejält hög sjö och båten närmar sig klipporna i allt raskare takt!..







*ryser*







Jag fick igång motorn efter XX antal försök och en stor press lättade från min bröstkorg.







Mor och svåger var med i båten.. HAhaha!



(Masten var på verkstad, skulle flytta båten till ny båtplats).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute för en liknande situation i sommras - fast med en 1,5 år ny innombordare.

Mortorn stannade ca 100 meter från en lästrand och gick inte att få igång. Det visade sig att jag fått en oerhört skitig diesel senaste gången jag fyllde. Skiten hade satt igen ledningen totalt.

Jag hade mast och segel klara för använding och klarade mig pga detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare är enkelt och har för mig fungerat i alla lägen. Den kan som nämnts komma ovanför vattenytan om det går sjö, vilket är störande.

På vår tidigare båt var gasreglaget indraget i sittbrunnen, vilket underlättade regleringen av gaspådrag vid angöring. Rekommenderas.

Se till att du har ett bra motorfäste så du inte behöver bryta av dig ryggen eller trilla i sjön när motorn skall sänkas ner.

Bräsleförbrukningen är mycket högre med en utombordare. Vi gillar att förflytta oss, så är det stiljtje så blir det några timmar motorgång. En bensindriven utombordare på 80% gas drar betydligt mer än vår nuvarande inombordsdiesel. Med utombordaren fick man ha med sig 2 dunkar som fylldes på då man passerade en sjömack, nu med diesel tror jag inte ens att vi tankade annat än vid sjösättningen.

Fördelen med inombordare är att du har ett reglage i sittbrunnen sen syns ingenting mer. Du startar, kör och stänger av. Propellern går inte i luften och du har motormassan koncentrerad lågt i mitten av båten.

Stora nackdelen med inombordare tycker jag är något större omvårdnadsbehov. Det är svårt att komma åt servicepunkter och en diesel är känslig för driftstörningar, typ vatten eller luft i bränslet.

Motorljudet från en lågvarvig diesel är ljuv musik mot en 8 hk utombordare som kämpar för livet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, en hel del olika infallsvinklar, tack! Ja, det där med ljudet håller jag med om, en enorm skillnad. Mitt dilemma är att Amigo 23 som jag vill ha sällan säljs med inombordare. Fingal som någon tipsade om är ett alternativ som kanske oftare går med inombordare, fast som sagt, jag har ju fastnat för den lilla Amigon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att du skall köpa en Amigo.

Fingalen är väl inte helt enkel att manövrera med innombordsmotor pga propelleraxeln och proppelerns placering. Betydligt värre än andra långkölade båtar. Fast Fingalen är nog inte dum som segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med toaen. Det viktigaste är att det känns rätt. Resten lär man sig hantera.

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha jämfört Amigo 23 och IF inför mitt senaste båtbyte kan jag absolut INTE hålla med om att de seglar likvärdigt! Amigon är en mycket, mycket finare bobåt med gedignare inredning och bättre planlösning men IFen är en milsvida bättre segelbåt. Jag tycker inte att de är jämförbara. Amigon stampar i sjön och accelrerar långsammare. Måste revas tidigare. Det blev en IF för mig men om du ska semestra så rekommenderar jag Amigon. Om du väljer en IF så ska du veta att du inte kan kappsegla klass med inombordare. Om den har inombordsmotor så är det inte en IF enligt klassregeln. Det är en IF-E och inte godkänd för klasssegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Jonas!

Du har fått en hel del svar och olika infallsvinklar på problemet.

Själv har jag en Fin-Gal och där sitter proppen akter om rodret. Omöjlig att backa med, men jag har lärt mig att hantera det hela, fast visst vore det skönt att kunna vända på en femöring

Byta båt är inte aktuellt, inombordaren, en ruskigt snål gammal MD1-a dunkar och tuffar på, så lösningen för min del lutar åt en liten motorbrunn under akterdäcket. Där skall det finnas nån typ av snurra som jag använder enbart för hamnmanöver och kan snurra runt Fin-Galn på den där femöringen.

Funderar på olika lösningar och detaljer, el, mek, drivning osv. Luckor för schaktet osv. Har sett en IF som hade sin motor där hela tiden. Man lyfte bort den under kappsegling och täckte över hålet med en skiva samt gummisnodd. Vattentrycket håller skivan rätt bra och brunnen ligger väl över vattenlinjen samt utrymmet under akterdäck är vattentätt isolerat från skrovet med ett skott.

Skickar med en bild jag har snott på nätet, en amerikanare som byggde efter egen ide. Inte dumt. Nästa bild-tips- kommer i nästa svar för det går inte skicka fler än en bild i taget.

(redigerat stavfel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Fortsättning....

Den här bilden är från en amerikansk Fin-Gal, skrovet är lika. (Mitt roder har aningen annorlunda utseende, ingen stor flap nertill) Men jag vill inte skära hål hur som helst i båten. Så det gäller att tänka till.

Vill både ha kvar tryggheten med inombordaren, långa transporter i grovt sjö om man av någon anledning inte kan segla, samt lösa finmanövreringen i hamn. Sedan är problemet inte så stort för jag ligger sällan mellan y-bommar eller brygga i hamnar, undviker marinor. Går i land endast för att handla mat eller ta ombord folk. Så jag har inte skyndat på lösningen. Bjuder på idén.

post-22282-1394237677,4049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Här kommer en annan variant-lösning.

Fast jag tycker att det är vansinne att skära sönder skrovet på sitt starkaste ställe och lägga dit en bullrande utmbordare. Då är lösnignen med den första bilden mycket elegantare.

post-22282-1394237677,4305_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Å här seglar Sally med motorn ner. Man kan bara använda lösninge i smult vatten. Kunde lika gärna haft ett fäste på akterspegeln. Med allt vad det innebär, då var vi tillbaka på ruta ett igen i såfall...

post-22282-1394237677,4637_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...