Gå till innehåll
fredag 03 juli 2026
svampbob

Kryssarklubben, motorbåtsklubb?

Rekommendera Poster

Kryssarklubbens nya inriktning verkar vara att även inkludera motorbåtar.

Från början var det att verka för långsegling och vad  det inkluderar.

Det finns ett antal olika tidningar för båtintresserade i olika inriktningar, t ex för lite mer kappsegling etc läser man kanske Segling, motorbåtstidningar finns det ett flertal med olika inriktningar.

Jag är helt ointresserad av motorbåtar och vill läsa om långseglingar , seglingsäventyr i när och fjärran av olika karaktärer, och inte alls om nya motorbåtar eller motorbåtsäventyr.

Flera med mig vet jag tycker att Kryssarklubben skall vara inriktad på långsegling, längesegling, semestersegling, etc.

Micke Westins övertagande har lett till nån variant av praktiskt båtägande.

Nej, jag är inte nån gammal gubbe, men fortsätter det med motorbåtspresentationer av olika slag kommer jag att undanbe mig tidningen i fortsättningen, även om medlemskapet i Kryssarklubben kvarstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen ny inriktning. Bara att läsa vad kryssarklubben står för

Svenska Kryssarklubben bildades 1923 och är en allmännyttig ideell förening med ca 43 000 individuellt anslutna medlemmar. Kryssarklubben är för dig som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att stärka hågen för turist och långfärder till sjöss. I modernt språkbruk så vill vi inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap, och dela erfarenheter för ett säkrare båtliv.

I begynnelsen betydde termen segling inte att segla utan att färdas till sjöss/havs. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, och detta berör oss hur?

Vill du inte ha tidningen så tacka nej tll den då. Personligen tycker jag det är en av de bättre båttidningar som skrivs på svenska.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan undra om det inte har mer effekt att skriva på SXK's forum? Personligen bryr jag mig noll i frågan som icke-medlem, men har jag en tidning framför mig och tycker att en artikel verkar ointressant brukar jag hoppa över att läsa den och läsa en annan istället. Låter kanske galet, men det funkar faktiskt bra för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är en gammal gubbe. wink

Jag är också helt ointreserad av motorbåtar och skulle aldrig kunna tänka mig ha en båt som inte går att segla med. Nu har jag visserligen en motorseglare för att om möjligt förläng de år som jag kan va på sjön. Detta pga mina kroppsliga defekter.

Det var länge sen som man började registrera motorbåtar i kryssarklubben. Redan i början av 1970-talet, när jg blev medlem fanns det motorbåtar registrerade i klubben - kanske tom redan från den tid då kryssarklubben bildades. 

Förr läste jag På Kryss hängivet och sparade alla ex. För några år sen slängde jag alla mina båttidningar. Det finns ett uttryck - dödstäda. Idag händer det ibland att jag inte ens tittar i den när den kommer - dock inte pga att jag tycker att den är dålig eller för att det står för mycket om motorbåtar.  Man läser ju det man vill läsa. Många frågor är ju gemensamma för både segel- och motorbåtar.

Jag tror faktiskt inte att du kan avsäga dig tidningen utan att gå ur kryssarklubben.

Det finns ju andra klubbar som enbart har som inriktning långsegling.

http://www.jrsk.org/

http://www.osk.org/

Den ena lär va Göteborgsorienterad och den andra Stockholm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SXK är den enda svenska båtföreningen på riksnivå som är till för den individuelle båtägarens intresse och frågeställningar. Typ naturhamnar, utprickning som inte Sjöfartsverket handhar, bevakning av myndighetspåbud, juridisk och teknisk rådgivning osv.

De flesta av dessa frågor är gemensamma för motor- och seglbåtsägare som idkar skärgårdsturism. Och dagens segelbåtar med en ny generation av ägare används ofta på ett motorbåtsliknande sätt. Inget fel i det - de är mestadels väldig bränsleekonomiska och bovänliga.

SSF ägnar sig åt kappsegling, och är en sammanslutning av och för båtklubbar.

SBU är en förening för de regionala båtkubbsförbunden. Som i sin tur organiserar båtklubbarna. Någon direktsupport för enskilda båtägare hanteras inte. 

Därmed ingen kritik mot varken SSF eller SBU, de har sina roller att spela.

På Kryss och även SXK har gjort attitydundersökningar där det bl.a. framgår att man uppskattattar teknikartiklar högt, så att tidningen har svängt lite åt det hållet är en av konsekvenserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ingen hemlighet att SeaWolf är en person som är engagerad i SXK och kan sägas representera den styrelsen som faststlår färdriktningen. Ingen kritik från mig mot SeaWolf, för de teknikartiklar han gör har stor värde. Och sen är precis som han säger, med ökat intresse för teknik i våra båtar så kommer det att synas även i tidningen och i val av tex föredrag osv.

Men frågan var om att segla även inkluderar motorgång i renodlade motorbåtar?

Personligen tycker jag nog det. Men jag har förståelse för att många som ser sig som seglare anser att styrelsen / styrelserna för SXK inte följer statuten att öka hågen för långfärder

Jag känner personligen en mycket kompetent kille som försökte påverka SXK till att ha mer fokus på långfärd, att få in fler ungdomar, att arbeta med kompetensbevis som kvittens på en visad förmåga osv osv...  Men intresset från styrelsen var litet upplevdes det?

Det har också förekommit annan kritik men som vanligt... om det är enstaka personer så väljer de förr eller senare att lägga ner? En förening är så bra som medlemmarna vill ha den brukar man säga? Speciellt om man ska försvara ett redan etablerat system / valberedning / verksamhetsinriktning? Och om  systemet ( dvs föreningen ) är för stor brukar det behövas fler människor och mycket tid att förändra något. Jag är själv medlem och tycker det är tråkigt när många i min bekantskapskrets enbart är med för att en enda gång per år förtöja i en SXK boj? Visst kan man räkna upp massor med bra saker som SXK gör... det är inte det. Men ny strategisk inriktning? Som Trådskaparen frågar om...mot mer motorbåtar som fokus... mer korta färder...  ja... sådant där strategiskt brukar redan ha hänt? För länge sedan. Det är min erfarenhet i alla fall.

Vill man långsegla idag så är det nog JRSK och OSK som gäller, där finns den smala kompetensen och erfarenheten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vänder du dina synpunkter avseende Kryssarklubben till MG?

Din tolkning av vad Kryssarklubben inriktning (från början) är dessutom felaktig, läs vad sign Excel319 skrivit eller läs direkt från Kryssarklubbens hemsida.

Otur att du egentligen prenumererat på en tidning som haft en annan inriktning än vad du själv har trott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte min uppgift att försvara trådskaparen, det gör han/ hon säkert bra själv.

Men min personliga tolkning av tråden är frågan om SXK har en ny kurs, ny inriktning?

Den frågan är nog svårare att ställa på SXK interna forum? 

Och SXK är en gammal förening idag, mycket har hänt sedan dess bildande!

Då var segling uppräcksfärd lite mer - än idag, typ idag ofta en veckas semester i båt? Men föreningar ändrar inriktning och följer med kundbehovet. Kortare färder än långfärd? Klart man följer med då? Det finns idag andra föreningar för långfärd också.

Så att fokus är mer på korta färder och även motorbåtar är en följd av samhällsutveckling och att styrelsen nog vill ligga i mittfåran av grundfyllda farvatten. Föreningsvärlden idag är svår, folk arbetar inte ideellt längre på samma sätt och man har mindre tid totalt sett? På vår båtklubb finns förslag nu till nästa år att ta bort straffavgiften för att man inte är med på städdagen och höja årsavgiften istället... sånt ligger i tiden - för en del i vart fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis skriver På vår båtklubb finns förslag nu till nästa år att ta bort straffavgiften för att man inte är med på städdagen och höja årsavgiften istället... sånt ligger i tiden - för en del i vart fall.

Det kan vara så att styrelsen fått upp ögonen för att straffavgiften är lagstridig och medlem som inte gjort arbetsplikten behöver inte betala boten, om medlemmen inte vill. Det finns prejudikat på detta. I vår förening har vi samma system, men hur länge är svårt att säga. Personligen tycker jag att det är ett bra system men det kanske inte fungerar i större klubbar eller om medlemmarna är geografiskt spridda med långa transporter till arbetsdagen. Ofta är det ingen stor peng och inte mycket att bråka om, egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

800 pistoler....   inte helt försumbart? Två gånger per år?

Personligen tycker jag dock att det är en ändring till det sämre då det är en liten grupp som driver den här förändringen... en advokat i spetsen... mumlar om laglighet.... fast det är just denna grupp som nästan aldrig är med på de två gemensamma grejerna vi har, vår och höst. 

Känns som om de vill att alla ska vara med på att betala deras straffavgifter. Men ok, jag är ingen bakåtsträvare... det är tiden som går framåt, en sekund i taget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ingen liten straffavgift. Har samma erfaenhet som du har, att det är de som gör minst som bråkar mest och som vill att andra ska göra jobbet åt dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...