Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
neubert

Rimlig strömförbrukning på kylskåp

Rekommendera Poster

Som jag diskuterat i andra trådar måste jag byta ut mina 2x100Ah batterier och tänkte lägga upp en förbrukningsbudget. En lampa drar ju det den dra men läser man på Isotherms 42L kylskåp står det genomsnittsförbrukning 0,6Ah och om man sen antar att den är 10-15år gammal vart hamnar man då? Gäller även en 2år gammal kylbox där det står 0,7Ah i genomsnitt. Båda har dessutom samma danfosskompressor trots ålderskillnaden! 

Sen är det ju solpanelen som det råder delade meningar om... Jag har min 50W  platt på rufftaket med en MaxPower regulator så 15-17Ah per dag i genomsnitt vet jag inte om jag vågar tro på... Lite input på det tack!!!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man får läsa A förbrukningen för kylskåp som man läser förbrukninen på bilar. Lägga på lite alltså. 0, 6 gäller kanske om man inte öppnar kylen och har den full med kalla saker.

 

15-17Ah per dag är nog inte omöjligt förutsatt att det är lite sol. Min 25 w panel laddar nästan 2Ah om den ligger i stark sol, enligt min batteri mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just mätt min ISOTERM kyl på ca 50 L, den drog faktiskt bara 0,6A. Några år gammal kyl.

Men då var kylen helt tom när jag mätte upp det och båten var kall den morgonen. 

På eftermiddagen med varmare båt och några öl i så kändes det som om kylen jobbade sig sakta upp mot 1A strecket... obs att jag inte öppnade kyldörren vid min mätning.

En full kyl drar nog 1,5A när man lagar mat dvs öppnar och stänger hela tiden?

Och lugnar ner sig lite på natten när ingen öppnar dörren. Men men... min uppfattning är att man nog ska räkna på 1,5A under semestern? För på semestern är det alltid 30 grader varmt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att en kyl fylld med svala produkter drar mindre energi än en som är tom, eller halvtom. Att däremot kyla ner t ex öl drar naturligtvis mycket energi, och att öppna kylen släpper ut kylan och förbrukar energi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite förvånad faktiskt att du kom ner till 0.6A men antar att det är uppmätta värden för stunden och inte Ah?!? Slår man ut det över dagen men sol och värme och sen att det ät lite svalare på natten kanske det är realistiskt att räkna på ett snitt om 1Ah?!? Sitter bara helt förutsättningslöst och funderar på om man ska köpa isloeringsskivor, slakta kylskåpet på kompressor och förångare och bygga en toppmatad box stående på en undragbar plattfprm där kylen står idag! Skulle säkert bli en 60L kyl där inte kylan försvinner varje gång man öppnar och man slipper investerar i dyr kompressor! Värst var ideérna drar iväg ibland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kör väl med motor någon gång också?

En kylbox med kompressorkyl drar väl typisk 1- 1,5 A i snitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att fylla kylen, så skulle det i så fall vara för att det blir färrre start/stopp och att verkningsgraden en tid efter start är lägre. 



För några år sedan intervjuade de på radio en jornalist som skrivit en bok om att spara energi som rekommenderade vattenfyllda PET-flaskor i kylen/frysen.

Jag tyckte detta lät suspekt och lyckades inte trots flitigt Goooglande hitta någon annan referens till denna energibesparingsmetod.

Om effekten överhuvudtaget finns, så tror jag att den är ytterst marginell och jag ser det därför mer som en skröna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo!

Jag tror att det stämmer väl eftersom du i en tom kyl lagrar kall luft som är väldigt dålig på att magasinera kyla.

Direkt du öppnar kommer du att hörja temperaturen på luften i kylskåpet.

Har du däremot kalla PET-flaskor i stället för luft så kommer petflaskorna att behålla kylan åtskilligt längre än luften. När du stänger kommer de att hjälpa till att återkyla den luft som ligger runt dem.

Naturligtvis ska vattenflaskorna vara kalla när du lägger in dem.

Skillnaden mellan en kylklamp och en vattenfylld PET är ju försvinnande liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man har som jag, ett 42L kylskåp med frysfack högst upp och fyller frysfacket med tex. kylklampar eftersom det annars står tomt så borde det väl fungera som de stora ackumulator tankarna som finns istället för förångare om man köper ett löst kompressorsystem av tex isotherm. Är då klamparna frysta när man drar igång kylen eller om man kör länge på motorn i början när kylskåpet kyls ner borde det ju gå att spara en hel del energi!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har ett bekymmer. När vi är ute på sjön, så fungerar inte kylet som jag tänkt mig. Kylet har en standard Danfoss BD35F, kylet är inte igång mer än 10 dagar om året. Båten är en Sea Ray Sundancer 240 från 2000.

Det kyler bra när vi har landström, och när motor är igång. Men när vi ligger i naturhamn, så går kylet inte så länge som man kan läsa att andras går.

Kylskåpet går klanderfritt i ett antal timmar, men under natten så slutar det att gå som det skall.

Det får väldigt korta intervaller, det startar och går ett antal sekunder, stannar, och försöker igen efter ett antal sekunder kanske en minut.

Jag har i min förbrukarbank 2st 75 Ah batterier, och till startbatteri har jag ett 110 Ah batteri. Ibland växlar jag över till startbatteriet. Och jag kan nämna att några problem att starta upp motorn har jag inte råkat ut för.

Jag gjorde en mätning förra året med följande resultat:

Utetemperaturen var 25grader, i kylet 4-5grader. Då gick kompressorn i 4min, och vilade i 6min. När den startade tog den 6,4A i början och sjönk till ca 5,2A, uppskattat snitt på 5,6A. Så om jag räknar rätt, så blir snittförbrukningen 27W eller 2,5Ah.

Om man antar att man får ut 75Ah ur förbrukarbanken när de är fulladdade. Så borde strömmen räcka till i 33 timmar. (Man brukar väl säga att man kan ta ut halva antalet Ah av vad batteriet är märkt med).

Nu har jag ingen notering på batterispänning när kylet står och stampar. Men jag vill minnas att det är strax över 12V inkopplat i systemet. Det går i alla fall att starta motorn på batterierna utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som dålig kapacitet på batterierna, hur gamla är dem och vad ger dem för spänning när kompressorn går? Många kylskåp slår ifrån om spänningen kryper under en viss nivå, och det tror jag är ditt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var till en bilverkstad ifjol och mätte upp dem med en batteritestare, en sån där som talar om hur många Ah batteriet har.

Testresultatet var ok enligt han på verkstaden. Och 110Ah batteriet köpte jag ifjol och det funkar inte bättre när jag kör det istället....

Ja det verkar ju som att kylet slår ifrån pga att spänningsnivån är låg. Men andra påstår att de kan ligga sitll i flera dagar utan att behöva ladda.....

Överdriver folk, eller märker de inte att kylet inte går som det skall längre? Eller vad???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plånboken............

 

Använder ni mer enn va ni stoppar inn?

Tror ni att större plånbok gör er rikare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt använd är skillnaden mellan kyl-skåp/box försumbar. I ett tomt kylskåp som öppnas kommer det in en massa varmluft. Helt förkastligt eller hur? Nja, hur mycket väger luften i kylen? Det är just vikten som ska kylas ned. Så det blir inte mycket. I ett fullt kylskåp kommer det inte in någon varmluft. Den stor skillnaden är att en kylbox kan stå öppen betydligt längre utan att det kommer ner varmluft. Nackdelen är att man oftast måste ha boxen öppen ganska länge för att kunna plocka ut det man vill ha. Fyller man kylen med tex vattenfyllda PET-flaskor så fungerar de som ackumulatorer. Lägger man dem i frysfacket, och drar ner termosten när man kör motor som sparar man mycket. Det går åt mycket energi (=värme) när vatten ska byta aggregationstillstånd, dvs gå från is till vatten. Matvaror som bryts ned ger en massa värme och nästan alla matvaror bryts ned. Enkelt uttryckt, en kyl där mat får åldras är inte bra för energiförbrukningen. En del värme läcker in genom isoleringen så en mindre och välisolerad kyl är bättre. Framförallt bör man kunna utnyttja utrymmet effektivt. Det talar också till kylskåpets fördel. Hade jag plats så skulle jag byta min box mot ett skåp utan att blinka. Om kondensorn får kall luft förbättrar också energiförbrukningen lite. Några grader gör dock ingen skillnad men passa så att tex motorn inte värmer upp stuven där kompressorn står. Så var det in min båt, när man stoppade motorn fanns det ingen luftväxling och under några timmar efter att man stoppat motorn så blev det rejält varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare på att det är klena ledningar med dåliga kontakter så att spänningen precis vid kylet är mycket lägre än vid batterierna när det börjar dra ström. Den höga förbrukningen (nästan dubbelt) tyder på dålig spänning det också. Helt enkelt att du eldar upp en hel del energi i värme i dåliga kontakter eller ledningar.

Alternativt har du något fel på elektroniken/spänningsomvandlaren som bl.a. matar kompressorn i kylen. Min Danfoss BD35F har jag för mig drar 3-3,5A på 12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Skall kolla elen från batteri fram till kyl. Eventuellt öka på kabelarean om den är lite klenare area på trådarna. Det kan ju vara lite klent kanske även om det är originalhärva i båten.

Jag läste i manualen för kompressorn att man kunde sätta ett motstånd mellan två kopplingspunkter. För att bestämma när spänningen är för låg. Men ditt förslag känns som det är mer troligt för urladdningen av batterierna känns så snabb.

 

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fick bli ett nytt Isotherm. Kompressorn var inte ok på det gamla.

Så nu får man väl tro att problemet är löst, tack för er hjälp.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...