Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Micke66

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Micke66

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja, kolla igenom impeeler och impellerhus. Det är en bra idé. Skulle inte det hjälpa så är det inte helt omöjligt att det har fastnat skräp någonstans (kanske en bit impeller tex) Kolla alla slangar, rör där vattnet går in i motor osv. Det är inte ovanligt att bitar lossnar om man inte byter impeller ofta nog.
  2. Max 552mm cc mellan fästskruvar. Därefter skall man kunna gå förbi med trailerknappen. (gå aldrig förbi detta läge med växel i)
  3. Ok, får väl acceptera läget som det är. Tack
  4. Hej. Jag har haft en exakt likadan båt som du en gång i tiden. Den hade inga som helst problem med 13x14 att varva ut till 5100 varv, den kunde varva lite till rent av. (är nästan säker på proppstrl). Nu skrev du inget om vilket drev du har, men jag hadde ett Aq 280 drev). Då gjorde den åtminstone 25kn. Men en sak som jag tänker på är att du nog måste kolla ventilspel efter renoveringen. Nu när den gått lite timmar. Jag skulle tro att det är till stor del detta problem. När jag renoverat min, så fick jag justera om dem. Så kontrollera spelet nu, justera. Och kontrollera igen om ett tag, eller om du märker av en förändrad gång på motorn.. Det kan vara värt att kolla av så att tändningen står rätt också. 900-1000rpm = 10-12° f.ö.d 1500 rpm = 21-23° f.ö.d 2000 rpm = 27-29° f.ö.d Det är viktigt att man kollar så att tändförställningen funkar. Därför att om man tex får för tidig bang så skadar man kolvar och kanske även lager. Så nöj dig inte med att bara kolla vid tomgång. Skruva ut tändstiften och kolla så att de ser fina ut. Det går säkert att googla på bilder hur tändstift ser ut vid olika diagnoser. Skulle den fortfarande inte orka, så kontrollera bränslesystemet.
  5. ok. Jag inser ju att instrumentet kan visa fel. Så jag får nog kolla upp med ett annart iinstrument vid tillfälle. Men som jag upplever det när jag lyssnar, så känns det som lite hög tomgång. Att den gör 3-3,5kn på tomgång tyder väl också på att den är hög. Om någon säger att alla kommer upp i denna hastighet (3,5kn gps). Så får man ju acceptera att det är på det viset.
  6. Hej alla! Jag har en båt med en Mercruiser 5,0 EFI. Den verkar gå helt ok förutom en irriterande sak. Tomgången! Den ligger på ungefär 700 varv enligt varvräknaren. Instruktionsboken säger 600. Det kan tyckas petigt, men på tomgång gör den 3,5 knop. Och det kunde ju underlätta med lägre varv när man lägger till eller skall in i en trång sluss. Dessutom skulle det antagligen låta mindre om drevet när man lägger i växeln. Så jag hoppas på tips på varför tomgången är högre än specat. Just ja, motorn är från 2000. /Micke
  7. Det fick bli ett nytt Isotherm. Kompressorn var inte ok på det gamla. Så nu får man väl tro att problemet är löst, tack för er hjälp. /Micke
  8. Ok. Skall kolla elen från batteri fram till kyl. Eventuellt öka på kabelarean om den är lite klenare area på trådarna. Det kan ju vara lite klent kanske även om det är originalhärva i båten. Jag läste i manualen för kompressorn att man kunde sätta ett motstånd mellan två kopplingspunkter. För att bestämma när spänningen är för låg. Men ditt förslag känns som det är mer troligt för urladdningen av batterierna känns så snabb. Tack för tipset.
  9. Jag var till en bilverkstad ifjol och mätte upp dem med en batteritestare, en sån där som talar om hur många Ah batteriet har. Testresultatet var ok enligt han på verkstaden. Och 110Ah batteriet köpte jag ifjol och det funkar inte bättre när jag kör det istället.... Ja det verkar ju som att kylet slår ifrån pga att spänningsnivån är låg. Men andra påstår att de kan ligga sitll i flera dagar utan att behöva ladda..... Överdriver folk, eller märker de inte att kylet inte går som det skall längre? Eller vad???
  10. Hej. Jag har ett bekymmer. När vi är ute på sjön, så fungerar inte kylet som jag tänkt mig. Kylet har en standard Danfoss BD35F, kylet är inte igång mer än 10 dagar om året. Båten är en Sea Ray Sundancer 240 från 2000. Det kyler bra när vi har landström, och när motor är igång. Men när vi ligger i naturhamn, så går kylet inte så länge som man kan läsa att andras går. Kylskåpet går klanderfritt i ett antal timmar, men under natten så slutar det att gå som det skall. Det får väldigt korta intervaller, det startar och går ett antal sekunder, stannar, och försöker igen efter ett antal sekunder kanske en minut. Jag har i min förbrukarbank 2st 75 Ah batterier, och till startbatteri har jag ett 110 Ah batteri. Ibland växlar jag över till startbatteriet. Och jag kan nämna att några problem att starta upp motorn har jag inte råkat ut för. Jag gjorde en mätning förra året med följande resultat: Utetemperaturen var 25grader, i kylet 4-5grader. Då gick kompressorn i 4min, och vilade i 6min. När den startade tog den 6,4A i början och sjönk till ca 5,2A, uppskattat snitt på 5,6A. Så om jag räknar rätt, så blir snittförbrukningen 27W eller 2,5Ah. Om man antar att man får ut 75Ah ur förbrukarbanken när de är fulladdade. Så borde strömmen räcka till i 33 timmar. (Man brukar väl säga att man kan ta ut halva antalet Ah av vad batteriet är märkt med). Nu har jag ingen notering på batterispänning när kylet står och stampar. Men jag vill minnas att det är strax över 12V inkopplat i systemet. Det går i alla fall att starta motorn på batterierna utan problem.
  11. Ok. Den varvar för mycket, skulle kunna tänka mig att den kan varva mer än 5000rpm. Nu gick den inte klockrent heller, så när den gör det kanske den skulle varva lite till. Just nu sitter det en 19,25x15R på. Skulle det innebära att en 18,25x19R skulle passa bra? Jag är rädd för att jag inte riktigt vet skillnaden på när en motor vavar för mycket, och när den har för dåligt grepp. Men min förhoppning var att någon visste vilken propp som är originalmonterad, så hadde man det som referens. /Micke
  12. Som jag skrev, så är det inte rätt propp på drevet. Så jag försöker ta reda på vilken det borde vara.
  13. Hej. Finns det någon som kan tala om för mig vilken propeller som borde passa till denna båt? Sea Ray Sundancer 270. Mercruiser 7,4L/Bravo 2. Båten väger ca 2 800kg torrvikt. Det kan inte vara rätt propeller på den, och jag skulle vilja veta vilken det brukar sitta original. Jag försöker att hjälpa en kompis att hitta rätt, så är det någon med samma konfiguration. Vill du vara snäll och kolla vad du har.
  14. Kollade i ett uppslagsverk på nätet. Och jag citerar texten: Meter per sekund, betecknat m/s, är en härledd SI-enhet för hastighet. Ordet sekundmeter är ett ofta kritiserat uttryck för samma sak, men Bertil Molde, tidigare skribent för Svenska Dagbladets språkspalt försvarade detta ord, Nu är betydelseförhållandet mellan förled och efterled i svenska sammansättningar mycket fritt. Det finns väl inget hinder för att tolka sekundmeter just som det används, alltså som 'meter i sekunden (el. per sekund)'. Sekundmeter är en etablerad term, och används ofta av fiskare och annat sjöfolk. För land- och sjöfarkosters hastigheter används i regel kilometer per timme respektive knop istället för meter per sekund. Båda dessa enheter är accepterade i SI, men meter per sekund är den som rekommenderas. Så nu vet du Ps. Jag är en lycklig ägare av en Sea Ray. Och jag ser mig inte som förmer än varken flytande holkar eller segelbåtar. Utan jag hälsar glatt på alla jag möter, åtminstone dem som visar hänsyn och sjövett. Vill någon sätta näsan i vädret, så är det hans problem inte mitt. Och jag har kul varje minut till sjöss. Ds. Senast ändrad av Micke66 | 09 september 2009 | 20:42
  15. Sätt i termostaten, provkör och iakttag instrumentet. Det skall sakta stiga, och när termostaten öppnar så sjunker temperaturen. Och ökar lite igen tills den stabiliserar sig (troligen ca 80°c). Glegget kan vara sådant som tagits upp från sjön, eller så är det någon form av olja. Kommer det från sjön, så löser det sig om du sköljer med extra länge med färskvatten i år. (Om du använder slang, sätt inte på vattnet före motorn är startad.). Passa på att byta impeller om det inte är gjort på ett tag, fattas bitar i den gamla se till att du hittar dem. Man vill inte att de skall täppa till någonstans. Om glägget istället är någon form av olja/smörja, så får du luska i om den bara satt på termostaten. I så fall har ju förra ägaren försökt att förlänga livet på en dålig termostat. Är det inte så, får du leta vidare varför olja tar sig in i kylsystemet, oljekylet? /Micke
×
×
  • Skapa nytt...