Gå till innehåll
onsdag 08 oktober 2025
Mackey

Någon som testat "sjösättningssalt"?

Rekommendera Poster

Jag har fått info från båtklubben att sjösättningen kommer att komma igång som vanligt om knappt två veckor trots isläget, mer än 40 cm nu. Man har genom kommunen få möjlighet (dispans) att testa en ny salt- och sodablandning (tror jag det var) som är extra effektiv mot is.

Är det någon som vet vad detta kan vara för blandning?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, men tyvärr fungerar den bara i insjöar och måttligt bräckt vatten eftersom havets naturliga salt verkar neutraliserande på något sätt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har du helt fel. Har under flera år användt saltet med bra resultat på bästkusten, ca 1 dm tjock is per dygn är smälteffekten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag nästan lite besviken på dig Lasse ;)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog katten skulle salt smälta upp en vak om man vräkte ut en massa salt på isen.

Den typen av vägsalt fungerar väl bäst när temperaturen  är ner till ca 10 minusgrader.

Ett lastbilslass för att smälta upp ett sjösättningshål för en 30 fots båt !? - ellerwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det var ett försök till Aprilskämt från din sida framstod med all önskvärd tydlighet redan från början. 

Men varför skulle man inte kunna smälta upp en vak i isen med en stor mängd salt. Varje vinter smälter man ju bort en massa is just med salt. Jag gör det både i min garageuppfart, i backen upp till min sommarstuga och på jobbet.

Sånt salt man använder för att smälta is på gator och vägar fungerar bäst ner till en temperatur ner till ungefär -10 grader.

Nu har jag inget behov av att testa teorin denna vinter. Har just tinat loss min båt och brutit mig ut från min vinterplats med hjälp av en dränkbar länspump. Vad det kostade har jag inte kollat. Fast det borde va tämligen enkelt att räkna ut - åtmistone för mig. Å andra sidan skall vill jag nog inte ha allt för god koll på vad vissa åtgärder med båten kostar. Jag skulle ju vid något sammanhang kunna råka nämna det så min fru hör. wink

Vad ett lasstbilslass med salt kostar har jag heller ingen aning om, och hur lång tid det tar för att smälta tex 30 cm tjock is har jag heller ingen aning om. 

Man kanske skulle köpa en säck med salt och lägga på isen och se om det smälter fortare igenom än isen runt omkrig. 

Jag är inte helt säker på att det är helt omöjligt.

Däremot lurade jag mig själv på en båttur den första April.sad Jag tog den redan den sista Mars.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligt tösalt fungerar alldeles utmärkt!

Provade det för tre år sedan i december, när isen kom alldeles för tidigt och frös fast båten innan upptag. Jag fick loss båten och dessutom luckrat upp en 10m ränna så jag fick ut båten ur hamnen! Saltvatten, javisst vad annars i Göteborgs södra skärgård :-)

Aprilskämt, knappast...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade till båten och tog en promenad efter kajer och bryggor. Att lägga båten intill en kaj förstör relingen och bordläggning när isen trycker på och vattnet höjs/sänks. Relingslisten kalvade av på den här.

post-5771-1394237449,656_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En till där fendrarna mot bryggan försvann i en storm, bordläggningen skadad. Fast göra proppellerservice går lätt när det är lågvatten. Ligger för närvarande på Blocket för 15000 Skr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...