Gå till innehåll
tisdag 07 oktober 2025
Albina158

VP MD3B tar in kylarvatten i oljesystemet

Rekommendera Poster

Min förra tråd försvann och jag fick en felkod. Supporten försöker lösa problemet,  men jag kan inte vänta så nu startar jag ett nytt ämne. Det jag nämnde sist var att det smällde högt och att motorn gick ojämnt tills den kom upp i varv. Någon av er som svarade var inne på att det kunde ha kommit in vatten i cylindrarna och det var tyvärr ganska nära sanningen. Det har trängt in (salt) kylvatten i oljesytemet. Oljan är grå och mjölkig. Är det kört nu med den här motorn? Vet inte vad jag ska göra just nu. Hade ju tänkt att varmköra motorn och byta olja och oljefilter medan den ligger i sjön och därefter ta upp båten och vinterkonservera. Är det kanske bättre att ta upp den och göra allt när den är på land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ta reda på vilken cylinder du får in vatten i genom att ta bort insprutarna. Dra runt och kolla om det kommer ut vatten ur någon cylinder. Se även på spridarspetsarna hur de ser ut. Det är inte ovanligt att cylinderlockspackningen går sönder på B-motorerna.

Ingemar

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ja det är bortkastat att byta oljan innan du har felsökt. Kör inte mer och ta upp och fixa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går motorn runt?

Det sista jag läste i gamla tråden var att den inte orkade dra runt på starten och det "bankade eller smällde"...

Fäll upp dekompressionshandtagen och kolla om det ens går att dra runt motorn för hand.

Om det går, lyssna om det bankar eller smäller då också.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Ta reda på vilken cylinder du får in vatten i genom att ta bort insprutarna. Dra runt och kolla om det kommer ut vatten ur någon cylinder. Se även på spridarspetsarna hur de ser ut. Det är inte ovanligt att cylinderlockspackningen går sönder på B-motorerna.

Ingemar

Kan inte så mycket om motorer så jag måste fråga: Vattnet kommer alltså in i cylindrarna först och därefter i oljesystemet? Kan man lossa cylinderblocket själv och kontrollera packningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Går motorn runt?

Det sista jag läste i gamla tråden var att den inte orkade dra runt på starten och det "bankade eller smällde"...

Fäll upp dekompressionshandtagen och kolla om det ens går att dra runt motorn för hand.

Om det går, lyssna om det bankar eller smäller då också.

//Pär

Det har vi gjort. Det går att dra runt svänghjulet även om det är trögt. På ett ställe är det extra trögt och man får ta i. Det hörs inget ljud men det kan ju bero på att går så sakta eftersom det är trögt.  Det går inte att dra runt med hjälp av veven. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var alla dekompressionsspakarna uppfällda?

Med spakarna uppfällda skall det gå lätt att dra runt motorn och med startveven skall man få så högt varvtal att motorn kan startas.

Kanske lika bra att anlita en Volvo Penta verkstad för felsökning, verkar som det inte är något enkelt fel eftersom det även har hörts ett bankande oljud.

Vatten kan komma ner i oljesumpen på flera sätt, bl.a. trasig topplockspackning, kylmanteln runt cylindern kan vara sönderrostad eller sprucken mm.

Har det varit tillräckligt med vatten i en cylinder när motorn varit igång kan man få s.k. "hydraulisk låsning" eftersom vätskor (vatten) inte kan komprimeras och i värsta fall kan lager och vevstake vara skadade.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Var alla dekompressionsspakarna uppfällda?

Med spakarna uppfällda skall det gå lätt att dra runt motorn och med startveven skall man få så högt varvtal att motorn kan startas.

Kanske lika bra att anlita en Volvo Penta verkstad för felsökning, verkar som det inte är något enkelt fel eftersom det även har hörts ett bankande oljud.

Vatten kan komma ner i oljesumpen på flera sätt, bl.a. trasig topplockspackning, kylmanteln runt cylindern kan vara sönderrostad eller sprucken mm.

Har det varit tillräckligt med vatten i en cylinder när motorn varit igång kan man få s.k. "hydraulisk låsning" eftersom vätskor (vatten) inte kan komprimeras och i värsta fall kan lager och vevstake vara skadade.

//Pär

Ja, de var ordentligt uppfällda. 

Bör jag inte tömma ut den vattenblandade oljan så snart som möjligt och "skölja ur" med en billig olja och sedan fylla på en bra olja. Är det inte risk att allt rostar nu inne i motorn. Tänker bl.a. på insprutningspumpen som jag fick hjälp med att göra i ordning (och betalat åtskilliga tusenlappar för)

Låter dyrt med en Volvo Penta verkstad. Vet ju inte om det är någon idé att lägga ut mer pengar på motorn. Kan ju kosta hur mycket som helst och ändå vara helt meningslöst eftersom det tycks dyka upp nya problem hela tiden. Vet faktiskt inte vad jag ska göra nu.

Kan jag lossa cylinderblocket och kontrollera packningen? Finns det något annat jag kan kontrollera själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Albina158:

Kan ju kosta hur mycket som helst och ändå vara helt meningslöst eftersom det tycks dyka upp nya problem hela tiden. Vet faktiskt inte vad jag ska göra nu.

Ja det kan ju vara ett rejält ras och det kommer att kosta pengar och det räcker nog inte med att byta en topplockspackning eftersom ett "bankande" ljud beskrivits i förra tråden.

Något har ju hänt eftersom det går trögt att dra runt vid en viss punkt och att det sedan går ännu mer trögt eller t.o.m. tar stopp.

Du skriver själv:

5 timmar sedan skrev Albina158:

Kan inte så mycket om motorer

Då är det inte så lätt att varken felsöka eller åtgärda om man inte vet hur man gör.

Men alla kan lära sig, bara man vill.

Alternativet är ju en verkstad som kan dessa äldre motorer och vet var de skall kolla.

Har tyvärr hört rykten om att det finns auktoriserade Volvo Penta verkstäder som inte befattar sig med äldre motorer.

Att bara byta topplockspackning på en av de tre cylindrarna på en motor som är 50 år gammal känns lite meningslöst. Även om packningen är defekt och vattnet kommit ner i oljesumpen den vägen, så kan det ju finnas hur många andra fel som helst. Vev- och ramlager lär ju vara slitna i vilket fall som helst och det stoppar nog inte där. Ett värsta scenario är ju att en av vevstakarna ser ut så här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolock

Kanske en lite överdriven krökning på bilderna.

Annars är ju detta ett alternativ:

https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_penta_md2040/1402393500

20 år nyare motor som har några hk mer och dessutom har slutet kylsystem.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...