Henriku 8 Postad tisdag kl 09:06 (redigerade) Hej! Läst i div trådar att när man byter övre och undre bussningar till styrgaffel/sköld så ska dessa limmas fast. Vilket lim ska då användas? Sikaflex 591? Funkar biltema marintätning? Motor och drev: AQ130D/280 Tack på förhand! Redigerad tisdag kl 09:07 av Henriku Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 276 Postad tisdag kl 20:36 Hej. Epoxilim funkar bra. Sätt i styrgaffeln direkt innan limmet härdar. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ksa65 5 Postad tisdag kl 20:47 Och jag körde med permatex funkar ochså. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 8 Postad tisdag kl 20:57 20 minuter sedan skrev sanktanna: Hej. Epoxilim funkar bra. Sätt i styrgaffeln direkt innan limmet härdar. Ingemar Tack för svar. Varför behöver styrgaffeln på plats innan limmet härdar? Är inte tanken att bussningar a ska limmas mot hålen i skölden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 276 Postad tisdag kl 21:23 (redigerade) Ursäkta, styrarmen menar jag förståss. Glider den övre ner litet så får du inte dit armen sedan dom fastnat. Ingemar Redigerad tisdag kl 21:25 av sanktanna 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henriku 8 Postad onsdag kl 12:02 funderar på när man i framtiden behöver byta bussningarna på nytt. sitter det inte som berget då med epoxylim? Jag har en öppnad Biltema Marine Sealant hemma. Blir den för elastisk kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 187 Postad torsdag kl 04:51 2025-10-07 vid 22:47 skrev ksa65: Och jag körde med permatex funkar ochså. Permatex tillverkar många olika produkter med vitt skilda egenskaper, vilken produkt använde du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 584 Postad torsdag kl 17:32 Det viktiga är att det blir tätt mellan bussning och sköld. Kommer det in vatten där bildas oxid som sväller och klämmer ihop bussningen så att axeln kärvar. Samma sak gäller upphängningsbussningarna, och bussningarna till backspärren på 100-dreven. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser