Gå till innehåll
torsdag 09 oktober 2025
Kojak77

Trasiga gängor oljeplugg

Rekommendera Poster

Servade idag min Mercury Verado, brukar alltid köra oljesug men denna gången lossade jag oljepluggen. När jag väl satt dit den så snurrade den runt 1-2 varv, så jag antar att jag dragit av gängorna i motorn. Det läcker ingen olja vad jag kan se, men frågan är om den håller?

 

Vad för alternativ har jag?

-Låta det vara om det inte läcker olja?

-Helicoil?

-Täta utvändigt med sikaflex eller liknande? Kommer aldrig mer lossa en oljeplugg så helt ok att dra på 1 cm lim/silikon bara det håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med en Yamaha motor (växelhuset) för många år sedan.

 

Köpte ett verktyg de kallar "grispitt" (har säkert något bättre namn) och anpassade avtappningshålsgängan till 10 mm, sen köpte en 10 mm rostfri skruv och bad en mekanisk verkstad att förkorta den till ca 5 - 8 mm (lite längre än gamla oljepluggen) och funkade perfekt. Huvudet på skruven måste slipas så den trycker in oljepackningen.

 

Funkade för mig under flera år när jag hade kvar Yamahan även om den stack ut några mm.

 

Så du kan göra något liknande för det blir kanske grövre dimensioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som helicoil lösningen. Men då det inte läcker olja så funderar jag på att låta det vara, ev dra utanpå pluggen silikon/lim och köra med oljesugen. Jag kör normalt med oljesug, men fick denna gången ett infall att använda oljepluggen, vilket jag nu ångrar djupt.

Är inte alltför pigg på att borra upp mer och sätta dit helicoil. Jag kan inte rubba oljepluggen när jag försöker dra runt den med fingrarna, men vågar inte pröva att känna efter med hylsa om den nu sitter bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls kul när sånt här händer😟

Har faktiskt inte varit med om detta någon gång (touch wood).

Satt den hårt åtdragen eller gick det trögt att lossa pluggen?

 

Vilken Verado har du?

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verado 150hk. Nej den lossa lätt men det gick att fortsätta att skruva fast jag såg att den nått botten. Pratade med en båtverkstad som påstod att detta är Veradons svaga punkt. De har stött på detta tidigare och då har de limmat fast pluggen med loctite. De har dock skruvat ut den och sen limmat den. Jag tänker dock inte skruva ut den, utan försöka försegla den med några lager av lämplig loctite i flera lager. Alt fyller jag hela hålet med sikaflex . Bifogar bild på pluggen.

IMG_3346.jpeg

IMG_3347.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kojak77:

De har dock skruvat ut den och sen limmat den. Jag tänker dock inte skruva ut den, utan försöka försegla den med några lager av lämplig loctite i flera lager.

Om det är Loctite gänglåsning du menar så kommer den inte att göra någon nytta utanpå, dessa typer av gänglåsning härdar först i frånvaro av luft (Anaeroba).

 

Hittade en tråd på The Hull Truth där de satte i gänginsats:

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1271411-06-verado-stripped-oil-plug-threads.html

 

Jag hade nog inte vågat lita på något annat...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, gör en professionell reparation med insatsgänga. Att lägga på någon kem-produkt när gängorna är så skadade att skruven går runt utan motstånd är i stort sett meningslöst och får betraktas som en ytterst temporär åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är ju inte att öppna den någonsin mer. Såg att en del lyckats med en längre plugg, då hålet på en del motorer är djupare än pluggen och att det därmed funnits kvar gängor. Frågan är hur lätt det är att hitta en längre och pröva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det vinter och du har ett halvår på dig att göra rätt.

Kan inte vara så kul om pluggen släpper på höga varv, oljan sprutar ut, du behöver bogseras hem och i värsta fall motor skär. Att få dit en insatsgänga kan inte ta mer än ett par timmar och några hundra i materialkostnad. Som alternativ låta en verkstad att göra det, även en bilverkstad borde klara sånt för några tusingar.

 

Låt inte snålheten bedra vissheten !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Nu är det vinter och du har ett halvår på dig att göra rätt.

Kan inte vara så kul om pluggen släpper på höga varv, oljan sprutar ut, du behöver bogseras hem och i värsta fall motor skär. Att få dit en insatsgänga kan inte ta mer än ett par timmar och några hundra i materialkostnad. Som alternativ låta en verkstad att göra det, även en bilverkstad borde klara sånt för några tusingar.

 

Låt inte snålheten bedra vissheten !

Kan inte mer än hålla med, vad kostar ett motorhaveri i jämförelse med en gänginsats...

Hör med din närmsta Mercury verkstad om du inte vill göra det själv, ett prisförslag brukar vara gratis.

 

Sen kan man ju spekulera i varför gängorna gått sönder, kan vara en förre ägare som dragit snett eller för hårt. Galvanisk korrosion kan vara en orsak vilket man slipper om man tiltar upp motorn fullt när den ligger förtöjd i hamnen. 

 

Motoroljan skall egentligen dräneras via oljepluggen, då får man ut varenda droppe av den gamla oljan vilket kan vara svårt med oljesug.

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...