Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Vega_nr3

Har jag gjort mitt kopplingsschema rätt?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska byta ut elsystemet i min Vega och har ritat upp ett kopplingsschema. Vore tacksam om ni som är kunniga kunde hjälpa mig och se om jag gjort rätt - kommer detta funka?

Speciellt skulle jag vilja att ni tittar på batteriväljaren, är den på rätt ställe? Och jordning, om och var behövs det?

Glad påsk!



Moa

post-10022390-1394237446,5736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej'!

Välkommen till  forumet.

Kan inte se något fel alls med din ritning. Däremot kan jag inte läsa texten och förstår inte pilen vid högra kanten. Är det laddströmmen från generatorn? ( i så fal kommer någon att gnälla att den krockar med ledningen från 220V laddaren, men det gör den inte.)

Sedan tror jag att folk kommer att gnälla över att du kommer att glömma ställa om strömbrytaren till batterierna, att de kan bli olika laddade osv. mm. (Fast kanske inte nu när de läsere detta??)

Personligen hör jag till dem som vill ställa om laddningen själv och vill varken ha relän eller dioder eller allt annat. Glömmer man startbatteriet så händer inget. Den behöver knappast laddas alls på en hel säsong om det är fulladdat från början.

Jo, om du skall ha en automatisk länspump så sätt den direkt på förbrukningsbatterierna före huvudbrytaren.

Hoppas du får en bra sommar med Vegan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

 

Håller med Kalman, ser bra ut...

 

Att jorda i en båt blir bara problem, finns ingen jord liksom... jag själv undviker sådant och du är rimligt skyddad av jordfelsbrytare

 

Enda tillägget jag spontant ser är behov av en batterimätare, som mäter hur många procent du har kvar av batterierna en skön kväll i naturhamn.

Dess shunt brukar kopplas på minus mellan batteri och ut till förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Verkar ok tycker jag också.

Istället för att skaffa en batteitankmätare skulle jag satsa de pengarna på en solcell, de är billiga nu. En solcell får du idag för under tusenlappen och en enkel regulator för några hundralappar. Då behöver du inte oroa dig för om du har laddning eller inte...

För att hålla koll på batterierna behöver du bara en vanlig voltmeter.

Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik;

12,7 V = Fullt

12,3 V = 1/2

12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.

11,7 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok

11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)

11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)

10,5 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag skulle satt huvudsäkringen FÖRE huvudbrytaren på förbrukningskretsen så nära batteribanken som möjligt, då skyddas kabeln fram till huvudbrytaren både när den är till och från. Nu skyddas den inte alls.

 

Sen är finns det ingen säkring ut från förbrukningsbanken mot batteriväljaren och heller inte ut från startbatteri.

 

Sen hade en extra huvudbrytare kunnat ersätta batteriväljaren, men här är det lite svårt att rekomendera något då resten av tänkt schema saknas.

 

En batteriladdare med dubbla utgångar kanske vore bra, den kan ladda bägge batteribankarna utan att behöve koppla ihop dom galvaniskt (dom är skilda åt i laddaren)

 

Det var mina kopek till saken :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen.

Enda ändringen jag skulle göra vore att ta minus till plinten fråm det övre batteriet i stället. Jag har läst någon stans att man ska försöka att belasta batteribanken diagonalt om det går. Med det menar jag att man inte tar plus och minus ut till förbrukare från samma batteri. Om det har någon större betydelse vet jag inte, det är bara något jag läst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukarsidan på kopplingsschemat ser helt ok ut. Men hur motorkretsen inkl laddning av batterierna ser ut, kan inte jag bedöma utifrån denna skiss.

Jag brukar tänka i två kretsar. Motor/laddnings- respektive förbrukarkretsen. När man som du gjort, dvs ritat upp förbrukarkretsen och den är OK,  skulle jag rita upp motorkretsen inkl dess huvudströmbrytare.

Nu har du dessa kretsar åtskillda och då gäller det att bestämma hur förbrukarkretsen skall få sin laddning. Det betyder att motor och förbrukarkretsen skall kopplas ihop på något sätt, eftersom det endast är motorbatteriet som får laddning när motorn går. Denna sammankoppling kan vara manuell via brytare eller automatiskt via didbrygga eller relä. Valet är ditt och det finns nästan lika många synpunkter som båtägare som gillar att pula med sina elsystem.

Nu är laddningen från motorn löst och sedan gäller laddning via landström och här beslutar du om du vill ladda båda kretsarna eller bara förbrukarbanken. Samma sak gäller om du vill komplettera med solceller.

Nu är ditt system klart, men då kan du börja fundera om du vill öka säkerheten i motorkretsen och säkra av den också. Här finns det också många ideér och synpunkter och de flesta är rätt för den som har dem..

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jahapp.....vad var det jag sa......

:-)))

Kör som du har ritat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att göra om elen i min båt på batteri och laddningssidan.

Det är den viktiga delen av elanläggningen.

Har ett startbatteri och ett antal förbrukningsbatteri.

Som någon påpekade, har även jag kopplat plus på det första batteriet och minusen på det sista av förbrukningsbatterierna. 

Kommer att ha ett skiljerelä mellan startbatteriet och förbrukningsbatterierna.

I dag har jag en befintlig flerlägers batterifrånskilljare/omkopplare (1, 1+2, 2 och från) som jag kopplat så att den är huvudströmbrytare för förbrukningsbatterierna i läge 2. I läge 1+2 kopplar jag ihop förbruknings och starbatteriet. Skall göra en förregling av plombertråd, så att det bara med relativt stor svårighet går att koppla i fler läge än från och läge två.

Ledningen från batterifrånskilljaren till elcentralen för förbrukningsgrupperna är 12 mm2 (2 parallellkopplade 6 mm2 mångtrådiga ledare - från båttilverkaren.) Avsäkrad direkt efter batteriet med 50 A. Kanske en aning högt för 12 mm2 - men lite spänning får man ju ha i livet.

Alla säkringarna är ju avsedda för att skydda efterföljande ledning.

Direkt på förbrukningsbatteriet, före batterifrånskilljaren,  har jag anslutit en liten elcentral - med åtta flatstiftssäkringar. Där kopplar jag, solcellspaneler med regulatorer (har flera), landströmsladdare, värmare och länspumpar (2). Sån som jag inte vill bryta bort med huvudströmbrytaren.

Jag har bara landströmsladdare på förbrukningsbatterierna. Ett fräscht starbatteri tex 75 Ah som är fulladdat på våren lär klara att starta en mindre marindisel en hel sommar utan att laddas. Det ä visserligen stora strömmar vid en start - Ampere, men det går inte åt så mycket - Amperetimmar.  Med ett skiljereä laddas ju dessutom starbatteriet först och i en segelbåt behöver man ta till vara all ladding man kan få.

Längst ner på sidan 5 i bifogad länk är en skiss på en koppling på batteri och laddningskrets från Skyllermarks. Den andra skissen från vänster är väl den som passar både för mig och dig.

http://www.skyllermarks.se/infohafte_2012.pdf

Skyllermarks har ju visserligen valt bort huvudströmbrytare i sitt tänk och det kan ju va både rätt och fel. Jag vill gärna ha en huvudströmbrytare på förbrukningskretsen och en möjlighet att snabbt koppla ihop även startbatteriet - utifall att jag behöver mer ström för att fä igång motorn.

Jag har använt mig va en hel del av deras kopplingsprylar även om jag inte köppt en hel sats.

Hoppas att du inte blir förvirrad av alla svar. Det finns nästan fler åsikter i många frågor än det finns båtägare. wink Det gäller ju att sovra bland svaren och ta de tankar som passar en själv bäst. Sen är det ju så att det är bättre att låta andra göra misstagen, för som det brukar sägas: Av misstagen blir man inte rik - men vis

En liten varning; 12 voltssystem är visserligen en klenspänningsanläggning, men definitivt en starkströmsanläggning. Prova inte och lägg en skiftnyckel mellan polerna på ett batteri. Jag har redan provat. 

Jag skulle, i början av min bana som elektriker, byta ett säkringeselement på tavlan på en fiskebåt. Inte en tanke på att koppla bort matningen från batterierna. Det var ju bara 12 Volt.Jobbade ju normalt med betydligt högre spänningar. Det var trångt och besvärligt och jag behövde ju belysningen  i maskinrummet.  Slant med skiftnyckel och la den över plus- och minus-skenan från en saftig batteribank. Av skiftnyckeln - storlek 00 - blev det inte mycket kvar. Fick ta en hammare och slå loss resterna. blush

Annars är ju 12 voltssystem trevligt att jobba med - det pillar inte lika mycket i fingrarna om man skulle råka ta på spänningsförade del.smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett allvarligt fel om jag nu tolkar schemat rätt. Det är batteriväljaren, slår man om den när motorn går så kommer man nästan garanterat blåsa dioderna i generatorn. Lägg laddningen från generatorn till startbatteriet och ett skiljerelä till husbatterierna så blir det inga problem. Sen tycker jag en laddare med dubbla utgångar är bortkastade pengar. De ytterst få gånger man behöver ladda startbatteriet med landström kan man göra det med en 99 kr garageladdare, eller som jag, en separat 10W solpanel som i mitt fall håller startbatteriet fulladdat året runt. Nångon skrev att huvudsäkringen bör sitta så nära batteriet som möjligt, jag håller med. Någons förslag vatt batterimeter, ja det är e väldigt vettig pryl och man har alltid koll på strömmen. Jag tycker man kan ifrågasätta 230V laddaren. Ligger du så mycket med landström? Jag hade prioriterat en solpanel men jag ligger sällan där det finns landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortstätter att bidra till att Kalmans tes ska stämma...

Här finns en test av olika laddare. Har själv en Cotech som jag använder en eller två gånger per säsong, i övrigt laddar jag med solceller. En ok laddare som spar många sköna kronor till solceller.

http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/RappLadd.pdf

Skulle varar roligt att få lite återkoppling från Vega_nr3 om hur hon ser på alla synpunkter och förslag. Har du tänkt om eller är du nöjd med att din grundtanke fått ok, bortsett från den ev. möjlighetet att av misstag paja dioderna. Det bör du göra något åt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite funderingar. Men kom ihåg att det bara är åsikter av annan amatör på Internet. :-)





En del nervösa personer sätter huvudsäkringar direkt på batterierna innan huvudbrytaren. 300 A eller 400 A för att klara rena katastrof-fel.



Batteriväljaren....

En viktig sak; Generatorer som är igång går sönder om de tappar kontakten med batteriet. (Eller snarare likriktardioderna som oftast är sammanbyggda med generatorn går sönder när generatorspänningen sticker iväg, tar 0,1 sekunder.) Rör inte batteriväljaren när motorn är igång.



En alternativ lösning är att låta batteriladdaren från 220V enbart ladda förbrukningsbatterierna. Startbatteriet klarar sig gott med laddning från motorn när den går.

Ha en separat huvudbrytare per batteri (alltid bra att fort kunna bryta bort batterier).

Låt ett skyllermarksrelä koppla ihop förbrukning och startbatteri när motorn och generatorn går.

Plus en separat parallell brytare för att koppla ihop start och förbrukning i nödlägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St

Jg håller med dig om det mesta du skriver, men säkrar man matningen/kablarna mellan förbrukningsbatterierna och elcentrlen med 300/400 A - då är man inte speciellt nervös laggd. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Moa med Vegan!

Kom igen, som en annan har uppmanat dig här ovan.

Annars är det bra med flera synpunkter för man kan ju glömma sådant som är självklart för en själv men kanske inte känt av andra.

De har alldeles rätt att man kan blåsa dioderna i växelströmsgeneratorn om man kopplar loss batteriet när generatorn går. Självklart rör man det inte då. Men som jag ser det rör man inte omkopplaren alls för startbatteriet behöver nästan aldrig laddas. Så jag tänkte inte på det.

Men man kan ha båda paketen ligga på för jämnan. Strömmen går till det batteriet som är mest urladdat av sig självt. Det bara är så. Är batterierna bara någorlunda lika så funkar det. (Ett batteris inre motstånd växer allt eftersom det blir laddat... så strömmen till det minskar per automatik och går över till de andra.) När alla tre är fullt upp så stryper laddkretsen-elektroniken i generatorn det hela.

Fast vi lever i ett fritt land. det är fritt att krångla till med dioder och laddregulatorer och Skyl...visst ja, inte peka ut ett företag, företagen skall åsså leva på att sälja, hmm...eller en massa lösningar, varför inte krångla till när man kan slippa göra enkelt.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och stort tack för varmt välkomnande och alla strålande svar!

Jag råkade visst åka bort en sväng såhär i påsk, därav frånvaron, men jag har läst igenom alla synpunkter nu och gjort några justeringar, se ny bild. Och sorry för fulaste kopplingsschemat på forumet. :) Fixar till det sen när jag vet hur allt ska vara.

Jag har tagit bort batteriväljaren och ersatt den med brytare. Något skiljerelä vill jag dock inte ha, helt enkelt för att jag vill ha ett så simpelt system som möjligt som jag själv förstår mig på. (tog mig något år och ett antal bäcker innan jag lyckades komma såhär långt! :))

Jag har dragit minus från plinten till det övre batteriet och bytt plats på säkring och brytare. Också satt en säkring på startbatteriet.

Det som kommer in från höger är motorn, en 9,9 hk utombordare från Yamaha med elstart och generatorladdning. Brytaren mellan startbatteri och förbrukarbank kommer vara av mesta delen av tiden men kan slås på om något skulle ha hänt med startbatteriet. Bör minus från startbatteriet gå direkt tillbaka till motorn?

Tanken med hela systemet är som sagt att det ska vara så simpelt som möjligt och båten kommer ibland användas som sommarstuga på bryggan på landet, därför vill jag ha landström trots låg förbrukning. Det är egentligen bara kylskåp som drar, sen har jag lite ledbelysning, lanternor som används mycket sällan, någon stereo finns inte än (har nu en batteridriven), 12v-uttag funkar ju för mobilen and that's it. Har fotpump till söt- och havsvatten, toan har jag monterat bort (behövs ju inte om man inte seglar långa sträckor och ligger aldrig på svaj över natten).

Anledningen dock till att jag ändå valt att ha en 15A-laddare (ist för tex 7A) och dubbla förbrukarbatterier är att jag vill vara förberedd på att jag kanske kommer vilja bygga ut systemet i framtiden, och då sannolikt även med solcell.

Så, tack igen om kom gärna med synpunkter på nya ritningen och hur jag tänker. Har ju aldrig tidigare gjort detta. :)

/Moa

post-10022390-1394237447,7418_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser helt OK ut. Men du kan inte räkna med mycket laddning från din motor. I mitt inlägg ovan, utgick jag från att du hade en inombordare med generator .som Vegan brukar ha. Du kan ju det här så det är bara att köra.

Lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vega_nr3 skrev: Jag har dragit minus från plinten till det övre batteriet och bytt plats på säkring och brytare. Också satt en säkring på startbatteriet.

Hej, jag skulle även kopplat pluskabeln från Ctek:en till det nedre förbrukarbatteriet. Då blir det diagonalt både vid i- och urladdning och bägge batterierna får maximalt lika strömmar. Skillnaden är väl inte så stor men när det nu ändå går välja. Här en sajt om detta , fast den är väl mest för elnördar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser det bra ut. Har du snurra så är laddningen inte så stor och då finns det ingen anledning till ett skiljerelä. Lösningen med de två brytarna gör ju att du kan hjälpstarta med husbatterierna. Jag skulle nog välja den Cotech som Mackey länkar till nedan. Prisskillnaden mellan den och en Ctek motsvarar minst en solpanel med regulator och det kommer att ge betydligt mer glädje.

En bryggranne har snurra och ett batteri till den och 2x50W solpanel med regulator till sina två husbatterier. Ingen ihopkoppling av systemen.   Han har en liten plotter/ekolod, autopilot och en bärbar kompressorkyl. Och alltid tillräckligt med ström. Enklare än så kan det knappt bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej. Hoppas Påsken var bra. Det skall visst bli kanon sol även i morgon Annan dan´.

Men du, det är inte alls bra! Nya ritningen.

Om du glömmer båda dina nya brytare i öppet läge dödar du laddaren på utombordaren när den startar. En av dem måste alltid vara kopplad innan motorn startas!

Om du hittar en strömställare som fungerar så att den ett kort ögonblick har på båda innan den växlar över så är det OK. Eller om du verkligen kommer ALLTID ihåg att ha den ena påslagen.

Det där med att korskoppla minus-plus-pol när man har två parallella batterier är gammalt skrock som jag skulle inte ens lyssna på. Det kan, säger kan, hjälpa en aning om man har oxiderade dåliga å långa ledningar och kontakter. Av den anledningen är det säkrast att flytta startbatteriets minus till motorn direkt som du själv föreslog. Men om du inte har oxiderade kontakter och sköter anläggningen, kollar ofta så kan du ha det som du ritade. Spar in lite kabel kanske. Se bara till att kabeltjockleken räcker för startströmmen, kan inte vara mycket för en utombordare av den storleken.

Eftersom du har en utombordare så skulle jag inte koppla jorden till den alls från de övriga batterierna. Enda anledningen att göra det är ju för att kunna ladda dem med utombordaren. Men den kommer inte att orka med de två!, laddar alldeles för lite.

Om du nu skall ha förbrukarna mest när du är vid bryggan så skulle jag laddda dem med enbart landström och startbatteriet med enbart utombordaren. Då behöver du inga brytare alls. Förbrukningsbanken räcker att köra lanternorna ett bra tag.

Fast det är vad jag tycker.

Skulle åsså vara intressant att få höra vad 17 huvudsäkringen skulle göra för nytta där du har ritat den. Möjligen om man gör en direkt felkoppling medan man installerar ...men för övrigt. Jag ser det som en extra felkälla med oxidationer. Sätt huvudbrytaren väldigt nära batterierna. Det finns en sorts kabelsko som innehåller en brytare, en liten vridratt Du kan montera en sån istället. Då kan du välja att köra tomt på ett batteri i taget, väldigt enkelt.

Bifogar din ritning som jag modifierade, separata kretsar med enbart landströmladdning till förbrukarna.

post-22282-1394237448,4298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trassla inte till det Kalman! Det SKA sitta en huvudbrytare för strömmen till motorn. Är brytaren i frånslagen brukar det inte gå att starta snurran, startar man för hand bör man komma ihåg att slå till brytaren. Men snurror brukar klara att starta utan tillkopplat batteri. Det som är farligt är att koppla ifrån en ladddande generator. Om jag inte missminer mig laddar generatorn typ 5-6 A, väl värt att ta vara på. Huvudsäkring bör finnas i huskretsen, en lossnad kabel kan orsaka en eldsvåda. Säkringstyp: ANL. Men jag håller med om att det inte alls är nödvängt att korsa +/-. Dock kopplar jag det själv alltid så men bara för att slippa alla besserwissrars tjat.

Hade det varit min båt så hade jag gjort så här: En eller helst två 50W solpaneler, kopplat till en  20A solcellsregulator. Av de tre batterierna hade jag gjort en bank, kopplad til regulatorn. Surran hade jag kopplat direkt till batteribanken via en huvudbrytare. Mina förbrukare hade jag kopplat via en säkringspanel till regulatorns förbrukar-utgång. 230V laddaren och landströmscentral (som bar den kostar >1000kr) hade jag skippat. På detta sätt kan jag utnyttja alla batteriernas kapacitet, regulatorn kommer att att koppla bort förbrukarna om spänningen blir för låg och då har man ändå tillräckligt med ström för att starta. En solcellsregulator på 20A med display kostar 3-700 kr, för det högre priset får man en fjärrdisplay. På displayen ser man spänning, ström in/ut mm. En perfekt övervakning alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Herregud! Nu har jag räknat flera gånger och hittar inte 17 säkringar men om du inte förstår vad säkringar är bra för så bör du kanske undvika att skriva överhuvudtaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman försår helt säkert vad säkringa är bra för. Han är betydligt klyftigare än de flesta.

Å andra sida är det kanske inte fel att man kan koderna i det svenska språket så man förstår vad man läser.  vad 17 är inte ett antal, utan ett sk (så kallat) förstärkningsord (en mildare form av svordom) som, i det här sammanhanget, ungefär betyder vilken.

Omskrivet till kanske lite mer korrekt svenska skulle meningen lytt ungefär som följande

Det skulle också vara intressant att få höra vilken nytta  huvudsäkringen skulle göra där du har ritat den. 

Men det gäller ju att man har lärt sig de koderna som gäller för svensk språket för att man skall kunna förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kära sdk780

Skall vi gå i polemik?

Om du inte förstår vad uttrycket för sjutton,vad sjutton, som jag skrev med siffror betyder skall kanske inte du heller skriva?

Vi lägger av båda två nu, inget tjafs.

Ang säkringar, jo det är väl klart jag vet  vad de är till för. Det finns massor av dem på ritningen. Det är just därför som jag anser man kunde ev. utelämna huvudsäkringen.

 

bhemac,smiley

Du skrev ju precis det jag sa, innehållsmässigt. Det enda tilltrasslade är väl att jag ersatte en huvudbrytare med en som sitter i batteriets pluspolkontakt.  I teorin. Däremot kan ledningen från utombordarens generator gå direkt till startbatteriet utan brytare. Just för att inte dioderna i snurran skall gå sönder. Utgår från det sitter en regulator och dioder-laddare alltså, i snurran.Det är lika lätt att glömma en huvudbrytare som en som sitter i batteripolen, (laddsladden sitter på polen och inte efter brytaren!) men man slipper glömma den till laddningen. Om sedan snurran inte går att starta utan att batteriet är påkopplat, (går för tungt att dra igång för hand?), jadå finns det ju inga felkällor, så vad snackar vi om?

Snälla ni, titta igen kanske i detalj på min skiss. Skilj på funderingar, teorier och möjligheter, tankar jag skrivit och själva ritningen.

Det sitter en huvudbrytare där OCH en huvudsäkring! Sedan har jag tänkt att ladda enbart startbatteriet med utombordaren och förbrukningspaketet med landström. Moa sade att hon använder förbrukningsbatterierna mest vid bryggan. Det var allt.

Kan det bli enklare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen med huvudsäkringen är att vara sista hjälpen mot katstrofkortslutningar där man annars skulle få glödande ledning och brand någonstans i båten. Om man t ex kopplat fel någonstans på vägen till elcentralen. De vanliga säkringarna per förbrukare är ju betydligt mindre.

Märker att jag tänker på min egen båt och inte denna betydligt behändigare Vega installation.  Jag håller med om tesen KISS (Keep It Simple Stupid) mindre saker som kan krångla.

Och pratar vi en 9 hk snurra som du dessutom inte alltid kör så försvinner finessen med laddningsrelä. Solpaneler är grejen då. Om du kan hitta plats, de laddar nästan inget alls så fort de får skugga på sig.

Sidonotering: Min tanke med huvudsäkring 400A? Mja, min spis är en rak diesel-sexa, KAD 43, med 4 hk startmotor. 4hk=4*736W= 2944 W,  Dvs en ström på 2944 W / 12 V = 245 Ampere när jag vrider om nyckeln. Då bör säkringen vara runt dubbla normalströmmen. Men det är in min skuta det. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringen för en liten utombordare är väl snarare runt 50A kan jag gissa. Snabba strömpulser kan vara dubbelt upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kan jag hålla med dig, men så har du betydligt grövre kablar än till en aktersurra, som väl knappast har grövre kablar än 2x 2,5 mm2 cu och som enligt mitt sätt att tänka normalt säkras 16 A

Sen är väl frågan om det ens är nån ide med laddningen från en aktresnurra. På en sån båt som Vegan är det ett elände att gå nån längre sträcka med en aktersurra mer än när det är mycket fint väder. Fördelen är ju att man seglar betydligt mer. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman: Kablarna till snurran är väl både för generator och start? Då ska det sitta en huvudbrytare.

Huvudbrytare som sätts på batteripolen är smart, jag tittade på sådana men kände viss tvekan om de skulle klara den marina miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för alla tips och råd! Jag förstår tanken med att göra två helt separata kretsar och det är kanske inte en så dum idé. Ska överväga det. (Läs: fråga pappa om råd :))

Ctek-laddaren har jag redan och tänkte inte köpa någon landströmsstation utan en separat jordfelsbrytare istället. Förlängningssladd att dra upp på bryggan har jag också sedan tidigare så den biten är som den är och därför kan jag inte riktigt jämföra kostnaden för solpaneler med landström.

Tidigare somrar har jag haft två batterier (som jag hittat i återvinningsrummet på marinan...), ett kopplat till nuvarande (skruttiga) elsystem med belysning, lanternor och motor. Det andra har stått för sig självt på durken och till det har jag kopplat kylskåpet direkt, inte speciellt praktiskt iom att jag endast har haft motorns laddning att räkna med och hela tiden, för hand, behövt att fysiskt byta plats på de två batterierna för att hålla laddningen i systemet... Så ni förstår att det är dags att göra om!

Med det vill jag säga att laddningen från motorn trots allt räckt ganska långt, men då har jag använt belysning mycket sparsamt och istället haft batteridrivna ledlampor här och där i båten.

TIlläggas bör också att detta inte är årets projekt och någon jag kan koncentrera mig helt på/lägga alla pengar på. Båten är fin men ärvd och har stått på land länge utan kärlek = dynor behöver bytas ut, riggen ses över, massa grejer bytas ut, fönstrena tätas lite, ny skrovisolering/matta monteras, alla inredning skulle behöva snyggas till - ja, listan är lång! Därför gör jag det enkelt nu och bygger kanske ut när/om jag behöver. Vill ju dock passa på att dra alla kablar ordentligt (tillräckligt tjocka etc) nu innan jag fixar resten med inredningen så att jag slipper göra om sen.

Nu vet ni lite mer om hela situationen och alla typer av glada tillrop uppskattas förstås! :)

/Moa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Detta blir för dumt, att skriva i koder (om det ens stämmer?) på ett forum som många läser är ju direkt olämpligt. Det är att be om att bli missförstådd! Kalmans inlägg ger fortfarande endast ett snurrigt intryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...