Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jokar

230V omkoppling

Rekommendera Poster

Hej!

Bifogar en traditionell paint-skiss.

Hur löser jag det gula området på bilden? Kan jag göra det med en SPCO-switch? (http://en.wikipedia.org/wiki/Single_pole,_double_throw#Contact_terminology)

 

Jag vill ju inte att landströmmen på 230V under några förutsättningar kommer i kontakt med min 12V->230V converter.

 

Ps. Undrar även om min batteriladdare (c-tek) skadas om jag belastar batteriet samtidigt som den laddar batteriet?

post-14764-1394237334,8036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ställer frågan så antar jag att du inte är 100% hemma på 220V-installationer och då kanske du inte ska bygga en själv? Du kommer säkert att få flera, en del bra, andra mindre bra (läs usla), förslag på hur man gör det själv. Tänk bara på att du är ansvarig för installationen om något händer.

Det enklaste sättet är i alla fall att köpa en färdig nätprioritetsomkopplare, t.ex en VS-230 från Waeco:

http://www.waeco.se/engine.wbf?pid=760&c=46&l=46&frame=content&menuitem=96;119&articleitem=96;119;6749&rootcategoryid=&caravan=&marine=&truck=

Enda nackdelen är att det inte är den billigaste lösningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En c-tec av bättre nivå ( avancerad) överladdar aldrig ! Själv kör jag en c-tec 25 amp och alla förbrukare i båten bara på 12 v . Värmare typ element/varmluftfläkt går via landström . Det jag reagerade på är att du vill använda ETT uttag schucko 230v både från omvandlaren 12/230 samt blanda in landströmmen på samma uttag , varför ??! Om du håller isär dessa är problemet löst . Tänk så här ..landström in , ström till c-tecen OCH uttag för 230v ! Stoppa där ..! Utan landström, och sen 12/230 uttaget på egen plats . Eller bredvid varandra , men märk då upp vilket uttag så går till vad , bara för att vara noga ! tror på den enkla vägen . Hoppas vi inte i nästa steg måste diskutera jordningen .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej jokar!

Under förutsättning jag tolkar din bild rätt samt texten så kan du ha den där kopplingen.

Bara en sak. Strömbrytaren måste vara av typen break before make

(Förklaring. I bilarnas hel/halvljusomkopplare har man alltid typen make before break för att det inte skall vara mörkt ens en bråkdels sekund. Här skall det vara tvärtom)

Förstår inte varför du måste koppla bort DC-AC omformaren från inkommande 230V~nätet. Den skall kunna ligga kvar. Kanske en speciell modell du har?

Men om du nu av någon orsak vill göra det skulle jag sätta ett relä som bryter trådarna från DC-AC omformaren. När du stoppar in sladden med 230V~från bryggan så drar relät omedelbart och kopplar ifrån omformaren så länge du har landström alltså.

Alternativt kan du göra tvärtom. Ett relä från 12V= batteriet sluter trådarna till 230V~systemet. Det relät slår du till med en strömbrytare. Då är du helgarderad i alla lägen. Samma relä skall ha ett par brytande kontakter som då blockerar, bryter landströmmen. Då  kan du inte köra båda samtidigt förståss.

Fast det var väl det som var meningen eller?

Du behöver inte alls köpa en massa dyra grejer. Men se till att allting är kapslat i  minst IP43 ombord.Egentligen räcker det med vanliga normala dosor med gummitätning för kabelgenomföringarna. Se bara till att allting görs ordentligt. Å lyssna inte för mycket på olyckskorparna som ropar på Överbeskyddarverket innan de ens tänkt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Glömde säga, Jocke SeaRay´s förslag är enklare och trevligare. Men sedan är det där som han tog upp själv.

Jordningen.

Och det finns det lika många villfarelser som båtägare och även en hel del företag blandar äpplen med päron och torskar slutligen när det kommer till galvanisk korrsion samt krypströmmar.

Så den debatten tänker jag inte ge mig in i. Inte här å nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va inte direkt den enkla vägen :-) ...och vad det gäller IP klassen , jag kan hålla med om det på kopplingsdosor ( läs skarvningar i dolda utrymmen ) men uttagen behöver inte den IP klassen , förutsatt att vi talar om uttag inne i ruffen , som torrt utrymme !!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. så här ....jorda inte till båten , utan bara till landströmmen .... Tänk tanken , en skarvsladd in till båten , uttag kopplade till den , jorden går obehindrat till landstolpen ! Klart :-) ...för att undvika problem med din 12/230 så skall nog bara klassII utrustning användas , en teoretisk lösning , men väl så fungerande ! KlassII innebär dubbelisolering , typ den platta stickproppen , eller där en stickpropp passar i jordat men saknar jordbläcken/stiften . Ja aj ja ..fusk :-D ..men man får göra så !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke's synpunkt här ovan är ett sätt, ganska bra sätt faktiskt...

 

Och din omkoppling där... Varför inte just en omkopplare? Ett vred.

Finns för industribruk för en dryg tusenlapp. Och Blue Sea Systems har sådana för båtbruk om du vill ha en lite smidigare storlek? Lite dyrare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det enklaste är helt enkelt att låta landströmmen ENDAST gå till batteriladdaren eftersom jag kan köra 230V systemet via converten samtidigt som c-tek laddaren laddar batteriet.

Den ska ju vara avancerad laddare så det borde inte flöda ström ur den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill köra en 230v apparat som kanske drar en del effekt , typ dammsugare på ca 1600 watt, tänker du ta den via convertern också ?

Nä du ...man behöver ett rent 230v uttag också , jag lovar :-) ...så en till sak , det är lämpligt med en jordfelsbrytare , det räcker med en portabel sort, en man sticker in i själva uttaget , då har du även ett skydd mot läckströmmar som personskydd !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt enkelt är att ta en 3-fas fram-back omkopplare (1-0-1). Tänk på att en landströmsinstallation måste bestå av CE-märkta grejor och följa gällande standard. Om inte annat så för försäkringens skull.

En elegantare lösning är en kapslad kontaktor som drar när landströmmen kopplas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast här har jag en stark åsikt:

Blanda INTE din självgenererade 230V från inverten med landströmmen. Alls. Låt bli specialkopplingar med switchar.

Du kommer att ha två st 230V system i båten som inte ska blandas.

 

Sätt en landströmscentral i båten. Den ska ha en jordfelsbrytare samt ett 230V uttag. Till det uttaget kopplar du storförbrukare när du ligger med landström.

Till landström sitter sedan 12V laddare och ev varmvattenberedare kopplade via stickproppar som kan dras ur om man av någon anledning inte vill ha dessa igång. Koppla inte landströmmen någon annanstans i båten och framförallt koppla INTE den gröngula skyddsjorden till något annat än landströmsuttagen. (Galvanisk korrosion.)

230V från invertern får bli ett eget 230V system i båten. Märk gärna uttagen så du vet att inte koppla in för strömkrävande saker. Det händer iofs inget, invertern slår av automatiskt vid överlast, men det är retligt när det blir svart.

Om du som jag driver din TV från 230V så kan den sitta på invertern även vid landström. Det blir en liten omväg; 12V laddaren laddar batteriet som driver invertern som ger 230V. Men med landström så har du inte brist på ström.

Ctek laddaren skadas inte av att du tar ström från batteriet samtidigt som du laddar. Den är gjord för att skydda sig själv från vanliga felfall och överbelastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anledning till dubbla system, det enda som krävs är nogn form av omkoppling. Man ser det ofta i båtar tex nere på kontinenten. Mastervolt, Victron mfl har färdiga lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man får problem med läckströmmar och jordfel ombord, så är det väl elektrolytisk korrosion och inte galvanisk korrosion man kan drabbas av? Eller minns jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hör ni gubbs

Ibland tror jag inte man läser vad andra har svarat redan eller tar inte till sig innehållet.

De senaste inläggen tyder på det.

Jag summerar.

Antingen har man dubbla 220V~uttag, eftersom omformaren inte orkar med stora laster.

Eller så har man någon form av omkoppling. Det kan sedan vara relä, kontaktor, brytare osv, mfl. osv.

Det är bara att välja.

Å excel319 du har rätt.

Men i praktiken spelar det ingen roll. Det går bara lite fortare med korrosion när man har elen som aktiv part.

En annan är inte drabbad för jag har bara en enda elförbrukare. Lanternorna. Då räknar jag inte in 12V uttaget för datorn/mobilen.

Det är nog kaptenen som korroderar mest ombord på min båt när han tar ett salt bad utan att skölja med sötvatten.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog kaptenen som korroderar mest ombord på min båt när han tar ett salt bad utan att skölja med sötvatten.

Åh fan, är det därför jag blir mer och mer gråhårig då? :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Näää.... i ditt fall beror det på taskig arvsanlag.

laugh

Till tråden då.

Jag skulle fixa en enkel manuell brytare. Men kolla att det är en break before make.

Undrar om inte en 2polig sk tvättmaskins omkastare skulle funka, tror det finns växlande kontaktmodell av dem å de är kapslade. Fråga Toaen, han kan den detaljen bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej gör det inte svårare än det är sätt en dubbel trappomkastare finns i vilken affär som helst för undre 100 spänn sedan byter du ut dom två knapparna som sitter på till en knapp.typ av märket Eljo (Klart)

Om du inte förstår hur jag menar så är det så att en enkel trapp det är en in och två ut och växlar mellan varandra och med en dubbel trapp så kan du koppla fasen på den ena och nollan på den andra så när du trycker så växlar dom över till den andra då synkat med att man byter ut knapparna mot en knapp. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev: Förstår inte varför du måste koppla bort DC-AC omformaren från inkommande 230V~nätet. Den skall kunna ligga kvar. Kanske en speciell modell du har?

Men fas-lägena (de varierande volttalen i varje ögonblick) är ju inte samtrimmade utan slumpmässiga? Eller är det brukligt med nån avkännar-tåt som anpassar eller avskiljer detta?

[Haha, min gamle ellärare gillade att skoja med oss elever. Vad händer ifall man kopplar in ett kärnkraftverk på elnätet i motfas, jo turbinen tvärstannar och reaktorbyggnaden börjar snurra istället. Sabla förargligt i så fall. :)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du måste koppla bort DC-AC omformaren från inkommande 230V~nätet. Den skall kunna ligga kvar. Kanske en speciell modell du har?

Utgången från en vanlig inverter får aldrig, och jag upprepar ALDRIG kopplas ihop med någon annan matning/källa. TS tänker rätt här, men vissa svar är om inte direkt livsfarliga så definitivt brandfarliga och kommer sluta med en ordentlig smäll i invertern !

Jag har faktiskt själv TS koppling i min båt, med den skillnaden att switchen utgörs av ett dubbelt relä med 230V-spole. Genom att koppla spolen så den styrs av inkommande fås en automatisk skiftning till landströmsmatningen om sådan finnes. Dessutom föregås inkommande matning av JFB och tvåpolig säkring. Observera att säkringen skall vara tvåpolig och alltså bryta både fas och nolla, samt vara sammankopplade så att båda bryts samtidigt. Detta eftersom man inte vet vad som är fas eller nolla från tid till annan då stickproppen kan vändas på båda hållen.

Skyddsjordningen i min båt är strikt och obrutet ihopkopplad, även i invertern. Det är inte tillåtet att switcha om skyddsjorden via relä eller switch. Däremot är laddarens skyddsjord INTE förbunden med batteriminus i min laddare (bör kollas !), och därför kan starkströmsjorden få leva sitt eget liv utan att beblandas med motorjord, propelleraxel o.s.v. Normalt sett har inverterns skyddsjord inte heller någon metallisk (DC-) förbindelse med dess batteriminus, men kolla det för säkerhets skull.

Edit: Naturligtvis måste ett relä, säkringar, kontrollampa vara monterade på ett säkert sätt. Lämpligen ett relä för DIN-skena som monteras inne i centralens kapsling. Är du inte 100 på detta så fråga någon som kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte koppla ihop växelströmskällor utan vidare. Man måste fasa in dvs nät och den nya källan måste ligga i fas så när som på några grader. Det görs med ett synchroscope och genom att justera frekvensen på den utrustning som ska fasas in. Gör man inte det får man en bomfasning och det blir en rejäl smäll. Det finns inverters som har inbyggd automatisk infasningsutrustning tex sk grid tie inverters som är avsedda för att tex mata in energi från solpaneler till det vanliga elnätet. De är nog väldigt sällsynta på båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anläggningar du syftar på är nog närmast UPS, alltså reservkraftssystem för t ex datorer, samt professionella prylar i helt andra prisklasser. Visst finns de, men lösningar för privata sol/vind/vattenkraftverk är nog en bra bit från TS funderingar surprise

De inverters som används för att skapa 230V från 12V i fritidsbåtar har ju oftast inte ens riktig sinusvåg, och även de som har får som sagt aldrig kopplas ihop med någon annan 230V-matning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...