Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
melle

billiga ungerska segel, erfarenhet?

Rekommendera Poster

Jag har ingen erfarenhet av dem. Däremot har jag sett segel som sytts illa pga segelmakaren inte ställt de rätta frågorna till båtägaren. Har sett segel sydda i skitdukar. Oftast får man vad man betalar för. Har du en liten båt idag, segel som är helt slut och låga krav blir du säkert jättenöjd med ditt nya ställ. Ska du ha mer avancerade segel krymper den besparing man gör jämfört med om man pratar med ett erfaret loft som kan båttypen, som lyssnar på hur du seglar och använder båten osv och då är det inte värt chansningen. Tycker i alla fall jag. Detta kan man generellt säga om importsegel, men det finns säkert undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana undran är: hur bra blir segel sytt av nån aldrig knappt sett havet. Hur testar man segel. På Donau? De bästa seglen sys av loft som har kappseglare bland personalen. Det blir mycket skickande av segel för reklamation annars kan jag tänka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Melle ställde en fråga och de två svaren andas en hel del negativt.

Som jag har förstått har ju Melle seglat katamaran på StillaOceanen samt är på väg att segla på varma vatten igen.

Jag tror han kan bedöma ganska bra hur ett segel skall vara, eller vilka krav han har på sina segel.

Däremot grabbar klankar ni ner som jag tycker lite för schablonmässigt det hela. Då skall ni slå ned på Polska segel och Tyska segel och Korea och Kina och Fillipinerna samt alla övriga som inte har svensk skärgård att segla i. Som om det vore det enda rätta.

Snälla Forgus. Inte fan seglar ungrarna på Donaufloden. Jo de gör det å det är faktiskt väldigt svårt! Men segelmakaren med sin annons är ju i Sverige. Kolla bilden på annonsen. Man lokaliserar ut för arbetskraften är billigare där och inget annat.

Kan bara berätta att en kompis jag har har köpt en svensktillverkad segelbåt i Tyskland och seglat ner den till Grekland och har båten stationerad där. Så visst kan han segla och är på de riktiga vattnen. Fast just han är inte segelmakare förståss.blush

Till Melle skulle jag vilja säga, kolla upp lite annat genom att kontakta de som har köpt seglen. Att slänga ut en fråga här var tydligen inte tillräckligt bra. Sedan hoppas jag att du/ni får en härlig ny seglats. Har sett din frågan om medseglare. Är väldigt sugen men inte möjligt just nu för mig, annars hade jag hört av mig redan. Skickar både en glad och ledsen smiley pga det.

smileycrying

Önskar lycka till med seglen samt resan på de varma vattnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Kalman. Jag tror inte att segelsömmare är bättre på att hantera en symaskin än någon från andra länder. Och dukarna tillverkas inte i Sverige. Det jag har dålig erfarenhet av är inte utlandssydda segel, utan segel som förmedlats via en importör. Kan man få hjälp av en segelmakare i Sverige som kan specifisera bukdjup, placeringar av förstärkningar, förböj på mast mm mm baserat på hur du beskriver att du seglar och vilka önskemål du har är jag övertygad om att ett minst lika bra segel sys i Thailand, Polen, Tyskland eller Sverige. Men, marknadsför man segel på det sättet som görs i annonsen får man ett ganska mediokert segel. Detta även om Melle seglat katamaran på varmare breddgrader, för det är väl inte han som ska sy seglet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag ska inte besservissra om en sak jag inte förstår mig på. Dels har jag alltid varit en av de sämsta på kappseglingar och dels har jag ingen alls erfarenhet av de ungerska seglen vilket ju efterfrågades.. 

Säger man vilken duk man vill ha och att det är cruisingsegel så duger de säkert till just det ändamålet. Skulle säkert duga åt mig med mina mediokra segelkunskaper. 

Man kommer fram om än några minuter senare. Eller timmar ibland vilket oftast kan ses som en bonus.

Att seglen är odyra som amerikanarna envisas med att säga är ju en viktig detalj. Priset är ju förbaskat bra. Skulle innbära att vårt storsegel skulle kosta c:a 8000SEK! Skulle vara fint med en stor som går på båda cylindrarna faktiskt.

Låter för bra för att vara sant men vad brukar man säga då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Äsch...Peter_k

Håller med dig i nästan allt här.

Men inte ser jag någon skillnad i hur man beställer seglet. Marknadsföringen? Tja killen vill komma in på marknaden. Det går säkert att prata med honom som med vilken annan segelmakare som helst. Som jag fattar det finns han ju här i Sverige. Så vad blir skillnaden?

Många svenska loft låter sy seglen i Polen fast man beställer dem här hos en riktig segelmakare. Det är jobbet som kostar mest. Vi har de regler vi har för företagare här. På gott och ont.

Men nåja. Som tur är slipper jag bekymra mig om mina egna segel för storen är väldigt ny och fin och genuorna inte utseglade även om de varit med ett tag.

Det var mest det där med att klassa ut något bara för att själva symaskinen är placerad långt från kusten, om jag får säga så, som jag reagerade på.

Ha det skönt resten av sommaren, förhoppningsvis blir det en skön seglarhöst efter den tråkiga sommaren för övrigt.

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar på offert från Rolly Tasker i Thailand, skiljer det ej enorma summor blir det nog ett segel därifrån. Det är ju trots allt världens största segelloft och är vana vid export av segel. Behöver segelet skickat till Karibien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av Ungerska segel, så nu är resten OT.

Personligen - och det har jag framfört i många andra trådar tidigare - tycker jag det är bra och roligt att få personliga råd och tips av segelmakaren i samband med segelköpet. Det känns då som man får den produkt man behöver.

En reflektion är att dessa Ungerska segel inte är mycket billigare än andra lågprislevrantörers segel.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade med teko i början på 90-talet.Utan att veta ngt om seglen i fråga får man säga att Ungersk teko och  skinn indurstri samt sömnad har mycket gott rykte i branchen. 

Innan kinserna tog över  syddes den mest exklusiva konfektionen i ingern, för företag som Ljungström etc.

 

Balaton-sjön är en populär sjö att segla i.



Senast ändrad av Marrexxx | 20 augusti 2012 | 00:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man seglar på Balaton. Finns en och annan riktigt skicklig ungersk seglare, framför allt på jollesidan. Finns ett par rätt stora seglarorter vid balaton där större regattor, typ EM, hålls. Tex. Balatonfüred där jag själv kappseglat och fått spö av flera ungrare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De segel som ni beställer på de svenska segelloften designas av segelmakaren. I de allra flesta fall går sedan ordern till ett lågprisland som syr enligt specifikation. Sedan anländer en container i januari med en massa segelsäckar med tex Gran och Northsails loggor. Det finns inte många segelmakare i Sverige som syr nya segel till våra crusingbåtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara skriva något ang segel.

har min båt i Gbg och konta8ktade lundhs sail i Gbg.

Dom kom ut på plats och då min genua var helt slut.

Vi mätte igenom masthöjd mm,,fick en genua som jag nu har seglat med i 1 vecka och den funkar kanon bra.

Den tillverkades i Gbg på  ca 10 arbetsdagar.och jag är mycket nöjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer mina erfarenheter. Jag har beställde ett storsegel och en fock från just den annons som trådskaparen länkar till. Nu har jag fått de levererade. 

Ännu inte provseglade men det ska jag nog hinna med innan båten tas upp. Verkar vara fin kvalitet på allt från sömmar, segelduk, revöglor till lattor, pistolhakar och seglarsäckar. 

Mest glad blev jag att det kom med pistolhakar till förseglet! De kostar ju runt 50-lappen styck annars. Det hade jag inte räknat med.

Beställde seglen den 2 september och idag (9/ 10) kom de hem. Rimligt tycker jag!

Betalar gör man i efterhand mha en utlandsbetalning. Känns tryggt att man inte behövde betala något i förskott.

Jag är just nu supernöjd och jag är övertygad om att jag får en mycket mer välseglad båt med dessa nya segel istf mina 50 år gamla originalsegel. smiley

 

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå beställt ett segel från Tuss sails, en gennaker på 30 m2 för min lilla Albin 57:a. Pris 4375:- ca 1500 billigare än vad Boding kan leverera för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När jag läser blir jag påmind om mycket otrevliga erfarenheter av en svensk segelmakare:Pär Lindforss Quantum Sail Design Group. Seglet - ett storsegel med genomgående lattor - till min dåvarande  båt  . Jag ille unna mig och båten ett bra storsegel men hej vad jag bedrog mig - och så lurad jag blev. Leveransen var i sista minuten och sedan visade sig avståndet mellan travarna vara för stort så att mastliket klapprade mot masten i halvvind och däromkring = mycket störande ljud ! Efter en segelsommar försökte jag få honom att rätta till detta men förgäves. Nästa sommar flyttade vi från Vaxholm till Strömstad och seglade runt Sverige. Efter en olidlig halvvind (fantastisk vind och förskräckligt ljud) över Hanöbukten gav jag upp alla misslyckade kontaktförsök med Pär Lindforssoch sökte hjälp i Malmö hos Kaj Björk på Sydsegel. Honom vill jag varmt rekommendera ! Dessvärre/dessbättre fick han montera nya kraftigare  travare på rätt avstånd, justera/reparera lattfickorna samt diverse andra tillverkningsfel som fanns på det nya seglet. Jag  försökte sen få kontakt med Quantum Sail Design Group i Sverige och Europa(Spanien) för att få rättelse utan framgång - det verkade som Quantum inte fanns (?) förutom i färgglade broschyrer. Seglet kostade ca.7.000 mer än Thaisegel och reparationen gick på 5.000 - och jag lyckades  inte finna någon branschförening som kunde hjälpt mig att få rättelse. mitt segel blev alltså dubbelt så dyrt som alternativet + allt obehag och besvär jag fick på köpet.

Se upp med svenska segelmakare - ta referenser - mina nästa segel blir från Polen.

Min son köpte förra året nya segel genom Anders Jernelius i Krokstrand som syddes i Polen . Sonen är väldigt nöjd med utförande, pris, kvalitet ocj bemötande.

Skulle någon känna till om Quantum existerar och var de finns vore jag tacksam för information om detta.

PS: priset var 2008 ca. 1.000:-/kvm

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har köpt en fock till min Comfort 26 att börja med. Den blev tillverkad av Contender  MAXX Pen tävlings laminat. Efter några dagars provsegling i olika vindförhållande (6-14 m/s) var så nöjd med den att jag skickade order på en Genoa och storsegel också. Jag har fått dem och jag är nöjd både med kvalitèn och prestanda.

Jag var inte 100% nöjd med storseglen, så jag kontaktade med  firman, skickat tillbaka den.  Det tog två väckor med transport och ändringen.  Jag kunde testa den ”nya” segel två gånger före torrsättningen.

Bilden är tagen före ändringen i 2 m/s vind.

Mvh.  Tihomir

 



 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick hem min gennaker idag från ovan nämnda segelmakare från Ungern (Tuss sails), packade upp nu ikväll och kollade av sömmar och limmningen av våderna, såg bra ut så långt. Provet blir ju givetvis när man hissar första gången.

 

Jag har ju två gennakers redan till min andra båt, (Dominant 78) en vanlig slörgennaker och en code one som drar grymt bra, blir spännande att se hur denna på 30 m2 funkar på min Albin 57:a. Fick betala 4374:- inkl, frakten från Budapest med UPS, kan man inte klaga på. 5600:- vill Boding ha för en på 24 m2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej valence!

Han i Sydsegel heter  Ulf Björk i stället för Kaj. ;)  Resten med kunskap, hjälpsamhet stämmer bra överens.

Mvh. Tihomir

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser med förvåning alla de inlägg som försöker betygsätta de ungerska seglen. Det märkliga är att inte en enda av kritikerna, har köpt segel från den ungerska segelmakaren, men förutsätter att ungrarna vilka är ju rena lantisarna skall inte kunna sy segel till folk som bor vid Atlanten. Vänder vi på resonemanget, så skulle man kunna påstå att svenskarna som bor vid havet kan ej klättra i berg och kanske till och med inte ens kan gå upprätt!! Lika vansinnigt påstående! Först vill jag upplysa de okunniga om att för inte så länge sedan hade Ungern egen flotta vid Adriatiska havet. En del av havskusten där hörde nämligen till Ungern. I kuststaden Trieste (de gamla namnet Fiume) ser man fortfarande de kraftiga tilläggspållare av gjutjärn, på vars överdel står det BUDAPEST pågjutet. Segelmakeriet TUSS SAILS har tillkommit 1923 och grundlades av nuvarande olympiamästarens Miklos Tuss farfar! Jag skulle starkt rekomendera till alla segelintresserade, att innan riktad kritik, beställa segel av TUSS SAILS och prova dessa ordentligt! Tuss Sails exporterar segel till tävlingsbåtar i Tyskland och Holland och har sålt segel i sverige för åtskilliga hundratusentals kronor och inte en enda gång har fått annat än positiva uttringar (vilket är i och för sig är sjukt!). Att priset är så lågt, beror endast på de låga lönerna, de låga regikostnaderna samt försäljningsättet. Att man har sålt sådana mängder av segel, beror på den utomordentliga höga kvalitén, samt det förstklassiga tillskärningsprogrammet som ger den extra prestandan och som TUSS SAILS arbetar med.

Jag ber er alla som har beställt segel från TUSS SAILS och är inte nöjda med det höra av sig! Eftersom sgelmakeriet aldrig har fått den minsta anmärkningen, ärTUSS SAILS självklart mycket itresserade av att ta reda på resultatet av sitt arbete med seglen.

För övrigt Miklos Tuss som är i dag 73 år har fått av Hallberg Rassy uppdraget att sälja rassybåtarna i Unger, inte minst på grund av att Miklos Tuss har i åtskilliga år seglat Hallberg Rassy vid Adriatiska havet.

Då det gäller materialet i seglet är det viktigt att känna till, att TUSS SAILS smarbetar med främst två av Europas ledande fabriker Polyant i Tyskland och Contender i Holland. Vill man däremot låta sina segel sys av andra fabrikers produkter, går det självfallet lika bra!

Till sist vill jag påminna om att TUSS SAILS är det enda företag som ej debiterar kunden ett öre före den erhåller seglet och har chansen att kolla upp det. Dessutom allt det genom internetförsäljning! Att kunderna gör rätt för sig och betalar, beror på i huvudsak två ting: den höga kvalitén och de moderata priserna!

TUSS

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ofta så att svensken misstror det mesta de inte har sett på riktigt, då blir det mycket lättare att prata skit om varan och påstå en massa saker. Som jag skrev tidigare har jag beställt en gennaker och fått hem den oxå. Kom med UPS och med en bifogad faktura. En enkel utlandsbetalning så var det klart.

Var ut till hamnen igår och nyfiken som man är så ville jag ju gärna se formen på seglet, vad gör man då? Jo jag hissade upp den i mastkranen givetvis. Den kommer att bli en raket min lilla Albin 57:a. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare i tråden skrivit att jag tycker det är bra, nyttigt och roligt att ha kontakt med en kunnig segelmakaren för att få råd och tips inför ett segelköp och det står jag fast vi.

Jag har absolut inget emot segel från Ungern och jag tycker absolut att man så långt som möjligt ska gynna inhemska och europeiska företag. Det lönar sig i längden även om det är lite dyrare.

Utan tvekan skulle jag köpa en spinnaker, genaker eller codeone utan att ha så mycket kontakt med segelmakaren. Det känns som ett segel som inte är lika precist anpassat till båtmodellen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av många feedback som TUSS SAILS har erhållit, efter en leverans av en gennaker till en tidigare okänd kund:

Hej !

Återkommer med ett stort tack till dig och firman för en utomordentligt bra gennaker. Har i dag i höstkylan gjort en första test av detta nylevererade segel. Det var idealiska vindförhållanden för gennakersegling - tre - fyra sekundmeters vind med några enstaka starkare byar på kanske max 6 meters vind. Så till mina omdömen:

A Dukkvalitét och sömnad

Mycket gedigen dukkvalitét och synnerligen välsytt.Skot -och halshorn perfekt avpassade till seglets storlek.Våderna förefaller vara utmätta med stor precision.

B Design och form

Möjligen blev det gula partiet en aning större än vad jag föreställt mig.Formen - gennakerdesignen - kan jag bara lovorda.

C Seglingsegenskaper

Ett jättelyft för min båt. Seglet står stabilt och lugnt med bra fart. Visar mycket försiktigt när det är dags att göra smärre justeringar i skotningen och reagerar blixtsnabbt på dessa justeringar. Fyller ut hela segelytan utan problem

D Sammanfattning



Är mycket nöjd så här långt. Kan verkligen rekommendera andra att köpa segel hos Er. Inte minst uppföljningen och kontakterna med dig som varit synnerligt trevliga, snabba och proffesionella. Det dröjer inte så länge innan jag återkommer med ytterligare beställningar.

Vänligen

Peter

Nöjd nygennakerägare

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuss, det är nog dags att läsa forumreglerna...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar vara på sin plats.

Ett annat råd är att inte agera i affekt och försöka försvara er. Kom gärna med tips och råd, men var väldigt noggran med att det inte kan tolkas som reklam. Då får ni bra marknadsföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...