Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Malla59

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Malla59

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack Excel319, spänningen ligger på runt 14volt vid motorgång. Det känns normalt efter vad jag läser på forumet. Hälsar Malla (Excel 319 nr 36
  2. I och med att alla tre batterier kokade så talar det väl för laddningsregulatorn. Landströmmen orsakar ingen kokning. Men vid motorgång så bubblar det. Ska jag demontera generatorn och ta med den till en mek, eller är det bäst att jag tar hit en gubbe som kollar på plats. Jag har inte någon koll på vad jag kan göra annars med min multimeter och dåliga elkunskap.
  3. Snabbt svar - tack! Du låter bergsäker. Så du tror inte att för låg nivå av vatten i batterierna kan orsaka samma fenomen? Tror du att laddräläet är inbyggt i generatorn? Finns det något enkelt sätt att mäta att regulatorn inte fungerar?
  4. I dag gick jag ca 2 timmar för motor och märkte av en otäck lukt i ruffen. Lokaliserade stanken till batteribanken. Alla tre batterier kokade och ett av dem var ordentligt varmt. Har en VP 2020 maskin. Vilka tänkbara fel finns? - Laddregulator? - För lite vatten i batterierna? - ?
  5. De segel som ni beställer på de svenska segelloften designas av segelmakaren. I de allra flesta fall går sedan ordern till ett lågprisland som syr enligt specifikation. Sedan anländer en container i januari med en massa segelsäckar med tex Gran och Northsails loggor. Det finns inte många segelmakare i Sverige som syr nya segel till våra crusingbåtar
  6. En bra jacka är nog viktigast. Ett bra underställ i Merinoull är ovärdeligt. Det kommer du inte att ta av dig på två veckor. Handskar och en halsduk. Också dubblerar du allt! Det är kallt på sjön så här års. Ofta dimma om det är varmt över land. Det låter väl roligt : )
  7. Är det inte förenat med livsfara att köra en diesel med den lutningen på båten? Finns det inte något fenomen som gör att den börjar sluka motorolja o tokvarva? För övrigt cool snubbe. Helt solo.
  8. Hur ofta ska jag byta ut glykolblandningen som cirkulerar i sötvattenkylsystemet? Har en Yanmar 2GM.
  9. Jovars, du har en poäng där, kollade på Sailguide - 3800 ex tillverkade. Finns det någon båt som klår det?
  10. Sitter och letar båt på Blocket Contrast 36 eller Omega 36) och noterar att det finns ca 60 st (sextio) Maxi 77 till salu. Det känns minst sagt som om det är köpläge för den som letar en sådan båt.
  11. Den prisjustering som pågår och pågått i ett par år är logisk. Det finns massor av segelbåtar byggda mellan 1978 - 1988 som under 20 år bibehållit eller ökat sitt värde. Det fanns under denna period ett stadigt sug efter dessa båtar. Under 90-talet fylldes det inte på med så mycket nytt och värdet bibehölls ytterligare ett decenium. Nu under 2000-talet har vi hamnat i ett lågränteläge och flera båtvarv på kontinenten har fått förtroende hos svenska båtägare. De som är födda från 75 och framåt har inte samma referensramar som oss som är födda tidigare och köper lika gärna båtar från tyska och franska varv. Med lågränteläge, en ny generation båtägare och stort inflöde av lågprisbåtar så är det väl klart att en Ballad som i alla år kostat runt 225 tkr nu går att hitta för dryga 100tkr. Den utvecklingen lär inte vända när högkonjunkturen återvänder. Ballad, Maxi, Omega, Comfort, Contrast (och 20 fabrikat till) - ägare får inse att de gamla 80-talsklenoderna inte har samma värde som vi vant oss vid.
  12. De allra flesta segelmakare i Sverige syr upp sina segel utomlands. Segelloften står för design och service på befintliga segel. Undantaget är exempelvis om någon båt gör en storsatsning och projekterar en segelupphandling, då kan loftet sy seglen här hemma. De segel som Boding levererat till mig har fungerat bra, likaså Gran. /Malla
  13. Du har helt rätt i det du skriver. Det är samma mekanismer som styr bostadsrättsmarknaden i STockholms innerstad. Låga räntor och finansinstitut som gärna lånar ut pengar. Vad är 700tkr för en båt jämfört med en 3-rummare i innerstan för 4milj. Småpengar! : ) Skillnaden är att 80-90 talsbåtarna håller sitt värde eller går ner något. Det är ingen all-time-high notering år efter år. I mitt fall slutade letandet när vi hittade en Contrast 36 för 500 000. Den såldes i höstas, men det är en annan historia
  14. Jag jagade en fräsch Contrast 36 under 2009-2010. Jag var med (förlorade) i tre budgivningar som slutade mellan 625 - 685tkr. Båtar byggda i början/mitten av 80-talet med originalmotor. Om du lägger till 150tkr har du en Hanse från 2000-talet. Visserligen påstår någon att du kan segla rakt igenom en Hanse med en 80-talare... när man nu skulle ha nytta av det? Prisbilden på 80-90talare borde justeras ned kan man tycka.
  15. Ni vet hur det är. I början på april är man grymt sugen på att börja fixa med båten men ofta är det åt helsike för kallt. Hittills har hösten varit mild och fin med många dagar kring 8-10graders strecket. Likväl så justerar jag bara presseningen. Varför gör man inte vårfixet nu? Ge mig en spark i baken, vad ska ja ta tag i nu som är för kallt att göra i mars/april? Omegaägaren
×
×
  • Skapa nytt...