Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
ljunghall

VP TAMD41 blir varm trots bra kylning

Rekommendera Poster

Den ena av mina motorer blir varm trots att det är bra flöde av kylvatten och att det inte saknas kylarvätska. Vad kan man leta efter då?

Jag citerar mig själv:

På 2000 rpm låg temperaturen på cirka 80 grader, på 2500 gick den upp till 85 grader och på normal marschfart på 3100 varv hann den gå upp till 90 grader innan jag tog ner farten.

http://storebro34.se/wp/2012/08/17/fortfarande-problem-med-temperaturen-pa-sb-motor/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90 grader är ingen fara. Vad hade hänt om du inte dragit av, hade den stannat där eller menar du att den skulle ha ökat ytterligare? 80-90 gr vid belastning är inget onormalt.

/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90 grader är onormalt såtillvida att den plötsligt ligger där. Fram till förra veckan har den alltid legat runt 80.

Det enda som har hänt sedan dess är att kamremmarna är bytta. (Är det kamremmar, de två som sitter tillsammans på framsidan av motorn?)

Jag vet inte om den hade blivit ännu varmare än 90 grader, jag testade inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte kamrem på ad41. De främre remmarna är kilremmar som driver generator och cirkulationspumpen. Om remmarna slirar så får du sämre flöde på intrena kylsystemet. Har du kollat så de inte slirar?

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenpumpen, impellerpumpen drivs mekaniskt, det vattnet du ser i ditt sjövattenfilter. Motorns sötvatten, med glykol, drivs runt av din cirkulationspump som drivs via dina remmar. Med vänlig hälsning, Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag gick den upp till 90 grader på mycket lägre varv. En försämring, alltså. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är novis på motorn men undrar om det kan vara en blockerad värmeväxlare? Kanske tidigare skräp eller korrosion?



Senast ändrad av svenoe | 19 augusti 2012 | 22:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle  börja med att kolla spänningen på de nya remmarna. Även en duktig mekaniker kan göra misstag, t.ex att inte dra åt de muttrar som håller generatorn i läge för att ge rätt remspänning. En gammal god tumregel är att remmarna inte skall sjunka in mer än 1 cm när du sätter pekfingret mot var och en av dem och trycker kraftigt. Ja, ja jag vet att inte kraftigt är särskilt väldefinierat, men du kännner definitivt om remmarna är för slaka om de ger efter för lätt. Om detta är felet är det lätt åtgärdat. Ett jobbför meken, tycker jag

Mvh/Sea Maniac

P:S. Eftersom du har två motorer och den ena verkar hålla tempen kan du lätt jämföra remspänningarna och ha den friska motorn som referens. D.S.



Senast ändrad av SeaManiac | 19 augusti 2012 | 23:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remmarnas spänning känns bra. Om jag inte är helt ute och cyklar kände jag på båda motorerna, men jag kan ha glömt det på den som blir varm. Kollar i morgon.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

har haft liknande problem med min ena 41:a. Om jag vore dig skulle jag lossa den främre gaveln på värmeväxlaren, den sitter endast med en skruv i mitten efter att du lossat slangarna. innanför locket ser du sedan växlarens kylkanaler som är uppdelat i 3 olika kammare, i min var ca 50% av kanalerna i ena kammaren helst igensatta, rengör kanalerna mekaninskt, men dock försiktigt.

Jag använde en läskstång med ganska mjuk borste(används till vapenrengöring). Spola sedan rent med rikligt med vatten och återmontera!

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min VP MD3B kopplar jag bort termostaten och provkokar. Med min sötvattenkylning öppnar den vid ca 75 grader. Går även köra motorn utan termostat men då kommer den aldrig upp i bra arbetstemperatur. Skulle den bli för varm utan termostat ligger felet någonannanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Vattnets kokpunkt för slutna glykolsystem ligger runt 113 grader vid normalt ofta använda 1 atmosfärs övertryck om jag inte minns fel. Så som påpekats så har du nog mer marginal emot kokning än du kanske tror?

Tvivlar litet på att sjöpumpens nya tandrem skulle vara så slack att tänderna kuggar över, vanliga tandlösa kilremmar däremot kan lättare slira?

Skulle själv försökt kolla/rensa värmeväxlarens sjövattendel, den består ofta av många raka och lättrensade rör kopplade parallellt!

Sjövattnet är ju smutsigt trots eventuella filter så risken för blockerade kanaler har normalt förutsetts och växlarns sjödel därmed gjorts lättrensad.
Har f.ö. själv 31 stycken sådana parallella rör inuti min lilla Martec-växlare, och ifall exempelvis 27 av dessa skulle blockerats helt så märks ingen skillnad på vattenflödet. Det enda märkbara som händer är att motorn blir onormalt varm ungefär som du beskriver, samtidigt som det utströmmande sjövattnet ur avgasröret blir kallt.
[Den effektiva kylmantel-arean gentemot glykolvattnet inuti växlarn blir ju kraftigt reducerad med bara fyra öppna rör, samtidigt som dessa sammanlagt fortfarande har större flödesarea än övriga av systemets slangdiameter-areor.
Sjövattnet kilar så att säga extra raskt men fortfarande lätt igenom, men nu utan att dess temp hinner utjämnas/värmas/växlas av metallväggarna.]
Har råkat ut för detta, därav mitt tips.
;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev: Skulle börja med remspänningen! Om detta inte är problemet är vi helt överens. Jag försöker bara alltid börja med det enklaste och mest uppenbara och det har besparat mig mycket jobb genom åren.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Maniac:
Oj, hade visst för bråttom igår vid genomläsningen. Fy på mig! ;-)
Två parallella KILremmar som driver CIRKULATIONS-pumpen skall det ju vara som tidigare påpekats. Och remspänningen givetvis kollas/jämföras.

Hmm ... brukar det inte varnas litet för filter på impellerpumpars insugssida?
Kan lätt ge kavitation d.v.s. gasbubblor bestående av vattenånga runt pumpskovlarna, som både sliter på pumpen och ger dåligt flöde?
VP själva har filtret på pumpens utloppsida på någon stor motormodell där i.o.f.s. filtret inte tålde trycket. Kanske skulle de föredragit att fixa kraftigare filterburkar snarare än att flytta till inloppssidan, med tanke på kavitationsrisk?

Nå, bara en tanke. Trådskaparen har nog övervägt och dimensionerat detta med filtrets flödesmotstånd noga.

Gjorde f.ö. ett googlesök med söktermer enligt ...
http://www.google.se/#hl=sv&sa=X&ei=hDpDUJ_aBIiC4gSZnICIBA&sqi=2&ved=0CBwQBSgA&q=boat sea water impeller pump cavitation&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=de8953ceb388347b&biw=1173&bih=651

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du bra flöde på sjövattnet då du ser att det forsar i filtret. Men om det räcker kan du lätt avgöra genom att känna på slangen när sjövattnet gjort sitt och lämnar båten via avgasröret (kröken). På vår båt går dte via en vakuumventil i SB stuvfack. Där kan man lätt känna tempen som brukar vara av kroppstemp eller pissljummet som det brukar kallas. Är det hett har du dåligt flöde, inte ovanligt på hösten när musslorna växt till sig mm skräp. 

Skulle själv inte se 90 grader som dåligt för en motor med slutet system. Det värmer bra till gångvärme och vv-beredare och är bra för motorns livslängd. 

Prova att köra och se om motorn verkligen kokar, dvs trycker ut kylvätska via lockets fjäderbelastade övertrycksventil.  

Ha motorkåpan öppen så ser du lätt när det rinner ut och kan slå av på gasen. Kanske ett sätt att kalla fram felet (och få slut på temperaturnojan).  

Förhoppningen är ju att den inte går i kokning trots full gas och då är det ju OK annars göra åtgärder som föreslås. Det är bra att nån gång skruva av värmeväxlaren och vara förberedd på att göra det när man är ute med båten.

Lätt att ersätta den med direkt sjövattenkylning för att komma vidare. En blåst topplockspackning trycker ut kylvatten ur ett slutet system men är OK med sjövatten. Spelar inte så stor roll för kylningen med lite bubblor från ett litet kompressionsläckage  och vattenläckage in till cylindern är mindre risk.

Ligger toppen under vattenlinjen kan man stänga kylvattenkran när motorn stannas om man misstänker att det kan läcka in i en cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå ner och kolla värmeväxlaren nu.

Hur kollar man termostaten, som nån skrev tidigare?

(Illa att man inte kan se tråden när man postar. >:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tydligen 2 termostater per motor, nr 11&13. Bägge för 81 grader, enligt skissen ...
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-26-19480.aspx

Man lägger dem i en kastrull med kallvatten som sedan värms sakta samtidigt som man mäter tempen. Vid ca 81 grader skall det bimetallfjädrade locket börja öppna, sen kan man väl också kolla vid vilken temp de är fullt öppna.
 

Edit tillägg: Förväxla dem inte sinsemellan, ser rätt lika ut men har ju olika detaljnummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu tittat på värmeväxlarna, men kan inte riktigt tyckle att det var så enkelt att öppna dem på framsidan. Den aktuella motorn når man det främre locket på nästan inte alls.

Jag har lagt upp bilder på båda värmeväxlarna här:

http://storebro34.se/wp/2012/09/03/svart-att-oppna-varmevaxlaren/

Är dessa av samma sort? Jag lade upp bilder på båda motorerna då BB-motorns värmeväxlare är mycket lättare att fotografera, men de är likadana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst alla inlägg, men har du kollat vattenintaget under båten så det inte är stock där, man ska alltid börja med det enklaste :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det ser ut som att vattnet från sjövattenpumpen går in i den här oljekylaren. Det kanske det ska och jag har missupfattat vad värmeväxlaren är.

Ner i båten och skruva igen. Där ser man, man lär sig nåt varje dag… :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...