Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Gäst 2012

SSRS - ett ifrågasättande!

Rekommendera Poster

En självklarhet att vara medlem i SSRS oavsett om de hjälper andra på sjön som inte betalat. Finns alltid de som åker snålsjkuts, skiter i tv-licens mm.

Men viktigast för mig är att vara medlem för att med gott samvete kunna ringa om det blir kris och för att de ska ha råd med sin verksamhet även när jag INTE är där med min båt.

Finns den hel del yrkesutövande som SSRS är en hjälp för om det skulle behövas.

Vi badgäster lånar vattnen under sommaren men hela året behövs SSRS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS har fått ett antal stridsbåt 90 av marinen. Svävare lånas gratis av Sjöfartsverket tusen andra små och stora tjänster. Dessutom sköter ju JRCC (Sjöfartsverket) jouren åt SSRS. Det är ju ingen som sitter ute på SSRS stationer och passar VHF:erna.

Så SSRS slogan Utan en krona i bidrag från staten är ju ganska arrogant.

Angående frågeställningen i tråden så är det ju lite känsligt. Man måste som sagt skilja på person och egendom. SSRS räddar naturligtvis, precis som alla andra, liv utan att fråga efter medlemskap. När det kommer till egendom (båten) är det ju en annan femma.

Kan SSRS som momsbefriad förening med oregistrerade båtar och i de allra flesta fall obehörig besättning över huvudtaget fakturera någon?

Varje jobb de åtar sig är ju ett uppdrag mindre för det privata näringslivet.

//Coppertail, medlem och tidigare frivillig i SSRS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ideella föreningar betalar inte moms på sina intäkter men det är bara SSRS som slipper momsen på sina inköp, jag tror de också köper skattefri diesel. Bidrag eller inte, staten subventionerar SSRS med ganska stora pengar - subventioner som ingen annan har. Sjöassistans och andra privata bärgare som utför samma typ av bärgningsuppdrag har inga subventioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märklig tråd detta.  Ts tar vid flera tillfällen till fula glåpord när svaren inte passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har missuppfattat SSRS egentliga syfte 2012. Deras kall är att rädda liv till havs, varken mer eller mindre.

Man får gå tillbaka i historien och se hur och varför SSRS en gång startades.

Kommer du ihåg den uppdiktade visan Briggen Blue Bird av Hull? Där det sjöngs om eett skepp utanför Hållö Som med sviktande stumpar stod på. Carl Strannes far, som själv var sjöman, hade från land observerat deras bloss och tillsammans med sina kamrater gått ut i långbåten för att hjälpa till. Det var alltså frivilliga sjömen som med risk för sitt eget liv rodde ut för att hjälpa sina kollegor. Senare bildades föreningen SSRS (Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutna)

Från början finansierades dom helt och hållet av donationer, vilken dom än idag gör till stor del, men har i moderna tider utökat sin service genom att ta sig an rena bärgningsuppdrag. Dessa uppdrag, såsom te.x. bogserning till närmsta hamn kan du få utfört gratis om du är medlem. Är du inte medlem får du betala enligt vad du och sjöräddningsskepparen kommer överens om på plats eller innan över telefon.  Men! Nu kommer det svåra. Vem skall man bärga och vem skall få driva vidare, om man får ett motorhaveri så innebär det ju inte mad automatik att man är i sjönöd, är det smult vatten och klarblå himmel så befinner man ju sig inte i direkt fara. Men vädret kan slå om mycket snabbt och båten kan börja driva mot klippor och rev, heltplötsligt befinner sig ju då båten i verklig fara och behöver omedelbar hjälp. Därför kan det vara enklare för sjöräddningsskepparen att ge hjälp i ett tidigare skede, så det inte behöver bli så allvarligt, då kanske han behövs bättre någon annanstans, men vet?

SSRS primära syfte är att rädda människoliv och det sekundära att rädda egendom. Men inte sällan är det enklare att rädda en nödställd genom att bogsera bort båten från faran med besättningen kvar i än att utföra riskabla manövrar med att läktra över folk, därför räddas ofta hela ekipaget, men inte alltid.

SSRS är fritt från statlig insyn men har under senare år fått låna ett antal båtar och svävare från staten. Dom är momsbefriade såsom flera andra intresseorganisationer.

Svensk lag är skriven så att du är skyldig att hjälpa till vid sjöolyckor, om detta kan bedömms kunna ske utan fara för eget liv eller egendom. Den bedömningen lämnas till ditt eget samvete att göra. Men du bör nog ha en mycket god förklaring till hands om du väljer att inte hjälpa en haverist.

 

Så MIN åsikt är att DU 2012 skall tagga ner och ödmjukt ta en utsträckt hand om den erbjuds dig. Om DU vill vara medlem eller inte kan bara DU avgöra. Men att höra på ditt raljerande är rent av beklämmande!

 

/B

 

Edit: ang momsen.



Senast ändrad av Bosse | 20 juli 2012 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att skaffa sig en ny inloggning på MG...det är dock inte lika lätt att skaffa sig en ny personlighet.

2012 är samma person som tidigare härjade för fullt under en period men som raderade profilen Seari i vredesmod med löftet att aldrig komma tillbaka. Det tog väl inte ens en dag innan han var här igen under namnet 2012. Han håller lägre profil nu men i den här tråden lyser hans gamla jag igenom.

Min taktik är att aldrig svara på hans inlägg...det fungerar fint! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl det han är känd för!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sedan en tid tillbaka (maj) är gången sådan att om en båt som tex fått motorhaveri och det INTE är fara för liv så kollar man upp om de är medlemar i SSRS eller Sjöassistans Om de är det kopplas samtalet vidare till den organisationen vars kund det är.

Om man inte är meldem men har försäkring gäller det att det är rätt typ av försäkring annars tar inte Sjöassistans/Sthlm Radio hand om dom som de gjort tidigare år. Är du felförsäkrad eller ofärsäkrad ligger man lite illa till. 

Då finns det två lösningar

- Sjöfartsverkets lotsbåt går ut och bogserar mot den faktiska kostnaden, vet inte vad det kostar.

- SSRS Op jour beslutar om det är ok att SSRS med sin enhet går ut och assisterar haveristen. En förutsättning är att alla andra sätt är testade.

 

Detta är det sätt som man arbetar på nu. 

Det är en väldigt billg försäkring om man är medlem antingen SSRS eller SjöAssistans i jämförelse med de kostander som man kan dra på sig annars.

 

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle välja mellan Sjöassistans och SSRS är valet enkelt.

Lägger hellre pengarna till en ideell organisation än till ett affärsdrivande företag.

 

post-571-1394237174,5856_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från början finansierades dom helt och hållet av donationer, vilken dom än idag gör till stor del, men har i moderna tider utökat sin service genom att ta sig an rena bärgningsuppdrag.

Under många år togs frivillig men obligatorisk avgift ut av alla ombordanställda i handelsflotten. Dessa pengar gick till SSRS. Svenska redirer bidrog med stora donationer. Trots at det till allra störst delen var fritidsbåtägare som stod för SSRS kostnader.

SSRS är momsbefriade. Hur svårt kan det vara att förstå det? Man betalar alltså ingen moms på det man köper, det ger automatiskt en rabatt på inköp med 20%.
Så här skriver SSRS själva:
Alla pengar oberoende varifrån de kommer går direkt till sjöräddning,
inte en krona går till spillo. Sjöräddningssällskapet är dessutom befriad från gåvo- och arvsskatt. Dessutom är Sjöräddningssällskapet befriad att betala moms på utrustning och drivmedel.

Det är en väldigt billg försäkring om man är medlem antingen SSRS eller SjöAssistans i jämförelse med de kostander som man kan dra på sig annars.
Absolut.
Är mn en riktigt god medborgare betalar man till båda. Det flesta vill nog att både SSRS och SjöAssistans/Stockholm Radio ska finns kvar.
Samt en slant till Rädda Barnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Spancox, du har nada förstått men står gärna i gatuhörnet med handen rest. Skaffa dig en egen åsikt istället för att hänga med mobben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Bäste Flintstone: Du förnekar dig inte ! Min frågeställning kring SSRS var seriös men trasades sönder av figurer som just du. Du är så genomskinlig när du försöker få fler in på din planhalva men det blir istället lite komiskt.

Jag ÄR medlem i SSRS och avser att förbli det - något annat har jag aldrig påstått. Däremot trodde jag inte att homofobmaffian i Maringuiden skulle få ett så fult ansikte men det är ju exakt det som hänt.

När det gäller Flintstones svamlade om min person så är det väl bara ett bevis på hans egen diagnos. Kan inte vara något annat.



Senast ändrad av 2012 | 20 juli 2012 | 14:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Vet du, det som är mest intressant med denna tråd är hur många tar det personligen utan att ta till sig själva frågan. Blir det för svårt då? Snackade igår med en kille från en av SSRS-stationer och det mest roliga som kom ur den pratstunden var att min fråga redan har rests av andra. Fler tycker tydligen som jag och vågar ställa en fråga kring det.

Tänka sig, andra funderar i samma banor som smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du redogöra för hur homofobmassan ser ut på Maringuiden? Verkar intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot trodde jag inte att homofobmaffian i Maringuiden skulle få ett så fult ansikte men det är ju exakt det som hänt.

 

Nu är du ute och cyklar igen 2012. Jag tycker inte om dig,men inte pga. av din sexuella läggning utanför att jag tycker du är dum i huvudet helt enkelt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om alla är så dumma i huvudet som den mannen så är det inte konstigt om man skulle bli det.....men nu är han gudskelov inte någon representant för den rörelsen, då hade han varit utkastad med en gång, behövs inga troll där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar JA...och det är bara du ! Så, hur skall du hantera svaren som kommer ? JA, vi är förvånade ....Nej , vi är inte förvånade ! Skulle detta hjälpa dig på något vis i ditt personliga val och/eller insikt ? ...troligen inte !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, nu är jag alldeles övertygad om att det inte finns någon som helst koppling mellan intelligens och sexuell läggning. Så den diskussionen kan vi kanske lämna eler ta i ett annat forum?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, du verkar behöva seriös hjälp. Okej för att sommaren har varit urkass, men ditt uppförande går inte att bortförklara som bara ett väderfenomen.

Hur du ens i din vildaste fantasi kan läsa in någon homofobi i de svar du får här begriper jag inte alls. Är det rösterna som pratar med dig?!

Vad gäller eventuell homofobi så har jag kysst långt snyggare män än vad du någonsin kommer att få göra. Bara så att du vet. devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I brist på moderator på detta forum så blir det sådanna här trådar ibland. Troll eller inte troll men det snear ut ibland.

 

Alterntivt så vill man ha det så,.

MG = Big Brother 

Sjukt då många försöker vara seriösa.no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hänger du på MG när du tycker att forumet är så kass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej forumet är inte kass.

Finns mycket gott här men ibland blir det snett och beror på brist av styrning.

Samma med vilken arbetsplats eller grupp som helst, finns det ingen styrning kan det bli så här.

Kallat troll eller annat.

Tur är att vi inte haft riktigt illa påhopp på länge eller grava personangrepp.

Funktionen rapportera är i stort sett stendöd.

Tycker du det är bra då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall det livaktigaste forumet när det gäller båtar. 

Har inte riktigt den förmågan  irritera mig på på vissa detaljer och kan allt skriva en massa trams själv.

Jag tycker forumet är helt ok för min del-

Sen får plattformen va helt kass och omordern - det är jag också.

Ibland är det väl kanske bra att saker och ting inte styrs upp allt för hårt.

Det var ju inte så länge sen en väldig tramstrådpå G. När man till slut förstod vad det handlade om så var det kanske bra att ingen styrde upp tråden. TS i den kanske behövde det lilla mäsnskliga bemötandet han fick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du vid t ex motothaveri behöver hjälp med  bogsering till närmaste hamn, kostar detta ingenting som medlem. Bara att ringa, och dom kommer i mån av tid.

Saknar du däremot medlemsskap får du betala transporten..

 

Vid akut fara är det ju givetvis en helt annan sak.

 

Enkelt!

 

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte var det du skrev så måste jag ha missuppfattat dig helt enkelt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

hahahaha... yes

 

du har åxå genomskådat hans plan B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som skriver om att vara medlem SSRS eller Sjöassistans? Valet är lätt för de flesta och väljer bara SSRS. De flesta verkar inte förstå skillnaden och tror att det är samma tjänst.  

Tex om du får motorstopp, så hjälper  SSRS dig till närmaste hamn. Och uppdraget är slut för deras del. DItt problem har nu enbart börjat igentligen.

Sjöassistans tar dig hela vägen hem och dumpar dig inte i närmaste trygga hamn. Verkar som folk glömmer bort detta. Detta gäller exrakostnader som hotell, tågresor och riktig bogsering av din båt om det skulle behövas. Detta hjälper inte SSRS dig med,

Själv är jag medlem i båda. Hängslen och livrem är en biilig försökring när man är ute på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...