Jump to content
Monday 06 April 2020

Alf_Von_Sil

Medlemmar
  • Content Count

    427
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Alf_Von_Sil

  • Rank
    Kommendör 1. graden
  1. Att du fått vatten i motorn är konstaterat. Nu är det dags att ta reda på varför? Skulle nog säga att din limpa antagligen är slut. och därmed släpper in vatten i förbränningsrummet och sedan tar det sig ner i tråget och du får oboy olja. Limpa eller knä alltså. Att motorn är svårstartad, beror på att det inte går att komprimera vatten. Vatten som du har in förbräningsrummet. Startmotorn orkar helt enkelt inte dra runt motorn pågrund av att vattnet. Det värsta som hämt nu är att någon vevstake är krökt. Börja med att skruva bort limpa och knä och se om inte problemet ligger där? Med största sannolikhet ligger fetet där med söder-rostat knä. Som gör att vattnet tar sig in den vägen till motorn. Finner du inget fel på limpa knä? Då kan det bero på revision i avgastystemet. Någon klaff som bränt eller ramlat bort. Om du nu har någon klaff? inte säkert att du har det. Det skall förbindra att vatten tar sig vin ia avgasystemet. En motor pulsar avgaser och kan därmed kan det blir ett baksug i avgastystemet som dra in vatten bakifrån. Men detta är mindre sannolikt ditt problem. Det kan ju även vara fel på kylsystemet, typ söderostad topp. Men det är mindre troligt. Byt olja snarast! Det får inte vara oboy där! kolla limpan och knä. Återkom sedan om du inte finner felet där. Hur stor sannolikhet är det att en eller flera vevstakar har krökts? Svårt att säga. beror helt på hur tur du har. Du har en kraftig startmotor på din motor. Krökta vevstakar märker du efter du åtgärdat läckaget. Gör ett komprov och byt olja några gånger. Om kompprovet visar bra världen kyssna du efter oljud, skrammet. Och har du riktigt otur så kommer en vevstake ut ur blocket. Och allt blir bara skrot! Din motor är väldigt lättmekad, en vanlig händig människa skulle kunna skruva isär och ihop den under en dag. Och gör en lättare renovering. Utan någon större ekonomisk kostnad. Så hoppas vi på det bästa. Lycka till. mvh Kristian
  2. Skillnaden är enorm i förarbete mellan att ha båten på västkusten vs sötvattensjö. Att ha västkustbåt: 1. En bra bottenfärg är ett måste. Måla varje vår, skrata varje höst. 2. Drevet tar enormt mycket mer stryg. För här finns ingen bra färg som fungerar bra. Det är mycket skrapande på hösten. 3. Att fuska i mtrlval är inget alternativ om båten skall ligga på västkusten. Att köpa rostfritt på Biltema är inget alternativ. Här krävst riktiga saker i princip överallt. 4. Båten är allmänt mer sölig och salt lägger sig överallt. Därför bör man ha en båtplats med möjlighet till att kunna spola av båten med sötvatten. 5. Motorns kylssytem korriderar fortfare, det gäller också att termostat osv är i toppskick och att motorn går på en temt under 70grader om man inte har värmeväxlare helst helsystem med glykol. Om inte annat så är det väldigt bra att ha en genomspolningsanonrning ör motor och limpor. Så kan man spola igenom hela systemet med sötvatten när man lagt till. 6. Det är helt klart en oroligare sjö med vågor på västkusten. Därför bör man skruva fast allt ordentligt. Inga lösa elkablar osv. Allt skruvas också fast med låsmytter. 7. Sett folk som har renoverade båtar som är vana att bara köra insjö. När dessa båtar kommit en säsong till Västkusten så sitter mycket prylar väldigt löst. Det guppar och är ett riktigt hårt klimat. Skulle nog vilja påstå att vi kanske har ett av världens hårdaste klimat som sliter mycket på båtarna. Det blåser mycket på väskusten som gör sitt. Ja det var nog lite om det. Mvh Kristian
  3. Att ta ut motorn verkar lite overkill. Hur ser tändstiften ut? Kanske dags att byta? Kan även bero på att den inte får bränsle. Den suger i sig rätt mycket bränsle vid fullgas. Hur dör den. bara med ett vrål, suck...? Dess V8:or är väldigt enkla i sin konstuktion, inte mycket som kan fallera. Får den bränsle, luft, gnista så brukar det fungera. Sedan skall man vara lite aktsam att tokvarva dessa gamla V8:or de har aldrig någonsin varit designade för vara högvarviga. Går den fint annars? Dör den bara på max högvarv? Om du nu har bytt spole utan förbättring? Så skulle ja absolut titta på bränslepumpen. har du mekanisk eller el. Har din motor förgasare, TBI eller MPI? Men att lyfta motorn för detta problem skulle jag se som sista alternativ. Mvh Kristian
  4. Har du kollat IAC ventilen. Den sitter i insuget på vänste sida/framifrån. Styr luftmängden på tomgång samt under kallstart. Ut med ett tändstift för att se om den får för mycket eller för lite. Så har i alla fall lokaliserat felet närmare om det har med bränsle att göra. En smart grej att köpa är en minidator, kostar en tusenlapp. Den kollar så alla sensorner har kontakt. En Codemate duger bra. http://www.marinepartsexpress.com/diag_tools.html Lycka till Mvh Kristian
  5. Den lösningen du har fungerar bra. Inget du behöver oroa dig över. Inget du behöver göra åt eller förbättra. Håll bara bra koll på imprellern i drevet. Och byt det enligt serviceintervallen. Jag skulle byta impreller varje år. Så är man på den säkra sidan. Mvh Kristian
  6. Låter som du behöver justera växel wiren. Dock borde du har problemet även vid kallt drev. Har du ingen möjlighet att spela in ljudet? Då blir det så mycket enklare att höra vad det är. Ingen ljudskillnad om du hissar drevet upp eller ner? Linjerade förr ägaren motor och drev vid bytet av stödlagret? mvh Gandalfen
  7. Alpha drev? I så fall kan det vara dags att titta på microbrytarna som dödar motorn för någon sekund vid växling.
  8. Ja det vore gött att bli av med alla gnälliga människor. Det röstar jag på. Förjävligt, men man kan tyvärr inte förbjuda dårar. Eller vänta? Varför kan man inte förbjuda dårar? Det borde stå klart och tydligt i den Svenska lagboken. Sid1, paragraf 1 Dårar är förbjudet enligt svensk lag. Borde lösa alla problem.
  9. Luktar impreller problem lång väg. Kolla den. Lätt att kolla och inte farligt dyr heller. Byter min varje år, då den gärna vill stelna till under vinter. Dessutom ligger den alltid i samma läge och halva imprellerbladen ligger ihoptryckt. Om jag inte byter den varje säsong får jag exakt samma problem som du beskriver. Kolla också så inte slangen vid drevet ligger mot något. När du kör i matchfart antar jag att du trimmar ut. Och slangen frigörs för att sedan strypas när du trimmar in igen vid bryggplatsen. Mvh Kristian
  10. Verkar som du eller någon annan har eftermonterat en värmeväxlare på din motor. Och glömt byta termostat. Din termostat verkar vara för sjövattenkylning medans du har slutet kylsystem. Byta din termostat så motorn går varmare. Det är bra för både motorn och din eknomi om den ligger runt 85-90 grader. Det är en rätt enkel grej att byta termostat och kostar en femhundring. Lycka till Mvh Kristian
  11. Alpha one dreven pumpar inte så mycket vatten. Är du säker på du inte har en vattenpump även monterad på motorn? Som drar in kylvatten genom en skrovgenomföring under båten. Rätt så ofta pluggar man ingånde vatten från imprellelern från drevet. Imprellern i drevet kyler då enbart drevet. Och motorn kyls av en mer effektiv vattenpump som sitter på motorn. Du har säkert koll på detta, men är ändå tvumgen att kolla. Sedan är det som föregående skriver om... Termostaten. Det är inte helt ovanligt att termostaten hänger sig, kärvar lite. Det har hänt mig. Tycker man bör byta ut den lite då och då som en serviceåtgärd. Det är rätt enkelt byte och inte farligt dyrt. Kolla även så inte kylarslangen är krökt någonstans vid skölden. Tempen kan vara lite högre stundtals efter man kört. Man drar ju av varvet på motorn och pumpen pumpar då mindre vatten. Men bör stabilseras sig inom några minuter. Detta är ju de enkla sakerna att kontrollera. Mvh Kristian
  12. Ingen bra idé. Imprellern kommer gå varm och smälta alternativt gå sönder med absolut största säkerhet. Den klarar inte att gå utan vatten. mvh Kristian
  13. Vill nog påstå att detta med gammalt bränsle inte är så stort problem som många vill påstå. Har själv en rätt stor tank, som i princip oftast är full och även så över vintern. Men vill man vara på den säkra sidan, så häller man i typ 20 liter nytt bränsle i tanken på våren. Om det finns plats och helt plötsligt så har bränslet i tanken fått en helt ny karaktär som nytt. Detta tips fick jag av en som jobbar som kemist för ett oljebolag. Så har jag gjort alla åren jag ägt en törstig V8. Och aldrig haft några som helst problem gällande bränslet även om det stått längre än ett halvår. Och är oförtjänligt enligt vissa. Samma sak med Diesel enligt kemisten. Förutsätter ju naturligtvis att det inte finns vatten i tanken, eller bakterietillväxt. Men det är ju ett helt annat problem.
  14. Detta är inget du behöver oroa dig för. Koppla du in den varmvattenberedaren du känner och behöver. Aldrig någonsin hört eller att någon som behövt byta expansionkärl för en installation av större varmvattenberedare. Om du däremot skulle installera vattenburen värme i båten. NU snckar vi många meter slang, kan det behövas sätta in en extra expansionskärl. Plus lite annat stuff för att inte störa motortemp. Aldrig hört att en varmvatenberedare som är avsedd för båtlivet behöver en större expansionskärl. Vad är det för monster du tänkt installera? mvh Kristian
  15. Jag har testat lite olika oljor för två år sedan och en elvisp. Och Quicksilvers olja är otroligt bra om man råkar få vattenintrång i drevet. Den klibbar otroligt fint på slitytorna. Blandat ihop denna olja med upp till 25% vatten och den klumpar ihop vattnet fint. Så det inte skall blandas ut med oljan. Andra oljor blir en gräddefärgad historia och smörjegegenskaperna försämras inkl VP drevolja... Som inte har dessa adaptiva tillsatser. Själv kör jag med VP oljan. Jag vågar då inte leka med andra oljor än det tillverkaren rekommenderar. Båtlivet är dyrt nog. Trådskapren har ett fint och bra drev och X tyder på att trådskaparen har en en motor som leverar mycket vrid. Drevet är värt det bästa rekommenderade enligt mig. Finns absolut inget vits att testa något annat för att komma undan med ett par hundra lappar billigare. mvh Kristian
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy