Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst 2012

SSRS - ett ifrågasättande!

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Jag undanber mig insinuationer om att jag ev skulle vara illojal, snål eller något annat ditåt. Min fråga ställer jag för att jag har förvånats över ett svar som jag fick av en besättningsman från sällskapet. Min fråga till honom var denna: Om ni kommer fram till någon som behöver hjälp men som inte är medlem i SSRS, vad händer då? Svaret förvånar och lyfter några andra frågor. Jodå, vi hjälper alla oavsett om man är medlem eller ej!. Min något förvånade replik: Detta betyder då att jag hellre kan välja att skicka pengarna till Rädda barnen och ändå få full service av er? Slutreplik: eh... Ja!. Är det bara jag som förvånas över upplägget?? Senast ändrad av 2012 | 19 juli 2012 | 08:46

 

Senast ändrad av 2012 | 19 juli 2012 | 08:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad exakt är du förvånad över?

Att SSRS hjälper folk i nöd? 

Det är något som alla på sjön är skyldiga att göra, vare sig de är besättningsmän i SSRS, flottan, paddlar kajak eller åker vattenskoter. Vet du inte det bör du gå och läsa (eller läsa om) förarintyg.

Personligen hade jag inte svarat fullt så diplomatiskt som SSRS på din korkade fråga. Du kan stoppa pengarna där solen inte skiner om du vill. Råkar du i nöd på sjön har du rätt att få hjälp av alla som färdas på sjön, vare sig du själv är en egoist eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Exakt den typen av imbecillt svar som jag velat slippa. Du fattar noll av det jag skriver men raljerar på ett diagnosartat sätt. Pinsamt. Jag tänker inte bemöta din medfödda dumhet eller ditt påhopp utan hoppas att någon annan kanske jag ge en nykter och balanserad åsikt om detta.

 

Senast ändrad av 2012 | 19 juli 2012 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte jag missuppfattat SSRS så är det väl så att du som är medlem räddas och bogseras till närmsta hamn utan extra kostnad då detta ingår i din avgift. Är du inte medlem får du betala för bogseringen vilket brukar hamna på mellan 5-10000.

Det är så jag uppfattat det.

/ Mattias



Senast ändrad av matpe | 19 juli 2012 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att SSRS hjälper alla som är i nöd oavsett medlemskap. Behöver du däremot hjälp för att du kört slut på soppan så får du nog betala en avgift för bogseringen om du inte är medlem. Men man lämnar ingen att driva omkring på havet bara för att denne inte är medlem.
Om många då tänker som i ditt exempel och inte betalar medlemsavgiften utan väljer att skicka pengarna till Rädda Barnen istället så kan man nog inte förvänta sig någon hjälp från sällskapet ens om man är i sjönöd av den enkla anledningen att utan medlemsavgifter och gåvor så kan inte SSRS bedriva någon verksamhet.



Senast ändrad av Jan-- | 19 juli 2012 | 09:08



Senast ändrad av Jan-- | 19 juli 2012 | 09:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Tack matpe för din åsikt och för att du, till skillnad rån idioten Spancox både kan och vill ge ett nyktert bidrag till en nykter och relevant frågeställning. Jag trodde exakt som du men enligt denna sjöräddningskille, från Lomma, så tar man inte hänsyn till om man är medlem eller ej. Ditt exempel var, komiskt nog, detsamma som jag använde som exempel i min diskussion med killen.

 

Senast ändrad av 2012 | 19 juli 2012 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Det intressanta är väl ändå att min medlemsavgift också skall bekosta räddningen av en båtägare som helt skiter i sjöräddningssällskapet. Han får dessutom samma hjälp som jag som alltid stöttat sällskapet. It makes me wonder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du mailar din fråga till komin@ssrs.se för ett bra svar på din frågeställning.
Jag vet inte hur bemanningen ser ut på sommaren, men de brukar vara snabba på att svara.

Jag diskuterade saken med dem för ett år sedan och fick svaret att det inte är självklart att de hjälper en icke-medlem. Det är upp till varje befälhavare att avgöra vid varje enskilt tillfälle. Från huvudkontoret fakturerar de aldrig en icke-medlem som fått hjälp. Det finns ett beslut på att de inte får göra det. Jag hörde däremot från en bekant som fick ett tvärsäkert svar från en sjöräddare i stockholmstrakten att den stationen gjorde det...

När det gäller medlemsskapet kan man ju se det som en försäkring/medlemsskap eller helt enkelt stöd till en verksamhet som bedrivs helt utan statlig eller kommunal inblandning och som är livsviktig för båtfolket. Själv är jag autogiromedlem och betalar 65 kronor (tror jag..) i månaden på autogiro. 



Senast ändrad av FredrikB | 19 juli 2012 | 09:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under sommaren blivit hjälpt av sjöräddningen då jag körde sönder en drivrem på motorn och den blev överhettad. Inget annat att göra än att kasta ankar, ringa SSRS och uppge sin position. När jag ringde frågade SSRS jour flera gånger om vi var OK och att ingen fara förelåg. Hjälpen kom snabbt och innan bogseringen tog vid fick jag skriva på ett papper med lite uppgifter. Bl.a. om jag var medlem vilket jag självklart är. Bogseringen kostade då inget utan är en medlemservice. Hade jag inte varit medlem hade jag ändå fått hjälp men fått pröjsa den i efterhand, antingen själv eller via mitt försäkringsbolag. Hade det varit en nödsituation med fara för liv hade vi naturligtvis också fått hjälp då kostandsfritt.
Så för mig har årets melemsavgift på 700 (eller nått sånt) varit väl investerade pengar.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Just att köra slut på soppan är väl att betrakta som något som är i grunden duktigt dåligt sjömansskap och borde kosta en slant och knappast vara gratis, medlem eller ej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är väl ändå att min medlemsavgift också skall bekosta räddningen av en båtägare som helt skiter i sjöräddningssällskapet. Han får dessutom samma hjälp som jag som alltid stöttat sällskapet. It makes me wonder...

 

Alla är skyldiga att hjälpa någon som är i nöd. Jag tycker det hade varit ännu konstigare om man hade valt att inte hjälpa en sjunkande båt bara för att ägaren inte är medlem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Att det är en investering i trygghet förstår jag också men enligt den uppgift jag har fått så tar man inget betalt av ickemedlemmar. Alla behandlas på samma sätt. Detta är just grundbulten i min fråga. Det som jag tycker är aningen komiskt är att du och jag betalar också för andras trygghet, de som inte bryr sig ett skit men som kör slut på soppan eller gör något annat korkat som kostar onödiga timmar och pengar. Pröjsade av oss som bryr oss... Det kan man verkligen reflektera över, det gör i alla fall jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Sällskapet lägger timmar och pengar på dem som inte vill vara medlemmar men tar inget betalt. Är min poäng så svårbegriplig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där håller jag med, behöver man bogsering eller hjälp utan att det är någon nödsituation eller riskerar att bli en sådan så ska man betala om man inte är medlem. Visserligen ser kanske besättningen det som en bra övning men det kostar ändå. Bränslebrist och stopp i bränslefilter är nog tyvärr en av de vanligaste orsakerna till bogsering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Det ska jag verkligen göra! Om det är så att det inte finns principbeslut på detta inom sällskapet utan att det är upp till varje enskild befälhavare så har man kanske ett organisatoriskt problem. Jsg kan tycka att det som gäller på en station ixå borde gälla på en annan station...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du medlem är bogsering och dyligt gratis. Icke medlem 1000 - 1500:- i timmen kostar det dig. Därför är det värt att vara medlem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din poäng när du startade inlägget tolkade jag som så att du tyckte det var konstigt att SSRS hjälpte alla. Nu handlar det mer om att man inte tar betalt av icke medlemmar vid t.ex. bensinstopp. I den åsikten håller jag fullständigt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör dom. Gnager det dig att  det är så? Dom kan inte neka folk i sjönöd hjälp men det är inte så lätt att dra gränsen så åker dom ut så hjälper dom ändå om dom kan, kommer det ett akutare larm kanske den hjälpta får ankra upp på närmaste säkra plats medans sjöräddarna åker vidare. Även kustbevakningen räddar dig om du är i sjönöd och det betalar vi alla via skatten, om du vill ha absolut rättvisa kommer du inte att hitta den, det finns alltid folk som har huvudet under armen eller dom som utnyttjar dom system som finns samtidigt som dom undviker att bidra själva. Vad är det du ifrågasätter när det gäller SSRS egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Medlemsavgiften är låg och bra investerade pengar. För ca. 15 år sedan fick jag problem norr om Läsö. Danska sjöräddningen lokaliserade oss mitt i natten och drog in oss till Läsö, proffsig hjälp och trevliga. Det mindre trevliga var räkningen som kom, 10 500 danska kronor......

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom frivilliga besättningsmännen som ideellt utför uppdragen för är ju vanliga människor som du och jag.

En del - de flesta - har en possitiv syn på sina medmänniskor, har en hög servicenivå och gör vad som helst för att hjälpa nån som behöver hjälp.

Nån enstaka är byråkrater ut i fingerspetsarna, egoister, skitstövlar eller kalla det vad du vill.

Är man medlem i SSRS så innebär medlemskapet att man får en viss service om man får problem på sjön. http://www.sjoraddning.se/medlem/medlemsformaner/

Är man inte medlem och det inte är frågan om ett rent sjöräddningsuppdrag - man räddar alltid liv oavsett - så får man betala den kostnaden som uppdraget kostar. Jag har dock fått den uppfattningen att en icke medlem som behöver hjälp enligt medlemsförmånerna i regel erbjuds att teckna ett medlemskap.

Sen finns det ju de där enstaka besättningsmännen. Jag har en mycket intresant historia i just det där ämnet -men den tänker jag för en gångs skull inte delge.

Jag tror att ett possitivt bemötande är betydligt mer ekonomiskt givande för SSRS än den strikta millimeterrättvisan.

Jag är inte med i SSRS för att jag skall få hjälp - vilket jag faktiskt har fått vid ett tillfälle - utan för att jag tycker att alla som har båt skall va medlemmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar jag noll av det du skriver?

Du skiver:

- Om ni kommer fram till någon som behöver hjälp men som inte är medlem i SSRS, vad händer då?

- Jodå, vi hjälper alla oavsett om man är medlem eller ej!

Att du sedan blir förvånad över svaret kan bara bero på okunskap om de skyldigheter som sjölagen ålägger alla som färdas på sjön.

Övriga omogenheter i ditt inlägg orkar  jag inte bemöta, det räcker gott med att vi vet att du är han som lämnade forumet med buller och bång för att någon inte höll med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej 2012!

Tillåt mig citera ett par rader från dig.

Pröjsade av oss som bryr oss... Det kan man verkligen reflektera över, det gör i alla fall jag.

samt

Sällskapet lägger timmar och pengar på dem som inte vill vara medlemmar men tar inget betalt. Är min poäng så svårbegriplig?

Ja, det är svårbegripligt.

Jag svarar bara, hoppas du inte blir allvarligt sjuk. För jag är med och betalar i så fall dina kostnader för lasarettet, fast du kanske betalar lite skatt jämfört med många andra som betalar mycket. Det är samma system. Fast när det gäller sjöräddningen är de hjälpsammare för de hjälper även den som åker snålskjuts. Men å andra sidan det gör vi inom sjukvården åsså ibland.

Är det svårbegripligt fortfarande?

crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS är i första hand till för att rädda människor i sjönöd. Verksamheten bygger på frivillighet och finansieras genom donationer, bidrag och insamlade medel. Även staten bidrar med en hel del pengar. Men uppgiften är och förblir att rädda människor, inget annat.
Bogsering mm dvs att rädda båtar åtar man sig i mån av kapacitet mot en marknadsmässig ersättning. Som medlem behöver man inte betala för bogserng mm, medlemskapet fungerar som en försäkring.
Förr fanns inte försäkringsdelen, medlemskap kostade någon hundralapp per år. Den möjligheten tog man tyvärr bort.
Jag har i alla tider varit medlem i SSRS och även bidragit vid insamlingar etc. Men jag är inte intresserad av försäkringsdelen och alltså inte medlem längre. Istället betalar jag till Sjöassistans och har samma tillgång till tex bogserhjälp mm, dock att detta utförs av andra som oftast finns närmare och framförallt har en bättre lokalkännedom. Sjöassistans är kopplat till Stockholm Radio som också behöver intäkter för att kunna driva en kustradio. I vissa länder finns ingen kustradio längre vilket är tråkigt, kustradion behövs också.
Och Rädda Barnen behöver också pengar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni måste skilja på sjöräddning och bärgning, sjöräddning föreligger när det är en överhängande fara för liv.

Nästa sak är att det i Sverige är Svenska staten som ansvarar för all sjöräddning och den är gratis för den som behöver den.

Sjöräddningen utförs av olika myndigheter såsom Kustbevakning, Lotsar, Polis samt frvilligorganistationen SSRS.

Det är den statliga myndighaten MRCC (Sweden Rescue) som kallar ut dom enheter till olyckor som de bedömmer behövs. MRCC når man vid olycka via VHF K.16 eller telefon nr.112.

Eftersom SSRS har en mycket hög status och bemannas av mycket duktiga kvinnor och män kallas de så gott som alltid ut till sjöolyckor. Trots att SSRS bemannas av frivilliga är det inte ovanligt att dom kommer först till olyckan.

 

/B



Senast ändrad av Bosse | 19 juli 2012 | 11:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MRCC är numera ersatt av JRCC som är en gemensam sjö- och flygräddningscentral och som ligger under Sjöfartsverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla !

Jag undrar bara hur någon kan ifrågasätta SSSR´ s verksamhet och upplägg. Om vi slutar betala medlemsavgifterna måste dom ju vara tvungna att sluta!!!  Några medel från staten som någon påstod får dom inte.Då finns ingen hjälp at få på sjön i svåra situationer.

HUR BRA SKULLE DET VARA ????

Nej, SSSR med deras frivilligarbete har all min respekt och skall ha stor heder för det dom gör.

Hälsningar    ingemarhall

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några medel från staten som någon påstod får dom inte.Då finns ingen hjälp at få på sjön i svåra situationer.

SSRS betalar tex inte moms, det är ett ganska viktigt bidrag.

Om inte SSRS fanns så skulle staten få bekosta all sjöräddning, hur det sen det ska finasieras är  en annan sak. Men en hel del sjöräddning betalas redan av almänna medel, helkoptrarna tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS är  momsbefriade som många andra organisationer.
Har aldrig hört någon som betraktar det som ett bidrag från staten att slippa bli rånad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är med detta som med en fungerande demokrati, allt är inte resenrött och någonstans kan saker uppfattas som orättvisor. Jag ser poängen i Din fråga (däremot så övereagerar Du på spancox, att kalla någon idiot är ett klart övertramp inte heller är det säkert att han verkligen ÄR en idiot......!) men så är det. Jag som betalande medlem är så nöjd med att kunna känna mig säkrare på sjön och kunna få hjälp att jag unnar dom som inte vlll vara medlemmar att få hjälp, kanske dom blir medlemmar efter att fått hjälp.

SSRS kan inte tvinga någon att vara medlem och då blir detta med att hjälpa icke medlemar priset för att vi andra skall kunna fortsätta få den möjligheten, samma som med skatt till sjukvård mm i ett samhälle.

Om inte SSRS skulle hjälpa och det slutligen sker en tragedi så blir det samhället som får en ännu större kostnad d vs alla oss i slutändan. Vilket är att föredra ??

smiley

 



Senast ändrad av sdk780 | 19 juli 2012 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I'll stand corrected!

Det var ett par år sedan jag hade anledning att sätta mig i exakt hur det var med den nya sjö- och flygräddningscentralen så jag viker mig direkt p den punkten.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...