Gå till innehåll
tisdag 21 maj 2024
Getz99

Hur blir jag av fåglar som skiter ner min båt

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett stort problem. Min båt blir helt nerskiten av fågelbajs, verkar som om det är sädesärlor som har min båt som toalett, har någon något tips på hur man kan skrämma iväg dem? Hela kapellet är som en matta av bajs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt Båtägande hade i april detta år en artikel om olika
fågelskrämmor för båtbruk. Bäst var tydligen måspropellrar,
fast om man vill något mindre skrymmande så hade även en
uggla med roterande huvud bra effekt (ca 500 kr).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, har verkligen undersökt denna frågeställning. Tyvärr verkar det inte finnas något annat bra alternativ än det du ser på bilden. Jag vet. Fult. Meckigt. Men billigt. Presenning på Clas Ohlson för 69:- samt något att fästa dessa i.

Fördelen med denna lösning är att den även sparar på kapellet generellt. Inga mjölkiga rutor av solen.

Men visst, det är inte snyggt och tar 5 minuter extra för att ta av och på åbäket.

Men det finns inga andra 100%-iga fågelskrämmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummiorm, brun huggormstyp. Fungerar över förväntan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack för tipsen, får prova med en gummiorm först, verkar vara det enklaste alternativet, att täcka med pressning är ju ett 100% skydd men det är ju lite meckigt att hålla på med varje gång man skall använda båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom pressening full med fågelskit samt resterande ej täckta delar.

Alterntiv fågelskrämma kan vara cd skiva upphängd i snöre. Snurrar i vinden och blänker.

Sätt ihop två så får man båda sidor blänkande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, i början tar det avsevärt längre tid att komma iväg från bryggan/från båten, man måste lära sig vilken ordning som är bäst. Vilka stroppar man sätter fast först osv.

Men nu när jag lärt mig tar det < 5 min.

Problemet med många av de andra lösningarna på marknaden är att de är beroende av energi. Så antingen batteri eller vind. Och iaf denna sommar har det ofta varit så att det varit stiltje, och då funkar inte div propellrar.

Och harry, du har rätt, det kan bli mer fågelskit på resten av båten, men det är lättare att spola av från fördäck än från en kapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade jätte problem med detta när jag hade svajbojplats. Jag köpte en dyr måsproppeller vilket var lösningen, inte ett skit efter det. Behövdes inte mycket vind för att den skulle snurra. Tror den gick på över 700 kr eller något sådant. Jag har denna till ingen nytta nu så är du intresserad kan du få köpa den av mig.

 

MVH

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett ordagrant svar på rubriken i tråden svarar jag, arg, kanske lite ledsen. ;-)

Och angående Crabfish fundering så fungerar det nog, åtminstone ett tag. Men lätet från jagande hökar och bytesfåglarnas dödsskrik blir snabbt ganska tröttsamt för ev, båtgrannar som vill ta en kvällspilsner i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på om man använder pressenning som skydd är att kapellet slits ganska hårt där pressen skaver, över kapellbågar och dyl. Har man ett helt nytt kapell kanske det kompenseras av att övrigt slitage minskar men ett äldre kapell kan ödeläggas ganska snabbt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig så fungerar min plastorm som ligger fastspänd i ett snöre på taket utmärkt sedan ett par år.

Andra alternativ (utan speciell rekommendation) är:

- Hänga upp död mås i ett snöre nära båten.

- Roterande måspropeller som sveper av fåglar från taket

- Täcka hela båten med en presenning

- Om liten båt; anordning med en massa snören kors och tvärs över båten, som ett garage man kör in i. (Har sett sådant fungera.)

- Automatiskt avfyrande hagelbössa (fast kan ge hål i kapellet och pillrigt att få bort blyhaglet från plastskrovet, funkar nog bäst på stålbåt.)



Senast ändrad av Anders_St | 18 juli 2012 | 13:03
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, tystnad då man ska avnjuta en pilsner eller två är heligt.

Men då är nog risken mindre för måsskit. Mer när bryggan är tom på folk.

Gummiorm borde vara bäst då den är helt tyst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra säsongen köpte jag ett bil-toppkapell på Biltema. Fungerade bra men fästbanden höll inte i längden. I våras köpte jag en annan sort (luddig på undersidan). Det var sämre. Nu har jag ett gammalt duschdraperi, det är bäst hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår HT har jag monterat fästen för ett 10mm kromat vattenledningsrör på "grejen" topplanternan sitter på.

 

Röret är ca 1,5m och jag har en ögla i ena änden. När jag lägger båten på svaj sätter jag fast röret med öglan i topp. Sitter lite halvlöst och kräver inga verktyg. I öglan i toppen har jag fäst ett antal 2mm vita nylonlinor som jag drar ut till knapar m.m. På linorna har jag lite tejpbitar som fladdrar lite i vinden. Ser ut lite som ej julgran :-) Tar några minuter att montera.

 

Poängen med detta arrangemang är att måsarna inte törs landa. Hittills har det fungerat klockrent! Från att ha haft ett rejält nedskitat kapell har vi nu haft båten på svaj några dygn utan en enda måsskit.

 

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju segelbåt. Mer tampar som hindrar landning är det som gäller, då kan de inte landa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som barn fick jag inte köpa o leka med ett luftgevär.....funderar skarp på att desarmera stammen nu i vuxen ålder.Med kikarsikte.... :rolleyes: ljuddämpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade Gummiorm och det fungerar dåligt mot måsar, kom ut till båten en dag efter "montering" och då sitter det en mås på kapellet 10cm från ormen.

 

Tycker dock att mängden fågelbajs har minskat sedan gummiormen är utlagd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade Gummiorm och det fungerar dåligt mot måsar, kom ut till båten en dag efter "montering" och då sitter det en mås på kapellet 10cm från ormen.

 

Tycker dock att mängden fågelbajs har minskat sedan gummiormen är utlagd.

 

Har inte haft en endaste liten fågelskit på min båt (numera såld) sedan jag började lägga en gummiorm på den och här kryllar det av fiskmåsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Gullsweep funkar perfekt, då det är omöjligt att landa inom svepområdet.

 

Ormar från leksaksaffärer låter lite skrock, å andra sidan har jag intte provat, då måspropellern inte reducerar den eliminerar fågelskit.

 

Den ideala kombinationen borde vara att knyta fast en leksaksorm i var rotor ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett plastnät över växter till skydd mot rådjur, borde väl funka om det sätts lite ovanför kapellet, omöjligt att landa på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller mig också till användandet av leksaksormar. Köpte dom till förra säsongen, det är ingen tvekan om att jag blivit av med det allra mesta av fekalierna från fåglarna. Har två stycken ormar, en på stora, bakre  kapellet och en på kapellet mellan targabågen och framrutan. Prova får Du se om det blir nån effekt, dom är inte särskilt dyra.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd, men problemet finns säkert fortfarande för många.

 

Vi har en uggla som funkar bra.

 

Ett alternativ till rovfåglar, plastormar och måssnurror är att spänna upp några fiskelinor över båten när man lämnar den. Det hjälper, men om fåglarna sitter i masttoppen och skiter så ger det naturligtvis ingen effekt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen Mackey, såg inte att tråden var två år gammal.  Dock som Du skriver, det är nog fortfarande ett aktuellt problem och fåglarna skiter nog lika mycket nu som då. :P

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade med gummiormar, två stycken faktiskt, men slutade när jag kom till en nedskiten båt där de hade skitit rätt över en av ormarna :-) Var bara tvungen att dra slutsatsen att ormarna inte var lösningen på mina problem.

 

Annars tycker jag att majoriteten missar att svara på trådrubrikens fråga. Mina förslag är "arg och ledsen" samt "skitförbannad" :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...