-
Content Count
8 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
0 NeutralAbout -HADDOCK-
-
Rank
Kadett
-
Vilken storlek på motorn får du avgöra själv men slänger du på mer än båten är specad för kommer du få mindre eller ingen ersättning alls vid ett ev. försäkringsärende. Det tål att tänkas på. Jag säger 2-taktare och då Evinrude E-Tec. 50/60 hk väger 109 kg 75/90 hk väger 145 kg Evinrudes 2-taktare innehåller 30% färre komponenter än Mercury OptiMax. Det borgar för billigare service samt färre komponenter som kan gå sönder. Evinrude gör enligt mig bäst motorer. Har aldrig haft några problem medan kompisar som kör Mercury, Honda och Yamaha har haft eller har problem med sina.
-
Har slängt iväg ett mail. Om båten är godkänd för 250 hk så undrar jag varför kunden inte får den CE-godkänd? Är det denna båten du menar? Nemas problemas.
-
Har inte haft en endaste liten fågelskit på min båt (numera såld) sedan jag började lägga en gummiorm på den och här kryllar det av fiskmåsar.
-
Detta låter intressant. Är detta ditt företag? Om ja, vad pratar vi om för priser? Hur mycket kan jag som kund bestämma över form och funktion? Skicka gärna info via PM om du inte vill ta det här i tråden. Ny båt med ny 2-taktsmotor. Enda båten som ligger inom min budget med motor av alternativen du listar är Ryds F588 men den toppar då "bara" 44 knop enligt Ryds officiella siffror under produktspecifikationerna men läser man deras magazin som bl.a. handlar om premiärturen så kom man upp i 48 knop. Vet inte vad man ska tro om detta? Buster L kommer inte ens upp i 30 knop med största motoralternativet, samma med XL som inte ens toppar 40 knop. Rib-båt är inget alternativ och det skulle jag ha klargjort från början.
-
Gummiorm från Ullared (Gekås). 9 kr.
-
Nu var jag ute efter en ny båt men tack för dina förslag. Yamarin säljs bara med Yamaha 4-taktare och jag köper endast 2-taktare. Ska jag köpa Yamarinen du länkar till så kommer återförsäljaren sälja båten löst till ett högre pris och så får jag köpa och installera Evinrude E-Tec själv samt dra nytt kablage och installera instrument. Det kommer då att landa på mer än vad jag har budgeterat till mitt båtköp.
-
Jag köper endast Evinrudes moderna E-Tec då man har 3 år/300 timmar som serviceintervall. Eftersom det är en 2-taktare har den mindre delar än en 4-taktare vilket gör att den blir billigare att serva och underhålla. Evinrude har t.ex. 30% färre delar än Mercurys 2-taktare OptiMax. Att Evinrude E-Tec drar lika lite som en modern 4-taktare och det är ju bara positivt med tanke på att den är så mycket explosivare. En 4-taktare är ju riktigt seg i jämförelse. Skulle aldrig köpa en 4-taktare. Men det är ju jag det.
-
Letar ny snabb styrpulpetare (utombordare) som klarar minst 45 knop med två vuxna men hittar inte någon i min prisklass upp till 300,000 kr som gör det. Hittar tyvärr bara dyrare alternativ. Vet du om någon båt som jag kanske har missat?