Gå till innehåll
torsdag 05 februari 2026
frans73

Fletcher lägger sig på vä sida vid hög hastighet

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder,ratten sitter på hö sida inga tunga prylar på vä sidan

Kan tilläggas att motorn är på 135hk båten 15 fot alltså 50knop pluss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det finns något tipps att fixa detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är hög hastighet? Använder du powertrim på motorn? Jag kan tänka mig två saker som orsak till ditt problem. 1 Båten överplanar. 2 Botten är skev. Svårt att bedömma utan att provköra och mäta själv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Över 40 knop så börjar den lägga sig, det hjälper inte att lyfta den med powertrimet.

Har funderat på motorbärplan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För lågt monterad motor kan ge märkliga fenomen som detta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan väl tänka mig att propellerns moment vrider båten över till BB. Mer tyngd på SB eller en skiva på BB sida av akterspegeln som trycker upp BB sida (bärplan). Läste att Kreugers snabba båt med tusen hk vred sig hela skrovet och fick förstärkas för att bli mindre skruvliknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket behöver du tynga ned på BB sida? Vilket varvtal har propellern? Räknade på 3500 varv/min då skulle det bli 25kg en meter ut från centrumlinjen kan det stämma? Antar att prop är nedväxlad. Är varvet mindre blir momentet omvänt proportionellt större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En femtonfots Fletcher brukar ha en motor på mellan 60 och 80 hkr. Med 135 hästar överplanar båten garanterat. DVS. den stiger så högt upp ur vattnet på den relativt djupa v-bottnen att den blir svår (om inte omöjlig) att balansera på den lilla våta ytan. Följden är att den lägger sig på ena bottenhalvan. Man kan kanske experimentera med steglister och dylikt men enklaste lösningen att åka 50 knop är att skaffa en båt som är byggd för det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hissa motorn. Skaffa hydraulstyrning om du inte har det. Riktigt bra, kanske soliida, motorfästen. Lär dig att balansera båten.

Den båten har väl ingen skida och då blir det som att balansera på en penna ovanpå en badboll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det dags att ta på sig tänkarhatten!

Kan väl inte va så svårt att fixa en skida. Har man svårt att stå på ett ben sätter man ned det andra. Har man bara ett så skaffar man sig träben eller en krycka.

Elimentärt som dektiven sa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...