Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
flashheart

Prisutveckling på begagnatmarknaden

Rekommendera Poster

Hej


Vi går i tankar att köpa ny båt. Efter varit på antal båtmässor har vi bestämt oss för att inte köpa nytt utan en svensk begagnad båt av märket Linjett eller Arcona. Finns det någon vettigt statistik på vad sådana båtar kostar begagnade ? Den enda statistiken som jag funnit är Sailguide.


Efter surfat runt får jag intrycket att vi är i en brytningstid(se ex. http://www.dagensbatliv.se/begagnade-batar-ar-overvarderade-sank-priserna), tidigare så var andrahandspriset releativt konstant. Enkelt kan man säga att det som man köpte båten för kunde man sen sälja den om man skötte om den. Idag är svensk båtproducenter nästan utkonkurreade av de europeiska varven och dagens och framtida båtägare verkar inte värdera svenska båtar på samma sätt som 40- och 50-talister. För mina föräldrar var Linjett deras drömbåt men dagens nya båtägare verkar hellre välja europeiskt. Hur kommer det att påverka andrahandspriset på Arcona och Linjett ?


Ta exempelvis denna Linjett 35 http://www.blocket.se/stockholm/Linjett_35_36732585.htm? Om vi köper den för 950 tkr vad kommer den vara värde om fem år ? 600 – 700 tkr om utvecklingen fortsätter som den verka göra nu ?
Jo jag vet det är otroligt svårt men jag skulle vara tacksam att höra synpunkter från någon som har varit med längre eller är mer insatt än vad jag ärsmiley
 



Senast ändrad av flashheart | 27 november 2011 | 22:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det senaste året, eller kanske bara halvåret, har det blivit betydligt tuffare att sälja båt oavsett vilket fabrikat den har. Även mycket lättsålda båtar som t.ex svenska Linjett, Najad, HR och Arcona (nåja, svensktillverkad är den inte även fast man vill ge sken av det!) har blivit tröga att bli av med. 

Nu tror jag ändå inte att man redan nu ska dra för stora växlar på detta och se det som ett trendbrott, så som konjunkturen är denna höst är i princip allt svårsålt; hus, lägenheter, bilar och givetvis även båtar. När marknaden väl stabiliserat sig igen och Italienare, Greker mm börjar betala skatt så tror jag åter att folk börjar tro på framtiden och det hela rullar sedan så sakta igång, då har säkert också beg-marknaden justerat till sig.

Min personliga åsikt är att de masstillverkade båtarna nerifrån europa helt klart kommer att påverka beg.priserna men jag tror också att de svensk/nordisk-tillverkade båtarna som görs i mindre serier trots allt kommer att ha ett bättre andrahandsvärde än de andra. Detta grundar jag på att de tillverkas relativt hantverksmässigt (=dyrt) i ganska små upplagor vilket gör att den som vill ha en sådan båt har ett begränsat utbud att välja bland vilket brukar höja beg-priset (tillgång och efterfrågan). Det kommer alltid att finnas en begränsad mängd människor som uppskattar ett fint hantverk och därför kommer det att finnas köpare. Sedan kommer det naturligtvis att finnas de som resonerar kallt och tekniskt och ser de europeiska båtarna som överlägsna i fart, formgivning, inredning, boutrymmen och mycket båt för pengarna. 

Så om jag ska sammanfatta mig skulle jag påstå att det inte behöver bli en dålig affär att köpa ett begagnat kvalitets-svenskbygge, det komer att finnas människor även i framtiden som förstår vad det är och är villiga att betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får nog vänja oss vid att vi inte får mer för våra båtar när vi säljer dom än när vi köpte dom som har varit fallet i många år. Och i många fall kommer vi att få rejält med mindre för dom.

Om  du i exemplet ovan köper en Linjett 35 för 950 tkr så kanske du inte kommer att få mer än 700 tkr om du säljer den om låt oss säga 5 år. Eller så får du mer vilket varit fallet när det varit drag i marknaden.

Men det är samma sak med kontinentalbyggen, till och med om de är nya. De undgår inte på något sätt värde minskningen, inte ens i goda tider. Köper du tex en 5-6 år gammal Jeanneu 35 som ny kostade 1.250 tkr för 950 tkr (den värdeminskningen har den redan fått minst, kolla blocket) så är det mycket möjligt att du inte får mer än 700 tkr för den om du säljer den om 5 år heller.

Det är mer vettigt att tänka på om man har råd med en värdeminskning alls och om man har det köpa den båt man gillar och som passar sättet man seglar på.

En äldre båt kan ha en bättre och nyare utrustning än en 10 år gammal båt där man förmodligen har sin utrustning kvar från start. Mångs som köper så kallade kvalitetsbåtar är också noga med dom och uppgraderar kontinuerligt, lämnar in på varv för förvaring och rustningar mm. Jag tror alltså att man har mer att förlora på att köpa en ny kontinentalbåt och sälja den om 10 år än en begagnad goding från HR, Najad, Linjett mfl. Men några vinster tror jag ingen kommer att göra längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka synpunkter du får här ovan.

Till den nuvarande konjunkturen kommer en underliggande påverkan som pågått i många år. Jag själv och flera med mig har här i forumet argumenterat för att begagnatpriserna på svenska 70- och 80-talsbåtar ligger för högt. Skälet skulle vara två. Dels finns det väldigt många moderna båtar till salu på kontinenten ( utbud och efterfrågan pressar ner priserna... ) Dels så är många svenska äldre båtar fortfarande utrustade med originalmotor, gamla segel och gamla instrument.

Att en halvtonnare då kostar närmare 300´ i inköp fast det kostar 200-250´ att uppgradera den - pressar självklart priserna nedåt. Samtidigt håller jag med de som antar att en välbyggd båt kommer att hålla sitt pris bättre, spekulanter uppskattar ett gediget träarbete och betalar för det helt enkelt. Det blir ett val mellan smal och fint träarbete samt bred och mer plastigt intryck?

Båtar har blivit en massprodukt och att då förutsätta att de äldre båtarna ska hålla sitt andrahandsvärde helt intakt fast båtens utrustning är åldrad.... är inte rimligt.

Kuriosa dock - där jag är medlem ( i en bryggförening mer än en båtklubb ) så får vi inte bygga ut bryggan pga kommunen som säger att vattenflödet i viken kommer att hindras med lång brygga... och då har vi de platser vi har? Med maxbredden 3,1 meter? Gissa om att det ligger många äldre segelbåtar där.... som är max 3,1 meter breda. De som vill ha bredare båt har bytt klubb. Så tradition och båtplats kan fortfarande spela väsentlig roll? Plus stolthet. För jag har själv varit delägare i en Bavaria. Insåg snabbt att folk inte ville ställa andra frågor om den än om kvaliten.
Har du en LInjett så kommer folk att ställa alla möjliga sorts frågor till den stolte ägaren....     wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett mycket intressant ämne och det ska verkligen bli spännande att se om och hur priserna förändras än mer.

En vinkel på frågan är ju att som Curt Gelin ofta poängterat så har ju den som köpt t. ex. en orust-båt fått tillbaks pengarna vid försäljning och kanske till och med tjänat några hundra tusen eller mer efter några år.

Vetskapen om att det fungerat så måste ju ha påverkat viljan och möjligheten att köpa en orust-båt och därmed också försäljningssiffrorna och även priset på dem.

Om det nu blir så att även orustbåtar, och arcona och linjett, sjunker rejält efter försäljning så måste det ju påverka viljan att köpa rejält och därmed försäljningen. Inte undra på att Najad kk och HR varslar.

Samtidigt, vi genomlever nu det som beskrivs som europas största kris på över 65 år. Många oroas över om de har något jobb kvar och vilka marginaler de kommer ha i framtiden. då är det inte undra  på om priserna sjunker. 

Om några år, när krisen förhoppnings är över, kanske priserna stiger igen.

Kanske, för har de sjunkit länge så blir det möjligen så att de fastnar på en lägre nivå.

Dessutom tror jag den snabba utvecklingen av farten på en del nya segelbåtar missgynnar svenska varv. Många tillverkare utomlands har blivit bra på att bygga in väldigt mycket snabbhet i båtar som ändå har stora innerutrymmen och ändå är hyggligt billiga. Och få köpare av nya segelbåtar säger nej till en extra knop. När Elan 35 har 1,32 i lys, varför ska jag då lägga en miljon till för att få en mindre båt, som är mycket långsammare och har mindre innerutrymmen?

Kvalitet säger någon. visst, men det är kul med fart - att surfa i i tvåsiffriga tal med gennacker smakar mumma även för den med mycket pengar. 

Kanske litet yvigt skrivet, men du frågade efter synpunkter och det fick du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där (Begagnade båtar är övervärderade. Sänk priserna!) var en märklig artikel. För skojs skull kollade jag en annan artikel som han Bengt Utterström skrivit; vad i all världen ska karln med en 50 hästars motor till i en 35 fotare? Och varför påstår han att en sådan motorinstallation kostar minst 150 tusen spänn? Nä, hans artiklar sorterar jag hädanefter bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att prisbilden är på väg nedåt.

Om man tittar på nyare båtar.

Så med effektiviseringen på de stora utrikiska varven, betalar ingen samma pris för en några år beg. båt, som för en ny. Även om den utrstas extra under några år av den stolte ägaren. Även utrstningen blir begagnad.. Själv så köpte jag en raymarine plotter för 6000:- i somras. Nu reas samma ut för 3990..Om något år har den et faktiskt värde av 1000kr.. All elektronik osv utvecklas i raskt takt. När jag köpte min båt i sommras, så köpte jag den för ett förhållande bra pris. (jämfört med andra som var tillsalu) Men, ändå måste den rustas upp ordentligt. Köpt nya segel, måste även uppgradera mycket annat.

Själv ska jag nog vara glad över om jag får tillbaka pengarna för själva båten. Resterande pengar. Kanske 70.000. Som kommer läggas ut på ett par år. Ja de är nog borta.

Men, det är ju hobby som man tycker är kul och njuter av. Hur mycket sjunker bilelendet som man transporterar sig till jobbet med? Nä, känns bättre å lägga pengar på det man tycker är kul.

Köp en båt som man kan hantera den ekonomiska förlusten. Precis som ett bilköp.

Vem betalar 500.000 för en 25 år gammal båt. När man kan få en ny mordern i samma storlek för 700-800.000?

Det skrotas ju inte mycket äldre beg båtar. Det är också en av anledningarna till tappet på beg priserna. Finns fler båtar än köpare. Har värdet på båten man har, sjunkit för mycket. Så har förmodligen många svårt att hosta fram mellanskillnaden för en fabriksny. Mao nackdelar för ägare och försäljare av nya båtar. Men perfekt köpläge om man är spekulant. Så kan man, så ska man nog köpa båt nu! Bra förhandlingsäge på både nytt och beg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den prisjustering som pågår och pågått i ett par år är logisk. Det finns massor av segelbåtar byggda mellan 1978 - 1988 som under 20 år bibehållit eller ökat sitt värde. Det fanns under denna period ett stadigt sug efter dessa båtar.  Under 90-talet fylldes det inte på med så mycket nytt och värdet bibehölls ytterligare ett decenium. Nu under 2000-talet har vi hamnat i ett lågränteläge och flera båtvarv på kontinenten har fått förtroende hos svenska båtägare. De som är födda från 75 och framåt har inte samma referensramar som oss som är födda tidigare och köper lika gärna båtar från tyska och franska varv. Med lågränteläge, en ny generation båtägare och stort inflöde av lågprisbåtar så är det väl klart att en Ballad som i alla år kostat runt 225 tkr nu går att hitta för dryga 100tkr. Den utvecklingen lär inte vända när högkonjunkturen återvänder. Ballad, Maxi, Omega, Comfort, Contrast (och 20 fabrikat till) - ägare får inse att de gamla 80-talsklenoderna inte har samma värde som vi vant oss vid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgång och efterfrågan.. Hade det inte tillverkats och sålts så mycket nytt hade inte båtpriserna sett ut som dom gör. Kan ju vara så att många vill prova att sälja sin båt i tron att det kommer svårare tider.. Detta gör att det är ännu mer tillgång än efterfrågan. Tidigare -80 - 90 talen in på början av 2000 så tillverkades det inte riktigt lika många båtar, Svenskar var kräsna med att det skulle vara nordiska båtar, då var efterfrågan större än tillgången.. Alla vet ju hur det ser ut idag - ganska enkel marknadsekonomi.

Gällande begagnade båtar, Linjett HR och annat som har en högre kvalitet än massproducerade båtar så tror jag att dessa om de är välskötta och väl uppdaterade kommer att hålla ett högre värde än en 10-15 år nyare massprodducerad båt om den  massproducerade båten är 10-15 år gammal. Kvalitet och känsla är viktigt och det kommer alltid att finnas de som uppskattar just detta.. Alla har kanske inte heller råd, då blir det enklare båtar. 

Är vad jag tror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Malla59 (och andra), det finns inga 70-talsbåtar som har ökat i värde, det är penningvärdet som minskat beroende på inflationen.

Jag tar ditt exempel med Ballad.
1977 kostade en ny Ballad 136 000:- kr. Det var mycket pengar på den tiden!
136 000:- kr då motsvarar 570 000:- kr i dagens penningvärde.
Om en Ballad idag säljs för 225 000:- kr har värdet alltså sjunkit med 345 000:- eller med 60 % om du så vill.

Jag tror det är rimligt att äldre välskötta båtar ligger kvar på samma pris år efter år och att värdet alltså sjunker med några procent (inflation) varje år.

Det kommer däremot att bli lättare att finna äldre mindre välskötta båtar till mycket bra priser, som i ditt exempel med en Ballad för 100 000:- kr. Ju längre åren går ju fler rishögar kommer det att finnas. En del av dessa rishögar kan bli klipp för den som inte vill eller har möjlighet att lägga så mycket pengar på en båt, men däremot har möjlighet och intresse att lägga mycket tid på båten. Efter några säsonger har rishögen blivit en pärla igen och då har värdet ökat igen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bengt Utterström & Lars W Gustavsson är rätt lustiga, de talar om hur det ska  vara. Men saken är den att en fri marknad lever efter sina egna regler; tillgång och efterfrågan.

om beggade båtar ger mycket för pengarna så kommer folk självklart att köpa beggade båtar i stället för nya, och därmed kommer priserna att hållas relativt höga, oavsett vad man tycker om det. Å andra sidan kanske det är bättre att man vårdar än sliter och slänger ur ett miljöperspektiv.

att jämföra bilar och båtar är lite tokigt,  Bilar åldras fort och är svåra att uppdatera. Båtar håller i många år  och är lätta både att renovera och moderniser. Just nu är utbudet större än efterfrågan men det kommer nog att balanseras om några år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt ny analys, jag tor priserna på älder båtar kommer att stiga kraftigt framöver.

Varför tror jag nu det, jo som jag uppfattar det är friheten att få pumpa ut sin skit från hålltanken direkt havet av avgörande betydelse för väldigt många båtägare och då gäller det att ha en tillräckligt gammal båt för att detta ska vara tillåtet. Det är ju ingen som vill bryta mot lagen. smiley

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu har vi precis köpt en Linjett 33.

Tack för alla svar. Jag kommer med spänning att följa båtmarknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej gör inte det, utan njut av din nyköpta båt utan att snegla på om den sjunker eller går upp i värde. Grattis och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant läsning och intressanta aspekter som läggs på båtägandet. Värdet på båten är väl i princip en bisak, det viktiga är att man trivs med sin farkost, eller är det månne så att det köps i syfte att spekulera och tjäna pengar. För de flesta är väl frågan hur långt, hur mycket och hur beredd man är på att utnyttja möjligheten att låna pengar till en båt. Jag själv följer konstant marknaden, och dess fluktuationer på Blocket. Vad man skall köpa är väl upp till var och en, men det kan konstateras att det byggs båtar billigt i dag, nya 30-32 fot för 800 000 – 1000 000. Det finns till och med en 44 fotare för 995 000.
Hur bra dessa är det är jag inte rätt man att svara på, men det torde vara lockande att köpa något som är ”sprillans nytt”, även om man tycker att det är tunt med plast och att det borde vara någon millimeter tjockare med plats på utsatta ställen.
Själv har jag valt att köpa en gammal liten, (27 fot), båt, för lite pengar och satsar på modernisering av denna. Det innebär en hel del eget arbete, med motorbyte som den största kostnaden. Jag räknar inte med att få tillbaka alla pengar som jag lägger ned, och det är inte det som avsikten är, utan det är att få njuta av någonting som alltid fungerar, och inte oroas för vad som skall hända/lägga av härnäst. Skulle tippa på att totalkostnaden inklusive allt för min uppgradering kommer att hamna runt 200 000 kronor.

Det kan ju konstateras att en begagnad båt är, just det, en begagnad båt. Det innebär att allt är använt och oftast slitet i olika omfattning. Problemet är att man har svårt att avgöra hur slitet, då det oftast har putats till vid en försäljning.

post-10005839-1394236936,3585_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...