Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sigge_1

Sveriges sämsta förtöjning!

Rekommendera Poster

Tänkte starta en tråd där man kan lägga upp lite kul/ bedrövliga bilder på illa förtöjda båtar.

Igår blåste det stadiga 14 m/s rakt in i vår hamnbassäng. Bifogar ett par bilder på hur några grannar valt att förtöja sina båtar.

Fyll på med bilder!

post-4587-1394236808,1988_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar ljudillustration.Typ  dunk...kort paus...dunk.. och det lätta krasandet av glasfiber... :-)

Fast jag ska inte garva för mycket, vaknade igår morse av det välkända båtbotten stöter lätt emot sten-dunket. Litade för mycket på SMHI och fick 10-12 m/s rakt in i viken med draggande ankare som följd. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte en dålig förtöjning, hon lär inte komma långt alls när det blåser :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur visste du att ägaren till båten var en kvinna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ägaren vet vi inget...men båtar brukar ju benämnas hon. Om det inte är en bogser/isbrytare förståss....men det såg ju mindre troligt ut på bildenlaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också reagerat på den slarviga förtöjningen av småbåtar. Tydligen fungerar det ändå eftersom båten finns kvar. Skamfilad men flyter. Andra krav har man inte på en liten bruksbåt. Man tar t.ex båten till affären och lägger fast med ett snöre så den inte flyter iväg. Flera båtar får plats och ligger och nöter på varandra men ingen bryr sig. Så verkar man alltid göra. Fendrar saknas ofta.

En lätt båt klarar också lättare nötning då plasten är lika hård som på en tung båt men kraften som trycker på mycket mindre. 

Så små båtar får man akta sig för när man lägger till med sin egen pärla. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig även se större dyrare båtar som ligger slarvigt förtöjda och ligger och nöter mot bryggan. Rätt onödigt tycker jag då det inte kostar speciellt mycket att köpa rätt förtöjningsgods. Kunskap är heller inte så svårt att skaffa sig. Försäkringsbolagen brukar tillhandahålla broschyrer om hur man ska förtöja.



Senast ändrad av FredrikW | 30 augusti 2011 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början av 90 talet låg jag vid Finkarudds brygga, på Gålö, södra Storstockholm. Som närmaste granne hade jag några lägre tjänstemän från den ryska ambassaden som hade en liten plastbåt. Det var ena riktiga rufsgubbar som aldrig förtöjde ordentligt, förutom de gånger de förtöjde i min boj. De kunde inte, eller låtsades inte kunna, varken svenska eller engelska så det gick aldrig att ha några synpunkter på deras förtöjningar.

Efter en mindre storm september 1994 såg det ut så här, ryssarnas båt är den gula, min den röda. ´ Däcket var ett skydd mot ryssbåten.

Några veckor senare fick de igång aktersnurran.

(OBServera också havstulpansodling på deras botten)



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 30 augusti 2011 | 19:53

post-29756-1394236808,936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig för ambassadpersonal! En av ryssarna strikade tre taxibilar i helgen. Smällen var så kraftig att det var risk för liv och lem. Ryssen satt lugnt kvar och ringde sina polare om hjälp att bli utlöst från situationen utan att bry sig om någon gjort sig illa. Polisen fick acceptera lögnen om smitning fast ingen smitit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag köpte året efter en plastbåt och då bad jag hamnkaptenen om en ny plats. Långt borta från ryssarna, men även långt från P-platsen.

Ryssarna på Gålö brukade mest fylla hinkarna med 20-30 cm gösar (minimimått vid gösfiske 40 cm om jag inte minns fel), som släpptess ut runt Gålö av Stockholms Stad.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 31 augusti 2011 | 16:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...