Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
df90

Oseriösa spekulanter?

Rekommendera Poster

Har ute en annons på blocket på en mindre plasteka och fick idag ett sms på engelska.

Inget korrekt avsändarnummer bara ett namn med några siffror.

I sms:et frågar personen om båten finns kvar och att jag isåfall skall skicka ett mail till en hotmailadress.

Någon som råkat ut för något liknande?

Påstår inte att denne spekulant är en bedragare men det verkar lite skumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det skumt att denna Gary Cole konsekvent svarar på alla anonnser på blocket.

Ingen vettig människa köper en liten båt här för transport till England. fraktkostnaden överstiger med råge båtens värde.

Se även http://www.maringuiden.se/forum/;thread=376507 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok det är ett känt fenomen har missat det.

Visst kallade han sig Gerry Cole.Hoppar nog över den spekulanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också råkat ut för det där några mail på Engelska . En som jobbar borta i japan med tsunmin skulle be sin chef skicka en check i euro och extra transport pengar .Man kan hålla sig för skratt .

 

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog för att få tag i din mail address så att den kan vidareförmedlas till massa oseriösa företag som sen kommer att spamma dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom svarar på allt...får flera olika på mina husbilar varje gång. det kommer att sluta med att de ska betala i förskott, då får se ett kvitto via nätet, släpper fordonet - vips borta...1 av 500 går på det..o det räcker för att det ska fortsätta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tänk om det är så att Gary Cole aldrig får svar och därför aldrig får köpt sig någon båt.

Stackars Gary. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett meddelande idag:

Meddelande från

Gäst via maringuiden.se
[jsmith50s@yahoo.co.uk]


Önskar info om Debutant .

Hej, Är Jason Smith .. jag vill bara veta om din {båt} är fortfarande till salu .. vänligen komma tillbaka till mig med denna information nedan om fortfarande finns till försäljning, såsom: -

1.Present skick.

2.Least försäljningspriset i Euro Valuta

Ser fram emot att höra från dig så att vi kan gå vidare.
Hälsningar
Jason Smith
==========================================
Hello, Am Jason Smith..I just want to know if your {Boat}is still for sale..Kindly get back to me with this details below if still available for sale such as :-

1.Present Condition.

2.Least selling price in Euro Currency

Looking forward to hear back from you so we can proceed further.
Regards
Jason Smith



Annonsen finns här.

 Vem köper en båt värd 20000 för import till England.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley

THE DESK OF THE DIRECTOR E-LOT PRIZE AWARD DEPT.


*Ref Number:RGM/1313

*Batch Number: 444821545*

Ticket Number: PP 3812 /2011-

*Winning Amount : $2,500,000.00.USD


Attn: Dear Internet User


We are pleased to notify you the Winner of our last Secured Mega Jackpot
Online Sweepstakes result. This is a reward program for the patronage of
internet services and all email addresses entered for this promotional
draws were randomly selected from an internet resource database of
registered software and domain users.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle snart kunna köpa ny båt
Det kom  ett mail. Från en bedragare  - som så ofta. Han skriver ju nästan själv att han är en bedragare.
Har man en mailadress  offentligt på internet är ju inte fenomenet ovanligt. Mest är det från personer som påstår att de represenerar det företag där du har din mailadress. Ditt emailkonto skall stängas om du inte lämnar alla inloggningsuppgifter mm. Jag har slängt alla de mailen direkt. Man har aldrig stängt nåt mailkonto för mig. Dessutom frågar tex Telia aldrig dig om några inloggningsuppgifter.
Jag får ibland även mail likt det nedanstående. Varsogod att ta del, för dem som inte har sett liknande.

Att: Vän,

Mitt namn är Dr Kelvin Brown från Harlesden, nordvästra London, här i England. Jag arbetar för Credit Suisse Bank London. Jag skriver efter en möjlighet i mitt kontor som kommer att vara en enorm fördel för båda us.In min avdelning, som är chef (Greater London Regional Office), jag upptäckte en övergiven summan av $ 16,410,000.00 (sexton miljoner fyra hundra och tio tusen USA-dollar) på ett konto som tillhör en av våra Sen utländska kunder.

Han förlorade tyvärr sitt liv i en flygolycka, även hans hustru och enda dotter. Vid valet av kontaktar du är upphetsad av geografisk karaktär av var du bor, i synnerhet på grund av känslighet för transaktionen och sekretessen här. Nu är vår bank har väntat på någon av de anhöriga att komma upp för påståendet men ingen har gjort det.

Jag personligen har tappat målet att hitta de anhöriga de senaste åren nu, jag söker ditt medgivande att presentera dig som de närmast anhöriga / Kommer bidragsmottagaren till avlidna så att intäkterna från detta konto värderats till $ 16,410,000.00 kan betalas ut till dig.

Detta kommer att betalas ut eller delas i dessa procentsatser, 60% för mig och 40% till dig. Jag har fått alla nödvändiga juridiska dokument som kan användas för att backa upp detta påstående vi gör. Allt jag behöver är att fylla i ditt namn till handlingarna och legalisera det i domstol här för att visa dig som den rättmätiga förmånstagaren.

medan vi har gjort överenskommelser med diplomatiska sändebud i tjänst för att flytta pengar genom diplomatiska processen för ditt land med alla de dokument som krävs för att förbättra deponera pengar i en bank i ditt land. Allt jag behöver nu är din ärliga samarbete, sekretess och pålitlighet för att vi ser denna transaktion igenom.

Jag garanterar er att detta kommer att genomföras under ett legitimt system som skyddar dig mot eventuella brott mot lagen. Snälla, ge mig följande: som vi har 5 dagar att köra igenom det. Detta är mycket mycket brådskande TACK.

1. Ditt namn .....................
2. Ditt mobiltelefonnummer ........................
3. Din kontaktadress ....................... .................
4. Din ålder ................................................ .
5. Din Yrke / befattning ..........................

Brådskande svar kommer att vara efterlängtade och uppskattade.

Vänliga hälsningar,

Dr.Kelvin Brown
Mobil:             447024047920     
Privata e-post: dr.kevinbrown444 @ yahoo.co.uk


16 410 000 USA dollar motsvara ju ungefär 112 691 000 Svenska kronor. 40 procent av det är ju i runda slängar ca 45 miljoner Svenska kronor. Det hade ju kunnat bli en ganska skaplig segelbåt och kanske med en heltidanställd besättning under återstående tiden av mitt seglarliv.
Men det är väl egentligen tvärt om. Frågan är väl bara hur han hade tänkt lura mig på pengar och dessutom göra mig till kriminell.
Jag har slängt orginalmailet. Jag har bekymmer nog - ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis sålt min båt, men fick dom här sms:en under tiden.

Har fått reda på att det är typer från Afrika som ligger bakom dom här bedrägerierna.

Ofta är det riktiga stavfel, som en Engelsman/Amerikan inte skulle göra.

Mine exempel nedan:

------------------------------------------------------------------------------------------------

hello am intrested in your boat on blocket.se is it available for
sell? how much? get back to me at eng.bruce.011@gmail.com thanks

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

What is the price for your Boat on Blocket.se , get back to me on (
jasoncotwell401@gmail.com )

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hello, I've just seen your ad on BLOCKET, Do you still have the boat
up for sale? Please Reply Me direct to gasparmendez01@hotmail.com .
Thanks Gaspar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------


i like the condition of your boat on blocket,And send me the price you
want to sell it? reply me to: howardnero@hotmail.com

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det översta av SMS:en svarade jag på för att se hur dom formulerar sig.

Svaret jag fick nedan.

 

Hello Friend,

   Thanks for the quick response. Well i am Eng. Bruce by name am
from UK and i am highly interested in purchasing this your (Boat) as
soon as possible. I have been in search of this particular item for a
very long time and i was happy when i came across your advert.

   I will like you to let me know the Final Price you are willing to
sell the (Boat) and also let me know the present condition of the
(Boat) as well as the exact year you have been using it. Also i will
like you to send me more pictures if there is any though i am okay
with the pictures on the site.


   Concerning the Payment i will proceed and make the payment of the
item right away by Paypal Online secure payment Okay. I will be the
one to handle the shipping myself as i have a shipping agent in London
UK who is an expert in this field. I wait your response as soon as
possible so we can make moves concerning the transaction.


NOTE

The (Boat) will not be picked up until the full money clear in your
Paypal account Okay.

Regards,
Eng Bruce

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: Det du fått är ett typiskt Nigeriabrev*. Du undrar hur han hade tänkt lura dig på pengar och dessutom göra dig till kriminell.

Det vanliga är att om du svarar på brevet och accepterar att få massor av miljoner för att ta hand om transaktionen så är nästa steg att du måste sätta in pengar (dina pengar) på något konto för hans utlägg. Det kan vara en resa eller annat. På så sätt lurar han dig. Du kan inte bli kriminell, bara lurad. Den transaktion han beskriver är förvisso kriminell men helt påhittad, några pengar finns inte.

BoatBruce: Även dettta är ett bedräger av samma slag som det toaen beskriver. Även här kommer du troligen att ombedas betala för utlägg eller kanske ringa köparen på ett betalnummer.

  /Marcus

*) http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick också ett från Jason Smith  för en tid sedan, med avs från maringuiden. Tror han blev litet konfunderad då jag (från min skräp hotmail) påpekade att min annons gällde köpes, men av en reeen händelsre sådär bara råååkade han känna till en person som hade en likadan men nyare till salu... *Ja, eller hur... Nice try i allafall.

_



Senast ändrad av Mizzarrogh | 11 november 2011 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det fungerar som så att man får summan (eg en luftsumma) överförd till ex vis. paypal eller liknande sedan skimmar de överskjutande summa innan det hinner dras tillbaka och ditt bankkonto blir skyldigt det som fattas av luftsumman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en nyinsatt anonns på Blocket.

http://www.blocket.se/goteborg/Renoverad_Debutant_38945620.htm?ca=15&w=1

Har fått ett SMS på engelska från viktorfred4@gmailcom

Någon som känner igen honom. Skeptisk till utländska köpare på färsk anonns.

Råkat ut för liknande där köparen vill köpa båten och skeppa den till Italien. Frakten går på mer än 2 ggr. båtens värde.

Edit: avsändare   gail.beaver



Senast ändrad av Lasse-L | 07 mars 2012 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog vara ganska säker på att viktor är en rufflare han också, Hoppas du finner en ärlig köpare på närmare håll

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse,

Det är inte realistiskt att någon utomlands skulle vilja köpa en båt för så pass lite pengar (även om din båt är väldigt fin). Varför skulle någon i utlandet ens leta efter så små och billiga båtar här i Sverige? Precis som du skriver så blir ju frakten flera gånger köpeskillingen och då måste det ju vara mycket vettigare att söka efter en båt på hemmaplan. OK, det kanske finns ett enstaka fall där det är någon Debutantfantast (i ditt fall) som har svårt att hitta sin drömbåt på hemmaplan men det är så otroligt osannolikt att man nog kan bortse ifrån det. OM så skulle vara fallet så har han nog inga problem med att komma och titta på båten personligen, givetvis med en bunt med äkta sedlar i plånboken för att betala på plats.

Ignorera sms:et eller driv lite med honom om du tycker att det är kul. Han kommer köra samma race som beskrivits tidigare i tråden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också blivit uppvaktad av ovanstående herrar ett antal gånger.Tröttnade och skrev ett standarsvar som jag använder varje gång det händer.Lyder som följer;Dear sir! I have a suggestion for you.Hold your forefinger straight out,shove it right up your ass,then stick it into your nose!

Inte så värst kultiverat,det medges men jag har numera nolltolerans mot bedragare.Och dessutom verkar det som det fungerar för ingen har svarat!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha!! Inte kultiverat...men o så väl formulerat!!! cool Jag hade gärna sett ansiktet på skurken första gången han läste det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett SMS klockan 03 idag:

Min bror är mycket tntresserad av din båt. Skicka honom ett mail med länken till den Blocket lägga till espen7721@hotmail.com

no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick SMS idag från samma nummer som ovan:

Min syster vill köpa båten till sin man. Vänligen maila min syster på med Blocket länken: helena5723@live,com

Tydligen en köpsugen familj.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått både varianten med köpsugne brodern och med systern senaste veckan. Jag googlade på telefonnumret och fick upp hur många sidor som helst. I bedragarsammanhang! /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också fått liknande sms, hade mailkontakt men en av dom. Han beskrev var han bodde arbetade osv långt iväg på andra sidan. Min sista kontakt blev när jag skrev att du får gärna köpa min båt men då ska det vara kontanta pengar i min hand när du hemta båten, så var den kontakten slut :-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett otal sådana sms när jag skulle sälja min båt. När jag fick det första sms:et hade jag aldrig hört talas om att de hade börjat försöka blåsa säljare på pengar, utan tänkte glad i hågen att det var någon engelsman med fablaise för snipor som var köpsugen.

Det blev en lite mailväxling där han ville veta mer om båten och se fler bilder, och sedan bestämde han sig för att köpa båten. Problemet var bara att han var på sjön och skulle låta sin bror sköta bokningen av transporten till England, fast brodern behövde bokningskostnaden skickad till sig via Western Union för han (köparen) kunde inte sköta pengatransaktioner från båten. De pengarna skulle givetvis bli återbetalda via PayPal liksom resten av summan.

Jag kunde också se att han hade satt in pengar på mitt PayPal-konto, men jag kunde givetvis inte komma åt beloppet förrän han hade låst upp transaktionen, och för att göra det behövde jag bara skicka en kopia på kvittot från Western Union.

Jag meddelade honom att jag inte tänkte skicka några pengar någon stans utan han fick lösa det hela på annat vis. Efter några mail blev han otrevlig och hotade med FBI.

Jag betalade naturligtvis ändå inte vilket resulterade i hotbrev från FBI (federalburoofinvestigations@usa.com) och inte minst World Federal Police. :D

Jag slutade svara på mailen och han slutatde skicka...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra gjort att hålla emot, vad trött man blir på alla skojare. //Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...