Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Mizzarrogh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    94
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mizzarrogh

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ok, tackar för svar. Har inte råd med en ny snurra just nu, men låter med andra ord som att det bara är att bita i det sura äpplet och börja spara (Känns ju i så fall vettigast att spara till en motor av bra kvalitet menar jag då det för mig är en väldigt stor investering). Till dess får väl enpetaren hänga med i så fall. Behöver en motor som är avsevärt starkare, därav frågan.
  2. Går detta? Har nu efter mycket letande äntligen hittat en A-27 som verkade realistisk att utgå från inför mitt långfärdsprojekt jag skrivit om här vid ett flertal tillfällen tidigare. Motorn som sitter i nu är dock pytteliten, en MD-5 som väl mer är tänkt för navigering vid brygga, stiljtje, mm annars en fin liten motor som duger bra att komma igång med, men för mer seriös motordrift är den ju dock för liten för att orka dra, vilket även bekräftades av personen jag tänkt köpa båten i fråga av. Han föreslog därför att man om man ville det kunde sätta i en Tvåcylindrig diesel istället och en fembladig propeller iställetför den nuvarande, men jag har sedan tidigare länge funderat över om det inte borde gå att ta ett steg till och peta i en MD-17 istället. Tror att det kan gå men verkar väldigt precist att det går, denna motor känns ju också som en vettig balans om man vill kunna maximera motorstyrka (har planer på att ta mig uppför floder i Europa i framtiden, därav tankarna på denna i sammanhanget extrema motor då motorstyrka i vissa lägen i allafall är markant skönare att förlita sig på tycker jag.) Är detta realistiskt eller kommer det att medföra orealistiska ombyggnader? (eller göra skutan för obalancerad i sjön) -
  3. Jag har också ofta använt smältlim att fästa kablage i andra sammanhang, och jag håller absolut med föregående. Kanske inte snyggast men enkelt, billigt och framför allt som sagt reversibelt så att man ej behöver ångra en massa spikhål och andra förfulande detaljer. Mässingsrör hade varit snyggt men jag vet inte hur bra det skulle vara ur tekniskt hänseende. Det finnes ju även system med svarta kabelskydd av både hård och mjuk plast på metervara hos yrkesbutiker som säljer lastbils och maskintillbehör, tror dessa bör fungera för fritidsbåtar om man av någon anledning behöver samla kablage. Vet inte om det går att limma, men jag har med framgång (smält)limmat även mjuk TP kabel inomhus tidigare och den sitter fortfarande som berget (frånsett vissa punkter där limmet fäste dåligt men det är som sagt fort gjort att fixa till)så det borde gå tycker man. Edit, blir du inte nöjd med resultatet så är det bara att peta bort limmet från sladd och mast med litet tålamod. Lycka till! _ Senast ändrad av Mizzarrogh | 09 augusti 2012 | 15:46
  4. Detta befinner sig på planerings stadiet, men Har länge funderat att göra en avstickare till Tyskland för flodsegling och vidare till Holland Är det någon här som vet mer om vad man bör känna till förutom att jag utgår från att man behöver kanalintyget?
  5. Jag tycker man borde duellera mer med svärd eller något istället så att folk slapp gå omkring och ständigt vara småsura på varann... he he.
  6. Folk som retar sig på andra människor i alla lägen mår psykiskt dåligt och borde gå i samtalsterapi. He he, not to offend men måste vara en minoritet som inte gör det... Men Kan nog säkert ligga en del i att svenska folket över lag lider av någon form av psykisk ohälsa, verkligt oroande vore väl om ingen hade något att klaga på... Det vore nog ett tecken på att något vore allvarligt hänt. Uppenbarligen tillbringar många av oss för mycket tid vid datorer och lokaltidningarnas insändarsidor... _
  7. Den tråden måste vara förhäxad på något sätt... Samtliga gånger jag försökt posta där har det blivit strömavbrott eller avbrott på internetlinan osv. Nå, men rent generellt, i egenskap av att gilla både segel och renodlade motorbåtar, Kör mest motor i alla väder men långseglar lika gärna. Är väl för visso mer arbetsbetonad båt men den har deffinitivt kräm så det räcker om man skulle vilja störa folk, men iaf här är det ju över lag ganska lugnt och man får ofta hela båtrännan för sig själv så åtminstone vad jag vet är det mycket sällan egentliga problem. Enda jag kommer på man gjorde själv när man var yngre var väl att dra en ensam repa runt segelbåten om det var någon man kände som satt i den vid stiltje för att smådjäklas eller dita utanför hamnskyltar och liknande där det uttryckligen stod att man inte fick det, men det var väl mer enstaka ungdomsgrejer. Man fattade ju varför man skall respektera de regler som satts upp menar jag. Sedan kan man ju inte gömma sig i ett anonymt hav här heller som man kanske kan, eller mer korekt vissa verkar tro i mer trafikerade ställen, men jag upplever detta som mer utbrett på landbacken än på sjön för att vara uppriktig. Jämfört med folk som slår i spik eller spelar trummor klockan två på natten eller kör runt i en åtta med fyrhjuling osv tycker jag det inte är så farligt i jämförelse med elverk och liknande om man har en legitim orsak att köra det även om de är mycket enerverande att lyssna på då man vill sova men även jag måste ju dra mitt strå till stacken om det skall fungera menar jag. däremot är det ett oförsvarbart ofog att låta tungar driva runt på diverse motorredskap dygnet runt, det är inte respekt mot medmänniskor det är rent egocentriskt och totalt ansvarslöst handlande och för det mesta inte heller lagligt. Annars är väl det enda jag kan komma på idioter som ligger näck någonstans och stirrar ogillande på alla som passerar förbi somom någon vore intresserad. Är väl inte det att folk vill ligga utan kläder det bryr jag mig uppriktigt sagt inte ett jota om, men det är attityden att de tycks tro annat som gör mig ordentligt irriterad. Alltså, vad fan tror de, ponera att en åttiofemårg fet och totalt osexig (utom i hans eget sinne då) gubbe som ränner runt näck i vatten och stränder, nog fanken skulle väl nästan alla stirra och undra vad man höll på med... eller om jag drog av mig alla kläder och sprang genom byn även om det var på vög ut ur bastun nog fan skulle v'äl alla titta oavsett om de erkände det eller ej (det gjorde de, ha ha!)... Allvarligt tror kärringarna att man ser något annat när man passerar dem må jag uppriktigt avundas ett sådant total avsaknad av självinsikt... Om man inte beter sig på det viset får man väl gå klädd eller oklädd som man vill vad mig anbefaller om man nu prompt vill skämma ut sig inför alla och tycka att det är naturligt, som sagt bryr jag mig inte om just den biten, knappast någon annan heller i allafall inte av den orsaken. _
  8. Ja, jag vet inte heller hur integraltankarna ser ut, men på 5000 AC har jag ibland (som dock saknar integraltankar för bränsle) noterat att bakänden har en tendens att luta något bakåt utan att man tänker på det då båten i sig är såpass tung att den inte stegrar i egentlig bemärkelse när man kommer upp mot pklanings hastighet. *teori
  9. Off Topic Men, är det någon som vet varför (Eva)ntica numera varken besvarar mail, PM eller någon annan kontaktform som går att nå?? Not to offend men Anser mig ha extremt starka skäl att få ett vettigt svar av honom på några frågor... jag kan nås på mediatorget(punkt) hotmail(punkt) com Eller via forumets mailfunktion.
  10. Indeed, men jag tror det är sunt att ha något att sträva mot, och man kan ju börja light och tex segla efter svenska kusten och sedan fortsätta med litet mer avancerad segling tex till finlad eller baltikum, sedan ner åt europa osv Gärna inledningsvis i sällskap med någon mer erfaren person så att man får känna på hur det känns skarpt sas innan man ger sig in i mer vidlyftiga projekt soim kanske krväer mycket större investeringar. Så tänkte jag själv göra. Jag började också med att plöja igenom i stort sett allt jag hittade, fråga runt på forum bland folk som är belästa och kanske även provat själva osv. Har mest kustseglat och kört motorbåt tidigare, men klart man vill vidga vyerna och någonting sådanthär drömmer väl rätt många om att göra åtminstone en gång i livet, så varför inte. Jag tycker man bör satsa på att uppfylla de mål man satt upp med livet om man kan menar jag. _
  11. Ja, jag skulle också satsa på en vega eller liknande, vegan behöver som du säkert sett några förstärkningar inombords under mastfoten (detta stag måste ni göra mycket starkt av marinplywood eller motsvarande eller montera en stämpa) Den kan även behöva ändringar av rodret och dess upphängning, under alla omständigheter är det av yttersta vikt att sådant (roderinfästningar mm) gås igenom ordentligt före avfärd. för att nämna några detaljer. Laurinkostrarna kan man idag hitta relativt billigt, men räkna med minst 60-70kk om ni söker ett exemplar i bra skick överallt och samma utgångspris för en halvkrattig allegro om man letar litet, dock vill jag varna för att det ofta finns en koppling till varför ett exemplar är billigt, det kan kosta en bra slant att renovera en båt i dåligt skick. Mycket viktigt är att motorn är ok, en motor måste ni ha, har ni tänkt passera genom kanaler och liknande är det tom krav. Satsa på en robust dieselstånka av bra kvalitet, tex penta, yanmar, etc och be att få testköra den ordentligt och om möjligt ta med någon som är duktig på motorer om ni inte är det själva. Även om själva motorn är billig kostar de rätt mycket att renovera och byta delar på. Att fixa ett motorras kan kosta lika mycket som budget ni avsatt för båtköpet om olyckan är framme. Även om man får tag på en billig motor i bra skick är det ett enormt jobb att passa in den. Så motorn är oerhört viktig! Frecha segel är också viktigt och mycket kostsdamt att ersätta om man har så liten budget (jag vet för jag har också liknande dilemma) Det är rejält dyrt att sy upp nya segel och gamla sköra slits oerhört fort ute i skarpa lägen. Man får betänka att båten slits ju mer här på en månad än den gör på ibland flera år vid normal söndags segling. Så kompromissa inte för mycket med viktiga detaljer. Staglinor och annat är också mycket viktigt att hålla koll på, så minskar risken för allvarliga tillbude mitt ute på öppen sjö utan möjlighet till bogsering. Torde vara överflödigt att säga att Intrsslade lösa stag pga brustna linor kan vara direkt avgörande i en nödsituation. Så,även om det kostar, tveka inte att lägga på några surt förvärvade slantar på sådant som är avgörande för säkerheten. Vindroder är nästan ett måste, undvik de enklaste modellerna för skärgårdsnavigering, de är för veka, satsa på et begagnat av mer robust kvalitet, tror dock även tex vikingroder och liknande borde fungera för en relativt liten båt. Annars är det väl mest mast, el mm, masten är viktig och skall kontrolleras ordentligt att den är hel och felfri (detta är som man kan gissa, även det en säkerhets åtgärd då den kan ha drabbats av materialutmattning vid felaktigt monterade delar eller inre korrosion vid nitfästen mm), elen räcker mest att lanternor och liknande säkerhetsanordningar fungerar prickfritt och är väl underhållna, byt trasiga kablar och tveksamma delar till sådant före avfärd. VHF med tillhörande cert bör ni ha. GPS osv likaså. Slarva inte med kvaliteten på detta, köp hellre begagnat men kontrollerade prylar av dyrare kvalitet än billigaste tänkbara skräp om sådant saknas. Detta var väl de några av de viktigaste posterna tror jag, tillkommer två miloner grejer till, så räkna med att budget kommer att spräckas oavsett om man satt den till 50 kk eller två milioner!
  12. Har hittat en havsfidra relativt nära som verkar vara i hyfsat bruks skick, har inte sett den ännu, men den verkar ok tekniskt sett och priset verkar rätt om plasten är frisk och sådant. Jag funderar om den är ett bra köp som övningsbåt inför större projekt (oavsett vad eller när affär på större båt skulle bli av) Det känns som att den har liknande egenskaper som de större båtar jag tittat på, som tex Allegro, laurinkostrar, etc bara ett par nummer mindre och kostar en bråkdel av priset. Men vad jag inte får klarhet i är om kvalitet och stabilitet är likvärdig med dessa fullskalebåtar? Vilka fallgropar finnes man bör titta efter om det blir aktuellt med köp? (jag är medveten om att det är en ganska långsam och klumpig båt men känns som den borde vara säker och lätt att lära sig på att hantera känslan i tunga långkölade båtar (den väger ju bara litet drygt hälften menar jag)?) Går det att dra upp havsfidran på en vanlig traktortrailer eller måste man hyra en kran? _ _
  13. (har talat med jansan i telefon om allegron) Men, om vi nu återgår en stund till marieholm 32, så undrar jag hur den är kvalitets och stabilitetsmässigt samt skillnaderna i kölkonstruktionen mot forgus och fortissimo? Forgus 31 har jag för mig är fenkölad men marieholm 32 är det inte? Hur beter de sig i vattnet om man ställer dem mot varandra? _
  14. Jo, jag har varit och tittat på henne för något år sedan, mycket trevlig dam (om det nu är en hon...) må jag säga. Tyverr gick det inte i hamn hos de övriga just då, men jag tyckte ho var väldigt fin som sagt och motorn verkade frech och gick bra och alltsammans riktigt dokumenterat osv. vad jag kunde se. Vi får kanske återkomma om detta längre fram om hon förblir osåld (jag är uppbunden av jobbrelaterade saker en tid framöver). Men jag gissar att prisbilden blir satt med tanke på att motorn är såpass frech och sådant och det är ju högst skäligt givetvis. men jag lyssnar gärna. å andra sidan är ju sådant (frech motor mm) saker man bör prioritera inför långfärd och en båt i sämre skick har ju en tendens att kosta en vacker slant att göra i ordning. Skulle betekna den som ett bra köp jag. har en hotmail, mediatorget snabela hotmail punkt com (tyverr får jag inte till den riktiga men den skall fungera)
  15. Ser ju ut som att prisbilden håller på att sjunka för denna typ av båtar, fortsätter det i den riktningen litet till skulle även dessa båtar kunna bli ett alternativ även för folk som jag med mer begränsad inkomst men stora ambitioner och ännu större visioner. och drömmar bör man ha anser jag. Nå, Har ju tidigare tittat på (och även provkört) Allegro 27, vilken är en för ändamålet mycket lämpad och i mitt tycke prisvärd båt som klarar det mesta. Denna båt var vad jag föll för för ensamsegling eller ett par man ombord. Men, nackdelar jag komit fram till efter vinterns funderande är, dels är det ju en mycket liten båt i atlantseglings sammanhang om man vill kunna ta med fler personer periodvis och bo relativt6 bekvämt ombord. Dels är det väldigt svårt att hitta motorstarka exemplar som klarar flodströmmar och liknande, något jag tor har med viktfördelning att göra på segelversionerna, Adagio har ju delvis annan motorplacering och sådant, jag vet ej hur den funkar för sk, världsomsegling dock, men den är svårare att hitta och de få exemplar som finns ute har ju främst gått som kustmotorseglar och liknande. (men jag är nyfiken att höra mer kring dessa) Större båtar jag fundeat kring, Fortissimo, Forgus 31 och motsvarande är ju alla beprövade typer om man hittar exemplar som är välbyggda vid färdigställandet, dock tillverkades ju ej särskilt många av dessa och andrahandsvärdet är ganska högt relativt sett. Efterföljaren Marieholm 32 och liknande Tillverkades ju dock under längre tidsperiod och är betydligt lättare att hitta. Så, jag undrarom någon här har erfarenhet av hur de skulle fungera för hård atlantsegling och liknande? Är de lika robusta som föregångaren Forgus? Hur är det om man tex skulle krocka med främmande föremål? Allegron tål ju kollision mycket bra enligt uppgift då främre delen av järnkölen skyddar glasfibern i skrovet vid kollision eller grundstötning. Allegros större än 27 är dock mycket dyra och ganska sällsynta. L-32 är ett alternativ, men jag är fortfarande intresserad av synpunkter om man ställer Marieholm 32 mot Laurin kostrarna tex? Främst vad beträffar skrovets stabilitet, byggkvalitet, etc. Hur beter sig Marieholmarna i hård blåst och vågor jämföet med Forgus eller Fortissiomo? Ett krav är ju att det skall gå att täta skrovet relativt enkelt så att man ej riskerar att sjunka om båten skulle komma att bli vattenfylld. Sådana saker är främst säkerhetsgrejer om olyckan skulle vara framme så att man kan klara överaskande stormar och liknande ute till sjöss utan att riskera, eller mer korrekt minska risken för, allvarliga haverier och direkt farliga situationer. Jämför man ovanbeskrivna båtar med tex Albin Vega så skiljer det främst att de är mer stabila och betydligt mer robust byggda. Vegan är billig och lätt att modifiera men kräver ganska stora ombyggnader för att fungera för skarpa lägen och idag har ju prisbilden för bättre båtar förändrats såpass att fler modeller är realistiska alternativ menar jag, idag går det ju att hitta en Allegro 27 i skapligt skick för priset av en vega för några år sedan. (utöver båten tillkommer ju stora kostnader för kompletterande utrustning och modifikationer så även om båten kanske inte är så dyr har det en tendens att bära iväg rejält och min filosofi är att det är bättre man satsar på något som faktiskt har en chans att bli av än går och försöker spara ihop milionbelopp, men utan att inkräkta på vikitga saker som säkerhet och kvalitet). Edit, jag önskar en motorstark båt just för att kunna gå smidigt i floder och liknande då jag vid närmare eftertanke beslutat att infoga just sådant i de tänkta resrutterna. Senast ändrad av Mizzarrogh | 15 juli 2012 | 12:57
×
×
  • Skapa nytt...