Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jhea

Makrillfisket

Rekommendera Poster

Jag har fått det tipset av ett par gubbar på bryggan också, så det får bli en tur till ELGE sportfiske de närmaste dagarna. Får fixa nån stor hink till badbryggan också för jag vill inte dra in blodskvättande makrillar i båten...men fiska vill jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom att tänka på en man från Gravarne. Ja egentligen va han Bäckevigare - som jag. Det var ju vanligt med öknamn förr i tiden. Han kallades vanligtvis John i bue. Det var väl egentligen  närmare ett smeknamn. Det fanns ju de namn som var värre och ibland ganska betecknande för personen i fråga. Feden tex (han var fet) eller Svajman som hade en svajande gång. Det fanns många. Det var en gång en man i min ålder som frågade om jag visste vad Svajman egentligen hette, eller Tjho. Jag hade ingen aning.

John hade en fin kabinbåt av mahogny. Gunilla efter dottern. Skrovsidorna var målade vita och akterspegeln var lackad. John var pedant. Han skarpade ner lacken på akterspegeln varje vår och lackade om den för att den skulle va perfekt. Till slut hade han skarpat så mycket att akterspegeln blev så tunn att han fick byta den. Det är inte alltid bra att va pedant- eller är det bra över huvud taget!?

Sin vita pudel bar han alltid när de var ute och gick - för att den inte skulle bli smutsig på fötterna.

John var en mycket aktiv makrillfiskare. Han fiskade makrill varje dag på sommrarna och gick runt och sålde. Färsk makrill, va ett utrop man hörde ganska ofta på den tiden en annan var ung och vacker. För att han inte skulle få flas och kanske i någon mån blod i båten, hade han låtit formsy ett kapell i presenningsduk som han trädde över sittbrunnen i båten när han fiskade.

John är en av de personer som jag känner till, som höll på att omkomma pga att han stack sig på en Fjärsing. Fjärsingen är ju egentligen ganska olika Makrillen, vid närmare studie. Men de har ju ungefär samma färgskifftningar och nappa på dörjen samtidigt. Det var någa år nån gång på 1980-talet som man fick väldigt många fjärsingar häromkring.

Skulle jag få en fjärsing så tar jag aldrig upp den i båten, utan slår loss de från kroken mot båtsidan. Vad jag förstår en god fisk, men den har en gadd med ett starkt gift. Skulle man sticka sig är det viktigt att hålla de stungna delen i skållhett vatten och snarats söka läkarvård.

För en annan som inte har större krav på båtens utseende än att den inte får se värre ut än skepparen - och då vill det ju inte mycket till, har jag kanske svårt att förstå hur du skall lyckas med att inte ta ombord makrillen om den går till. En pös me van och en piasavakvast, eller nån annan form av borste brukar brukar ta bort det mesta av lämningarna efter makrillen. En plastbåt har väl ändå ganska släta sidor i sittbrunnen mot vad en gamal träbåt, utan sittbrunn, men med spant och lanningar, hade.

Å andra sidan är jag väl lite som Sven Duva; Ett dåligt huvud hade han, men hjärtat, det var gott

 



Senast ändrad av toaen | 30 maj 2011 | 08:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, och längre in också tydligen, men idag var det dött enl uppgift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i Söndags Nordväst Skärhamn och drog upp 8 fina Makrillar. Smakade underbart gott. Blir nog att ta sig ut till helgen igen och se om de finns kvar. Annars får man snällt vänta till småmakrillen kommer in..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Idag var det rikdigt bra, ca 60 makrillar alla var riktigt stora. Detta var utanför Måseskär och det var mycket strömt.  Ett par sådan vändor så är hummermaten fixad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om dte kan vara dags att avliva myten om att makrillen inte tar på stillaliggande mete såhär tidigt... Hörde med en kompis på landet i fredags, och han drog upp 23 finingar när han metade ute vid Rixö i Brofjorden... Och veckan innan där hade han dragit upp 14... Och jag pratade med en tjomme nu när vi var ute på Tornö i helgen att de vid stillaligande mete hade dragit upp makrill vid ett ställe vi kallar Bågen, i Askimsfjorden i förra veckan... Så det kan nog vara på sin plats att ta kål på snack om att det bara är släpdörje som gäller såhär tidigt på säsongen... Och kul är väl det laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som vart runt Göteborgsområdet, Torna-prick, eller utanför Tumlehed? Och i så fall hur var resultatet? // Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute ett par dagar i rad nu på kortare turer utanför Onsala halvön.

Makrill finns det, dock ett fåtal och väldigt små.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick förbi en barnfamilj i segelbåt i fredags utanför Rammen som precis i det ögonblicket fick en makrill på dörj, en ganska liten rackare men det berkar som dom är på gång, var uppe i utkäften-vaxholmen-bassholmarna i helgen och gick sedan insidan björkö, alltså utamför tumlehed och stannade upp lite och där var det ett par båtar jag tjötade med som hade fått ett par stycken, men det dröjer nog ett par dar till innan det lossnar. Skall själv ut på söndag och se om det kan bli nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg och ryckte lite idag, blev inget men tog två strax norr om Björkö och två strax väster om barlind på dörj, inte mycket men ändå...



Senast ändrad av Westfjord26 | 12 juni 2011 | 21:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej på er jag och mina två barn gick ut 150m utan för vadholmen iaröd kode igår och meta i 1.5 timme fick 50st gröna var riktigt roligt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några fina fångades igår och några fin-fina fångades idag. Utanför Malö i Onsala.

Ett par ligger i magen och ett par ligger i grovsalt för rökning imorgon.

Kan föttesten passa på att dela med mig av ett trevligt enkelt recept.

Hacka ett par vitlöksklyftor och en halv röd chili och en näve persilja. Lägg i en skål och häll över en halv dl olja. Krydda med salt och svartpeppar och fyll buken på firrarna med detta innan du rullar in dom i folie och lägger dem på grillen 10-15 minuter.  Servera med färskpotatis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett kanonrecept, tackar så mycket för det. Sparat och skall användas i sommar...!



Senast ändrad av Keddy | 20 juni 2011 | 10:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Keddy, din båt ser bekant ut. Den är möjligen inte inköpt  av en herre i Onsala för några år sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått Makrill 2 ggr i rad nu, och jag har bara gått ut till brännö. igår nappade det bra men sjön gjorde att man missade många då det gick rätt goa vågor, Röken kommer gå varm idag.

Skit fiske på er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, köpte den 2007 nere i Onsala av en herre med initialerna P E.

Om du träffar på denne som vi köpte båten av, kan du hälsa att vi har -och har haft- mycket glädje av denna båt smiley

Vi spanar lite på annan, lite större båt, men vet inte om vi skall byta då vi är så himla nöjda med båten... Vi åker gott i den, vi sover bra i den, vi sitter och fiskar bra i den, vi semestrar bra i den, vi mår bra i den... Så den passar oss alldeles förträffligt egentligen, så varför bytalaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, har varit vän med P.E sedan barnsben och var även med och hämtade din båt tidigt en vår i Björlanda när P.E köpte den. Färden hem en tidig vårdag med sol och bleke var en härlig upplevelse.

Kul att höra att ni trivs med MC rill, jag skall hälsa honom det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer westfjord. denna gång iaf. vissa år är det kanon där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årets första på släpdörj, 3 knop Väster om Rörtången mellan Brattön/Älgön

post-10017819-1394236754,2924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

32 st hem i lördags... Släppte tillbaka säkerligen lika många småttingar, om inte ännu fler... 9 st större igår... Stillaliggande vid Rixö i Brofjorden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några fina idag, ligger nu i grovsalt inför rökning imorgon. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60-70 st igår på ca 2-3 timmar, låg för ankar och pilkade lite, det hög fan hela tiden fick inte ner krokarna på djuppet innan det small på, dom hög flera gånger på bara krokar utan stagg eller blänke. bästa fisket på flera år. skit fiske på er. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog några stycken på dörj igår nordost om björkö, men dom som låg och pilka tog mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är jag ingen fiskare, men man pilkar väl inte makrill.

För mig är pilka när man har ett ganska stort tunkt blänke med en trekrok utan agn som man rycker upp med en viss perioditet.

När man ligger still och fiskar makrill med krok och agn brukar man kalla det meta.

Eller har jag fel.

Jag har förvisso bara metat efter makrill en gång. Vi fick inget, men vi släppte ner till botten och fick några vittlingar. Den stora fångsten var när jag drog upp draggen. På den satt blyet till en dörj med ganska lång lina och som krok satt det en mycket stor pilk.

post-945-1394236767,4117_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej du kan ha rätt där, men pilka i mina ögon är det samma som meta ungefär. men tanken är det samma 2 krokar  och ett sänke istället och fisk får man. Meta kräver lite mer av fiskare, pilka som jag säger är enkelt och för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag säkert utskrattad. Hur metar man makrill?

Kastmete med flöte? Man har väll ej sänke och 2 krokar, då metar man ju plattfisk.

Pilka gör man ju efter torsk och sill (en och annan makrill fastnar med).

 

Mvh,

Jippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att du inte har rätt i det du skriver, men det spelar ju mindre roll bara mantrivs. Å andra sidan sett är definitoner viktiga. Det kan bli ganska tokigt ibland när man resonerar om en sak och man har olika betydelse för de ord man använder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte av mig i alla fall.

När det gäller att meta makrill är jag nästan lika dum.

De som nu älskar att meta makrill har i regel en ganska tunn lina med ett blysänke. På tafsen nedanför blysänket har de en enkel krok. Kroken agnas med  råräk  eller ygna (dvs sillen yngel som man fångar i speciella vadar och ofta säljs fryst).

Sen fiskar man på olika djup. Makrillen är ganska känslig när man metar, och det krävs ett visst kunnande och känsla för detta.

En arbetskamrat, som är en hängiven och duktig makrillfiskare, metar makrill med spö och makrillmeta med flöte. Om jag förstått saken rätt har han ett mycket lätt bly.

För att få plattfisk får man väl sänka ner metan till botten!

Nej jag håller mig nog till dörjefisket. Fast det blir inte så ofta. En tur genom Tångerännan här om dan gav två, sen har jag inte försökt.



Senast ändrad av toaen | 20 juli 2011 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sjukt, slog på tv´ n direkt efter min fråga här så fiskar de makrill med flöte!

 

Tack för informationen, skall testas detta! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...