Jump to content
Thursday 03 December 2020

jhea

Medlemmar
  • Content Count

    211
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About jhea

  • Rank
    Kommendörkapten
  1. Jo jag har börjat att ta det med försäkringsbolaget igen, man har ju ex stilleståndersättning. Jag ifrågasatte oxå att de betalat ut över 50 tusen i mantimmar för att byta pcu och programera denna. Rätt fett betalt när det enbart va timmarna. Försäkringbolaget blev lite ställd och tyckte det var lite mycket. Men de gör inget åt de för det är vi som betalar detta med våran premie. Inte konstigt att det är dyra premier.
  2. Det börjar hösten -12 att jag får El fel i maskinen, En VP D6-310 från -06. Kontaltar försäkringsbolaget som ber mig att ta kontakt med närmsta båtfirma som blir Eliassons båtvarv. Dessa tar på sig skadan och vill laga felet. Det visar sig att maskinen är skrotad ur registret och ett problem uppstår med att få ett nytt chassi nr så man kan programera om data boxer, PCU som sitter i och är sönder. Det är en så kallad TMA maskin som man kan köpa av Volvopenta handlare. Den har vait monterad i båt men ej fungerat, man byter den på garanti. Dessa kan en vp handlare köpa och laga sedan sälja till anställda för billigare peng. En sådan har jag tydligen köpt – 06. Jag viste att det varit fel på maskin och den var lagad men inte att den inte ”fanns”. Tydligen skrotad i Åland. Nu när Eliassons båtvarv felsöker står båten på land, jag får tappa ur maskinen från vatten eftersom det nu blir vinter. Tar ur zinkpluggar och bakre drän vid laddkylet tills vatten slutar rinna. Tydligen går en plastplugg av i bottenläget och det blir ståndes kvar vatten i gaveln på oljekylet som också är av plast och jag ser olja i maskinrummet dagen efter första frostnatten. ( bottenpluggen sitter kvar i gavlen). Tar kontakt med Eliassons båtvarv igen o ber dom laga Oljekylet som läcker. Nu börjar det:: Det tar tid med datafelet nu är det vår och båten står klar o skall i sjön igen oljekylet ej påbörjat, ringer o tjötar, åker till butik för att fråga vad som sker.Dagen efter kommer de. De kommer ut och tar med oljekylet samtidigt som ny PCU monteras och programeras. Eliassons monterar sedan kylet efter några veckor, jag går som tur ner i maskinrummet innan vi lyfter ner henne i vattnet och ser då att kylslangen är missad till hälften på anslutningen och kommer ej att vara tät. Vid första start vill christian vara med Ägaren till Eliassonbåtvarv för att se att maskinen funkar som den skall, ringer och han kommer men vid start så pissar det ut olja ur kylet. Montören Erling kommer ut igen och Så kallat efterdrar kylen, pissar mera nu. Han är ute 6 ggr och försöker efterdra och har isär det med nya O-ringar och han även annvänder massa Packning på tub .Han använder ordet att han ger sig inte innan den är tät. Den 6 gången han är där har våran semester börjat och det är juli. Hur kul e detta?? Ställer han frågan, att om dom inte kan laga så sig till så någon annan kan göra det. Det är högsäsong nu men dom har haft på sig sedan Nov-12. Försöker efter detta att få tag på ägaren via mail, telefon, telefon svar , varit i butik och lämmnat medelande, inget svar. Ett svar får jag av Christian, han skall best ett begagnat kyl som han vill bjuda på?? Jag skall bara betala arbetskostnat. Tackar ja till detta, men det kommer aldrig och jag får aldrig mer kontakt med Eliassons igen. Våran semester är nu över och vi börjat jobba. Hoppar ner i båten och river loss hela skiten själv, fan vilken syn jag ser. Tuberna i kylet är det blå massa på, O-ringarna är nerkletade med packningsmassa som hänger på insidan av den renade oljan. Gängor är sönderdragna, o-ringar är klämda, även brytmärken i hus o mässingkyl. Det sitter även ett mellanlägg i kylpaketet som är felvriden så om maskin gått att köra med så hade den gått varm. Lägger allt i en balja och kör till Eliassonsbåtvarv för att visa upp, två som sköter firman medans ägaren är på sem kommer o tittar och fotar, de tycker att det ser för jävligt ut. Kör dagen efter till en firma i GBG som har en kass maskin ståendes med en kylare på som jag får montera av och köpa av dem. Dessa kollar på min kyl, inte specielt fackmanamässigt gjort, se bilder. De talar även om risker som kommer att hända om den blåa massan släpper och följer med kanaler upp till smörjning av kolvar ,kammaxel, vevaxel o allt annat. Inte kul.. Försöker få ett snack med Christian efter detta men det går ej, han tycker d har gjort ett bra jobb. Jag annmäler dessa till ARN och har nu fått svaret från dessa, jan-14. Avslag, och när jag läser Eliassonsbåtvarvs version så har Christian ägaren jugit ihop något helt annat, som att jag själv har monterat ner kylet innan deras montör kommit, huset är skevt efter frys skadan. Varför byter dom det inte då? Nej för det vill tydligen inte jag! Jag krävde att de skulle stå för det beg kylet och en tillbyggnads satts, och förlorad semester. Sammanlagt 33000 SKr. Vad jag gör om maskinen skär vet jag inte!! Så nu tänker jag hänga ut Eliassonsbåtvarv till er andra så ni inte gör om samma misstag och låta de göra jobb som de inte kan.
  3. Har inte fått den ännu så den dyker nog inte upp, köper en annan.
  4. Hej, du har vatten i oljan, byt packningar o provtryck drevet. Har ett likadant själv men har inte behövt packa om det ännu. Tänk bara på att hälla på rejält med olja sen, man måste vrida o vicka på drevet för att få in så mycket olja som möjligt (all luft går ur) så det smörjer o kyler det övre lagret. Problem med att påfyllningen sitter för långt ner. Om du lämmnar in det så be de byta en distansring som är utav plast till metallring, vet ej exakt vad den sitter men det vet marinan / försäkringsbolaget om du ringer dem. // Johan
  5. Jag kan höra av mig när den dyker upp, var o köpte slang, utblås, ljuddämpare i går på seasea de hade 25%. så d va ju bra.
  6. Har beställt en för ca 2 mån sedan de är restade, men den dyker säkert upp. Ja det skall bli kul o se skillnaden, om det nu finns någon. Har inte betalat något ännu.
  7. Hej där ute. Tänkte höra om någon monterat ett transientskydd på sin generator på VP D4 / D6 maskiner? För att förebygga spänningsspikar som inte tar sönder databoxerna.
  8. Du tar loss 4 st muttrar som håller maskin på plats, sedan ringer du en lastbill med kran som lyfter ur skiten och släpper den vid sidan om båten på ett bra djup. Man blir inte lite sur på elfel, har haft lite elfel på min D6 oxå, det sista slutade notan på 70 papp som försäkringsbolaget stod för. Spänings pik som det så fint heter, brände av stift.
  9. jhea

    KBV Race?

    Ja leka kan dom , kolla dessa tre st som vi svenskar köpt med hjälp av eu. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombinationsfartyg_001-serien Inte billiga och de kan fortfarande inte annvända dem till fullo, tala om leksak. Men jag hörde att förra året tog de 1 st hummertina i beslag, men den var o-märkt........
  10. Käns som det är djungelns lag iår. Man kör ut 06.30 och möter d som redan har satt, folk sätter över andras grej, tom en på vhf som satt en tunna med agn bakom hytten igår kväll, när han kört i 45 min o skall agna så har någon fan snott hela agntunnan på natten, bara att köra iland o hämta nytt, han var sådär glad. Rätt många har varit ute redan på eftermiddan och dragit för att få vara med på lottningen i morgonbitti. Synd att inte folk har respekt längre.
  11. jhea

    Biltema

    Har haft deras bottenfärg i år och har inte haft en halv liter skal på den. 9x3,5m båt. Inte sista gången jag köper deras färg.
  12. Ja det är för jävla fel, De fick tiotalsmille för deras båtar som staten skrotade men de fick behålla sin licens. Givet är ju att skatt vill man inte betala därför köper man en fin dyr båt med utr fill och reggar den och avskrivningstiden kan vara 15 år. Ne det e synd om de yngre som vill försöka leva på fisket. Har påpekat detta för politiker och gammala fiskeriverket men de tycker jag är åldersdiskriminerande Som om inte en gammal gubbe hade nöjt sig med att dörja lite makrill och fiskat hummer som en fritidsfiskare, Citat som en fiskare sa; Fisken skall bara ta slut, så e det.
  13. Dra in licenserna för de som är över 65-70år så blir det bra priser på makrill o hummer.
  14. Hej, antar att du som tidigare innlägg kollat skit på botten o propeller. Annars så har gummit gått sönder mellan propeller o axel. Det heter säkert något fint, men propellern brukar vara vulkad mot hullsan som man trär på axeln. Denna kan gå sönder ibland.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy