Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jhea

Makrillfisket

Rekommendera Poster

Hej på er.

Makrillfisket, hur går det i bohuslän.  Har ni fått något ännu??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte fått i båten än. Men efter vad jag hört så har det inte kommit igång än. Brukar komma igång framåt Juni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Ska ut och testa till helgen. Om man ska tro på det som sägs bland fiskarna så är den på väg in nu, men tro man får gå ut en bit för att få något. Jag återkommer efter lördagen med rapport.

 

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gäller så här tidigt på säsongen, dörj eller stillaliggande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dörj än så länge... Räkna med dörj till ungefär slutet av juni, början av juli innan det börjar bli aktuellt med stillaliggande...

Makrillen börjar nog komma in nu... Den är ungefär samtidig som horngäddan går in i våra grundare vikar och vatten, och den är på g nu... Men jag avvaktar nog c:a 2 veckor till innan jag kör första dörjet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt fiskarna på Hönö/Öckerö så måste de ända ut i Norsjön för att få Makrill och det är små fångster. Betyder tydligen att makrillen blir sen i år. Början Juni prata dom om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp , de har fått lite i garnen i skagern. Men den brukar komma rätt snabt efteråt här så om en vecka så. Får sätta på en extra övertennel på sillgarna så kan man nog få ett par stycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog inta allt för stora förhoppningar om stora fångster av makrill, Har hört att det är dåligt av dem. De stora båtarna tar dem ute i nordsjön att det är dåligt över huvudtaget med fisket så alla inriktar sig på makrillen. Lycka till alla med fisket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dörjefart wink

2-3 knop.

Jag kommer ihåg en gång med jag seglade från Ulsholmen - syd Havstensund till Hejen på Väderöarna. Hade en dörj ute och det gick i över 5 knop, fick 42 makrillar. Jag vet inte hur många jag fått om det gått saktare. Vet i alla fall att jag tappade många.

Möjligen  var det efter det jag införde ransonering på dörjefisket. Fisken skall ju tas omhand, och jag fiskar inte hummer. När jag är ute och seglar, har jag bara två krokar på dörjen och kör bara med en dörj. Får jag napp måste jag ta upp. Då kan det bli max två makrillar. Dessutom får jag bara lov att dörja var annan dag om jag fått napp.smiley

post-945-1394236704,119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte komma under 3,5 knop eftersom jag inte har slirventil på backslaget, men jag kommer att testa ändå, får väl ha lite mer tyngd i sänket eller kanske paravan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok att dörja i 3,5 knop. Jag har de likadant. De säger imellan 2-5 knop är helt ok att dörja i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika faller ödets lotter. Det är väldigt ofta jag inte ens kan komma upp i 3,5 knop. De enstaka gånger jag kommer upp i 8 knop är lätt räknade. Å andra sidan så är bränslet under de förhållandena billigt. Vinden är fri.wink

När jag semesterseglar och har dörjedag så kör jag med paravan. Den säger ju ifrån när det nappar. Å andra sidan säger den ifrån ibland ändå - kan det va maneta?

Om jag går  ut här hemma för att dörja, brukar jag köra med två paravaner, en på var sida,  som jag har ställt på maxdjup och att de går ut från båten. I mitten har jag en vanlig dörj med bly sänke, ett av de tyngsta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått en inköpslista 2 uppsättningar med paravaner och en med blysänke, vilken tyngd menar du med ett av de tyngsta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har ju ett bra minne men kort. I nån tråd kom frågeställningen upp om vilka vikter som det fanns på blysänke till dörjer. Omständig som jag är smet jag in på Nordens skeppshandel på Smögen, när jag åkte förbi, och frågade. Nu kommer jag inte ihåg hur det var och kan inte hitta tråden. wink

Det finns sänken från några hekton upp till några kilo, med några hektos skillnad.

Jag får väl sätta mig i bilen, köra halvmilen ut till Norden och fråga igen, bara så att du kan få ett exakt svar - Westfjord cool

Är jag då ändå är på Smögen kan jag ju fortsätta till Hasselösund, dit jag är på väg i ett annat uppdrag.smiley

post-945-1394236704,1941_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wesfjord - jag är taskig - jag åkte inte till Smögen - jag ringde och pratade med Stefan. www.ffnorden.com/affar/index.html

Det finns sänke med ett par hg skillnad

0,4 kg

0,6 kg

0,8 kg

1,0 kg

1,2 kg

1,6 kg

2,0 kg

De tunga jag har är 2,0 och 1,6 och jag har med all sannolikhet även sänken av de flesta vikter liggandes. Jag brukar nörja med den tyngsta. Vid de tillfällena när makrillen nappar redigt och far omkring och man lyckats trassla ihop dem byter jag till nya dörjer med paravan och denn näst tyngsta dörjen. Gre ut det hela får man göra när det är lite lugnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det att köpa några varianter så man kommer ner lite på djupet, tack Tommy!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var en sväng till fiskhallen på Smögen, eller rättare sagt till Göstas Fisk. Köpe lite räk. 

Nej jag har egentligen inte råd, men det är ju bara 17 Maj en gång om året wink

Min gamle fackordförande var före mig i kön och han tyckte: köpa räk, när det finns färsk makrill

De hade haft garnmakrill hos Göstas i mer än en vecka. Tyckte fiskhandlarn sa 149 kr/kg. Nån fiskahandlare var han nog inte bara fiskhandlarbiträde. Han hade ingen aning om var eller hur långt ut makrillarna hade fiskats, Men det är nog en bra bit/nåra timmar ut.

Tog en bild på firrarna, men den blev förfärligt suddig. Troligtvis är det en slarvig fotograf eller så beror det på glaset framför disken. Jag skyller på det senareindecision Men det syns väl vad det är i alla fall!?

tommy

dålig både fiskare och fotograf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året var jag ute vid Tovas ungar vid början på Juni, ca 5 distans väst om lysekil (N 58° 14.343', E 11° 16.577'). Tror det var första helgen i Juni.
Där fick jag faktiskt en hel del fina trots den tidiga turen.

Detta året har vad jag minns, börjat vädermässigt som förra året, så det är nog inte långt borta.
Sjösättning om två veckor, sen får det bli en premiärtur.



Senast ändrad av stellank | 17 maj 2011 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 3 dörjar på varje sida med 0,9 kg på innre sedan 1,2kg och ytters 1,6kg. Efter blyet har jag 4 krok. Hade 2 st krok ovanför tynget innan men det blev trassel ofta. Brukar ligga på 3,5 knop. Har även ett tynge i aktern på båten med senlina som jag sätter på alla gamla krok, där 1a krok ligger o doppar i marvattnet. Det e lustigt att se när det hänger makrill över vattnet ibland. Har nog 30 st krok på den nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick de första igår, smaka riktigt gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har inte varit ute ännu, med börjar bli lite sugen. Var har du varit, långt ut eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall gå ut och känna på det i helgen.. Det är samma sak varje år, man är ute några veckor för tidigt och känner.Det är ju trots allt trevligt ändå och det har faktiskt hänt att både torsk och öring har hoppat på dörjen när man slagit av lite förmycket på gasen.

Rapport på måndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, ut och känna.
Sjösättning idag, så en eller två turer skall det allt bli. Tyvärr så skall det bli riktigt dåligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst inne i vendelsöfjorden,ligger utanför stråvalla.

Så den har kommit långt ner redan.



Senast ändrad av jhea | 27 maj 2011 | 12:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom mamn du nämnde har jag aldrig ens hört talas om, trots att jag jobbat en del i Kungsbacka, legat en nattt i bua Hamn och besökt Malön en monnesvärd dag http://thallatha.blogspot.com/2010/07/malon.html

Har naturligtvis också seglat förbi ett antal gånger.

Det dröjer nog innan jag provar dörjen. Har andra laster än fiske wink. Fast man skulle ju kunna hänga ut en tung dörj i morgon när vi förhoppningsvis skall ut och segla. 

Hörde ryktesvis att nån Lysekilare hade fått på dörjen, men ryktet sa inte hur långt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ligger på norrsidan av ringhalshalvön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det ingen som fått något utanför Orust (Måseskär)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ligga på runt 4 - 4.5 knop...

 

Jag använder paravan med en krok, istället för blytyngd... Paravanen reagerar vid napp och går då upp till ytan, medans en blytyngd bara är som en klump... Tung, och dessutom svår att känna napp... Tycker jag, alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...