Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
joppe_hagg

Skiljerelä på BILTEMA. Problem med solceller?

Rekommendera Poster

 

Det relät som tråden handlar om och det jag beskriver styrs inte av laddningen från generatorn, dom styrs av det batteriet som har mest volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej sethakan

Nu har jag läst på mera i inläggen och tänker så här, om laddningen från generatorn går direkt till förbrukarbanken och jag monterar detta relä på det sättet att startbatteriet är huvudbatteriet så kommer väl aldrig spänningsavkänningen i reläet att indikera mer spänning än batterispänningen 12,7 volt och kan då inte koppla ihop kretsarna så att bägge batterierna får laddning. Detta kräver alltså att generatorn är dragen till startbatteriet och inte direkt  till förbrukningsbanken som jag har gjort. Man måste alltså ha spänningsavkänningen på samma batteri som generatorn är kopplad till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte sett det relät som du har men jag kan anta att det du kallar huvudbatteriet är det batteri som generatorn är kopplad till.
Eftersom Startbatteriet alltid är och alltid skall vara fullt så går volten snabbt efter start upp i den volt som behövs för att koppla ihop batterierna.

Jag är ingen expert men eftersom (tror jag) generatorn oftast är kopplad till startbatterierna så är det nog bäst att göra så.

Summa summarum, I teorin så borde batterierna kopplas ihop fortare om generatorn är kopplad på startbatterierna, kontra att du först måste ladda upp ett halvfullt batteri innan bankerna kopplas ihop.
 

Eftersom jag har en stor bank och 24V har jag kopplat mina solceller på förbrukningsbanken, eftersom det är dom som tar mest stryk så vill jag tillföra dom mest laddning när båten ligger stilla. Jag vet inte men har fått för mig att blyet i batterierna skadas mindre om det hela tiden laddas litegrann än att dom ligger halvurladdade. 

Make sense?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste batterierna man kopplar ihop med skiljerelät ha samma styrka? 

 

Tänkte om det funkar med ett lite mindre batteri som startbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste batterierna man kopplar ihop med skiljerelät ha samma styrka? 

 

Tänkte om det funkar med ett lite mindre batteri som startbatteri?

Nej, det spelar ingen roll alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Måste batterierna man kopplar ihop med skiljerelät ha samma styrka?

 

Tänkte om det funkar med ett lite mindre batteri som startbatteri?

Nej, det spelar ingen roll alls.

Ok! Va bra! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte har direkt med ämnet att göra men....  Har fått lära mig att när man laddar flera batterier ska dom vara av samma typ och ålder för att erhålla bra laddning på samtliga batterier. Här blandar man startbatterier som är gjorda för att kunna leverera hög ström under kort tid med förbrukningsbatterier som är gjorda för det motsatta dvs låg ström under lång tid. Helt olika karakteristiska alltså. Hur blir egentligen resultatet efter en laddning på detta sätt? Startbatteriet lär väl bli laddat då det är först då förbrukningsbatterierna kopplas in men hur väl laddade blir förbrukningsbatterierna?  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två olika sätt att belysa ett problem.

 

Teoretiskt eller praktiskt.

 

Problemet - om vi nu skall kalla det problem - är att det spänningsstyrda reläet sluter när generatorn laddar. Har du solceller inkopplade så bryter inte reläet förrän solen går ner och spänningen på batterierna sjunker under inställt värde. Ansluter du då batteriladdaren när du lagt till bryter aldrig reläet förrän du kopplar från laddaren och solen gått ner och spänningen på batterierna sjunker - om inte ..........................................................

 

 

Praktiskt sett spelar detta nog inte så himla stor roll.

 

Teoretiskt sett kan det va en veritabel katastrof om man invecklar sig i alla hemskheter som kan inträffa i laddningskretsen med en allt för tidig batteridöd som följd - om man skall hårddra det.

 

Själv har jag ett 75 Ah startbatteri och 3 st 95 Ah AGM batteri och ett BILTEMA spänningstyrt skiljerelä.

 

Dessutom hade jag den stora "oturen" att få ett 110 Ah Gelbatteri - ett år gammalt. Med tanke på var det kom ifrån är jag helt säker på att det kostat mer i inköp än mina 3 AGM-batterier från BILTEMA tilsammans

 

De teoretiska kunskapen säger att det är olämpligt att koppla ihop ett GEL-batteri med AGM-batterier. GEL-batteriet kommer aldrig att bli riktigt fulladdat och dessutom blir nog livslängden något förkortad - kanske på samtliga batterier. Dessutom hänger det ofta med ett halvtaskigt blybatteri också.

 

Snålheten och praktikern i mig säger - skit samma. Jag får 60-70 Ah till att utnyttja. När batterikapaciteten har sjunkit allt för mycket och det är dags att byta batterierna - då kanske jag är död. Skulle så inte vara fallet och jag klarar att byta batteri får jag väl göra det. Den dagen - den sorgen.

 

Det är klart man skall va så rädd som möjligt om sina ägodelar - men det får inte gå till "in absurdum".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä kanske inte problemet i realiteten är så stor - men - varför inte bygga ett relä där först startbatteriet laddas och när detta är laddat så kopplas laddningen över till förbrukningsbatterierna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä kanske inte problemet i realiteten är så stor - men - varför inte bygga ett relä där först startbatteriet laddas och när detta är laddat så kopplas laddningen över till förbrukningsbatterierna? 

 

Sådana relä finns.

 

Anledningen till Att Biltemas spänningsstyrda relä blivit så populära beror på att de;

dels är skitbilliga (de kostar minst 5 ggr så mycket i fina marinbutiken)

Dels att de är så fruktansvärt enkla att koppla in. Tom jag klarade av det.  ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, var?

 

De reläer som Hjertmans resp SeaSea säljer (BEP 710-140A resp Blue Sea m-acr) motsvarar ju Biltemas variant med skillnad att dessa reläer känner av spänningen på bägge batteribankerna men Biltemas endast på startbatteriet. Biltemas variant är för övrigt märkt med Blue Sea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skiljerelä som är kopplat mellan förbrukarbanken och startbatteriet och styrs av laddningen från generatorn ligger inte drar ström från batterierna när motorn är avstängd.....så jag förstår inte varför man ska göra på nåt annat sätt eller hur ni menar.

Henrik

 

Kan det bero på att det är billigt, funktionsdugligt och enkelt att installera. Tom jag klarade av det på min båt.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä kanske inte problemet i realiteten är så stor - men - varför inte bygga ett relä där först startbatteriet laddas och när detta är laddat så kopplas laddningen över till förbrukningsbatterierna? 

Som seglare är det ju ofta viktigare att förbrukningsbatterierna laddas i första hand, startbatteriet klarar många, många, många starter utan att behöva laddas och startar inte motorn så är inte det hela världen (oftast). Det går troligen att lösa med startkablar mellan förbrukningsbatterierna och startbatteriet.

 

Då kan man göra så här.

Koppla in laddare, solceller, vindsnurror mm. på förbrukningsbatterierna.

Koppla in generatorns laddning på startbatteriet.

Koppla in Biltemas skiljerelä så att det känner av spänningen på startbatteriet. Det är väl standardinkoppling?

 

Det ger följande resultat.

Startbatteriet är frånskiljt när generatorn inte laddar.

All laddning från sol mm. går till förbrukningsbatterierna.

 

När generatorn laddar kopplas alla batterier ihop och laddas.

 

Någon som ser några problem med detta?

 

Mackey

 

EDIT: Förlåt, missade att tråden låg i MotorbåtSnack.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stora problemet med BTs skiljerelä är väl just att det är BT som säljer det, hade det haft kopparförsäljarens logga och kostat 5 till 10 ggr mer hade de flesta jublat.

 

jag har använt reläet sedan det kom i handeln utan att komma på något negativt, det sköter sin uppgift utan att göra något väsen av sig.

 

 

kalle

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nä kanske inte problemet i realiteten är så stor - men - varför inte bygga ett relä där först startbatteriet laddas och när detta är laddat så kopplas laddningen över till förbrukningsbatterierna? 

Som seglare är det ju ofta viktigare att förbrukningsbatterierna laddas i första hand, startbatteriet klarar många, många, många starter utan att behöva laddas och startar inte motorn så är inte det hela världen (oftast). Det går troligen att lösa med startkablar mellan förbrukningsbatterierna och startbatteriet.

 

Då kan man göra så här.

Koppla in laddare, solceller, vindsnurror mm. på förbrukningsbatterierna.

Koppla in generatorns laddning på startbatteriet.

Koppla in Biltemas skiljerelä så att det känner av spänningen på startbatteriet. Det är väl standardinkoppling?

 

Det ger följande resultat.

Startbatteriet är frånskiljt när generatorn inte laddar.

All laddning från sol mm. går till förbrukningsbatterierna.

 

När generatorn laddar kopplas alla batterier ihop och laddas.

 

Någon som ser några problem med detta?

 

Mackey

 

EDIT: Förlåt, missade att tråden låg i MotorbåtSnack.

 

 

Problemet i fråga - som jag beskrev det i ett tidigare inlägg i denna tråden;

 

"Problemet - om vi nu skall kalla det problem - är att det spänningsstyrda reläet sluter när generatorn laddar. Har du solceller inkopplade så bryter inte reläet förrän solen går ner och spänningen på batterierna sjunker under inställt värde.

 

Ansluter du då batteriladdaren när du lagt till bryter aldrig reläet förrän du kopplar från laddaren och solen gått ner och spänningen på batterierna sjunker - om inte ........................................."

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad dum jag är!  :o

Jag fattade inte vad du beskrev tidigare.

 

Mackey

 

TILLÄGG: Jag läste för länge sedan någon som testat och mätt Biltemas relä. Jag minns att strömförbrukningen var under 10 mA, något är det ju, men under 0,24 Ah per dygn är ju ok.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 mA när det inte är draget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad dum jag är!  :o

Jag fattade inte vad du beskrev tidigare.

 

Mackey

 

TILLÄGG: Jag läste för länge sedan någon som testat och mätt Biltemas relä. Jag minns att strömförbrukningen var under 10 mA, något är det ju, men under 0,24 Ah per dygn är ju ok.

 

Mackey

Bara lite nyfiken men hur kommer du fram till att just 0,24 är ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det kanske har nämts, men kopplar man sensorkabeln på brutna sidan av huvudbrytare så öppnar drar reläet inget när man slår av brytaren.

Men ska man med solcell hålla igång start och förbrukarbatteri så är inte den kopplingen lämplig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske har nämts, men kopplar man sensorkabeln på brutna sidan av huvudbrytare så öppnar drar reläet inget när man slår av brytaren.

Men ska man med solcell hålla igång start och förbrukarbatteri så är inte den kopplingen lämplig.

Kopplar man sensorkabeln på brutna sidan av huvudbrytare och bryter denna brytare när reläet är slutet samtidigt som en solpanel eller laddare laddar förbrukningsbanken på "andra sidan av reläet" så kommer reläet fortsätta vara slutet tills laddningen upphör och spänningen i förbrukningsbanken sjunkit under gränsen för separering. Spänningen på sensorsidan kommer ju upprätthållas bakvägen så länge reläet är slutet. Däremot kommer det inte dra på nytt om det har brutit och laddningen sedan återupptas på förbrukarsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som vet någon illustration för mig som är dålig teoretiker. Finns det bild på hur en inkoppling ser ut ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara undrar, har BTs relä sensorkabel nu ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara undrar, har BTs relä sensorkabel nu ?

 

Nä.

 

post-60083-0-67488800-1408136569_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Pentax

Du har så rätt, jag förstod mitt misstag när jag såg din fråga.

Det har gått 3 år sen jag köpte mitt BT rälä, det kom aldrig på plats då det redan fanns ett Bosch (skylemark) relä dä. En cetek dual blev vad jag bytte till.

Så jag glömde att tampen var en minusreferens.

Men principen att koppla efter huvudsträmbrytaren kvarstår, om man inte inte har solcell eller vill lämna huvudströmmen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax

Du har så rätt, jag förstod mitt misstag när jag såg din fråga.

Det har gått 3 år sen jag köpte mitt BT rälä, det kom aldrig på plats då det redan fanns ett Bosch (skylemark) relä dä. En cetek dual blev vad jag bytte till.

Så jag glömde att tampen var en minusreferens.

Men principen att koppla efter huvudsträmbrytaren kvarstår, om man inte inte har solcell eller vill lämna huvudströmmen på.

 

Nu är det jag som inte förstår ditt resonemang.

 

Jag har ett Biltema spänningstyrt relä, kopplat som på skissen.

 

Varför blandar du in batterifrånskiljaren. Den har jag för att koppla bort de delar av mina förbrukare som jag vill kunna koppla ifrån enkelt.

 

Vissa saker vill man ju av natrurliga själ aldrig koppla ifrån. Dem har jag på en separart central som ligger direkt på förbrukningsbatterierna före batterifrånskilljaren.

 

Värmane, länspumpar, batteriladdare, solcellspaneler tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Otydlighet från min sida igen.

Jag betraktar ett skiljerelä som en batterifrånskiljare.

Jag har till och från på förbrukare och startbatteri.

batterifrånskilljande huvudströmmbrydare trodde jag att hade utgått.

Grejjer som kylskåp, värmare och länspump har jag innan huvudströmbrytaren, skiljerälä skulle ej varit inblandat, om jag hade haft sådan lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med vad man kallar olika saker är egentligen ganska viktiga.

 

På den tiden jag var nödd och tvungen att förhålla mig till "Starkströmsföreskrifterna" så handlade kapittel I enbart om Definitioner och förutsättningar.

 

En frånskiljare är för mig en anordning som kan skilja ifrån en anläggningsdel men inte klarar att bryta den last som kan förekomma i anläggningen. En frånskiljare skall alltså öppnas när det inte flyter nån ström i kretsen.

 

En brytare klarar att bryta en ström av den storlek som den är konstruerad för.

 

Försökte en gång att öppna en batterifrånskiljare när min dynastart började brinna. Det resulterade i att batterifrånskilljaren brann ihop samt att kringutrustning blev skadad.

 

Den gången lyckades jag oerhört snabbt att lossa kabeln på batteriet.

 

Med en batterifrånskilljare kan man ju säkerställa att inget står på som man inte vill ha igång. Det har hänt att jag glömt topplanterna eller belysningen i akterruffen på under en lång tid.  :wacko:

 

För mig är ett skiljerelä ett skiljerelä. Dvs ett relä som kopplar  ihop start och förbrukningsbatteriet när generatorn laddar.

 

Sen har ju BILTEMAS skiljerelä den egenheten - pga konstruktion - att det inte bryter när generatorn slutar ladda. Under vissa förutsättningar dessutom aldrig. Men det är ju billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ja, nu har vi snackat definitioner en stund, och pajjat tådskaparens tråd (jag började)

Biltemas relä kan kopplas före eller efter huvudströmbrytaren.

Funktionen blir därefter.

Jag ber TS om ursäkt, och hoppas tråden kommer på spår, nu när jag avlägsnar mig från tråden.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...