Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
joppe_hagg

Skiljerelä på BILTEMA. Problem med solceller?

Rekommendera Poster

 

Vad dum jag är!  :o

Jag fattade inte vad du beskrev tidigare.

 

Mackey

 

TILLÄGG: Jag läste för länge sedan någon som testat och mätt Biltemas relä. Jag minns att strömförbrukningen var under 10 mA, något är det ju, men under 0,24 Ah per dygn är ju ok.

 

Mackey

Bara lite nyfiken men hur kommer du fram till att just 0,24 är ok.

Det är inte just 0,24 Ah som ör ok, men 0,24 Ah per dygn tycker jag man kan leva med.

För mig hade även 0,3 Ah per dygn varit ok kh även 0,13 Ah/dygn. Låg dygnsförbrukning, långt lägre än annan förbrukning, tycker jag ör ok.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade för en tid sedan ett skiljerelä från Biltema. Kopplade in det efter startbatteriets huvudströmbrytare för att det inte skulle ta ström då båten inte används och allting fungerade bra. I går märkte jag att då jag stannade båten och slog av huvudbrytaren till startbatteriet ( har en huvudbrytare för start och en för bruksbatteriet) att strömmen blev på. spänningen var 12,9V Dvs relät är kopplat, så fortsätter relät att vara kopplat tills bruksbatteriets spänning sjunket till 12,7V. Relät matas bakväggen och hålls kopplat. Det är ju helt logiskt nog att relät mäter spänningen på startbatteriets sida av relät, och så länge som det är draget så matas det från bruksbatteriet fastän startbatteriet är frånkopplat. Detta betyder att jag hade ström och kunde starta motorn fastän huvudströmbrytaren var avslagen. Relät släpper om jag vrider av och sätter på bruksbatteriets huvudbrytare så det är ju inget större problem med det. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade för en tid sedan ett skiljerelä från Biltema. Kopplade in det efter startbatteriets huvudströmbrytare för att det inte skulle ta ström då båten inte används och allting fungerade bra. I går märkte jag att då jag stannade båten och slog av huvudbrytaren till startbatteriet ( har en huvudbrytare för start och en för bruksbatteriet) att strömmen blev på. spänningen var 12,9V Dvs relät är kopplat, så fortsätter relät att vara kopplat tills bruksbatteriets spänning sjunket till 12,7V. Relät matas bakväggen och hålls kopplat. Det är ju helt logiskt nog att relät mäter spänningen på startbatteriets sida av relät, och så länge som det är draget så matas det från bruksbatteriet fastän startbatteriet är frånkopplat. Detta betyder att jag hade ström och kunde starta motorn fastän huvudströmbrytaren var avslagen. Relät släpper om jag vrider av och sätter på bruksbatteriets huvudbrytare så det är ju inget större problem med det. :)

 

Om du kopplar in anslutningen på reläet och förbrukarbanken efter dess  huvudbrytare kommer risken du beskriver att försvinna. Detta förutsätter dock att du bryter båda huvudbrytarna.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan sätta en strömbrytare på skiljereläts minus anslutning. Troligen funkar det med en brytande tryckknapp för att relät ska släppa. Lite mer sofistikerat är ett relä som bryter minus, relät styrs av tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, då köper jag två skiljerelän och sätter ett mellan startbatteriet och förbrukningsbatteriet och ett mellan förbrukningsbatteriet och min 12-volts doppvärmare jag har i varmvattenberedaren till min dusch så kommer överskottsenergi från solpaneler, generator och batteriladdare att bli varmvatten tills dess doppvärmarens termostat säger stopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2011‎-‎03‎-‎13 på 19:00, henriknil säger:

Ett skiljerelä som är kopplat mellan förbrukarbanken och startbatteriet och styrs av laddningen från generatorn ligger inte drar ström från batterierna

Det stämmer med ett passivt relä. Men Biltemas relä har en styrkrets som känner av när spänningen stiger över typ 13 nånting volt. Den styrkretsen drar några milliampere, kanske 20 till och med. Någon som kan mäta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Baxlaget säger:

Det stämmer med ett passivt relä. Men Biltemas relä har en styrkrets som känner av när spänningen stiger över typ 13 nånting volt. Den styrkretsen drar några milliampere, kanske 20 till och med. Någon som kan mäta?

I ett inlägg på trådens första sida står följande " Biltemas relä drar 8,5mA ungefär vilket är i högsta laget tycket jag, det blir över 6Ah per månad så detta
relä tänker jag koppla in efter huvudbrytaren."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i min båt. Med Biltema skiljerelä. Det har funkat fint i 3 år nu.  : ) 

Startbatteriet, Regulatorn och alla brytare sitter bak i batteriutrymmet. Förbrukningsbatterierna ligger mittåt i ett sidofack, anslutna med snabbkopplingar. Från början plockade jag ur alla batterier inför vinterförvaring. Därför valde jag att sätta en huvudbrytare till, efter reläet.

Det blixtrade bra en solig vårdag när jag satte i batterierna igen och reläet råkade vara till....

Ska jag koppla i förbrukningskretsen, lyfter jag pluspolen.

inkoppling.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE reglerna kräver huvudbrytare så nära batterierna som möjligt. Det finns en anledning till det kravet och det kan vara värt att fundera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...