Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joppe_hagg

Skiljerelä på BILTEMA. Problem med solceller?

Rekommendera Poster

Nu har BILTEMA börjat sälja skiljerelä. Jag har redan införskaffat för 149kr för att öppna och titta i förpackningen. Det är förståss inte ett vanligt skiljerelä typ Skyllermarks. Jag försöker förstå hur det fungerar, framförallt tillsammans med solceller.

Det ska kopplas in mellan  startbatteriet och förbrukningsbatteri. ( och en anslutning till jord) Så snart man stänger av motor, dvs laddning sjunker under 12.8 volt så separerar reläet. Då kan man ju inte ladda ur startbatteriet av misstag.

Så snart man startar motorn, dvs laddningen går över 13.3 så slår reläet till och alla batterier är sammankopplade, vilket i så fall innebär att alla batterier laddas av generatorn.

http://www.biltema.se/sv/Manualer/Dokumentsok/?prodid=25230

Nackdelar?

Om man har kört slut på förbrukningsbatterier och startar motorn: kommer då startbatteri att skadas då det kopplas samman med en tom förbrukarbatteribank?

Om man har solceller kopplade till förbrukarbatterierna, och regulatorn har nedre brytpunkt på 12.6 och övre på 14.4 så kan väl det innebära att batterierna kopplas samman så snart solen lyser tillräckligt? Vad kan det innebära negativt?

Eftersom produkten är ny hos BILTEMA så antar jag att ingen har erfarenhet av dem än?

post-28880-1394236646,0368_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal sådana produkter på marknaden så Biltema är inte ny med idén. Den har sålts ett antal år och jag tror tom Volvo Penta tillhandahåller denna typ av relän.

Har du kört slut på förbrukarbatteriet och startar motorn kopplas batterierna ihop. Den mesta strömmen kommer dock från generatorn så startbatteriet kommer inte att belastas i någon nämnvärd utsträckning.

Hopkoppling görs bara när motorn går, dvs avkänningen ligger på generatorn. Alltså kan du ladda med solcell utan att batterierna kopplas ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar med intresse på att någon som förstår sig på el och elektronik ska plocka isär produkten och förklara hur den funkar. Verkar vara mer som en Battery brain.

http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html

http://www.batteknik.se/elschema/kappsegling.html

http://www.batteknik.se/forum/viewtopic.php?t=244

Ska bli spännande att se vilka olika användningsområden man kan ha av denna produkt.

Ska också bli spännande att få lite expertomdömen och omdömen av de som verkligen förstår sig på produkten. smiley

Mackey

Redigering
Paliswe, det var inte med anledning av ditt inlägg jag skrev mitt, vi skrev samtidigt så ta inte illa upp.

det var inte med a, ,  



Senast ändrad av Mackey | 12 mars 2011 | 11:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BatteryDrain fungerar på samma sätt fast tvärt om. I skiljereläet kopplas batterier ihop när spänningen på generatorn överstiger 13,6 V.

I BatteryDrain ligger reläet draget så länge det finns tillräckligt i batteriet, men när spänningen sjunker under 12,1V så släpper det och bryter förbrukarna. Det går tydligen inte automatiskt tillbaka om man laddar upp batteriet utan man måste återställa det, antingen direkt på reläet eller via någon fjärrknapp.

Jag förstår dock inte riktigt idén med BatteryDrain, jag föredrar tvåbatterisystem med skiljerelä eller skiljedioder.

Mackey: inga problem! Vi löser alla sorters frågor här!



Senast ändrad av Paliswe | 12 mars 2011 | 12:06



Senast ändrad av Paliswe | 12 mars 2011 | 12:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har kört slut på förbrukningsbatterier och startar motorn: kommer då startbatteri att skadas då det kopplas samman med en tom förbrukarbatteribank?

Nej inget skadas. Förbrukningsbatteriet kommer att ta all laddning till att börja med.

Om man har solceller kopplade till förbrukarbatterierna, och regulatorn har nedre brytpunkt på 12.6 och övre på 14.4 så kan väl det innebära att batterierna kopplas samman så snart solen lyser tillräckligt? Vad kan det innebära negativt?

Det innebär att man laddar båda batterierna på solcellen.
Tror inte det spelar så stor roll. Det batteri som har sämst laddning tar mest av laddningströmmen i alla fall.
EDIT 2011-03-13: : Nej jag tänkte fel här. Spänningen mäts på startbatteriet så när solcellen laddar förbrukningsbatteriet och dess spänning stiger så drar INTE reläet.

Batterybrain är väl att ta i. Det ett vanligt relä plus lite elektronik som känner av batterispänningen. (Därav jordledningen eftersom den måste mäta mellan 12V och 0V för att avgöra spänningen.) Typen har funnits länge.

 



Senast ändrad av Anders_St | 13 mars 2011 | 12:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan bara styra skiljereläet från ett batteri, och det ska vara startbatteriet. Annars fungerar det inte. Ska båda batterierna laddas måste solcellen kopplas till startbatteriet. Har du solcellen kopplad till förbrukningbatteriet kommer enbart det att laddas när motorn står still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju så inkopplingsanvisningen är.

Rätt; jag tänkte fel. Om solcellen är kopplad till enbart förbrukningen (det är där den behövs) så kommer den ökande spänningen inte att aktivera reläet som styrs av startbatteriet. Inga problem alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så i princip är funktionen som i ett helt vanligt skiljerelä med någon form av intelligens som gör att batterierna förblir skiljda till dess att spänningen är tillräckligt hög.

Vad blir då skillnaden jämfört med om man kopplar in ett vanligt skiljerelä så att det drar när man får spänning på D på generatorn? Då förblir ju batteribanken frånskijd till dess generatorn laddar.

Förslag på billiga vanliga reläer som kan användas som skiljerelä förresten?
(Räknas detta som trådkapning?)

Mackey

PS
Egentligen är det normalt viktigare att ladda batteribanken i första hand och startbatterierna i andra hand, gäller givetvis bara så länga men inte har en svårstartad motor. 10 sekunder med 400 A vid start är bara drygt 1 Ah, så ett just startbatteri räcker utan vidare till till 30-40 starter utan laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är just att den kopplar in när spänningen är tillräckligt hög, med mycket större noggrannhet än när man ansluter ett vanligt relä till D . Med ett vanligt relä slår reläet till så fort generatorn snurrar, medan ett skiljerelä slår till när generatorn ger 13,3 volt.

Det är en fördel om man kopplar ihop det när generatorn ger tillräcklig spänning, dvs skiljerelä är en bättre lösning. Där hamnar också dioder, som funkar om man bara tar hänsyn till spänningsfallet över dioden.

Bäst är en Ctek D250s som jag skrivit om i en annan tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386403 inlägg nr 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Detta är inte helt korrekt, detta ser ut att vara en kopia på ett BEP-Marine enkelverkande spänningskännande skiljerelä d vs det mäter spänningen mellan två batteribankar och när den ena banken når en viss spänning så kopplas batteribankarna ihop. Det blir inte korrekt att skriva att avkänningen ligger på generatorn. Visst, laddar generatorn så kopplar reläet till men avkänningen ligger i reläet. T ex så känner reläet av om man kopplar en fast batteriladdare till den batteribanken som generatorn är kopplad till. När laddaren har fått upp spänningen så kopplas batteribankarna ihop trots att motorn/generatorn inte går. Samma sak om man kopplar en solcell, blir spänningen tillräckligt hög så kopplar reläet till under förutsättning att solcellen också är kopplad till samma batteribank som laddaren och generatorn.

MEN detta relä finn även som dubbelavkännande d vs oavsett om start eller förbruksbatteribanken laddas så kopplar reläet till när den ena eller andra når rätt inkopplingsspänning. På ett sånt relä kopplar man ena sidan till startbatteri dit generatorn också kopplas medan stationär laddare och solcell/vindgenerator kopplas till den andra sidan.

Det innebär att om generatorn går så laddas startbatteri upp först och sen kopplas förbruksbatteri in.

Om stationära laddaren och/eller solcellen laddar och motorn står still så laddas förbruksbatteri upp först och så kopplas startbatter in, tvärtom alltså. Den ultimata varianten av laddningsystem.

Biltemas verka vara enkelverkande och jag hade heller köpt BEP-Marines variant och det finns fler finesser på deras produkter, indikering, fjärrstyrning mm Dom har även huvudströmbrytare med dessa spänningskännande reläer inbyggda så det i tillägg till skiljerelä ockå är en huvudbrytare ev med fjärrstyrning.

Enda nackdelen med dessa spänningskännande reläer är att dom drar lite ström just för att mäta spänningen. Denna är dock liten och har man solcell så kompenserar denna.



Senast ändrad av sdk780 | 12 mars 2011 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker reläet verkar vara ett enkelt och billigt sätt att få batteriseparation.

En nackdel har nämnts ovan och det är att reläet behöver ström för att mäta spänningsskillnaden. Det behövs också ström för att reläet ska dra. I solcellsfallet har man ju inte oändligt med ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Korrekt men strömmen både för mätning och omslag är väldigt liten, jag finner tyvärr inte dessa uppgifter just nu men dom var försvinnande låga om man nu inte låter bli att använda båten helt utan laddning i 4 månader, det är värden som även en liten solpanel kompenserar utan att avvara ström till annat.

Vill minnas att förbrukningen på reläet är > 0,01A

http://www.comstedt.se/elombord/bepvsr.htm

http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-270/dual-sense-voltage-sensitive-relay-125amp-vsr-



Senast ändrad av sdk780 | 12 mars 2011 | 23:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om man har solceller kopplade till förbrukarbatterierna, och regulatorn har nedre brytpunkt på 12.6 och övre på 14.4 så kan väl det innebära att batterierna kopplas samman så snart solen lyser tillräckligt? Vad kan det innebära negativt?  

 

Du gör en liten tankevurpa här och tror att spänningen över förbrukningsbatterierna hoppar upp till över 13,3 volt så fort solen börjar lysa men så fungerar det ju inte. Spännngen stiger sakta eftersom förbrukningsbanken laddas och det tar ju lite tid speciellt om Du har förbrukat ett antal Amperetimmar. Det tar då lång tid att nå 13,3 volt OCH då börjar förbrukningsbatteriet att bli fullt och det gör ingenting att startbatteriet kopplas in och bägge laddas. Det innebär att skiljereläet kopplar bara in när batteriet den styrs av i princip är fulladdat (solcell) och/eller att laddningen kommer från en generator eller laddare med hög effekt.

Jag tycker ändå Du skall satsa på ett äkta BEP dual sense och få ett fullkomligt system. Se mina inlägg neråt.



Senast ändrad av sdk780 | 12 mars 2011 | 23:29



Senast ändrad av sdk780 | 12 mars 2011 | 23:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nybörjarfråga jag har 70amp i startbatteriet och 330amp i förbrukningsbanken

I manualen står det

Kontinuerlig belastning: max. 125 A.

Periodisk belastning: 140 A.

Betyder det att jag kommer bränna reläet pga hög belastning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ett Bluesea relä 9112 med samma funktioner som detta biltemarelä. Mycket har redan sagts men jag vill ändå komma med en fördel samt en nackdel med dessa om man jämför med de som kopplar ihop när generatorn går.

Fördel: Jag kan ligga en hel dag med tex kyl och stereo innan bankerna kopplas isär, alltså utnyttjar jag även startbatteriet till förbrukning tills banken gått ner till 12,6V och har då massa ström för att starta.

Nackdel: Behöver inte vara en nackdel om det ej är kopplat på detta sätt. Mitt ankarspel är kopplat till förbrukningsbanken, generatorn till startbanken. När man kör en såpass kraftig elmotor som ett ankarspel (1000W) skall detta helst göras med hjälp av generatorn och inte batteriet. När jag kör ankarspelet sjunker batterispänningen så lågt att batterierna kopplas isär och jag kör ankarspelet på endast batterit, inte bra. 

Jag har nu kopplat in en brytare, av, auto och på där på kopplar ihop bankerna osv.



Senast ändrad av sethakan | 13 mars 2011 | 00:31



Senast ändrad av sethakan | 13 mars 2011 | 00:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej. Dels så ligger relät normalt i från när Du skall starta men om t ex en solcell håller spänningsnivån uppe så att reläet ligger till vid starten så gör spänningsfallet som blir så fort Du vrider på nyckeln att reläet bryter förbindelsen. Det sker redan när solonoiden på startmotorn drar och innan rotorn börjar dra ström.

Men om den skulle liga till likaväl så tål den den ström som ev går igenom, startbatteriet levererar merparten av strömmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Då skulle en sån här ha passat ! En nödparallellströmbrytare med fjärrstyrning och inbyggt dubbelverkande skiljerelä. Den har även mekaniskt vred så att man helt mekaniskt kan koppla ihop eller bryta förbindelsen mellan start och förbruksbatteri ifall fjärrstyrningen slutar att fungera. Den tål även högre ström, hela 500A för den kraftigaste modellen.

http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-350/701-mdvs-high-current-remote-operated-vss-275-amps



Senast ändrad av sdk780 | 13 mars 2011 | 00:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blir då skillnaden jämfört med om man kopplar in ett vanligt skiljerelä så att det drar när man får spänning på D på generatorn? Då förblir ju batteribanken frånskijd till dess generatorn laddar.

Förslag på billiga vanliga reläer som kan användas som skiljerelä förresten?
(Räknas detta som trådkapning?)

Mackey

PS
Egentligen är det normalt viktigare att ladda batteribanken i första hand och startbatterierna i andra hand, gäller givetvis bara så länga men inte har en svårstartad motor. 10 sekunder med 400 A vid start är bara drygt 1 Ah, så ett just startbatteri räcker utan vidare till till 30-40 starter utan laddning

 

Hej, angående att startbatteriet räcker till 30-40 starter av tex en pro4o diesel., instrument, trimplan mm är också vanligtvis kopplat till startbatteriet så det förbrukas lite ström hela tiden till detta så även om motorn startar lätt så blir det nog långt ifrån dessa siffror pga av detta.  Jag har en batteribank på 300ah och laddningen från generatorn går direkt till denna ( ej via skiljerelä där). Från batteribanken till startbatteriet är laddnings/förbrukningsförbindelsen brutet med ett vanligt 30amp extraljusrelä som styrs av d från generatorn. Generatorn är på 55amp. Detta har varit utan problem i 3 år nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilj på A och Ah. Batteriet på 70 Ah lämnar nog 1000 A och batteribanken minst detsamma.

Men den stora startströmmen ska inte gå genom reläet. Om du startar med just laddat startbatteri har du visserligen spänning över 12,8V men då har du ett piggt batteri och bidraget från batteribanken blir inte stort och reläet kommer att slå ifrån nästan direkt som du belastar med startmotorn. Då sjunker spänningen till 10-11 V på nån millisekund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har låtit nån dator översätta beskrivningen. Växelriktare som nämns i produktbeskrivningen ska väl vara generator kan jag tro. På engelska alternator.

Nån strömförbrukning står det inte nåt om. Nu har det inte nån betydelse om man inte tänker sig att koppla in solcellerna. Detta är dock en intressant lösning för den som absolut ska ladda startbatteriet och då är reläets hållström intressant. Kraftiga reläer brukar dra en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har hunnit göra lite tester ännu,

1) Stämmer spänningarna för till och frånslag?
2) Hur stort är spänningsfallet över reläet?
3) Hur mycket förbrukar reläet?
4) Något annat?

Om produkten håller vad den lovar och i övrigt har vettiga prestanda är det ju en produkt som blivit betydligt billigare än andra med samma/liknande funktion.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har det kommit ett billigt spänningsreglerat skiljerelä till skillnad från andra enklare men dyrare reläer samt andra ännu dyrare med spänningsavkänning. Om reläet bara har rätt kvalitet och hållbarhet är detta en utomordentlig och billig lösning på batteriseparationsproblemet och kommer att bli en bästsäljare.

Frågan om egenförbrukning i viloläge löser man genom att koppa in startbatteriet EFTER huvudströmbrytaren. Då är reläet spänningslös när huvudbrytaren är bryten och drar därmed ingen ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att få lite medhåll vad gäller produktens förträfflighet (om den nu är bra)...

Jag har tänkt koppla all laddning direkt till batteribanken och låta skiljereläet dra för att ladda startbatteriet när batteribanken är full. Det kanske man skulle kunna kalla segelbåtskoppling, korta laddtider och motorn endast ett komplemet till ordinarie framdrivning. Dessutom drar starten av en liten motorn inte så mycket energi (Ah).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej reläet är inte spänningslöst bara för att startbatteriet har sin krets bruten. För att göra reläet spänningslöst måste bägge batterikretsarna brytas eller reläets egen jordförbindning brytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret mina herrar, självklart ska det vara Ah. Jag kommer nog testa detta, får se om jag hinner förbi biltema i veckan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett relät testas i ett annat forum med bra resultat. Har frågat honom om det skulle vara ok att kopiera hans testresultat.

Återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till sdk780 . Jag är övertygad att reläet blir spänningslöst om du bryter startbatteriets huvudströmbrytare. Detta av den enkla anledningen att detta relä är ensidigt och mäter bara strömmen på ett batteri, dvs enligt manualen startbatteriet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkade inte kopiera bilder men här kommer testet som utfördes.

 

Anslutningarna för batterierna består av två M6 skruvar, misstänksam som man är testade jag skruvar
muttrar och brickor med en magnet men dom var relativt omagnetiska så dom består i vart fall inte av
rostande järn. Den svarta kabeln skall jordas för att kretsen skall kunna mäta spänningen och driva reläet.
Det hela är förseglat med någon sorts silikonmassa och det hela ser faktiskt ganska gediget ut.

Dom medföljande långa skruvarna som också verkade vara av icke rostande material var väldigt långa:

Något som är väldigt viktigt i detta sammanhang är vid vilka spänningar skiljereläet slår till och från.
För att reläet verkligen skall göra nytta skall det slå till endast när generatorn laddar. Ett 12V blybatteri
har en tomgångsspänning på 12,7V när det är laddat till 100% så detta är den högsta spänning man kan förvänta
sig att batteriet kan upprätthålla på egen hand. Generatorn i en normal bil/båt har en laddningsregulator som
försöker stabilisera spänningen på 13,8V till 14,4V i dom flesta fall, Jag tycker att spänningarna som är valda
på Biltemas relä 13,3V och 12,8V är helt rimliga och det borde ge en bra funktion, om dom verkligen ligger där
dom skall vill säga, så nu lite mätningar.

Att mäta tillslagsspänningen är i princip lätt, bara att koppla in till ett variabelt nätaggregat, gradvis höja
spänningen och se när det slår till. Det visade sig att tillslag och frånslag är lite fördröjda vilket i praktiken
är en fördel eftersom man då inte slår till och från i onödan vid transienter, det blev när man skulle mäta lite
joxigt då man fick höja spänningen väldigt långsamt för att inte få fel omslagsvärde.

13,35V för tillslag får anses klart godkänt.
12,76V för frånslag är också godkänt

Av intresse är också hur mycket ström reläet drar i egen förbrukning så detta mätte jag också

277mA vid 13,8V matning ger en effekt på 3,8W vilket kommer att göra reläet lite varmt i drift men
ett relä som skall klara 125A ligger nog i denna härad.

Ännu mer intressant är hur mycket reläet drar när det är spänningssatt men inte är draget för då belastar
det startbatteriet när detta inte får laddning. Här får man bestämma sig för hur man vill koppla, före
eller efter startbatteriets huvudbrytare. I princip borde man helst koppla efter huvudbrytaren men
beroende på hur det ser ut i båten kanske det ger långa opraktiska kabeldragningar och vill man i alla fall
koppla direkt på startbatteriet så vore det bra om skiljereläet drog så lite som möjligt. I den elektronik jag
tänkte bygga siktade jag på en förbrukning på 0,1mA för då skulle skiljereläet kunna vara inkopplat ett helt
år till startbatteriet och ändå dra ur under 1Ah.

Biltemas relä drar 8,5mA ungefär vilket är i högsta laget tycket jag, det blir över 6Ah per månad så detta
relä tänker jag koppla in efter huvudbrytaren.
 

En annan observation jag gjorde var att den lysdiod som indikerar om reläet är aktiverast
sitter en bit ifrån hålet i höljet så man måste titta rakt in i öppningen för att se något,
minsta vinkling och man ser inget.

Jag testade också att ansluta med fel polaritet men då drogs ingen ström alls och reläet
fungerade efteråt så det var också godkänt.

Så här som slutkläm får jag konstatera att det var som fasen den enda marginalanmärkningen
var en något hög förbrukning i icke aktiverat tillstånd annars allmänt :thumbsup: .

Priset 149kr måste sägas vara kanonlågt, vad tar Skyllermarks för ett simpelt 75A boschrelä med
två kabelstumpar som man måste koppla på besvärligt vis för att få rätt funktion 600kr? Det
är visserligen delar med bevisat god kvalitet även i det långa loppet men är dom fyra gånger
så bra? Jag tänker installera biltemareläet i min båt och den som lever får se helt enkelt.




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser bra ut men håller mig till min då den tål 500A i 10sek 10ggr i sträck, sen har jag en helt vanlig strömbrytare som kopplar ihop bankerna om det skulle behövas(funderar på att ta bort den men vet inte).

Jag har kopplat mitt relä närmast batterierna så jag bryter inte strömmen på relät när jag slår av strömmen(det drar 0,13A), solcellerna kopplar ihop bankerna när båten ligger till kaj.

Jag hade inte haft något problem med att köpa biltemas relä som tråden handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skiljerelä som är kopplat mellan förbrukarbanken och startbatteriet och styrs av laddningen från generatorn ligger inte drar ström från batterierna när motorn är avstängd.....så jag förstår inte varför man ska göra på nåt annat sätt eller hur ni menar.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...