Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

anledningen tll att snön smälter på en fläck på ditt fördäck kan kanske bero på att man skippat sanwichmaterialet just där för att kunna fästa beslag i homogen glasfiber.... för nog är väl däcket i sandwich på en maxi..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en tanke förstås. Jo, visst är det sandwichdäck. Fast jag fattar inte vad som har suttit där, mitt på fördäcket

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske hade de en knap där i tidernas begynnelse. Man ädrade kanske inte pluggen när den försvann. Viggen har en knap precis där på fördäck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån större erfarenhet av Maxi 77 har jag inte. Smögaren som jag hade en Bianca 27 ihop med köpte en Maxi 77 när vi sålde Biancan. En annan av mina bästa kompisar har en Maxi 77, som ligger snett mitt emot min Sommarplats på samma pononbrygga. Den har jag varit ombord i några gånger, monterat autopilot, fixat med riggen mm. Men jag har aldrig seglat den.

Rent tankemässigt låter ju din energiläcka på fördäck intresant.

Pluggen har det ju inte med att göra. Det är ju den båt/däck som man tillverkar för att gjuta formar på. Det man skulle kunna tänka sig i det fallet var om det är ett halksyddsmönster på ett visst ställe på däcket och man vill ha en slät yta för att tex fästa ett beslag just där eller tvärt om. I så fall måste man göra förändringen på pluggen och därefter gjuta nya formar.

När jag byggde ankarbox på fördäcket på min storfidra så att påfyllningen till vattentanken på det ställe där luckan skulle bli. Jag flyttade påfyllningen framför luckan. När jag skulle borra det nya hålet, satt det en tjock aluminiumplatta där. Den var inplastad längst fram på däcket och var till som en ordentlig bricka för förstaginfästningen. Se bifogad bild.

 

Ofta lägger man ju i plyfa när man tillverkar ett däck, på ställen där man vill sätta ett beslag, men plyfa har väl inte så hemskt mycket sämre K-värde än balsa eller tom Divinycell. Homogent glasfiberlaminat, som någon föreslog eller en aluminiumplåt, men det är i så fall gjort på fabriken.

Är det nån Maxi 77 ägare som vet?

Bo - har du nån närbild på området?

Detta är en alvarlig fråga som måste utredas i grunden. Obestämd

Man får förmoda att det varit betydligt varmare i hamnområdet under den gångna vintern än det hade varit om du inte haft ditt energiläckage. Flört

tommy

Trött efter nattens segling på http://www.sailonline.org

Är det nån mer fomme på MG som drabbats av denna hemska plåga?

post-945-1394236218,5286_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen sa bland annat:

Bo - har du nån närbild på området?

Detta är en alvarlig fråga som måste utredas i grunden.

Nej, ingen bild. Kan iofs fota det, men det ser ut som var som helst annars på fördcäk, bortsett från att det syns att 2 skruvhål är lagade samt att där inte ligger nån snö...

Och jovisst borde man utreda grunden innan man går till botten (med problemet alltså Cool )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Babystaget på Maxi 77 och 84 sitter direkt bakom förpiksluckan - bra stöd när den är öppen - men säkra den så den inte faller ner då den kan bli en bra TÅ-KLIPPARE.

Fotohazze

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Killer och kompani, Jo Törmesöarna är trevliga, men har inte stannat till där någonting än. Gillar också Timmeröarna/Gubbholmen men tydligen så är det mycket fästisar på Timmeröarna. Kanske kan den stränga vintern ta koll på dem. Ikväll har vi informations träff på båtklubben om Öar i Vänern här i Kristinehamn. Kul. Till Toaen, jag blev drabbad av SOL i veckan så nu är jag på väg till Singapore, du med va? Batseba heter jag och ligger mitti packet (362) på väg söder om Sri Lanka. Nästan lika bra som Volvo Ocean Race på nätet. Såg du att en båtklubb i Nya Zeeland bjuder vinnaren(om det är en Kiwi) på en dyr flaska rom. Jag tyckte att Stockholm eller G-borg kunde göra samma. Ska till Göteborg båtmässan, yeehah. Skulle också vilja köpa en trimaran men ack så dyrt. Eller en E eller D-kanot, eller en kajak, eller en Alerion 28,eller,eller,eller. För nöja mig med en risig Comfort 26 än så länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej TombSailor

Det var modigt att ha ett sånt namn på båten. Historien känner du väl till? Den var inte verkligen trevlig.

Missade för första gången en start och kom iväg ett par timmar för sent från Cochin.  Jag var väl för koncentrerad på Channel  Island Ramble. Var vaken till 01.30 för att göra sista rundningen. Annars brukar jag starta  en eller ett antal timmar före. Då släpps båten på sekunden.

Seglade sama segling ifjol samtidigt som VOR gick av stapeln. Provade VOR´ s nätsegling, men jag tyckte det fungerade dåligt. de var väl ute efter pengar? Sailonline tycker jag för in del är trevligare. Vissa seglinga återkommer med en viss regelbundenhet. Det är ju kul när man känner igen sig och kommer ihåg vilka tabbar man gjorde sist. Det är ju också en väldig skillnad mellan långa och korta seglingar. Vissa kan ju pågå i veckovis. Andra på några timmar. Favorit är nog Ornö runt. Lördagens segling, Själland runt skall bli intresant. Det är ju farvatten som man känner igen.

Att segla på nätet är inte så dumm sysselsättnig om man bor i en liten båt som ligger infrusen och man drömmer om att kunna kasta loss. ( bosse - lyckades jag hålla mig innom trådens ramar - eller var det för stor utvikelse?)

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med sailonline ska jag nog faktiskt titta närmare på. Ibland är pokern tråkig och snön yr och TVn lika dålig som vanligt.. Fast det är inte som segling i verkliga livet hoppas jag.. så man fastnar i onlineseglingsträsket ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är värre en så.

Det är beroendeframkallande - undvik helst.

Dels är det ett onlineträsk.

Dels pågår seglingarna ofta flera dygn och du måste passa båten med någon timmes mellanrum om du vill ligga på topp.

Den ena seglingen som pågår nu en repris på SOR leg 3, Cochin - Singapore är ju på över 2000 distansminuter och tar åtminstone en styv vecka. Längsta seglingen jag har varit med på är  SOR leg 5 från Qingdon i Kina till Rio de Janeiro, 12 300 distansminuter. Det tog ett par månader - minst.

Den segling som jag tycker är trevligast är Ornö runt. Har gått ett par gånger under den tiden jag varit drabbad. Tar ca 4 timmar, men man måste nästan sitta vid datorn hela tiden.

I morgon kl 11.00 Svensk tid startar nästa segling Sjaelland rundt 240 distansminuter. En pen liten tripp i kända vatten. Trodde först att de skulle gå genom den trånga passagen från Smålandsfarvattnen till och norr om Mön. Det hade varit intresant, men broarna är väl för låga till Falster och Mön för att dagens båtar skall komma under. Med min gamla havsfidra gick det fint och det går nog med min motorseglare och din Maxi 77 också. Man rundar Lolland och Falster också.

Om du startar får du meddela namnet på din båt så man kan kolla hur det går för mig. Namnet på min är som alltid på internet Toaen.

 

Om du skulle ge dig in på denna hemska sysselsättning - kom inte och säg att jag inte varnat dig.Flört

 

tommy

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har  med stort intresse läst hur du har gjort något som många av oss bara kan drömma om.

Själv har jag seglat på västkusten  hela mitt liv. Ett av mina större projekt var när jag köpte en Nepyunkryssare plastfärdig och byggde färdigt henne.  Seglade sedan i 10 år, nästan alltid ensam eftersom fru och barn inte ville med ut.

Nu seglar jag en liten båt en C55 som är en fantastisk seglare och planerar att köpa en styrpulpet för att kunna få  ut familjen på sjön.

 

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy: Du hittar mig under miott vanliga internetnick, KillerBoo. Träningsseglar just nu. Huvva huvva. När d blir allvar törs man väl inte sova...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju dragit iväg ca 70 distansminuter och är på väg ner i Stora Bält. Du seglade nyss förbi en av Danmasrks få naturhamnar, där du kunnat gå in och ankrat över natten. På bilden ser du min havsfidra ankrad där mitt i bilden. Vi syns på cyberhavet i morgon.

 

tommy

 

post-945-1394236224,3851_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankra för natten? Nejnej, jag är waaaaaay to competitive för att sova ens under träningsseglatserna haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va va det han sa Gunnar Emanuel; Jag förstår inte varför man använder en massa krångliga utlänska ord, när det finns en adekvat inhemsk vokabulaär.

Vad katten betyder competitive?

Nu har jag skickat en startorder. Min båt kommer till att lägga sig på kurs och trycka mot startlinjen 09.03 GMT, för att sticka iväg 10.00 GMT.

 

Sen går det ju att programera så att båten gör de kursändringar som krävs för att fortsätta segla när man sover. Helt optimalt är svårt att få, men det är bara i undantagsfall jag skulle hålla mig vaken några timmar på natten för en sketen virituell segelbåt. Sååååååååååå competitive ä jag inte.

 

Själv är jag i den riktiga båten vid starten och plastar på den integraltank för vatten som jag håller på att bygga. Den gamla var ett fuskbygge och plyfastommen var rutten. Locket rasade in när jag satte mig på den. Trots att jag knappt väger 1/8 ton.

 

tommy

post-945-1394236224,448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm jag... eeeeehhh... hrrrrmm... kom inte isäng förrän imorse så jag försov mig lite Cool

 

Jajja, det kommer andra race hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan starta båten på tid. Lägg en kurs. bocka i Delay sätt ett antal timmar och delar av. Två decimaler. Skicka. Under flicken med klocka, ser du i klartext när båten kommer att starta. Sätt tiden till upp till en timme före start. Idag beordrade jag min båt att starta 09.03 GMT.

 

Båten börjar segla, man ser både kurs och fart och var båten skall befinna sig innom 6 timmar, men den släpps inte över startlinjen förrän exakt på startiden. Jag gör så även om jag sitter vid datorn när seglingen börjar. Kortare tid än en timme förs start kan man skicka startorder direkt.

 

Kom hem från den riktiga båte ungefär när båtarna startat. Började skära på länsen och låg ett tag på 23 plats. Sen blev det struligt under nästa tre manövrar. Fick inte båten att svänga när jag gav order om det. Fick skicka minst order 10 ggr/manöver, så jag gick på grund 2 ggr och seglade alldeles förlångt norröver en gång. Vet inte va det berodde på. Om det va nåt fel i min komunikation eller om det var hurven i suvern hos Sailonline. Tappademer än 200 placeringar. Just nu har jag kurs på Fyns Hode och har plockar in ca 100 av dom jag tappade.

Det är väl lite tidigt att gå in till Fyns hode och ankra för natten, men det finns en liten fin ö lite söderut. Agersö tror jag att den hette, den lilla ön som ligger NO om Omö. Om jag inte mins fel var fyren inbyggt i kyrktornet.

Nej det blir nog ingen natt vila för båten. Går nu i 18 knop. Har för mig att den var upp i 22 tidigare. Hinner nog ner till Falster innan det är dags att knyta benhögen för skepparen. Sen blir det att programera självstyrningen upp mot och ev genom Öresund. Får hoppas att jag vaknar innan jag passerat Ven, annas kanske det blir ett oplanerat besök i Råås småbåtshamn, eller åtminstone att man seglar in i molon som skyddar hamnen i sådär 20 knop.

Bifogad bild visar hur illa det kan gå om man seglar för nära Fyns Hode. Man kan fastna i botten. Det blåste ca 12 m/sek sydlig vind vid tillfället. Året var 1996.

 

tommy

 

post-945-1394236224,5588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick inte till sängs förrän du startade då hehe. Tänkte inte alls på delay command. Tänkte faktiskt inte ens på start-tiden. Hmm, fn om sanningen ska fram så tänkte jag nog inte alls. Är iallafall på väg nu och loggar 22.7 kn. Får väl ta det som övning om inte annat. Har lagt in en delay när jag passerar den nordvästliga rundningsmarkeringen för vid den tiden sitter jag på puben, med ögonen på hockeyn ;) Får väl ta med datorn o kolla så jag inte kör av kölen mot nåt elakt fastland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande All Good ombord. Snöandet har fått ett återfall, liksom även kylan. Den lilla budgetströmbildaren gav upp imorse och efter bara en timme hade isen lagt sig ordentligt så jag fick knacka hål för att ta upp pumpen och ersätta den med den lilla 350W reservditon. En tripp in till Clas I Sjön senare har jag nu satt tillbaka den större modellen och ska försöka köra slut på den innan is-säsongen är över, så jag kan byta en gång till och därmed ha en ny fräsch pump till nästa säsong. För att det blir ytterligare en säsong är jag ganska säker på. Får ändå säga att jag är förvånad att den höll såpass länge: Jag köpte pumpen den 18/12 och den har sedan dess gått i princip oavbrutet. Testade ett tag med timer, men timern gillade inte kylan verkar det som så efter en vecka gav timern upp, medan pumpen tickat på oförtrutet fram till idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott att höra att du är på G

Även här snöar det faktiskt. Har skottat garaguppfarten 4 ggr idag. Visserligen inte mycket varje gång men ändå. Sista gången kl 17.00 när jag kom hem från båten. När jag tittade ut nyss var det ett jämt snötäcke på några cm över hela garaguppfarten. Skottade faktiskt fram trappen vid båtplatsen. Missade den när jag skulle gå från bilen till båten och drattade på ändan.

Hoppas det bli lungt i Karlstad över helgen. Om så inte är fallet beror det på att vi kommer att våldgästa stan ett par dar på väg till Stockhom - om jag förstod min fru rätt. Förvånad

 

Hon är duktig på att planera. En vecka i Stockholm under tiden det är båtmässa i Göteborg. Skrikandes Så jag har ju i alla fall något att skylla på.

 

Vad gör du föresten uppe vid Risör i Norge? Flört

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

följer med stort intresse din tråd, så det är alltid kul när du har gjort en uppdatering så

vi vet att du inte frusit  ihjäl.

Kan du inte förklara hur du gjort med pumpen,har du bara typ sänkt ner den eller?

mvh peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy: Jo, även här kommer det snö med jämna mellanrum. Inga stormar men väl nån halv dec var gång. Du kan väl höra av dig om du får tid över i Karlstad. En fika eller nåt kunde vara kul om inte annat.

Risör ja.. har aldrig varit där så tänkte det skulle vara en kul tripp medan jag väntar på starten ;)

Captenmorgan: Jag silvertejpade pumpen på en planka för att den inte ska spinna runt o skickade ner hela härligheten ett par meter ner i vattnet och satte fast ovanändan i pushpit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Killer! Hur har det gått på kappseglingarna? Marstrand-lJmuden gick ganska bra,  det verkar som jag inte har startat racet men jag hade bara några distans kvar och log på 91e plats, det verkar buggigt ibland, plötsligt kan man upptäcka att båten har ändrat kursen fast man inte har gjort det osv. Skumt. Men kul. Racet till Singapore var hopplöst långsamt, det tog 12 dagar för mig, de flesta i Malacca sundet, och så en grundstötning på Banda Aceh Provinsen på Sumatra hjälpte inte heller. Är det lika blåsigt på Hammarö? I Karlskoga var det väldigt svårt att köra omkring i idag. Drivor överallt, och så tråkiga föreläsningar uppå det. Och så var båthuset närapå att rasa för mig under drivorna i söndags. Man får vara tacksam för kompisar med starka ryggar. Jag kunde bar titta på, nyss opererat och så. Fick gör om snö på tacket igen igår och så ikväll igen. Det får räcka snart. Fast det är vackert med all snö samtidigt. Ska du segla IMSYC 2010 kappseglingen? Man får välja bland båtar designade av KTH elever, kul! Ska till Göteborgs båtmässa på lördag, kul igen! Ha´ de´ Tomb SailorCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra racet fr Durban gick väl hyfsat iaf, men Marstrandsseglignen gick åt helsike direkt. Fattar inte vad jag gjorde för fel, men gick från topp 50 till 400e-nånting och var waaaaay off track med en tracklog som mest såg ut som ett EKG på en pilsk råtta. Men skam den som ger sig, jag ska segla ALLA race tänkte jag haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med Saionline är elände. Man borde va fastlåst vid datorn ständigt för att det skall gå bra och dessutom inte göra några taktiska misstag. Låg 23 på väg mot Skagen. Dels trodde jag att vinden på nordsjön skulle vrida på ett annat sätt än den gjorde. Dels orkade jag inte va upp, och styra båten närmare danska norvästkusten, som jag ett tag funderade på. Så den fick gå på rak kurs ut i Gamla Nordsjön

När jag vaknade låg jag på ca 400;plats. Efter ytterligare en taktisk miss med grundstöting nere på de Frisiska öarna som följd, lite söder om dig Bo, gick jag alldeles nyss i mål på 379;e plats.

 

Att kursen ändras utan att man gjort något har jag aldrig upplevt under det dryga året jag varit drabbad av denna plåga Skrikandes. Har jag lagt en fast kurs seglar den på den kursen tills dödagar om det inte finns land ivägen. Om man däremot styr med vindrodret ändra sig kursen eftervinden precis som IRL. Båten kan ju tom lägga sig på kontrakurs om vinden vänder. Däremot hade jag problem på Själland runt. Tre av de första slagen var den nästan omöjligt att få fram ordern om kursändring, vilket resulterade i två grunstötningar och att jag däremellan seglade mycket längre än jag hade tänkt. Om problemet berodde på min dator eller om det berodde på Hurven i survern vet jag inte.

 

När det gäller snö så är väl den snön som hamnar på båten rätt ok. den isolerar och man ser dessutom var man har energiläckorna. Annars kan det kvitta.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 04 februari 2010 | 13:13

post-945-1394236231,4712_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...