Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

Apropå Ciarauds inlägg och dagen till ära, får man hoppas på att du får nya tampar eller nåt liknande i farsdagspresent och INTE en slips!!! Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M77an är ju ungefär av samma storlek som Vegan så inte behöver man springa benen av sig från kojen till köket om man så säger.. 

Skrattande Denna tråden blir bara mer och mer favorit. Blir grymt inspirerad att göra detsamma sedan jag skilde mig. En gammal dröm kanske kan realiseras.  Jag blir också nyfiken hur det går med barnen eftersom jag har två killar som är 5 och 7. Hur fungerar det praktiskt och hur upplever dom det?

Fair winds och en isfri vinter,

/leif, gbg

 

oceanplurra.blogspot.com

.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leleif & Ciaraud:

Det är svårt att säga om ungarna är här mer eller mindre än om jag bodde i lägenhet eftersom min karriär som frånskild pappa startade i båten, Jag har alltså egentligen inget att jämföra med. Det rör sig om dessutom om 2 skilda kommuner med dryga 3 mil emellan vilket gör att den yngsta inte riktigt kan komma på en fika över dagen... Fast det är pappas pojk och han ringer titt som tätt o vill ha hmtning så det är ingen fara.

De 3 äldsta ungarna kan komma o gå som de vill mha bussen och jag träffar 2 av dem (nästan) lika mycket som om jag skulle bott i närheten av dem. Den 3e av de stora är nyligen 15 fyllda och har knappt tid med annat än sina kompisar och handbollen, så där är det lite värre. Kärnfrågan är dock kanske om jag ser mindre av dem för ATT jag bor i en båt och där kan jag nog svara att Nej, vi ses nog lika mkt/lite som om jag bott i lägenhet. De hälsar på o jag hälsar på. Men visst; Det lockade dem betydligt mer när det var solsken och sommar på väderleksrapporten..

Tror alltså inte att valet av bostad är det värsta utan avståndet i sig. Alltid lika jobbigt o tråkigt att inte få se dem varje dag.

Nån tamp fick jag inte. Det där med Fars resp Mors Dag har aldrig firats hemmavid så jag förväntade mig inte ens ett telefonsamtal (men fick allt ett par ändå)



Senast ändrad av KillerBoo | 08 november 2009 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött att se att det funkar med ungarna! Klart att du kommer att vara en inspirationskälla när det gäller att förstå att man faktiskt inte behöver sitta fast som gammal utan kan göra saker för nöjes skull ändå.

Annars tenderar ju ungdomar att tro att livet är slut vid 20

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant som det är sagt..

Ööööhh.... han ä ju skitgammal jue.. typ 22 minst ju

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara skriva ett inlägg, brukar ju inte vara sen med det...helt otroligt bra tråd Killerbo, läser varenda inlägg i denKyss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det en bra tråd.. men inga trådar blir ju bättre än dess inlägg. Kul när det är fler än en som har utbyte av det också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej KillerBoo! Hur har du det i novembermörkret ombord? Värmland känns ju fortfarande milt och behagligt och vi får väl hoppas på det ett tag till. Har läst dina inlägg här, men inte hittat nåt (eller missat) om du är den enda i Karlstad som bor i båt året om? Eller är det fler lyckliga, fria själar? Fullt klart är du en inspirationskälla för drömmen om alternativt boende, ialla fall! Glad Skulle va intressant att veta vad månadskostnaden blir när man bor ombord, om man räknar på allt löpande man behöver? MVH Marine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där,

Jag vet faktiskt inte om det är några fler än så länge. Det finns ett par gubbar som fortfarande härdar ut, men om dom avser att stanna kvar även efter isläggningen vet jag inte.

Månadskostsnaden ja.. Jag har aldrig varit nån budgetmänniska men om jag spaltar upp det hela i poster så har jag egentligen inga extrautgifter jämfört med om jag skulle bo i en lägenhet. Snarare tvärtom. Ja, om man nu inte räknar allt som var tvunget att köpas in extra, jämfört med skulle om jag tagit upp båten samtidigt som normala människor gör. T.ex extra isolering, ett par element, golvvärmen osv. Hittills relativt små kostnader dock.

Löpande utgifter..

Tvätt: Gratis. Brukar samla ihop en försvarlig hög och tvätta när jag får tillfälle, antingen hos syrran eller hos mitt ex i samband med att jag hälsar på vovve och barn.

El/Vatten/Sopor: Ingår i hamnavgiften (2000 kr/år)

Mat: Aldrig nånsin räknat på matkonto (det vågar man inte med 4 barn hehe) men visst blir det lite mer snabbmat ombord än annars. Dock gillar jag matlagning så även om jag bott i lägenhet skulle jag inte äta pannkakor eller pizza varje dag om man säger så. Dessutom gillar jag att fiska så man käkar mycket fisk som ju mer el mindre är gratis.

Båtförsäkring: Jag kan ligga i året runt utan att premien förändras

Eftersom jag inte har monterat in nån kyl blev det lite extrakostnader under den varma delen av året då jag köpte is i parti o minut för att lägga i kylboxen. Marginella pengar egentligen, men i det långa loppet måste jag ha en ordentlig kyl. Inte minst för bekvämlighetens skull.

Lite extrapengar blir det för bensin till bilen eftersom det blir några extra mil varje gång jag ska hälsa på ungar el bekanta där jag bodde tidigare.

Jag räknar med att jag endast kommer att behöva ett servicelyft per år och slipper alltså kostnader för uppläggningsplats, traktortransport osv.
Ingen månadshyra eller andra kostnader för en tråkig lägenhet jag aldrig är i.

Totalt sammantaget så är det iallafall billigt hittills. Visst.. när man tillbringar så mycket tid i båten är det ofrånkomligt att man hittar saker man VILL göra med båten men som inte är vare sig nödvändigt eller ens troligt att man skulle gjort annars och sådana saker kan ju kosta lite ibland. Inte minst eftersom man har ett begränsat utrymme att ha alla grejer på, så blir det både en och 2 extra resor för att skaffa de prylar man behöver.

Men som sagt.. jag är ingen budgetmänniska :)

EDIT: Glömde gasolkostnaden på runt 150 kr i månaden. Men det är så skönt att kunna få bastutemperatur under sittbrunnskapellet så det vore värt det dublla också :)

Dessutom blev det lite extra T-sprit och metanol för köket på kanske en extra 50-lapp för en månad, men det är numera ersatt med en dubbel kokplatta



Senast ändrad av KillerBoo | 12 november 2009 | 07:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant som man kan tänka sig är att provbo ombord ett år. Med provbo menar jag att behålla lägenheten så man kan ta sig till den för att tvätta mm. Under den tiden kan man fundera hur man skulle fixa allt man åker hem för att göra om man inte har något annat än båten.

Vi tänker göra så troligtvis till säsong 2011-2012

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum ide` alls! Och är nog något vi kommer att prova på sikt. För min del känns det inte som att man egentligen behöver så mycket utrymme, som ett hus innebär. Om man inte är prylgalen då, vill säga! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prylgalen ja... hmmmm Skäms

Den värsta hetsen lade sig snabbt när man insåg att det nog inte gick att få in en 50 tums plasma TV osv.. ;) Men man får faktiskt plats med det mesta som man har i ett vanligt boende. M77an är ju en ganska liten båt, vikket var en av förutsättningarna jag hade när jag letade båt: Den skulle vara rymlig, men tillräckligt liten för att kunna seglas och hanteras ensam, utan tidigare vana från pinnbåtar. Dock, även med de begränsade utrymmen som finns har jag lyckats få in det man behöver för att leva ett bra -om än något primitivt- liv. Jag har en ugn att baka o laga mat i. Jag har värme, jag har TV, dator och internet. ett tillräckligt antal omgångar med sängkläder, täcken, kuddar osv. Alla mina kläder från huset finns på plats. Med den justeringen att jag lånat lite utrymme i syrrans källare där jag förvarar de kläder som är off season. Samma arrangemang när det gäller den miljard fiskeprylar (DÄR kan man snacka prylgalen) jag äger: Jag har de säsongsbetonade prylarna i båten, o förvarar resterande hos syrran. Vad jag saknar ombord är en riktig toa samt dusch, men ska jag ha det så faller allt på storleken av båt. Duscha gör jag lite här och var. Ibland en femkronasdusch och ibland hos någon bekant eller i samband med att jag jobbar osv. Toabesöken brukar sällan komma så akut så att man inte hinner iland och skulle det vara så illa finns ju alltid portapottin. Vad mer kan man begära? Jovisst vore varmvatten en fördel, men så särskilt jobbigt är det inte att sätta på vattenkokaren och vänta ett par minuter med disk eller tvagning.

Visst, jag har inte 8 olika kastruller o stekpannor. Inte heller bestick och tallrikar för 12 personer men det behövs ju inte heller.. Vi har varit 5 pers plus hunden ombord i en vecka. Det gick utmärkt, men visst skulle ungarna velat ha ett eget krypin för att få vara ifred ibland, men det kom ju å andra sidan inte som någon överraskning..

 

Att som Cia säger, provbo ett år är nog inte en dum idé även om jag inte tog den vägen. Jag och tanten gick ju skilda vägar och jag passade på att förverkliga drömmen i samband med det så att skaffa en lägenhet att inte bo i ett år kändes aldrig aktuellt. Hade jag gjort det och avvaktat med båten så hade det nog aldrig blivit av. Som jag sagt tidigare, jag ångrar inte mitt val en sekund. Jag stormtrivs och mår bättre både fysiskt o mentalt än på många år. Dock ska det nog sägas: Det är inget som vem som helst skulle klara av. Man måste nog veta att man trivs långa perioder både i båt och på sjön, samt verkligen veta att det blir trångt. Ordentligt trångt ibland. Vet man med sig att det inte är något problem så är det bara att köra på.

Livet är underbart men kort, så ta vara på det på bästa sätt. Innan rullstolen pockar på uppmärksamhet.

Och det där m prylhysterin... jag är just på väg att handla mer grejer, måste ju ha ett PlayStation3 i vinter ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det där m prylhysterin... jag är just på väg att handla mer grejer, måste ju ha ett PlayStation3 i vinter ;)

Gladtja, vad svarar man på det?! Boys will be boys! Bara leksakerna som blir dyrare med åren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannerligen. Nu är jag 4000 pengar fattigare, men en fin mackapär att hitta en bra plats för rikare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skoj som fan att läsa dina ilägg Killerboo! Har nu bestämt mig att till våren blir det en Maxi 77. Tänker prova att bo i den under våren, sommaren och hösten, sen får jag se hur det blir under vintern. Är bara 19 år gammal så jag kan ju flytta hem under vintern då föräldrarna ändå lämnar hus och hem för varmare länder.

Då jag under vissa tider jobbar i närliggande hamnar så blir det perfekt att kunna segla till aktuell hamn och kunna vara den som kan ta längst sovmorron ;)

Har fast jobb och ser en perfekt möjlighet att spara pengar, samtidigt som jag kan få bo under frihet och med närheten till havet.

Tackar dig Killerboo för alla tips och ideér du har gett mig, men vill ändå fråga dig om vad jag bör tänka på vid köp av en Maxi 77 för permanent boende?

Har en tänkt att köpa en Maxi 77 som är ordentligt utrustad och vill faktiskt ha en båt med utombordare. Varför utombordare? Lättare att byta och serva, tar mindre plats och jag slipper lukten av diesel! HUR låter detta?

Tack på förhand och ha det gott i vinter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag nog svårt att tänka mig en båt med utombordare med det finns två fördelar.

 

1. man seglar mer

2. Där motorn skulle kunna sitta blir det plats för ganska mycket stuv. En viktig detalj i en sån relativt liten båt.

 

Så är ju risken för diesellukt innombords obefintlig med en bensindriven aktersnurra.

 

Intresant tråd. Jag har som många andra lusläst den. Jag har haft mina båtar som sommarstuga vid tillfälle från tidig vår till sen höst. Har till och med bott i båten enstaka nätter vintertid när den stått på land.

 

Idag har jag en mycket lämplig bobåt. Med ett sittbrunskapell/täckning av något slag, blir det 4 rum och pentry samt toalett med duchplats, trotts att den bara är 28 fot.

 

Att bosätta mig permanet i min båt är inte aktuellt i dagsläget, men då jag snart blir arbetslös skulle jag kunna tänka mig ta jobb nånstans där jag kan ha båten som bostad.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga annat än Go for it Är du 19 år och har möjlighet att testa på, utan att offra hem o flickvän så varför inte. Gäller det dessutom bara vår, sommar o höst så är det ju inte hela världen om du kommer på att det inte är för dig.

Har träffat åtskilliga med samma tankesätt som dig i sommar. Bl.a. en kille som bodde i sin båt medan han var här och byggde väderkvarnarna utanför Hammarö. Det perfekta valet tyckte han. Sparar pengar och lyfter traktamente samtidigt som han hade hobbyn med sig på veckorna.

Att du sparar pengar är sant. Men, ska du ligga i gästhamnar kan det snabbt springa iväg o bli pengar ändå, så kalkylera med dom kostnaderna med när du räknar på vad du kan spara.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om att jaga en M77 för permanent boende. Först o främst vill du ju ha en välhållen båt. Så mycket utrustning som möjligt eftersom grejor kostar massvis med slantar. Jag gjorde mer el mindre ett klipp på min båt, men.. efter att ha köpt in rulle, plotter/ekolod, autopilot, sittbrunnstält (Vilket f.ö. mer eller mindre är ett MÅSTE om du ska bo i båten längre perioder) och material för att isolera skrov o durkar så har notan hamnat åtskilligt högre än man trodde från början. Så, en fin båt med så mycket utrustning som möjligt är det främsta rådet. Sittbrunnskapell KAN du inte göra avkall på, men går att få tag på begagnat om det inte finns till den båten du fastnar för.
Jag går inte in på självklarheter som skick på maskin/segel osv eftersom kraven där ju är desamma oavsett om du ska bo i båten eller inte).

Maxin är tacksam att isolera eftersom det mesta är lättåtkomligt utan särskilt mycket konstiga rundningar o vinklar.

Utombordare eller inte är nog en smaksak. För mig var det prio Ett. Jag vill kunna köra båten mot vågorna även om det blåser MYCKET (det är ju så att motorn egentligen används i 2 fall: I stiltje eller mycket hård vind från ofördelaktig riktning) En utombordare gör helt enkelt inte ett tillräckligt bra jobb i det senare fallet enligt mig. nu är jag ganska rookie på just segelbåtar men den biten ville jag inte göra avkall på. Att det luktar diesel...? Nä? Då är det läckage nånstans. I min luktar det inget annat än whisky, mat och från sittbrunnen även lite tobaksrök ;) Att den stjäl mindre utrymme är dock helt klart, och utrymme är hårdvaluta i små båtar. men men, jag har iaf lyckats få in det jag behöver o vill ha. plus lite till som säkert åker ut i takt med att nya prylar hittar hit :)

En specifik sak m M77 dock. Försök få tag på en senare modell (någon på MG kan säkert informera om vilket år jag avser) eftersom innerutrymmena blev större nån gång runt 1977. Högre överbyggnad och sänkning av durkarna bla. Tierods behövs dessutom åtminstone på de tidigare modellerna. Min är en RIKTIGT tidig båt (nummer 11), men har uppdaterats med bl.a. tierods.

Lycka till och om du undrar nåt som är för luddigt att ta upp här så får du gärna PMa mig så tar vi det via mail eller så

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som arbetsbostad är alldeles perfekt. Hade min Vigg uppe i Hudiksvall i trer månader ett år. Bodde mitt i stan och hade tvättmaskin och dusch i hamnen. När jag startade var det 6 grader i vattnet så jag hade liggunderlag under trasmattor på durken och liggunderlag under kojdynorna.

Stortriss ska dock inte glömma att det kan kosta en del att ligga i hamnar. Är man långliggare kan man dock ofta förhandla sig till ett bra pris för plats och el om det inte är i turistsäson i en vanligtvis överfull hamn.

Vill bara understryka KillerBoos råd om sittbrunnstält. Det finns så många Maxi 77:or så köp inte någon utan ett bra tält! Det är värt att segla den långt för att komma hem eller betala lite mer för att få ett. Ovärdeligt som förråd av både prylar, mat och blöta kläder när man bor ett tag ombord i en liten båt

P.S Började min båtkarriär med att köpa en stortriss för 20 år sedan, sedan har det blivit - Vigg 22,   Accent 26, Nova 33 och nu Linjett 37Glad



Senast ändrad av ciaraud | 13 november 2009 | 08:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Får ta mig en funderare på om det blir utombordare eller ej! Vad det gäller kostnader för dom hamnarna jag ska jobba i så behöver jag bara betala för elen resten löser sig. En stor fördel är att både min hemmahamn och dom jag lär jobba i ligger inte mer än ca 30 minuter bort med bil ifrån min föräldras hem, vilken innebär att tvättnings och förvaringsmöjligheter finns förhållandevis nära.

Sen vad det gäller min flickvän så tycker bara hon att det är spännade liv jag ger mig in i plus att vi ska nog kunna kramas i en Maxi 77a också ;) !

Kommer att komma med mer information om hur det går när båten är inköpt!

Hoppas nu att du KillerBoo kommer att skriva många fler inlägg under vintern så att vi alla kan få hänga med i ditt intressanta båtliv och få drömma oss bort en sekund eller två.

Ha det gott alla på MG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KillerBoo - du skrev Att det luktar diesel...? Nä? Då är det läckage nånstans.

 

Under ett helt seglarliv med dieselmotor blir det många gånger man spiller diesel, tex vid luftning av bränslesystemet pga olika orsaker. Jag har haft dieselmotor i mina båtar i 38 år.

Men det var bara en bisats från min sida.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha en segelbåt utan innombordsmotor, bla, av de skälen som du annger. Har vid något tillfälle funderat på en elmotor i min förra båt, men med min nuvarande är inte det aktuellt.

 

Seglade en Albin Express med aktersnurra en semester. Väldigt kul att segla, men ett elände att manövrera i överfulla trånga hamnar. Man bör va en ung atletisk ormmänniska, som båtens ägare var, och inte blekfet något handikappad ålderstigen gubbe som undertecknad, för att tycka att  en aktersnurra, som är nästan oåtkommlig, är det bästa motoralternativet som finns.

 

Vi har nog egentligen samma uppfattning om båtmotorer.

 

Var ligger du nånstans i Karlstad?

 

tommy

Som just krupit till kojs i solas stad. Stockfallet tror jag området heter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inte luktar det då diesel i mn båt iaf :)

Jag ligger på Hammarö strax söder om Karlstad. Åk ut till E18 o följ skyltarna bara ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kom så mina julklappar till mig själv.

Beställde en plotter/ekolod och en autopilot från USA. Från början hade jag tänkt att slänga med en VHF också eftersom dom ju i princip inte kostar nåt där, men blev lite fundersam på om L1/L2 finns. Jag skippade VHF:en, men ska ta en runda till Hjertmans i dagarna för att dels fixa sjökort till plottern och då passar jag på att skaffa en VHF också.

Plottern blev en Standard Horizon CFP180i plus en extern antenn samt inombordsgivare till ekolodsdelen. Std Hor är inte helt vanligt här i Sverige tror jag, men basmodellen CP180 (utan inbyggd ekolodsmodul) fick väldigt bra betyg i ett test gjort av (danska eller norska, kommer inte ihåg vilken) PB. Jag har dessutom lite erfarenhet av storasystern CP300 från en fiskekompis trollingbåt och jag måste säga att jag gillar C-Map korten skarpt, med levande fyrar, alternativa vyer osv.

Så, nu har jag en massa kul jobb med att försöka fatta hur man kopplar ihop plotter med pilot, och VHF med plotter. Plottern ska monteras på ett svängbart fäste för en LCD-TV innanför ingången. VHF-placeringen får vänta tills imorrn när jag bestämt vilken det blir och, om dom har den hemma, varit o hämtat den.

Autopiloten blev en Raymarine och tydligen har där suttit en sådan förut, för kontakt och fästet i sittbrunnen passade med den nya, så där lär det inte vara några problem iaf.

 

Lite roligt var det dessutom när grejorna anlände.. Företaget hade märkt paketet som gåva och tullen hade faktiskt öppnat paketet och, efter att sett att grejerna var INSLAGNA, helt gått på den linjen. Tull&Moms: 0 : - Postens avgift 100: - vilket väl antagligen var utkörningen. Alltihop landade på alldeles dryga 8 tusenlappar inklusive inombords puckgivare till ekolodet och frakt, vilket ju inte ens på långt när räckt till plottern här i Sverige. Så det blev en tidig julklapp på mer än ett sätt :)



Senast ändrad av KillerBoo | 18 november 2009 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan va skoj, då har du att leka med i regnet och mörkret! 8 lakan det var ju billigt, som sagt man får knappt en bra plotter för den pengen. Föresten inga problem nu med kylan eller blåsten nu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, nu blir det mycket leka i mörkret :)

Har just börjat leta placering för ekolodsgivaren. Nog för att jag utan att överdriva är ganska duktig i avancerad engelska, men installationsanvisningarna måste jag läsa mer än en gång haha. Mycket vinklar etc, hit och dit.

Det har inte blåst så farligt här på sistone. Tror det låg på dryga 10 m/s i topparna tidigare idag. men i Skåne är det visst värre haha. Jajja, bor man i fuskdanmark så är det väl smällar man får ta :) Kylan är det ingen fara med heller. F.n är här en värmebölja med stabila 8-10 grader så det är rena sommaren jämfört med vad som komma skall. Vi har väl haft 3-4 minusgrader nån gång, men det innebar inget annat än att det blev lite frost på skylighten som jag ännu inte isolerat på nåt bra sätt. Man vill ju släppa in ljus på dagen så jag funderar på nån typ av kardborrelåsning på en bitt liggunderlag. Då kan jag ta bort den när det behövs iallafall. Inombords har jag stabila 23 grader för det mesta, och när väl kylan kommer så får jag väl vrida upp värmen ett snäpp men golvvärmen gör att det är torrt o skönt även nerifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var handlade du ifrån? Borde vara bra att skicka efter till jul :))

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köpte du inte korten i USA också. Har köpt nästan alla mina kort där till ett mycket bättre pris än i Sverige. Framför allt C-map men även Navionics korten.

Dom har inte alltid de svenska korten på hemsidorna men om du ringer eller mailar och du vet nr/beteckning så har dom även dessa.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Killer!

Har följt dina inlägg här från början, och det är roligt att du trivs med tillvaron. Speciellt roligt att du ser framåt i stället för bakåt. Det är väl bara en tidsfråga innan du lämnar insjön, nu när du skaffat plotter med ekolod, och ger dig ut på riktiga havet. Kommer du söderut, så lovar jag att bjuda dig på en flock riktiga öl, (danska).

Fuskdanmark? Är anhängare av att Skåne ånyo annekteras av Danmark, då får vi ju skärgård här nere i skåne också. Man måste vara dansk medborgare för att vara lagfaren ägare av fastighet i danmark. I Sverige finns inte det kravet, och vi i skåne, har därför ett tysk/danskt bälte på gränsen mellan skåne och småland. Så det är väl lika bra att Danmark annekteras av Tyskland i samband med den dansk-skånska annekteringen Cool



Senast ändrad av sorken88 | 19 november 2009 | 09:35



Senast ändrad av sorken88 | 19 november 2009 | 09:36



Senast ändrad av sorken88 | 19 november 2009 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte hos J&H Products. Valet stod mellan dom och Boatersland. Boatersland något billigare. Servicen var dock milsvid och valet föll på J&H. Mina mail besvarades i stort sett alltid väldigt fort, det där med kontorstid verkade dom inte veta vad det innebar s.a.s.´ Dessutom låg mitt förstaval på ett Sitex-instrument vilket man inte var rädd att avråda från, beroende på företagssituationen och han rekommenderade då SH-plottern som faktiskt var billigare. Just det, att man hellre sålde något billigare för att få en nöjd kund, än att man sålde något som garantimöjligheterna blir tveksamma på vägde tungt.

Att de märkte sändningen med gåva var lite oväntat. Vad jag bett  honom om var att skriva ner värdet men man tog det alltså ett steg längre.

Boatersland var jobbigare att ha att göra med. Det tog lång tid att få svar på frågorna man hade, medan J&H mailade tillbaka i stort sett omgående. Blev förvånad ett par gånger när jag mailade och fick vändande svar på tider efter midnatt USA-tid. Dessutom alltid i trevlig, familjär ton.

EDIT: Länkar



Senast ändrad av KillerBoo | 19 november 2009 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hade tänkt köpa även korten där men det föll på att de inte hade mitt kort i Local-format, endast Wide vilket jag inte har nån större nytta av. (Inte bara det ena, utan båda företagen jag övervägde svarade samma sak,) Sen var det inte så där extremt stor prisskillnad på korten, C-Map är ju faktiskt humant prissatta även i Sverige. När jag köpte Eagle-plottern till trollingbåten beställde jag dock även korten fr jänkeland och Navionics är klart billigare där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du följer med. Ju fler desto bättre. Input/Output är ju något som alla har nytta av så att säga.

Men.. haha, du har rätt. Det ÄR bara en tidsfråga innan jag lämnar pölen här hemma. En tripp genom Älven, ner till Gbg och neråt längs kusten är på planeringsstadiet. Troligen framåt juli. Vill få lite mer kött på seglingsbenen innan jag ger mig ut på större vatten. Vänern är ju ganska snäll för det mesta. Inga jättevågor även om de som blir kan vara riktigt elaka. Vill därför vara säker på att både jag o båten funkar i lite värre väder. Elddopet för mig kom i höstas då det blåste på bra, 15-18 m/s med ganska grov sjö. Men som sagt, vågorna kan inte jämföras med större vatten.

Så... bunkra du upp med rejält m dansköl. Brygga öl...DET är nåt dom kan därborta iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...