Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

... men eftersom jag gillar att laga mat och inte tycker att man ska äta sämre bara för att man äter ombord så kom snart köksinredningen på plats

 

EDIT: Stavfel



Senast ändrad av KillerBoo | 30 november 2009 | 13:53

post-22514-1394236171,7631_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 saker återstår av isoleringen. Dels över pentryt, där jag inte bestämt mig för vilken ytbeläggning jag ska ha. (överallt annars har jag satt inredningsmatta för bil o båt, men den är inte särskilt lämpad att ha över pentryt då det ju gärna vill bli lite fett o dylikt från stekpannor mm). Det kom en del andra tråkigheter i vägen när jag höll på med detta och sedan har det helt enkelt inte blivit av. Men kragen är fattad och jag tänkte sätta fart i nästkommande helg med det återstående.

På bilden är bara det andra av totalt 4 lager på plats av skrovisoleringen. Den består annars av 4 lager. Den gamla skrovbeklädnaden som satt fast utav bara helsike samt inte hade släppt någonstans, följt av 2 lager liggunderlag. Ovanpå detta en matta avsedd för bil- o båtinredning. Taket i salongen får vara så länge eftersom jag känner att jag inte har ork med det just nu. Bättre då att vänta till lusten faller på. Det är ju ändå sandwichlaminat i taket och jag tror därför att isoleringen där inte behöver läggas högst upp på priolistan. I förpiken blev det dock ett par lager isolering eftersom den befintliga beklädnaden där var illa ful.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så hemskt mycket för bilderna, så som du har inrett är ungefär samma bild/plan jag har i huvudet! Hur stor är tvn, är den typ 19? Kan vara bra att veta om man nu ska önska sig en sån av tomten ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp en 19-tummare var allt jag förmådde... Den lille pryldjävulen i mig har pratat o tjatat om en 32 plattis, men hittills har jag lyckats avvärja det. (Hmmm skam t sägandes har jag faktiskt mätt o lekt litegranna.. o det skulle nog GÅ att få in en dylik.... Får se vad framtiden bringar hehe.

Skämt åsido, 19 är ganska perfekt. Faktiskt toror jag det största man kan få in, om man nu vill ha den på ett fäste. En 32a går in, men då blir den stående lutad mot ryggstödet.

Meeeeen visst faen vore det häftigt att spöa lillgrabben i Tekken 5 på en 32-tummare 90 cm framför näsan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasiken vilken rolig läsning Skrattande

Man blir riktigt sugen på att sälja lägenheten och flytta ner i Fyrisån permanent!

Hoppas allt går fint för dig när kylan kryper fram och knaprar i plasten!

 

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag gillar oxå denna tråden å följer den med spänning.

Glad

Till sommaren blir det premiär för oss med bobåt..Ska bli häftigt att vara ute någon vecka

å kunna fixa mat å allt på båten..Ahh

Denne

post-28619-1394236172,8076_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hääääääääääääääääääääääääärlig bild Denne. Man längtar till våren igen. Har precis lagt sista slingan på julpyntet idag. Kallt är det, frost på däck och brygga, men inombords puttrar iallfall glöggen samt -ett tips från en dambekant ;) - en kastrull med en bit citron o kanelstång, Det luktar underbart

post-22514-1394236172,8677_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt underbart... värmer hela mig att se en båt under dessa tider!!

Mer Killerboo...

Starta en blogg eller så =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror du att dom flesta som bloggar har talang. Din duger nog. Det behövs nog inte mer än den talanngen du visar i dina trådar och inlägg. Kasta ut ett påstående och låta andar kommentera.

 

Funderar själv på att starta en blogg om min motorseglare Fjord 28CS och de ombyggnadsarbete jag hr gjort och kommer att göra. Det finns en dansk hemsida om båttypen, men den har troligtvis inte uppdaterats sen den lade in - heldöd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

jo, det var lite det jag syftade till. Skriva kan jag nog göra hyfsat, men att hålla liv i en blogg betyder att man ska skriva OM nånting också.. helst med lite regelbundenhet och där kommer jag nog till korta... Min kreativitet när det gäller att skriva dagboksköret räcker helt enkelt inte till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt det är svårt att hålla en blogg i liv. Men måste säga att det är oerhört intressant at  höra. Och jag hoppas att man hör något från dig under hela vintern och våren...

Så man vet att du lever och vad för probelm du stöter på även hur du löser dem..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, såpass ska jag väl kunna hålla i. Det är liksom lättare i en tråd där man får både feedback på egna frågor och, i den mån man kan, även kunna besvare andras undringar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har förresten just genomlidit den värsta pärsen hittills, den allerstädes närvarande Baconfebern. 4 dagar vertikalt med dryga 40 gr feber hade sugit musten ur mig även om man bott normalt men det svåraste var att man ju ville duscha bort svetten ett par ggr om dagen, men inte orkade ta sig ur sittbrunnen. Nu mår jag ändå ganska hyfsat och febern i princip helt försvunnen sedan ett par dagar tillbaka. Men... jobbigt var det. Hoppas innerligt att man slipper magsjuka i vinter iallafall haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyfan! ja men du är ju iaf isolerad från resten av alla andra =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tidigare i tråden så diskuterades förlänga armen på autopiloten och så gjorrde även jag på min förra båt som var just en Maxi77. Av en slump så hitta jag en bild på det hela. Så håll tillgodo.

post-18799-1394236175,2134_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Det bekräftar ju att det funkar. Jag skaffade förlängningarna och har provmonterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så monterade jag i kompisens Maxi 77 fast på BB sida. Det var så svårt att komma åt på SB för att sätta kontakten rakt under autopilotens fäste.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 05 december 2009 | 17:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig tråd det här :)

Jättekul att se hur du har inrett och alla dina knep. Man ser verkligen att du gillar teknik och elektronik. På bilderna så ser det ut som om din 19tummare är alldeles perfekt. Hoppas du skämta att skaffa en 32tummare? :) Dels så skulle du endast sitta och titta på pixlar när du inte tittade på HD-material. Att sedan få en sådan tung skärm uppsatt säkert kommer bli svårt i en maxi77. Om du ändå köper en så tänk på att skaffa en LCD, plasma gillar inte stötar lika mkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja det var (mest) ett skämt. Tanken var väl mest att eftersom jag har en 32a plattis som står i ett förråd så skulle jag kunna ha den i båten under vintern, för att köra PS3 på hehe. Men igår o idag har lillgrabben varit på besök, o han visade mig var skåpet skulle stå när det gällde skjutaskjutaspel.. så jag känner nog att det lilla jag klarade räcker mer än väl på en 19-tummare :) Han utklassade mig så till den milda grad att jag övervägde att skicka med honom spelhelsiket hem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jadå. Den första snön har kommit och gått ett par gånger. Isen la sig som en tunn tunn glasskiva i hamnen för ett par dagar sen, men försvann efter en dag igen.

Tillbringade ett par nätter hos ungarna i gamla huset, i samband med att jag jobbade, men det var ingen höjdare att försöka sova i en säng som inte vaggade mig till sömns. Skönt var det då att komma tillbaka och ta en kort sväng för motor ut till en närbelägen ö för en snabb mugg med glögg o några pepparkakor på Luciakvällen :) Sen somnade man så gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog fler än Benny som har saknat dig, bl.a. undertecknad.

 

Har kommit igång med uppfrächningsarbete i förpiken på Fjorden. Har rivit bort heltäckningsmattan som skrovsidorna var klädd med. Skrapat bort resterna av baksidan som blev kvar och sen gjort rent för lim. När jag var i Göteborg sist, köpte jag en grovrengörare till flexen som Peter_K tippsade om. Den fungerade alldeles utmärkt, men den var slut efter en femtedel av jobbet. Fick ta min lammelslipskiva till heders en stund. Dessvärre avverkar den för mycket glasfiber om man jämför med grovrengöraren. För skrovtjockleken har det ingen betydelse, men det blir så mycket glasfiberdamm. Jag är visserligen härdad, men ändå.

 

Grovrengöraren fungerade så bra att jag åkte de 12 milen fram och tillbaka till Biltema i Uddevalla,för att köpa på mig ett antal. Var först nere på järnaffären på lördags efftermiddag, men de hade inte nån grovrengörare hemma. Affärerna i centrum hade öppet sent förra lördagen. Det blev några tuber av Biltemas motsvarighet till Sikaflex också. Usch vad skribenterna på MG kan förleda en.

 

Jag har varit nere och städat och damsugit hela båten invändigt, idag, för att få bort allt damm. I morgon skall jag börja malla för en massa småskott (14 st) till de stuvfack jag skall bygga. Det skall bli kul.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 16 december 2009 | 19:43

post-945-1394236179,5616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Kul att se bilderna på ditt hem! Ser verkligen helmysigt och hemtrevligt ut! Compact living är inte alls fel!  Glad särskilt inte om man kan ta hemmet med sig på luciautflykt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att man är saknad.. :)

Ser ut som du har en del jobb framför dig Tommy... Men det är kul att få sätta igång antar jag. Vintern blir så mycket kortare på det viset.

Ja, Compact Living är väl en ganska bra beskrivning på hur jag bor...  och som sagt, det är inga fel alls. Riktigt skönt på många sätt. Visst har det funnits dagar då man önskar att utrymmet var 100 m2 större, men dom gångerna är väldigt få.

Inatt slog kylan till och isen lade sig i hamnen. Givetvis passade nånting på att fallera i elnätet, så hela bryggan blev utan ström och jag fick flytta tillfälligt till nästa. Nu ska det vara ordnat och jag flyttar tillbaka imorrn igen. Om det går att flytta båten vid det laget vill säga.. Time will tell... Iofs ingen större panik heller, det är ju inte direkt högsäsong så det är inte många båtar kvar i sjön. De som ligger är ett par trollingbåtar, samt en segelbåt. I trä. Utan elvärme ansluten.. Kan det vara så bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det vore nog inte så dumt. Funderade på det imorse faktiskt, och ska nog ta en sväng in t byn för att sätta sprätt på lite pokerpengar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...